جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار پوستین دوز شیروان

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ شهریور ۱۴۰۰

غار پوستین دوز شیروان یکی از غارهای معروف این شهر است که در ۶ کیلومتری‌ شمال‌ شرقی‌ روستای لوجلی‌ از توابع‌ شیروان‌ و در دامنه‌ کوه‌های‌ امام‌ حاضر واقع‌ شده‌ است‌. دهانه‌ گنبدی‌ شکل‌ غار ۳ متر ارتفاع‌ و ۴ متر عرض‌ دارد. این غار از جنس آهک می‌باشد و قندیل‌های تازه نشان‌دهنده جوان بودن غار می‌باشد. درون غار مرطوب و خاک آن زرد است. محوطه‌ درون‌ غار به گونه‌ای‌ است‌ که‌ باید به صورت‌ سینه‌خیز در آن‌ حرکت‌ نمود و پیچ‌ و خم‌های‌ درون‌ غار به‌ حدی‌ است‌ که‌ بدون‌ نخ‌کشی‌ و راهنما، گردش‌ در آن‌ غیرممکن‌ است‌. طول‌ غار ۱۲۰ متر و بازدید از آن‌ حدود ۲ ساعت‌ به‌ طول ‌می‌انجامد.

غار پوستین دوز 1 800x466 غار پوستین دوز شیروان

مشخصات غار

نام این غار از روستای متروک شده پوستین دوز گرفته شده که در ۳ کیلومتری شرق غار قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۷۰ متر می باشد.طول این غار ۸۵ متر و عمق آن حدود ۵ الی ۶ متر مباشد. در غار آبی جریان ندارد. غار از نوع انحلالی بوده و در اثر انحلال آهکهای تیرگان تشکیل شده است. ساختمان غار در ابتدا شبیه تونل تقریبا بزرگی به ابعاد تقریبی ۱۰ متر و ارتفاع شش متر است که بعدا به سه شعبه اصلی تقسیم می‌شود که درست در‌ مقابل درب ورودی غار قرار دارند، یکی از شعبات که در سمت راست بقیه قرار دارد،‌ ‌راه اصلی غار را تشکیل می‌دهد و آن دو راه دیگر پس از حدود ۱۵ متر ادامه مسیر بسته می‌شود.

در ادامه راه اصلی پس از عبور از راه‌های پر پیچ و خم و باریک و سرازیری‌ها، در امتداد مسیر اصلی حرکت در داخل غار که طناب کشی شده است؛ به محلی از غار می‌ رسیم که حتما بايد سینه خیز حرکت کرد.

غار پوستین دوز3 غار پوستین دوز شیروان

داخل غار

البته فاصله دهانه غار تا قسمت مذکور ۶۰ متر است و پس از عبور از منطقه سینه خیز که چهار متر طول دارد و افراد تنومند نمی‌توانند از این قسمت عبور كنند به محوطه‌ نسبتا بزرگي به ابعاد سه در ۱۰ متر به ارتفاع تقریبی چهار الی هفت متر به شکل یک شکاف می‌رسیم که انتهای این شکاف به حفره‌های باریک و پر پیچ و خم که بیش‌تر به سمت بالا تمایل دارند ختم می‌شود و این جا پایان غار محسوب می‌شود. راه دیگری نیز برای بازگشت وجود دارد که به عبور از چهار متر منطقه سینه خیز احتیاج ندارد اما اين حركت در راه اندكي مشکل است و در واقع در اين راه در قسمت آخر غار در سمت چپ دیواره‌ای در حدود شش متر وجود دارد که در انتهای دیوار حفره‌ای است که می‌باید از دیوار صعود کرد.

در مسیر دیواره شش متری دو گیره محکم به طور واژگون در پنج متری رشد کرده است که چیزی جز دو استالاکمیت نیست كه می‌توان به کمک آن‌ها صعود کرده و مسیر حفره را به صورت خمیده طی نمود تا با تمایل به سمت چپ مسیر راه را ادامه داد و از جلو منطقه سینه خیز سرازیر شد.

غار پوستین دوز2 غار پوستین دوز شیروان

غار پوستین دوز4 غار پوستین دوز شیروان

غار پوستین دوز5 غار پوستین دوز شیروان

غار پوستین دوز غار پوستین دوز شیروان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *