جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شهر مهم هخامنشیان از نوروز ۹۸ میزبان گردشگران می‌شود

تاریخ بروزرسانی :
۳ آذر ۱۳۹۷

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد جواد جعفری افزود: تا کنون پنج فصل کاوش باستان‌شناسی در محوطه ریوی با مشارکت باستان‌شناسان آلمانی انجام شده است و فصل ششم این کاوش‌ها از مهرماه امسال آغاز شد و در میانه آبان ماه به پایان رسید.
او با اشاره به ثبت محوطه ریوی با وسعتی ۱۱۰ هکتاری در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور گفت: طی پژوهش‌های باستان‌شناسی که از سال ۱۳۹۱ در محوطه تاریخی «ریوی» واقع در دشت سملقان استان خراسان شمالی آغاز شده است، باستان‌شناسان به بقایای یک شهر از دوران هخامنشی تا ساسانی دست یافتند و با توجه به اهمیت این کشف تاکنون ۶ سال پژوهش‌های باستان‌شناسی در این محوطه ادامه یافته است.
به گفته وی، کاوش‌های سال ۱۳۹۶ در محوطه تاریخی ریوی منجر به کشف بقایای یک تالار ستون‌دار در بخش جنوبی محوطه و بقایای یک ساختمان بزرگ خشتی مربوط به دوران هخامنشی تا ساسانی در مرکز محوطه و یک گورستان مربوط به عصر مفرغ (چهار هزار سال قبل) در بخش شمالی شد.
جعفری گفت: با توجه به اهمیت باستان‌شناسی این آثار، در کاوش‌های امسال هم مطالعات بر روی این سه نقطه متمرکز بود که منجر به شناخت بخش زیادی از جزئیات معماری بناهای مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و وضعیت گورستان عصر مفرغ محوطه شد.
این باستان‌شناس افزود: در مهر ماه ۱۳۹۷ همراه با فعالیت‌های باستان‌شناسی، مرمت دیوارهای خشتی تالار ستون‌دار و دیگر ساختارهای خشتی یافت شده آغاز شد و برای بازدید گردشگران دو گمانه به ابعاد ۱۲× ۱۲ متر و ۵× ۵ متر با اسکلت فلزی مسقف شد.
او با بیان اینکه محوطه تاریخی ریوی از نوروز ۱۳۹۸ پذیرای گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود، گفت: اهمیت محوطه تاریخی ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده و به نظر می‌رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.
به گفته جعفری بر اساس این پژوهش‌ها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان‌شناسی مختلفی در محوطه ریوی به دست آمده است که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی است.
این باستان‌شناس اظهار داشت: با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان، برنامه منظمی را با عنوان «پروژه باستان‌شناسی ریوی» برای کاوش و پژوهش‌های باستان‌شناسی برنامه‌ریزی کرد.
وی با استناد به شواهد باستان‌شناختی گفت: «ریوی» یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش‌های باستان‌شناسی هدفمند در آن می‌تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان شود.

هخامنشیان شهر مهم هخامنشیان از نوروز 98 میزبان گردشگران می‌شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد