رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ آبان ۱۳۹۸

شور ماهی پلو جنوبی

لینک این مطلب کپی شد!

شور ماهی پلو از غذاهای جنوب ایران است.ماهی ماده غذایی مفیدی است که در مناطق شمالی و جنوبی کشورمان یعنی مناطقی که در کنار دریا واقع شده‌اند، جزو مواد اصلی و اساسی برنامه غذایی مردم این مناطق محسوب می‌شود.ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است.ماهی و محصولات دریایی با وجود آن که جزو مواد غذایی حیوانی هستند، ولی از نظر ترکیب چربی با سایر مواد حیوانی متفاوت‌اند. چربی موجود در مواد غذایی حیوانی به طور عمده حاوی ترکیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع شده هستند که این ترکیبات موجب بالا بردن کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند.

بنابراین افراط در مصرف چربی‌های حیوانی، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهایت منجر به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. ولی ماهی و آبزیان با وجود آن که از دسته مواد غذایی حیوانی هستند با این حال نوع چربی موجود در آنها مشابه مواد گیاهی است و از اسیدهای چرب اشباع نشده به نام امگا ۳ در آبزیان وجود دارد که اثرات بسیار مهمی‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پیش‌گیری از بسیاری از بیماریها و کنترل و کمک به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌ای به عهده دارد.
جالب است بدانیم که چربی موجود در بافت‌های ماهی و آبزیان تنها موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون و عوارض قلبی و عروق کمک مؤثری نیز می‌کند. ماهی از منابع بسیار خوب پروتئین محسوب می‌شود. پروتئین موجود در ماهی از نظر کمیت و کیفیت قابل توجه است، بدین معنی که پروتئین موجود در ماهی به شکلی است که به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می‌شود و به طور تقریبا کامل در بدن به مصرف می‌رسد.

ماهی یکی از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها نقش مهمی‌به عهده دارد. آهن موجود در ماهی به گونه‌ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می‌رسد. علاوه بر آن آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می‌دهد بنابراین نقش مهمی‌در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد.

-ماهی-پلو شور ماهی پلو جنوبی

مواد لازم :
برنج ۳ لیوان
شوید پاک شده و خرد شده ۲۰۰ گرم
ماهی شور متوسط ۱ عدد متوسط
کشمش ۱ تا ۲ پیمانه
پودر لیموعمانی ۱ قاشق سوپخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
پیاز داغ ۱ قاشق سوپخوری
طرز تهیه :
ماهی را حداقل ۳ ساعت در آب سرد بخوابانید تا شوری آن گرفته شود. چند بار آب آن را عوض کنید.
سپس ماهی را تمیز کرده و تکه‌تکه کنید و در آب‌کش بگذارید.
برنج را در صورت تمایل با شوید ( در صورت تمایل ) و کره یا به صورت کته یا آب‌کش بپزید.
روغن را در تابه ریخته و ماهی را سرخ کنید.
کشمش پاک کرده و شسته را به ماهی اضافه کنید و کمی سرخ کنید.
پیازداغ ، زردچوبه، فلفل و پودر لیموعمانی را به ماهی و کشمش اضافه کنید و ماهی را به صورت جداگانه با پلو سرو کنید.
می‌توانید ماهی و کشمش را موقع کشیدن برنج لابه‌لای آن بگذارید و دم کنید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *