رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ مرداد ۱۴۰۰

طرزتهیه حلیم زنجانی

لینک این مطلب کپی شد!

طرز تهیه حلیم زنجانی که یکی از مقوی ترین و لذیذترین حلیم های ایران می باشد که اغلب اوقات در وعده صبحانه و سفره افطار صرف می شود را در این مطلب آورده ایم .حلیم ترکیبی از گندم و گوشت است که یک غذای فوق العاده خوشمزه و پرانرژی است. حلیم گندم معمولاً در همه جای ایران شبیه به هم پخت می شود. اما در برخی شهرها در زمان پخت نکاتی خاص در طرز تهیه حلیم گندم رعایت می شود که موجب متمایز شدن طعم آن می شود. زنجانی ها معمولاً حلیم را به عنوان نذری در ماه محرم و صفر و ماه رمضان طبخ می کنند و آن را با نمک میل می کنند.
مواد لازم
گندم پوست کنده: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته دار
گوشت مغز ران یا سردست گوسفندی: ۱۵۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
برگ بو: یک عدد (اختیاری)
دارچین و کنجد: به مقدار لازم
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
کره: به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم
چوب دارچین: یک تکه

حلیم زنجانی

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه حلیم زنجان باید گندم را خیس کنید. برای این کار ابتدا گندم ها را در یک آبکش بریزید و به خوبی بشویید. سپس گندم را برای ۲۴ ساعت به همراه آب ولرم خیس دهید. این کار موجب می شود تا گندم راحت تر پخته شود. بهتر است برای خیساندن گندم از یک قابلمه بزرگ تر استفاده کنید تا گندم به خوبی در آب باز شود. در این مدت چند بار آب گندم را عوض کنید.

در دومین مرحله از طرز تهیه حلیم زنجان آب گندم خیس خورده را دور بریزید. سپس گندم را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب گندم شعله را کمک کنید و مقداری روغن به گندم اضافه کنید تا خوب پخته شود. گندم باید به اندازه ای پخته شود که خوب له شود. معمولاً پخت گندم حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می کشد. در این مدت چندین بار گندم ها را هم بزنید.

پخت حلیم فوت و فن چندانی ندارد ولی برای تهیه حلیم خوشمزه آنچه که بسیار اهمیت دارد داشتن صبر است چرا که گندم باید تا حدی پخته شود و هم بخورد که تقریبا له شود که می دانیم هر چه زمان بیشتری صرف پخت این غذا کنیم بیشتر جا می افتد و لذیذتر می شود.

از آنجا که ماده اصلی حَلیم، گندم سبوسدار است آن را جزو غذاهای مقوی به حساب می آورند. خوب می دانیم و بارها شنیده ایم که خوردن هر نوع سبوس برای بدن به ویژه برای بهبود عملکرد سیسیتم گوارش بسیار مفید است از این رو حلیم با گندم سبوس دار سرشار از آهن، فیبر، منیزیم، نیاسین است همچنین حَلیم گندم سیرکنندگی بالایی دارد و انرژی زا است. به این دلیل خوردن حلیم برای زنان باردار، کودکان و نوجوانان بسیار مفید است.

حلیم زنجانی

نکات کلیدی تهیه حلیم گندم

– مقدار گندم هر قدر بیشتر باشد باید زمان پخت بیشتری در نظر بگیریم.

– اگر گندم با پوست استفاده کردید. لازم است بعد از پخت آن را از صافی رد کنید تا پوست گندم جدا شود.

– گوشت مناسب حلیم چه گوشتی است؟ گردن، سرسینه یا دنده گوسفندی مناسب‌ترین گوشت برای طبخ حلیم هستند.

– راز کش دار شدن حلیم چیست؟ مهمترین نکته برای کش دار شدن حلیم نوع گوشتی است که استفاده میکنید. گوشت دنده به ویژه طوری است که بعد از پخت کشدار میشود. نکته دیگر این است که گوشت را قبل از پخت خرد نکنید. بعد از پخت هم آن را تکه تکه کنید ولی چرخ نکنید. از غذاساز نیز استفاده نکنید. به این ترتیب حلیم کش دار و خوشمزه ای خواهید داشت.

– حلیمِ بدون گوشت برای افراد گیاهخوار بسیار مناسب است.

– برای داشتن حَلیم رژیمی باید کره و شکر را حذف کرد و به جای شکر، حَلیم با عسل یا بدون شیرین کننده میل کنید.

– اگر دوست دارید حَلیم مقوی تری تهیه کنید می توانید پس از پخت دو قاشق غذاخوری کنجد خام اضافه کنید تا حلیم با کنجد داشته باشید.

– اگر پس از پخت گندم یعنی قبل از اضافه کردن گوشت اجازه دهید آب گندم تا حدی کشیده شود و به جای آن مقداری شیر اضافه کنید حلیمِ شیر خواهید داشت.

– اگر حَلیم مخصوص کودک درست می کنید می توانید آن را پس از پخت از صافی رد کنید تا کاملا یکدست شود.

– برای اینکه حلیمی شبیه به حلیمِ بازاری داشته باشید باید قبل از اضافه کردن گوشت، گندم پخته را میکس و صاف کنید.

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *