جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غذاهای محلی اردبیل

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ مهر ۱۳۹۷

استان اردبیل علاوه بر داشتن جاذبه های طبیعی و گردشگری به دلیل داشتن آب و هوای خنک به شهر آش ها نیز معروف است . غذاهای محلی اردبیل تنوع زیادی دارد و در سفر به اردبیل پیشنهاد می کنیم حتما از غذاهای محلی میل کنید . زیرا علاوه بر طمع و مزه عالی به دلیل به کار بردن مواد طبیعی و مناسب با آب وهوای استان اردبیل این سبک غذاها با بدن بیشتر سازگارند .

آش میوه

آش میوه یکی از آش‌های مخصوص مناطق آذربایجان و به ویژه استان اردبیل است که برای طبخ آن از موادی مثل لوبیا قرمز، نخود، عدس، برنج، گندم پوست کنده، رشته آش، گوشت چرخ کرده، آلوی خورشی، برگه آلو زرد، قیسی زردآلو، آلبالو خشک، گوجه برقالی و سبزی هایی همچون تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر استفاده می شود. این آش ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به دلیل داشتن انواع میوه‌های خشک، خوراکی سبک به شمار می رود و شستشو دهنده دستگاه گوارش نیز هست.
استفاده از سبزی در این آش اجباری نیست و می توان آنها را از مواد اولیه حذف کرد؛ اما وجود سبزی در آش بر ارزش غذایی آن می افزاید.

آش میوه غذاهای محلی اردبیل
برای دیدن طرز تهیه لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

آش رشته اردبیل (اریشتَ آشی)

اریشتَ آشی، نام آشی معروف است که در مراسم‌ چهارشنبه سوری و در سفره های نذری و افطاری‌ها جایگاه ویژه ای دارد. این آش به عنوان آش پشت پا نیز طبخ می شود. حبوبات پخته شامل نخود، لوبیا قرمز، عدس و لوبیا سفید اجزای اصلی این آش به شمار می روند و در تهیه آن از رب، رشته آش، آلبالو خشک یا تازه یا فریز شده، ذغال اخته خشک یا فریز شده یا تازه، آلو بخارا، گوجه سبز تازه یا فریز شده یا خشک و برگه زردآلو (قیسی) نیز استفاده می شود. استفاده از میوه ها باعث شده است تا این آش خوشمزه دارای ارزش غذایی خوبی باشد.

اریشت آشی غذاهای محلی اردبیل

آش دوغ

آش دوغ مشهورترین آش اردبیل محسوب می شود و طرفداران زیادی هم دارد. در این آش از نخود، برنج، دوغ محلی و ترجیحا ترش، سبزی ها شامل تره، گشنیز و برگ سیر تازه، ماست و … استفاده می شود و برخی به آن قلقلی های گوشت نیز می افزایند. این آش در روزهای سرد زمستان و در شب نشینی ها سرو می شود و اعضای خانواده از خوردن آن لذت می برند. جالب است بدانید که شهرها و روستاهای بسیاری در ایران آش دوغ مخصوص به خود را دارند.

آش دوغ 1 غذاهای محلی اردبیل
برای دیدن طرز تهیه لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

آش شیر

شیر، گندم پوست کنده و نخود مواد اولیه برای تهیه آشی ساده و خوشمزه هستند که در اردبیل به آش شیر شهرت دارد. برای تزیین این آش از بادام، گردو و کشمش بی دانه استفاده می شود و به دلیل داشتن شیر یکی از غنی ترین آش ها به شمار می رود. معمولا بعد از این آش فالوده خانگی نیز سرو می شود.

آش شیر غذاهای محلی اردبیل

برای دیدن طرز تهیه لطفا اینجا را کلیک بفرمایید

آش گیلدیک آذری با گل نسترن

در اردبیل و در منطقه ارسباران خوراک خوشمزه ای به نام آش گیلدیک می پزند که سبزی، گل نسترن کوهی، برنج، حبوبات شامل نخود و عدس و لوبیا، مغز گردو، آلوچه و برگ زردآلو مواد اولیه آن هستند. در این آش از کوفته قلقلی هم استفاده می شود و عصاره مرغ یا گوشت نیز در آن می ریزند. از نظر طب سنتی، گل نسترن دارای طبعی گرم و خشک و سرشار از ویتامین سی است. از این گل می توان در درمان انقباض غیر ارادی ماهیچه های معده، بیماری های ناشی از التهاب و ورم کلیه ها و دردهای ناشی از پیدایش سنگ کلیه استفاده کرد.

آش گیلدیک غذاهای محلی اردبیل

برای دیدن طرز تهیه آش گیلدیک لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

آش یارما

آش یارما یا آش بلغور یکی دیگر از آش های سنتی و بومی استان اردبیل است که به واسطه استفاده از بلغور گندم در آن خواص فراوانی نیز دارد. بلغور موادی به نام لینان در خود دارد که سرشار از مواد ضد سرطان هستند و برای پیش‏گیری از سرطان کولون (روده بزرگ) و سینه بسیار مفیدند. علاوه بر بلغور گندم در این آش از گوجه‌فرنگی، لوبیا قرمز، سبزی آش، عصاره‌ گوشت، زعفران و آبغوره نیز استفاده می شود. در طبخ این آش نوعی گیاه دارویی به نام یملیک (شنگ) نیز به کار می رود که مشکلاتی نظیر کم‌خونی، زخم معده، بیماری‌های کبدی و ناراحتی‌های پوستی را بهبود می بخشد. در اواخر فصل بهار و تابستان آش یارما در زمره پرطرفدارترین غذاهای منطقه آذربایجان قرار می گیرد.

آش اوماج

آش اوماج از جمله آش هایی است که شنیدن نامش، تبریز را در ذهن تداعی می کند؛ اما از آنجا که فرهنگ غذایی آذری ها شباهت بسیاری به یکدیگر دارد، این آش در اردبیل هم طبخ می شود. این آش بیشتر در فصول سرد طرفدار دارد و برای سرما خوردگی و یا پیشگیری از آن مفید است. عدس، سبزی مخصوص شامل تره، مرزه و ریحان بنفش، پیاز، اوماج یا رشته آش، آرد، عصاره مرغ، نمک و فلفل مواد اولیه این آش خوشمزه و مفید هستند.

پیچاق قیمه

پیچاق قیمه یا پیچاخ قیمه که از آن با عنوان خورش بادام نیز یاد می شود غذایی خوشمزه و محلی است که طرفدارانش در اردبیل یکی دو تا نیستند. استفاده از خلال بادام ارزش غذایی بسیاری به این خورش بخشیده است چرا که این آجیل منبع غنی آنتی اکسیدان محسوب می شود و خاصیت ضد سرطانی دارد؛ همچنین برای بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا نیز مفید است.
در تهیه این خورش علاوه بر بادام از گوشت گوسفندی، پیاز، برگ بو، تخم‌مرغ، ادویه‌ شامل کاری، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل ساییده شده و نمک نیز استفاده می کنند. این غذای خوش‌طعم در اردبیل همراه برنج، سبزی‌خوردن و ماست سرو می شود.

پیچاق قیمه غذاهای محلی اردبیل
برای دیدن طرز تهیه پیچاق قیمه لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

خورش ترشی قورمه

اگر در ماه رمضان گذارتان به اردبیل افتاد حتما از خورش ترشی قورمه نیز بچشید که در سفره سحری اردبیلی ها جایگاه خاصی دارد. ترشی قورمه، خورشی سنتی است که بانوان آن را با استفاده از پیاز، زردچوبه، گوشت قرمز، لوبیا چشم‌بلبلی، آلوچه‌ خورشی، زعفران و رب گوجه‌فرنگی می پزند و با برنج سرو می کنند. استفاده از آلو و گوشت باعث شده تا نام ترشی قورمه را بر این غذا بگذارند. خواص آلوچه را بیشتر مردم می دانند؛ این میوه خشک هضم غذا را آسان می کند و برای مشکلات روده نیز مفید است.
ترشی قورمه غذاهای محلی اردبیل

برای دیدن طرز تهیه خورش ترشی قورمه لطفا اینجا را کلیک کنید .

یر کوکی خورشی

یر کوکی خورشی یا خورش هویج یکی دیگر از غذاهای اردبیلی است که ظاهری بسیار اشتها برانگیز دارد. همه به خواص هویج واقفیم و از کودکی تا به حال در مورد خواص آن و تاثیرش در بینایی از کوچک و بزرگ شنیده ایم. استفاده از این ماده، خورش هویج را به یک خوراک مغذی تبدیل کرده است. در طبخ این خورش به جز هویج از گوشت قرمز، روغن، پیاز، زعفران، رب گوجه‌فرنگی، نمک، آبلیمو و آبغوره نیز استفاده می شود. البته این غذا از خورش های سنتی تبریز نیز به شمار می رود و در این شهر نیز طرفداران خاص خود را دارد.

برای دیدن طرز تهبه یرکوکی خورشی لطفا اینجا را کلیک کنید .

دمی یارما

یارما همان بلغور گندم است که پیش از این درباره آش آن سخن گفتیم. اردبیلی ها از این ماده برای تهیه یک غذای دیگر نیز بهره می برند که دمی یارما نام دارد. بلغور گندم، سیب‌زمینی، هویج، گوشت چرخ‌کرده، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، روغن، نمک، زردچوبه و فلفل مواد اولیه برای تهیه این غذا هستند. دمی یارما غذایی سرشار از خواص است و ارزش غذایی فراوانی دارد.

برای دیدن طرز تهیه دمی یارما لطفا اینجا را کلیک کنید .

باسترماپلو

باسترماپلو نام غذایی سنتی در استان اردبیل است که اصالت آن به بادکوبه (باکو) بر می گردد و بومی شهرستان آستارا نیز هست. باسترما به معنی مدفون شده است و به این دلیل این نام را بر غذا گذاشته اند که مواد ترکیبی آن هنگام سرو دیده نمی‌شود. مرغ، رب ازگیل، گردو، برنج، زعفران، پیاز، کره، رب به، رب آلوچه و سیب‌زمینی مواد اولیه این غذای خوشمزه را تشکیل می دهند و آشپزها با استفاده از آنها طعمی کم نظیر خلق می کنند. نحوه سرو این غذا بسیار جالب است چرا که پس از طبخ و آماده سازی درون قابلمه‌های کوچک و تک‌ نفره سرو می شود.

باسترماپلو غذاهای محلی اردبیل

برای دیدن طرز تهیه لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 2.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • یاشار نمینی

    با رود، تبریز یا اردبیل ؟ رفتید تبریز و از رستوران اردبیل سخن می‌‌گویید ؟ بسیاری از این خوراکی‌ها را می‌‌تواید در برخی از رستوران‌های سنتی اردبیل پیدا کنید. در رستوران‌های سنتی تبریز نیز می‌‌توانید خوراکی‌های سنتی اذربایجان رپیدا کنید. یا رستوران یا خوراکی سفارشی را عوض کنید.

    ۲۱ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    من تا حالا آش میوه نخورده بودم اولین بار اردبیل که رفتیم یکی از دوستامون که ترک ردبیل بودن برمون درست کردن

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    آش میوه واقعا خوردني است با طعم هاي مختلف وآش رشته البته تو تبريز هم است

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    ما هر وقت رفتیم تبریز فقط کباب دشت مغن خوردیم که خیلی خوب بود.این غذاهایی که گذاشتین تو هیچ رستورانی تو اردبیل سرو نمیشه

    ۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد