جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرز تهیه خیارشور نمکی و سرکه ای

تاریخ بروزرسانی :
۳ آبان ۱۴۰۱

طرز تهیه خیارشور نمکی و سرکه ای را در این مطلب آورده ایم تا این چاشنی خوشمزه را در خانه درست کنید و در کنار غذا میل کنید.معمولا از خیارشور در تهیه غذا‌های مختلف نیز استفاده شده و سبب می‌شود تا طعم خوبی در غذا ایجاد شود. خیارشور را هم می‌توان با خیار‌های کوچک درست کرد و هم می‌توانید از خیار با ابعاد بزرگ در تهیه آن استفاده کرد.
برای این که بتوانید در خانه خیارشور درست کنید، به مواد اولیه خاصی نیاز ندارید و با هزینه‌ی معقولی می‌توانید مواد اولیه برای تهیه آن را فراهم کرده و در خانه خیارشور درست کنید. در جدول زیر مواد اولیه و لازم برای تهیه خیارشور به میزان ۲ شیشه آماده است. البته اگر قصد دارید تا خیارشور را در مقادیر بیشتر یا کمتری درست کنید، خودتان می‌توانید اندازه‎‌ها را تغییر دهید.

%name طرز تهیه خیارشور نمکی و سرکه ای

مواد لازم

خیار ۵۰۰ گرم
سیر ۳ حبه
فلفل سبز ۲ عدد
نخود ۴ عدد
سرکه سفید یا قرمز ۲/۱ پیمانه
مرزه و ترخون ۱۰۰ گرم
نمک به میزان لازم

طرز تهیه

اولین قدم برای درست‌کردن خیارشور، انتخاب خیار‌ها است. اگر دوست دارید تا خیارشور شما باریک و کوچک باشد پس باید خیار‌های کوچک را انتخاب کنید و برعکس اگر می‌خواهید تا ابعاد و اندازه‌ی آن‌ها بزرگ باشد به سراغ انتخاب و خرید خیار‌های بزرگ بروید.
در ادامه خیار‌ها را به‌خوبی بشویید. برای این که بهتر تمیز شوند آن‌ها را در یک ظرف بزرگ آب و نمک بیندازید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه آنجا بمانند. سپس آن‌ها را خارج کنید و بشویید و اجازه دهید تا در آبکش بمانند تا آب اضافه‌ی آن‌ها گرفته شود.
نوبت به انتخاب قابلمه‌ی مناسب می‌رسد. ابعاد و اندازه‌ی قابلمه‌ی شما باید به‌صورتی باشد که بتوانید خیار‌ها را به همراه آب و سرکه درون آن جا دهید.بعد از انتخاب قابلمه، آب را به همراه سرکه به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه روی حرارت زیاد بماند. در ادامه نمک را نیز به قابلمه اضافه کرده و بگذارید تا روی حرارت بالا حل شود و برای سریع‌تر رخ‌دادن این اتفاق، می‌توانید محتویات درون قابلمه را هم بزنید.

بعدازاین که محتویات درون قابلمه به نقطه‌ی جوش رسید و نمک هم به طور کامل حل شد، باید قابلمه را از روی حرارت برداریم و اجازه دهید تا مواد خنک شوند و در این مدت به سراغ انتخاب ظرف برای خیارشور‌ها بروید.بهتر است تا برای درست‌کردن و نگهداری از خیارشور از ظرف شیشه‌ای و کاملا تمیز استفاده کنید و حتما مراقب باشید تا ظرف کاملا خشک باشد. برای اطمینان خاطر بهتر است تا آن را با یک دستمال خشک، مجددا تمیز و خشک کنید. همچنین ظرف موردنظر باید طوری باشد که هوا نتواند وارد آن شود.
اگر قصد دارید تا برای نگهداری خیارشور از ظرف پلاستیکی استفاده کنید باید ظرف انتخابی شما حتما دیوار‌های ضخیمی داشته باشد و حتی یک سوراخ نیز روی آن نباشد. چرا که ممکن است سبب خراب‌شدن و کپک زدن خیارشور شود. بهترین انتخاب برای ظرف خیارشور همان ظرف شیشه‌ای با درب فلزی است.
حالا باید خیارشور‌ها را در ظرف بریزید. برای انجام این کار باید مقداری از ترخون و مرزه را در ظرف بریزید. همچنین در همین مرحله باید نخود‌ها را نیز به ظرف اضافه کنید.
برخی از افراد اضافه‌کردن نخود را به‌دلخواه حذف می‌کنند. اما هرگز این کار را انجام ندهید. چرا که نخود در طول زمان درست شدن خیارشور، از خود گازی متصاعد می‌کند که سبب می‌شود تا خیارشور‌ها تردتر شوند.
حالا باید باقی مواد مانند سیر و فلفل سبز را اضافه کنید. خیار‌ها را نیز روی آن‌ها بچینید. در ادامه و بعد از قراردادن تمام خیارشور‌ها در ظرف ادامه‌ی مرزه، ترخون، سیر و فلفل را نیز به آن اضافه کنید. اما تمام ظرف را پر نکنید چرا که باید جای خالی برای ریختن سرکه نیز داشته باشد.
در ادامه محلول آب‌نمک و سرکه را به ظرف اضافه کنید. اما حتما به این دقت داشته باشید که کاملا خنک شده باشد. سطح ارتفاع محلول باید در حد یک‌بند انگشت بالاتر از مواد باشد.
طرز تهیه خیارشور شما به اتمام رسیده است و باید درب ظرف را ببندید و بگذارید تا به مدت یک هفته تا ۱۰ روز در یک جای خشک و خنک بماند. بعد از گذشت این مدت می‌توانید آن را به یخچال منتقل کنید و هر زمان که خواستید آن را در کنار غذا سرو کرده و نوش جان کنید.

%name طرز تهیه خیارشور نمکی و سرکه ای

طرز تهیه خیارشور خانگی با سرکه

مواد لازم :
خیار تازه کوچک و قلمی: ۲ کیلو
سیر: ۵ حبه
سرکه سفید: نصف لیوان یا ۱ فنجان
ترخون: ۴ تا ۵ ساقه
نمک: نصف لیوان
آب: ۸ لیوان
فلفل سبز: به مقدار لازم
سبزیجات معطر دیگر خیارشور مثل شوید، نعنا یا جعفری: به‌ مقدار لازم
طرز تهیه خیارشور سرکه‌ای
ابتدا خیارهای کوچک و قلمی را خوب بشورید و سپس خشک کنید. نکته مهمی که در طرز تهیه خیارشور خانگی باید رعایت کنید؛ خشک‌ کردن تمام مواد با دقت است.سپس تمام سبزیجات معطری که انتخاب کرده‌اید را بشویید و به‌ دقت خشک کنید تا آبی در آنها باقی نماند.در این مرحله، سرکه و نمک را با آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. به محض اینکه جوشید، آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید که خنک شود. خیارهای خشک‌شده را بردارید و در شیشه بریزید.توجه داشته باشید که هرگز نباید از بطری‌ها یا ظرف‌های پلاستیکی به جای شیشه استفاده کنید. زیرا سرکه با پلاستیک واکنش می‌دهد و ترکیبات سرطان‌زا وارد خیارشور می‌شود.
بهتر است قبل از ریختن خیارها در شیشه، با خلال دندان آنها را سوراخ کنید و خلال دندان را از ۲ طرف خیارها رد کنید. علت این کار این است که آب و نمک به آنها برسد و پوک نشوند. در لابه‌لای خیارها، سبزیجات معطر، فلفل و سیر قرار دهید.
محلول آب و نمک و سرکه خنک‌شده را در شیشه‌ها بریزید. باید توجه کنید که این محلول به تمام خیارها برسد و سطح شیشه را بپوشاند. سپس شیشه‌ها را در جای خشک و خنک قرار دهید تا خیارشور آماده شود.

خیارشور 3 طرز تهیه خیارشور نمکی و سرکه ای

طرز تهیه خیارشور خانگی یک‌روزه و فوری

مواد لازم :
مواد لازم برای خیارشور یک روزه همانند خیارشور سرکه‌ای است.
طرز تهیه :
۲ مرحله اول این روش، درست مثل ۲ مرحله اول روش قبلی یعنی طرز تهیه خیارشور خانگی با سرکه است.فقط در مرحله سوم، به‌ جای اینکه خیارها را در شیشه‌ها بریزید و چند هفته صبر کنید، شیشه پرشده با مواد را در وسط قابلمه پر از آب بگذارید. این قابلمه را روی حرارت قرار دهید و ۱۵ دقیقه صبر ‌کنید، تا بجوشد.سپس شیشه را از قابلمه در آورید و در یخچال بگذارید تا خنک شود. خیارشورهای شما آماده و قابل مصرف است. نوش جان!

خیارشور 4 طرز تهیه خیارشور نمکی و سرکه ای

طرز تهیه خیارشور نمکی

خیلی از مردم خیارشور را نمکی دوست دارند. ما در اینجا طرز تهیه خیارشور نمکی را داده‌ایم.

مواد لازم :
خیار قلمی: ۲ کیلو
ترخون: ۱ کیلو
برگ کرفس: ۲۰۰ گرم
زاج سفید: ۱ تکه کوچک
سیر: ۴ الی ۵ حبه بزرگ
فلفل سبز تند: ۳ الی ۴ عدد
سنگ نمک خردشده: به میزان لازم (مقدار نمک خیارشور به ذائقه شما بستگی دارد)
طرز تهیه خیارشور
مشابه مراحل اول روش‌های قبلی، خیارها و سبزی‌ها را به دقت شسته و خشک کنید تا کپک نزنند.در این مرحله، به ازای ۱۵ لیوان آب، ۱ لیوان سنگ نمک خردشده را اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد. در آخرین مراحل جوشیدن آب و نمک، زاج سفید را اضافه کنید و صبر کنید تا به‌ خوبی حل شود.سپس آن را از روی حرارت بردارید و صبر کنید خنک شود.خیارها و سبزی‌های معطر خیارشور را در شیشه‌ها بریزید و سپس محلول آب و نمک را روی آنها بریزید تا کاملا سطح خیارها را بپوشاند.سپس مثل روش‌ها قبلی، شیشه‌ها را در جای خنک قرار دهید تا خیارشورها آماده شوند.

%name طرز تهیه خیارشور نمکی و سرکه ای

نکات مهم جلوگیری از کپک زدن

*در تمام مراحل تهیه طرز تهیه خیارشور نمکی و سرکه ای حتما از آب جوشیده استفاده کنید.
*یک نکته دیگر برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور این است که خیارها و سبزی‌های معطر را بعد از شستن، کاملا خشک کنید؛ آب نجوشیده در شورها و ترشی‌ها، باعث کپک زدن و خراب شدن می‌شود.
*در طرز تهیه خیارشور سرکه‌ای از سرکه با کیفیت استفاده کنید و به ازای هر ۱۴ لیوان آب به ۱ لیوان سرکه نیاز داریم.
*چه خیارشور به مقدار کم درست کنید و چه خیارشور دبه‌ای نسبت نمک و آب مهم است. در طرز تهیه خیارشور نمکی به ازای هر لیتر آب جوشیده حتما از ۲ قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید.
*استفاده از ظروف شیشه‌ای درب‌دار هم فرایند کپک زدن خیارشور را به تاخیر می‌اندازد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *