رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ تیر ۱۳۹۸

شهر دره شهر

لینک این مطلب کپی شد!

شهر دره شهر شهری که وجه‌تسمیه نام آن برگرفته از موقعیت قرارگیری شهر در ضلع شمالی یکی از تنگه‌های دشت سیمره است. دشت سیمره که برگرفته از نام رود سیمره است در مسیر این رود از غربی‌ترین نقطه روستای تلخاب و تا شرقی‌ترین منطقه روستای گاومیشان در شهرستان دره‌شهرگسترده است، آبادی و آبادانی از دیرباز به جهت آب فراوان رود سیمره و رودخانه‌های فصلی دره‌های منشعب از رشته‌کوه‌های جنوبی در این منطقه زبانزد خاص و عام بوده است. کبیرکوه در امتداد جنوبی شهرستان دره‌شهر با پوشش جنگلی متنوع، موجب تلطیف هوا و امکان دامداری را در این منطقه فراهم آورده است. رودخانه‌های فصلی و دائمی متعدد و زمین‌های حاصلخیز، دمای مناسب و آب‌وهوای معتدل، به‌عنوان استعدادهای بالفعل کشاورزی و دامداری این منطقه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.
منطقه‌ای که به نام کنونی دره‌شهر شناخته می‌شود، یکی از مناطق باستانی و از شهرهای تاریخی سلسله‌های عیلامی، ماد، ساسانیان و دوره اسلامی بوده است. به تأیید پروفسور فرای، خرابه‌های شهر تاریخی سیمره کاملاً با معماری بناهای دوره ساسانی مطابقت دارد. ابنیه تاریخی، قلعه‌های باستانی، پل‌های تاریخی، دشت‌های سرسبز و آباد، دره‌های باستانی و آب‌وهوای مطبوع در سرزمینی با مردمانی خونگرم و مهمان‌دوست، شرایط ایده آلی را برای سیاحان و گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورده است.

شهر دره شهر  شهر دره شهر

جشنواره، فستیوال و رسوم محلی دره‌شهر
فستیوال و جشنواره ملی سورناوا طی چند سال گذشته پس از ثبت ملی در شهرستان دره‌شهر به همت استاد گران‌قدر منوچهر تتری برپا می‌شود. در این جشنواره که از نوع خود کم‌نظیر است به‌صورت موضوعی و رشته‌ای به بررسی موشکافانه در موضوع موسیقی و با محوریت ساز سورنا که حلقه وصل اکثر قومیت‌های ایرانی است پرداخته می‌شود و سورنا نوازان سراسر کشور در این جشنواره شرکت می‌کنند.

شهرستان دره‌شهر و منطقه سیمره دارای جاذبه‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف گردشگری است که از دیرباز موردتوجه سیاحان و گردشگران داخلی و خارجی بوده است. جاذبه‌های گردشگری تاریخی و باستانی شامل شهر تاریخی سیمره، پل سیمره، تنگه بهرام چوبین، تنگه یوژاندر، پشته فرهاد آباد، رود سیمره، کبیرکوه ازیک‌طرف و جاذبه‌های اکو توریستی و طبیعت زیبای منطقه در محدوده‌ای کم‌نظیر شامل کوه، دشت و رودخانه است، کمتر جایی این تنوع را منطقه‌ای محدود می‌توان مشاهده کرد،منطقه دره‌شهر به‌گونه‌ای است که در همه فصول سال توسط گردشگران مورد بازدید قرار می‌گیرند.

شهر دره شهر  شهر دره شهر

در سال ۱۳۴۳ سکونتگاه کنونی و مرکزیت شهر به‌عنوان شهرستان دره‌شهر به ثبت رسیده است. از آن زمان این منطقه دارای فرمانداری است. شهرستان دره‌شهر در زمان تأسیس شامل بخش‌های آبدانان، بدره، ماژین و مرکزی بود. در سال ۱۳۷۴ در تقسیمات کشوری بخش آبدانان از شهرستان دره‌شهر منتزع و به شهرستان تبدیل شد. در سال ۱۳۹۲ بخش بدره نیز بر اساس تقسیمات جدید به شهرستان تبدیل شد و از شهرستان دره‌شهر منفک گردید. هم‌اکنون بر اساس سرشماری عمومی سال ۱۳۹۵ جمعیت شهرستان دره‌شهر برابر ۴۳۷۰۸ نفر است. منطقه سیمره و شهرستان دره‌شهر، به جهت وفور منابع آب‌وخاک و امکان دو نوبت فصل کشت و کشاورزی پررونق، پذیرایی افرادی از همه طوایف و تیره‌های قومیتی منطقه لرستان بوده است. در شهرستان دره‌شهر تقریباً خانواده‌هایی از همه طوایف و تیره‌های قومیتی منطقه لرستان ساکن هستند، هرچند گویش غالب مردم زبان لری است، اما شهروندانی با زبان‌های لکی، کردی و حتی عربی هم در این شهر وجود دارد. شهرستان دره‌شهر دارای منابع غنی از آثار باستانی و میراث فرهنگی این مرزوبوم است، شهر تاریخی سیمره، پل گاومیشان، شکارگاه بهرام چوبین، آتشکده دره‌شهر و ده‌ها جاذبه گردشگری و تفرجگاه در فصل‌های مختلف سال پذیرایی میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی است. بزرگ‌ترین زمین‌لغزش جهان در محدوده شهرستان دره‌شهر است، “زمین‌لغزش کبیرکوه” به شماره ۲۴۰ در تاریخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۳ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. سد و نیروگاه سیمره به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان ایلام در این شهرستان واقع است، دریاچه سد سیمره موجب پیدایش جلوه‌هایی نو از جاذبه‌های گردشگری در این منطقه شده است، تنگه کافرین زیبایی‌های خاص خود را با فراهم آمدن تردد از طریق قایق‌ها و شناورهای گردشگری به رخ هر بیننده‌ای می‌کشد.
دره‌شهر نگین زاگرس و مهد تمدن و فرهنگ، هرساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی از سراسر کشور و جهان است.

شهر دره شهر  شهر دره شهر

شهر دره شهر  شهر دره شهر

شهر دره شهر  شهر دره شهر

 

منبع : سایت دره شهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *