جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

«عمارت منصوری» ملایر جان دوباره می‌گیرد

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ آذر ۱۴۰۰

«عمارت منصوری» ملایر این بنای تاریخی به جا مانده از دوران قاجار که سال‌هاست به دلیل بی مهری در معرض خطر تخریب ناشی از بارندگی و فرسایش قرار گرفته بود اکنون به تملک شهرداری درآمد تا با مرمت و احیا جانی دوباره بگیرد.حدود ۳۰ سال است که بنایی فاخر در بهترین نقطه شهر ملایر در بلوار پارک سیفیه بلاتکلیف است و بارها و بارها درخواست حفظ و نگهداری این بنا از سوی دوستداران میراث فرهنگی دست به دست شد تا شاید بخشی از هویت فرهنگی شهر زنده شود.روز گذشته خبری خوش از سوی سرپرست فرمانداری ویژه ملایر مبنی بر تعیین تکلیف عمارت تاریخی منصوری منتشر شد و این خبر به اندازه‌ای مسرت‌بخش بود که به سرعت تمام فضای مجازی را پر کرد.

عمارت منصوری «عمارت منصوری» ملایر جان دوباره می‌گیرد

در جلسه‌ای که به همین منظور با حضور نماینده وراث ملک منصوری، شهردار ملایر، معاونان و سرپرست فرمانداری ویژه ملایر برگزار شد، “حسین فارسی” از توافق بین شهرداری ملایر و وراث منصوری خبر داد و گفت که این توافق پس از مدت‌ها رایزنی انجام و مقرر شد عمارت منصوری به تملک شهرداری ملایر درآید.

سرپرست فرمانداری ویژه ملایر حفظ و احیای بناهای تاریخی در سطح شهرستان را یکی از وظایف مهم برشمرد و بیان کرد: خانه منصوری یکی از بناهای مهم و تاریخی این شهر است که روند طولانی برای مالکیت و حفظ این بنا بین دستگاه‌های اجرایی مرتبط و ورثه منصوری طی شد و پس از پیگیری‌های انجام شده این امر محقق و مقرر شد تا هفته آینده با توجه به توافقات انجام شده بین شهرداری و وراث منصوری، اقدامات لازم انجام و خانه منصوری تحویل شهرداری شود.

البته باید همت شهرداری و همراهی مسئولان این شهر را در راستای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و بناهایی تاریخی همچون عمارت منصوری ستود، عمارتی متعلق به مرحوم عبدالصمد منصوری با ۲ هزار و ۸۵۰ مترمربع مساحت که طبقه نخست آن با طاق‌های ضربی و خشتی در اواخر دوران قاجار و طبقه دوم در عصر پهلوی ساخته شد.

 

عمارت منصوری1 «عمارت منصوری» ملایر جان دوباره می‌گیرد

عمارت منصوری یازدهم دیماه سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۶۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اما در بخشی از تاریکترین تاریخ این عمارت، خروج این بنا از فهرست آثار ملی بود که در سال ۱۳۹۰ به علت تعلل در تملک این ملک، با پیگیری وراث و حکم دیوان عدالت اداری پس از یک دهه این اثر از فهرست آثار ملی خارج شد، اقدامی نسنجیده که اگر امروز تملک آن توسط شهرداری ملایر صورت نمی‌گرفت، می‌رفت تا آینده‌ای مبهم را برای خانه منصوری رقم بزند و یا شاید برج‌های سر به فلک کشیده جایگزین تکه‌ای به جا مانده از تاریخ قاجار شود.

گمانه‌زنی‌های زیادی برای حفظ این بنای تاریخی از زمان خروج آن از فهرست آثار ملی کشور و حتی اقدام وراث برای فروش این عمارت صورت گرفت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز یک پای ثابت حفظ و نگهداری و تملک عمارت منصوری بود که به نتیجه نرسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر که از هیچ تلاشی برای حفظ این بنای تاریخی دریغ نکرده در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: مرمت عمارت منصوری به دلیل خروج از فهرست آثار ملی، از حیطه اختیار ما خارج است، در حالیکه این بنا به شدت نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

“ابراهیم جلیلی” عمارت منصوری را یک اثر مهم تاریخی دانست و ثبت مجدد و مرمت این بنا را پس از تملک، اولویت مهم حال حاضر عمارت منصوری عنوان و آمادگی میراث فرهنگی را برای پیگیری ثبت و مرمت این بنا اعلام کرد.

ثبت مجدد عمارت منصوری؛ در اولویت نخست

به گفته وی در سال‌هایی که این بنا از فهرست آثار ملی کشور خارج شده بود، با اجازه دادستان مرمت جزیی در این بنا صورت گرفت و چنانچه تملک این بنا توسط شهرداری ملایر نهایی شود، بخش‌های اضطراری از بنا همچون بام‌سازی و ناودان مرمت خواهد شد.

وی تاکید کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه بناهایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است، موظف هستند زیر نظر میراث فرهنگی، نسبت به مرمت آنها اقدام کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: طبق توافقی که با شهرداری ملایر انجام داده‌ایم، این بنا باید توسط شهرداری به شکل ظاهری و کنونی آن حفظ شود تا میراث فرهنگی نیز برای مرمت آن مشارکت کند، در حالیکه امضا و قول مساعد آن را از مدیرکل استان نیز گرفته‌ایم.

پس از تعیین تکلیف عمارت منصوری، شهردار ملایر تملک این بنا را یکی از مطالبات مهم شهروندان ملایری دانست و گفت: به همین منظور تملک عمارت تاریخی منصوری را به جد پیگیری کردیم و در جلسات متعدد تفاهم‌نامه اولیه با وراث منصوری تنظیم شد.

“مجید فرجی” که خواست مبلغ خرید عمارت منصوری رسانه‌ای نشود، ادامه داد: نظر وراث خرید نقدی این عمارت است و چون منابع مالی شهرداری هم کفاف پرداخت این مبلغ را ندارد، با معاون امور عمرانی استانداری همدان مشورت کردیم و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام شد.

وی یادآور شد: بلافاصله پس از توافق نهایی با ورثه منصوری، به سرعت کار مرمت بنا بر اساس کمیسیون ماده پنج( شورای عالی معماری و شهرسازی) آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و جاذبه طبیعی در شهرستان ملایر شناسایی شده که بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *