رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ مهر ۱۳۹۲

عروس کویر ایران ، میزبان جشنواره کویرنوردی

لینک این مطلب کپی شد!

به­ مناسبت بزرگداشت عید غدیرخم و هفته ولایت، جشنواره بزرگ کویرنوردی و بیابانگردی دانشجویان ایران یکم الی سوم آبان ماه جاری در منطقه طبس گلشن با حضور میهمانانی از سراسر ایران برگزار خواهد شد.

سید احمد رونقی، دبیر اجرایی این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، بیابانگردی، پتانسیل و جذابیت­‌های خراسان جنوبی را بویژه در بحث توانمندی‌­های نهفته در

بیابان­‌ها و کویرهای آن، منحصربفرد و بی نظیر ارزیابی کرده و معرفی و استفاده صحیح از آنرا راهی بسوی توسعه پایدار جوامع بومی با کمترین هزینه و آسیب دانست که می‌­تواند تاثیرات شگرفی در رونق صنعت گردشگری و اکوتوریسم منطقه داشته باشد.

رونقی گفت: متاسفانه مناطق بیابانی کشور تحت تاثیر تغییرات جوی و دگرگونی آب و هوای جهانی که خود ناشی از گرم شدن بی‌­رویه و بی‌سابقه زمین است، دچار پدیده خشکسالی و تشدید روند بیابان‌زایی است و سرعت گرفتن این روند در چند سال گذشته و احتمالا در سال‌های آینده مشکلات بسیاری را در مناطق ایجاد کرده و خواهد کرد.

وی افزود: کاهش وکمبود منابع آبی، نشست زمین و از بین رفتن سفره­‌های ذخیره آب زیر زمینی، برداشت

بی­‌اندازه از طبیعت و منابع آن بویژه در بحث توسعه کشاورزی، معکوس شدن خطرناک روند ترسیب کربن به علت چرای بیش از حد و فقر پوشش گیاهی و مشکلاتی از دست باعث شده تا جامعه بومی نیز از این تغییرات جوی مصون نمانده و با مهاجرت روستاییان به شهرها در آینده ممکن است با مشکلات اجتماعی، امنیتی و رفاهی بسیاری برای شهروندان مواجه باشیم.

دبیر اجرایی جشنواره بیابانگردی ایران با اشاره به اینکه توجه به گردشگری و اکوتوریسم مناطق بیابانی یا همان تقویت صنعت بیابانگردی به عنوان یک اولویت اساسی و تراز اول برای توسعه استان است، افزود: این امر نسبت به کشاورزی و صنعت و معدن از تناسب بیشتری با زیست بوم منطقه بیابانی خراسان جنوبی برخوردار بوده و نیاز به هزینه کمتری در این بخش نیز خواهد داشت.

رونقی ادامه داد: همچنین تبعات منفی آن در پایین­‌ترین سطح ممکن قرار داشته و منافع آن در بخش­‌های مختلف اشتغالزایی، صیانت از منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست، تبادل و ارتقای فرهنگی، افزایش سطح رفاه و رضایت اجتماعی، افزایش امنیت، بالارفتن سطح بهره­‌وری، اعتمادسازی و جذب سرمایه‌گذاری و صدها اثر مثبت و سازنده دیگر در راه توسعه پایدار منطقه خراسان جنوبی مشهود خواهد بود.

دبیر جشنواره بیابانگردی ایران با برشمردن مزایایی که سایر کشورهای جهان و به خصوص کشورهای جنوب خلیج فارس با سرمایه گزاری در بخش گردشگری و بیابانگردی خود، تحصیل کرده‌اند، برگزاری این فستیوال­‌ها را راهی بسوی جلب توجه گردشگران و علاقمندان به کویر ذکر کرد و با عنوان اینکه ظرفیت کویر خراسان جنوبی با برخورداری از زیباترین مناظر و بی نظیرترین جاذبه­‌ها نه یک تهدید بلکه فرصتی استثنایی است، از مسئولین خواست با همت و جدیت پشتیبان بخش خصوصی در اجرای چنین طرح‌­هایی بوده و با مساعدت و مشارکت خود آینده‌­ای روشن را برای توسعه و رونق صنعت گردشگری استان رقم زنند.

رونقی چشم انداز توسعه استان در بخش گردشگری را بسیار روشن ارزیابی کرد و با توجه به اینکه در سالهای گذشته ورود افراد غیرمتخصص از بخش‌های غیرمرتبط با صنعت گردشگری در استان به این مقوله باعث بروز یک سری مشکلات و حواشی در راه توسعه صنعت بیابانگردی استان شده است، گفت: مطالعات و پژوهش­‌های لازم در این بحث انجام شده و فعالان این صنعت خواستار بررسی و اصلاح آیین نامه کویرنوردی استان و تشکیل کمیته راهبردی توسعه بیابانگردی در استان با کمک سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری و پشتیبانی کامل دستگاه‌­های اجرایی هستند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌­ها و اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان جهشی

بی­سابقه در توسعه گردشگری استان بویژه در چند سال گذشته بوجود اورده است، گفت: برای توسعه و رونق صنعت گردشگری مشارکت و همنوایی همه دستگاه­‌های دولتی لازم است.

رونقی با بیان اینکه عدم تحقق تعهدات و وعده­‌های دولت و تخصیص نیافتن اعتبار لازم برای ایجاد و راه اندازی اکوکمپینگ کویرنوردی فاجعه­‌ای بزرگ برای خراسان جنوبی است، گفت: خواستار پیگیری این مسئله سرنوشت‌­ساز از سوی استاندار هستیم.

وی اظهار کرد: جشنواره و فستیوال بیابانگردی و کویرنوردی ایران روز چهارشنبه اول آبان ماه جاری در طبس کار خود را آغاز خواهد کرد.

دبیر جشنواره بیابانگردی ایران خاطرنشان کرد: برنامه­هایی این جشنواره شامل‌ برگزاری کارگاه­‌های آموزشی رصد و ستاره شناسی، آشنایی با اصول بیابانگردی و کویرنوردی، شترسواری، سافاری، والیبال ساحلی، طناب کشی، راهپیمایی در رمل­‌های روان، ارائه کنفرانس ژئوتوریسم، آشنایی با زندگی صحرانشینان، نمایش آکروبات موتورسواران، کارگاه عکاسی سه بعدی و طبیعت، سخنرانی فعالان و اساتید محیط زیست و اکوتوریسم کشور، راهپیمایی در دره زیبای آبگرم، بازدید از سرو کهنسال و قلعه روستای خرو، مراسم شب شعر و موسیقی سنتی و نمایش ساز و دهل اصیل خراسان جنوبی است.

وی یادآور شد: در این جشنواره میهمانان مختلفی از جامعه طبیعت گردان، راهنمایان تور، کویرنوردان، اساتید دانشگاهی و دانشجویان، کوهنوردان، گردشگران و علاقمندان به زیبایی­‌های طبیعت کویر خراسان جنوبی از سراسر ایران حضور خواهند داشت.
a-(745) عروس کویر ایران ، میزبان جشنواره کویرنوردی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *