جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرز تهیه ترشی لیته میوه

تاریخ بروزرسانی :
۵ آبان ۱۴۰۱

طرز تهیه ترشی لیته میوه را که شاید کمتر کسی شنیده باشد را در این مطلب آورده ایم . ترشی لیته میوه یکی از چاشنی های خوشمزه در کنار غذا می باشدکه می توان با انواع میوه های تابستانی ، زمستانی درست کرد بسته به سلیقه خودتان دارد . الان که فصل پاییز است و میوه هایی چون خرمالو و انار و سیب به وفور وجود دارد پیشنهاد می کنیم حتما درست کنید و لذت ببرید .

لیته میوه 1 طرز تهیه ترشی لیته میوه

لیته میوه ( روش اول )

مواد لازم :

کیوی:‌ ۲ عدد
خرمالو: ۱ عدد
سیب سبز: ۲ عدد
هویج: ۲ عدد
سیر: ۵ حبه
ادویه ترشی: ۱ قاشق غذاخوری
گلپر: ۱ قاشق مرباخوری
سیاه دانه: ۲ قاشق غذاخوری
سبزی ترشی (گشنیز، نعناع، مرزه، ترخون): ۵ قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه: به مقدار لازم
سرکه قرمز: به مقدار لازم
طرز تهیه ترشی لیته
برای درست کردن ترشی لیته با میوه ابتدا باید میوه‌ها را بشویید و بعد از خشک کردن، آنها را با سرکه پوره کنید. سپس ادویه‌ها و سبزی ترشی را به مواد افزوده و در شیشه خشک و تمیز بریزید. برای آموزش جزییات بیشتر روش تهیه ترشی لیته میوه، ترتیب مراحل تهیه ترشی لیته میوه را رعایت کنید. برای خوشمزه‌تر شدن این چاشنی از فوت و فن‌های طرز تهیه آن کمک بگیرید.
در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته میوه، ابتدا تمام میوه‌ها را به خوبی بشویید و خشک کنید یا اجازه دهید خودشان خشک شوند و آب اضافی‌شان را از دست بدهند. سپس پوست میوه‌ها را بگیرید و آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید. سرکه را به همراه میوه‌های خرد شده در مخلوط‌‌کن یا غذاساز بریزید و چند دقیقه به هم بزنید.
مواد داخل مخلوط‌کن را تا جایی بزنید که همه مواد با هم به صورت یکدست، خرد یا پوره شوند. سپس میوه‌ها را در یک کاسه یا ظرف دیگر بریزید و بقیه مواد از جمله سبزی ترشی، گلپر، ادویه و نمک مخلوط کنید. سیرها را می‌توانید بعد از پوست گرفتن یا با میوه‌ها پوره کنید و یا به صورت درسته به مواد لیته میوه اضافه کنید. پوره میوه و ادویه‌ها را با هم ترکیب کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.
در آخرین مرحله از طرز تهیه لیته میوه، شیشه درب‌داری که می‌خواهید در آن ترشی را بریزید، بشویید و کاملا خشک کنید تا هیچ آلودگی و رطوبتی در آن وجود نداشته باشد. سپس مواد را در بطری‌ها بریزید و درب آنها را محکم ببندید تا هوا به داخل بطری‌ها نفوذ نکند. بطری‌ها را در جای خنک و دور از آفتاب قرار دهید و بعد از آماده شدن آن را سرو کنید.

ترشی لیته طرز تهیه ترشی لیته میوه

لیته میوه ( روش دوم )

مواد لازم:
خیار: ۲۵۰ گرم
مغز کرفس: ۴ یا ۵ ساقه
سیب: ۲۵۰ گرم
فلفل دلمه‌ای: ۲ عدد
گلابی: ۲۵۰ گرم
بادمجان: ۱ عدد (متوسط)
هلو: ۲۵۰ گرم
سیر: ۴ حبه
شلیل: ۲۵۰ گرم
زردآلو: ۲۵۰ گرم
سیاه دانه: ۲ یا ۳ قاشق سوپ‌خوری
هویج: ۲۵۰ گرم
زردچوبه: نوک قاشق چای‌خوری
سرکه: به میزان لازم
نمک و فلفل: به میزان لازم
طرز تهیه :
برای درست کردن لیته میوه به این روش، باید ابتدا بادمجان را بپزید و بعد میوه‌های دیگر را بعد از شستن در یک قابلمه کمی بپزید تا نرم شوند و آب خود را از دست بدهند. در آخر همه مواد را با هم مخلوط کنید و ادویه‌ها را اضافه کنید. اگر لیته میوه را به این روش درست کنید، زمان کمتری برای رسیدن و آماده شدن نیاز است. برای آموزش جزییات بیشتر، ادامه مراحل طرز تهیه لیته میوه را بخوانید.
در اولین مرحله از طرز تهیه لیته میوه، بادمجان را بشویید و در یک قابلمه با مقداری آب بپزید. سپس آن را در آبکش قرار دهید و یک شب بگذارید بماند تا آب خود را از دست بدهد.در این مرحله، همه میوه‌ها را بشویید و هسته و دانه‌های آن‌ها را خارج کنید. سپس آن‌ها را به همراه هویج و کرفس در یک قابلمه بریزید و مقداری آب (به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی) به آن‌ها اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید میوه‌ها بپزند تا حدی که آب آن‌ها کشیده شود و به خورد میوه‌ها برود.
بعد از اینکه میوه‌ها پختند و نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا مواد داخل قابلمه کاملا خنک شوند. سپس تمام مواد را به همراه خیار و فلفل دلمه‌ای و بادمجان و سیر چرخ کنید یا داخل غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید تا پوره شوند.
در این مرحله از طرز تهیه ترشی لیته میوه، سرکه، نمک، فلفل، زردچوبه و سیاه دانه را به مواد اضافه کرده و به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس مواد ترشی را در یک بطری تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید. بطری را در یخچال قرار دهید. این ترشی را بعد از ۴ روز یا یک هفته می‌توانید سرو کنید.

لیته انبه 1 طرز تهیه ترشی لیته میوه

فوت و فن ها و نکات ترشی

برای اینکه طعم ترش سرکه، گلویتان را نزند، می‌توانید کمی شکر به مواد ترشی لیته میوه اضافه کنید تا کمی ملس شود. میزان شکر کاملا اختیاری است.
در طرز تهیه ترشی لیته می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات مختلف یا از ترکیب هر دو با هم استفاده کنید.
استفاده از سیاه دانه و ادویه ترشی برای طرز تهیه لیته میوه، می‌تواند طعم آن را خوشمزه‌تر کند.
در صورتی‌ که میوه‌ها را بعد از پوره کردن روی حرارت کمی بپزید تا نرم شود، زمان رسیدن و جا افتادن ترشی لیته میوه، کمتر خواهد شد.
شیشه‌هایی را که برای نگهداری لیته میوه به کار می‌برید، از جنس شیشه‌ای با درب سالم فلزی و بدون زنگ‌زدگی انتخاب کنید. اگر بطری‌ها کوچک‌تر باشند، بهتر است. در این صورت محتوای داخل بطری‌ها زود تمام می‌شود و ترشی کپک نمی‌زند.
حتما قبل از این که مواد ترشی لیته میوه را در بطری بریزید، مطمئن باشید که بطری خشک است و هیچ رطوبتی ندارد. همچنین بطری باید عاری از آلودگی باشد تا محتویات داخل آن کپک نزند.
حتما مواد ترشی لیته میوه را در شیشه‌های تمیز و درب‌دار بریزید تا هوا به آن‌ نفوذ نکند و از کپک زدن ترشی جلوگیری شود.
تا قبل از رسیدن لیته میوه، درب بطری را باز نکنید و بعد از باز کردن درب بطری، آن را به یخچال منتقل کنید.
ترشی لیته میوه برای آماده سرو شدن، بسته به روش تهیه، نیاز به حدود چند روز تا ۲ هفته زمان دارد تا برسد و جا بیفتد.پیشنهاد می کنیم طرز تهیه انواع ترشی خانگی در شهرهای مختلف را هم مطالعه بفرمایید .

لیته ابنه طرز تهیه ترشی لیته میوه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *