رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ بهمن ۱۴۰۱

سیری در یزد ، نخستین شهر خشتی جهان

اشتراک گذاری

با گشت و گذار و سیری در یزد قصد داریم شما را با این شهر تاریخی و مردمان خونگرمش آشنا کنیم. این شهر که یکی از کلانشهرهای ایران است به عنوان نخستین شهر خشت خام جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شهر یزد یکی از قطب‌های پزشکی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌آید و نخستین صندوق امانات جهان ۱۷۰۰ سال پیش در حوضه تمدن این شهر بنا نهاده شده‌است. بافت تاریخی شهر یزد در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۵۰۰۰، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. یزد به عنوان شهر بادگیرها، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب نیز معروف است.

سیری در یزد

معرفی شهر یزد

نام این شهر به معنای سرزمین مقدس و یا شهر خدا می باشد که در طول تاریخ در سفرنامه ها و سیاحت نامه های فراوانی می توانید نام یزد را مشاهده کنید. در طول تاریخ مدارک بسیار زیادی وجود دارد که یکی از اولین مناطقی که آریایی ها در آن حضور پیدا کردند این شهر می باشد. یکی از بزرگترین قوم هایی که بر این منطقه حکومت کردند قوم اتابکان بودند که نزدیک به ۱۴۰ سال در این منطقه حکمرانی میکردند. بعد از آنها مغول ها و بعد از آن های حاکمان آل مظفر موفق شدند که در این منطقه حکمرانی کنند.
در نهایت نیز تیموریان و صفویان حکمرانی بر این منطقه را به عهده گرفتند.
در دوره زندیه و قاجاریه حاکمان بسیار زیادی بر منطقه یزدگرد که امروزه با نام شهر یزدان می شناسید حکمرانی کردند. شهر یزد با دارا بودن بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت یکی از پرجمعیت ترین شهر های ایران به شمار می آید.مردم شهر یزد مرمی مهربان و صبور و دارای روحیه ای جنگنده هستند. دین در یزد از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سالهاست که اقلیت های مختلف همچون مسلمانان، یهودیان و مسیحیان با صلح و آرامش در شهر یزد کنار هم زندگی می کنند و به همین دلیل به این شهر لقب صلح و گفت‌وگو داده اند.

سیری در یزد

جاذبه های گردشگری یزد

مجموعه امیرچخماق

مجموعه‌ای است از میدان، تکیه، بازار، آب‌انبار و مسجد که بسیار دیدنی است. قدمت این مجموعه به دوره تیموری (قرن نهم) برمی‌گردد. این مجموعه به دست جلال‌الدین امیرچخماق ساخته شده که در آن زمان حاکم شهر بوده است. تکیه امیرچخماق از این مجموعه، در سال ۱۳۳۰ ثبت ملی شده است.میدان امیر جخماق خوراک عکس است. بیشتر عکس‌هایی که از میدان امیرچخماق گرفته‌اند، خود بنا را به همراه انعکاس آن در حوض جلوی بنا نشان می‌دهد. میدان امیر چخماق بعد از غروب و با آن نورپردازی نارنجی رنگش در زیباترین حالت خود است. این بنا دارای تکیه، بازار، مسجد و دو آب انبار است که رد پای تاریخ آن به دوره تیموریان برمی‌گردد.
این مجموعه تاریخی که در اول لیست مکان‌های دیدنی یزد جا خوش کرده است، به دست حاکم یزد در دوره شاهرخ تیموری یعنی امیر جلال‌الدین چخماق و به کمک همسر او ساخته شده است. تکیه و مسجد امیر چخماق در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.
آدرس :یزد – خیابان امام – میدان میر چخماق

سیری در یزد

مسجد جامع یزد

این مسجد تاریخی بنای بی‌نظیری است که در سال ۱۳۱۳ ثبت ملی شده است. این بنای بسیار زیبا در ضلع غربی خیابان امام خمینی و یکی از محله‌های قدیمی یزد ساخته شده است. مسجد جامع یزد دارای یک ایوان مرتفع، دو شبستان، دو گرم خانه، گنبدخانه، دو پایاب و یک صحن بزرگ به شکل مستطیل است. مسجد جامع یزد ۶ ورودی دارد و هر کدام در قسمت‌های مختلف مسجد قرار گرفته‌اند. بهتر است بگویم بدون دیدن این شاهکار معماری با آن کاشی‌های آبی رنگ که آسمان را به زمین کشانده‌اند، سفر شما به یزد کامل نمی‌شود.
این مسجد در سه دوره تاریخی و در طول ۱۰۰ سال بنا شده است. نخستین سنگ‌ بنای این مسجد در دوره ساسانیان گذاشته شده است. اما بنای فعلی مسجد، گنبد و کاشی کاری‌های آن متعلق به دوره‌های مختلفی از جمله آذری، ایلخانی و تیموری است.
آدرس: یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله فهادان

سیری در یزد

بافت تاریخی یزد

این بافت همان جایی است که در و دیوارش از اصالت این شهر حرف می‌زند. اگر خودتان را در کوچه و پس کوچه‌های آشتی‌کنان رها کنید، آرامش را در خشت خشت آن می‌توانید پیدا می‌کنید. این حرف‌ها و جمله‌ها شاید قبل از سفر فقط چند کلمه شاعرانه به نظر برسند که کنار هم ردیف شده‌اند، اما قدم در این شهر که بگذارید عاشق آن می‌شوید. سکوت و آرامش این کوچه‌های خشتی به جان و دلتان می‌نشیند.در بافت تاریخی یزد، از پس هر کوچه یک موزه یا خانه تاریخی به استقبال شما می‌آید و شما را به گوشه گوشه تاریخ می‌برد.

سیری در یزد

بقعه دوزاده امام

بقعه دوازده امامی که در چند قدمی زندان اسکندر است، دومین گنبد شناسنامه‌دار ایران است. این بقعه یادگاری از قرن ۵ هجری و دوران سلجوقی است.این بنا در محل یک آتشکده ساسانی بنا شده است. بقعه را از بیرون به شکل یک چهار ضلعی می‌بینید که به ۸ ضلعی تبدیل شده و در هر ۴ ضلع آن گوشواره‌ وجود دارد. در داخل بنا گچ‌بری‌های اسلیمی دیده می‌شود که گفته می‌شود به گچ‌بری‌های دوره ایلخانی شباهت دارند. به خاطر محراب مرمری که در این بنا هست، باستان‌شناسان می‌گویند که این بنا مسجدی متعلق به قرن دوم و سوم است که روی آتشکده ساسانی بنا شده است. روی بنا کتیبه‌هایی هستند که آیات قران به خط کوفی روی آن‌ها نوشته شده اشت.
آدرس : شهر یزد، ضلع غربی خیابان امام، محله فهادان
سیری در یزد

خانه لاری‌ها

یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد که در محله فهادان و در نزدیکی بقعه دوازده امامی و زندان اسکندر قرار دارد، خانه تاریخی لاری‌هاست. این شهر خانه‌های تاریخی زیادی دارد که متعلق به تجار و افراد سرشناس دوره قاجار و یادگاری از شکوه معماری آن دوران هستند. خانه لاری‌ها متعلق به یکی از همین افراد سرشناس است که بیش از ۲۷۰ سال پیش از فارس به یزد آمدند. تا پایان دوره حکومت رضاشاه این خانه همچنان یک خانه اعیان‌نشین بود، اما بعدها متروکه ماند. بعد از آنکه این بنا مدتی هم خانقاه نعمت‌اللهی بود، میراث فرهنگی یزد آن را خریداری و مرمت کرد. حالا درهای این خانه تارخی به عنوان نمادی از معماری باشکوه قاجاری به روی مردم باز است.
به رسم معماری دیگر خانه‌های قاجاری، اتاق‌های این بنا دور تا دور حیاط اصلی چیده شده‌اند. وسط حیاط هم یک حوض آبی بزرگ با گل‌های رنگین دور و برش خودنمایی می‌کند. گچ‌بری‌های ظریف، شیشه‌های رنگی، پنجره‌های ارسی، آینه کاری‌ها و نقاشی‌های بنا دل گردشگران را می‌برند. برای اینکه بازدیدتان از این بنای شاهانه قاجاری تمام و کامل باشد یادتان نرود به قسمت‌های مختلف خانه لاری‌ها از جمله ایوان و بادگیر، سرداب، حیاط میانی و حیاط سوم سر بزنید. نام خانه لاری‌ها در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است تا مهر تاییدی بر ارزش تاریخی این بنا باشد.
آدرس :یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی

سیری در یزد

زندان اسکندر ( مدرسه ضیائیه )

این زندان  سالهاست که در فهرست جاذبه های گردشگری یزد قرار دارد. مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر در محله فهادان قرار دارد. در دل کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی یزد که قدم بزنید به این محله می‌رسید. زندان اسکندر در لیست آثار ملی ثبت شده و یادگاری از قرن هفتم است.
آدرس:شهر یزد، محله فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو

سیری در یزد

موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده

اگر کمی از سمت مسجد جامع به طرف محله فهادان در کوچه‌های آشتی‌کنان قدم بزنید به موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده می‌رسید. این موزه در خانه عرب زاده قرار دارد که یکی از یادگاری‌های قاجاری این شهر است. به محض اینکه وارد بنا می‌شوید اتاق‌ها را می‌بینید که دور تا دور حوض دست به دست هم داده‌اند.
این مجموعه ۱۰ سالن دارد که در آن سکه‌های دوره‌های تاریخی مختلف و همچنین وسایل و سبک زندگی گذشته مردم یزد به نمایش گذاشته شده است. این سکه‌ها به همت استاد حسین حیدرزاده، استاد علم سکه شناسی، در طول سال‌های ۵۵ تا ۸۳ گردآوری شده‌اند و حالا در این خانه تاریخی به نمایش گذاشته شده‌اند.
یکی از کلماتی که چیدن آن کنار کویر کمی سخت به نظر می‌رسد، آب است. حالا این شهر کویری موزه‌ای دارد به نام آب که نشان می‌دهد مردم این شهر چطور آب را به دل این شهر کویری کشانده‌اند.
آدرس: یزد، خیابان امام، خیابان فهادان، خانه تاریخی عرب زاده

سیری در یزد

باغ دولت آباد

این باغ یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که در خیابان شهید رجایی این شهر، در مرکز شهر قرار دارد. برای ورود به باغ باید از یک هشتی نسبتا بزرگ عبور کرد که صنایع دستی یزد در آنجا به فروش می‌رسد. بنای باغ دولت‌آباد یادگاری به جای مانده از دوران افشاریه و زندیه است. فضای سبز، درختان میوه و گل‌های بسیار زیبا در محوطه باغ، فضای بی‌نظیری را ایجاد کرده است. باغ دولت‌آباد شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آیین و تالار آیینه، عمارت تهرانی، آب‌انبار و باغ ناصر است. این باغ همچنین بادگیر مرتفعی دارد که بلندترین بادگیر جهان به شمار می‌آید.
آدرس : یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه فردوسی

سیری در یزد

آتشکده بهرام

آتشکده از جاهای دیدنی یزد میزبان آتش مقدس ۱۵۰۰ ساله است که نه تنها پیروان زرتشت بلکه گردشگرانی از هر دین و آیین را به این آتشکده می‌کشاند.بعد از اینکه ورودی را از باجه بلیط تهیه کردید وارد حیاط آتشکده می‌شوید. اینجا هم مانند میدان امیر چخماق در اغلب عکس‌ها خود بنا با انعکاس آن در حوض گرد رو‌به‌روی آن گره خورده است. حیاط آتکشده سرسبزی همیشگی خود را وام‌دار کاج‌ها و سروهایی است که تمام فصل‌ها دست از سبزی نمی‌کشند. بنای آتشکده یزد در دوره پهلوی اول ساخته شده است.
یکی از ویژگی‌های اصلی معماری آتشکده‌ها ساده بودن آن‌هاست و بر عکس خیلی از عبادتگاه‌ها از شکوه و تزئینات معماری در آن‌ها خبری نیست. آتشکده زرتشتیان یزد با الهام از معماری تخت جمشید و آتشکده پارسیان هند ساخته شده است. در بالای بنا هم نگاره فروهر می‌درخشد. سرستون‌های سنگی جلوی بنا جلوه‌ای از هنر هنرمندان اصفهانی است. این سرستون‌ها در اصفهان تراشیده شده‌اند و به یزد آورده شده‌اند.
آدرس: شهر یزد، بلوار شهید منتظر قائم، خیابان آیت الله کاشانی

سیری در یزد

آب انبار شش بادگیر

این آب انبار که نامش در فهرست آثار ملی هم ثبت شده دردوران قاجار ساخته شده است. ۳ بادگیر این بنا قدیمی هستند و ۳ بادگیر دیگر جدید. این آب‌انبار هم مانند تمام آب انبارهای دیگر، خزینه، گنبد، پاشیر و بادگیر دارد. هر کدام از این بخش‌ها کارکردهای مختلف داشته‌اند: خزینه برای نگهداری آب در دل زمین، بادگیر برای خنک نگه داشتن آب در خزینه، گنبد روی خزینه برای تمیز نگه داشتن آب و پاشیر راهرویی بوده برای برداشتن آب. آب‌انبار شش بادگیری که این روزها یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد است، تا ۱۰ سال پیش مردم از آن استفاده می‌کردند.
آدرس:یزد، خیابان دهم فروردین، محله تل یزد، کوچه شش بادگیر

سیری در یزد

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی یزد می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای یزد

روستای خویدک

این روستا در دهستان فهرج بخش مرکزی استان یزد در مرکز ایران واقع شده‌است.خویدک در فاصله ۲۰ کیلومتری از استان یزد و در مسیر جاده یزد-بافق قرار دارد. آب و هوای سوزان صحرایی و نیمه صحرایی دارد. دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و خشک می‌باشد. قدمت این روستا به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد.این روستا در کتب قدیمی به عنوان یکی از سه راس قرآی ثلاثه یزد که «فهرج» و «سریزد» نیز شامل آنهاست، به‌شمار می‌رود.

سیری در یزد

روستای ابرند آباد

ابرندآباد نام روستایی خوش آب و هوا در حومه شهر  است. سابقه تاریخی این روستا طبق آنچه که به دست آمده مربوط به دوره ساسانیان است. ایراندخت دختر خسرو پرویز به یکی از سرهنگهای خود به نام ابرند دستور می‌دهد که املاکش را در یزد سر و سامان بدهد چون پادشاه ساسانی یزد را به دخترش داده بود. ابرند وقتی در یزد کارش تمام شد در نزدیکی این شهر روستایی خوش آب و هوا یافت او در آنجا قلعه‌ای ساخت و نام خود را بر آنجا نهاد و ایران آباد به ابرند آباد تغییر نام یافت. قلعه ابرندآباد هم اینک موجود است.

سیری در یزد

روستای سریزد

این روستا از تاریخی‌ترین مناطق دیدنی اطراف یزد است که قدمت آن به حدود ۲۵۰۰ سال پیش می‌رسد. باستان‌شناسان با کنکاش در محوطه این روستا به سفال‌ها و اشیای تاریخی برجسته‌ای دست یافته‌اند و با مطالعه آن‌ها اوج شکوفایی این روستا را مربوط به دوران حکومت سلجوقیان، ایلخانیان و صفویان می‌دانند. این منطقه را با عنوان نخستین محل شکل‌گیری تمدن در این شهر می‌شناسند.
با قدم زدن در کوچه‌های روستای سریزد می‌توانید از بناهای تاریخی متعددی دیدن کنید. برجسته‌ترین آثار تاریخی این روستا شامل قلعه سریزد، دروازه فرافر و کاروانسرای سریزد می‌شوند. قلعه سریزد یادگار از دوره ساسانیان است و مهم‌ترین بنای تاریخی این روستا به شمار می‌رود. در گذشته دورتادور این قلعه، خندق حفر کرده‌اند و ۶ کوچه دسترسی به آن را از بخش مسکونی روستا میسر کرده است. اگر به بازدید از مناطق تاریخی علاقه دارید، در سفر به یزد تماشای روستای سریزد را از دست ندهید. این روستا در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی یزد و در نزدیکی مهریز قرار دارد.

سیری در یزد

غذاهای محلی یزد

قیمه نخود یزدی

خورش قیمه نخود از غذاهای خوش‌طعم یزدی است که به‌جای لپه، از نخود در آن استفاده می‌شود. این خورش طعمی مشابه آبگوشت دارد که از همین نظر متفاوت است. قیمه نخود یزدی، رنگی زعفرانی دارد و در طرز تهیه آن معمولا رب گوجه‌فرنگی به کار نمی‌رود. این خورش با عطروبوی اشتهابرانگیز و ظاهر متفاوتش، گزینه‌ای عالی برای مجالس و مهمانی‌ها به شمار می‌رود.خورش به آلو از غذاهای سنتی  است که با ترکیب آلو و به، طعم ‌ترش و شیرین (ملس) فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. یزدی‌ها این غذای لذیذ را بیشتر در فصل پاییز طبخ می‌کنند.

سیری در یزد

خورش سیب

این خورش جزو غذاهایی است که در شهرهای مختلفی پخته می‌شود. اما یزد این غذا را به نام خود ثبت کرده است. در این خورش ترکیبات قیمه مانند لپه، گوشت، لیمو امانی، رب گوجه و گوجه فرنگی وجود دارد. علاوه بر آن، سیب شیرین، زعفران، دارچین و چاشنی‌های دیگر نیز در خورش سیب استفاده می‌شوند.

سیری در یزد

خورش به آلو

به یکی از میوه‌های فصلی ایران است و به همین دلیل خورش به را معمولا در فصل پاییز طبخ می‌کنند. البته می‌توان به را فریز کرد و در فصل‌های دیگر سال هم این خورش را پخت. اما همه می‌دانیم که غذا با میوه‌ها و سبزیجات تازه، طعم دیگری دارد! برخی از غذاهای محلی یزد، بیشتر در مجالس سرو می‌شوند. خورش به آلو نیز جزو این دسته از غذاهاست.

سیری در یزد

فسنجان یزدی

یکی دیگر از غذاهای سنتی یزد فسنجان است که از خواص آن می‌توان به تقویت‌ بدن، مناسب برای افسردگی و سردرد، سودازدای بسیار قوی، سرشار از ویتامین‌های A و B و C و تقویت حافظه و اعصاب اشاره کرد.

سیری در یزد

آش شولی

از معروف‌ترین آش‌های سنتی یزد آش شولی به حساب می‌آید که پای ثابت سفره شب یلدای یزدی‌ها است. این آش که قدمتش به ۵۰۰ سال قبل می‌رسد، در فهرست آثار غیرمملوس فرهنگی یزد به ثبت رسیده است. از آنجا که آش مذکور شل است، آن را با نام «شولی» می‌شناسند. آش شولی در دو نوع تابستانی و زمستانی تهیه می‌شود که از ماش و شلغم (نوع زمستانه) یا عدس و چغندر (نوع تابستانه)، سبزیجات (اسفناج، شوید و شنبلیله) و آرد تشکیل شده و چاشنی آن معمولا سرکه یا رب انار است.
آش شولی به‌دلیل طبع سردی که دارد، معمولا در شب یلدا، همراه با آجیل و شیرینی یزدی میل می‌شود تا طبع متعادل‌تری پیدا کند. این آش را می‌توانید به‌عنوان پیش‌غذا یا غذای اصلی سرو کنید و از خاصیت آن برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا نهایت استفاده را ببرید.

سیری در یزد

اشکنه یزدی، نوع منحصر به فرد اشکنه

یکی از ویژگی‌های یزدی‌ها این است که بسیاری از غذاهای ایرانی را به سبک خودشان طبخ می‌کنند. به همین دلیل نام بسیاری از غذاهای محلی این شهر برای ما آشناست، اما شیوه پخت آن را نمی‌دانیم. روش پخت اشکنه یزدی مانند سایر انواع اشکنه ساده است و در زمان کوتاهی آماده می‌شود.

سیری در یزد

آش گندم یزدی (آش امام حسین (ع))

از آش‌های سنتی یزدی آش گندم به شمار می‌رود که در ایام عزدارای محرم و صفر بین عزادارن پخش می‌شود و به همین دلیل به آش امام حسین (ع) نیز معروف است. این آش خوشمزه برخلاف سایر آش‌های گندم‌، سبزی آش دارد. برای تهیه آش نذری، زنان یزدی در مسجد جمع می‌شوند و با پاک‌کردن حبوبات و سبزی، مواد اولیه آش را آماده می‌کنند. دیگ‌ها از چند روز قبل در تکیه‌ها و مساجد برپا شده و این آش معمولا با هیزم پخته می‌شود. طبخ آن در بسیاری از مناطق استان یزد تقریبا بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت طول می‌کشد و به همین دلیل در ماه رمضان معمولا قبل از سحر، دیگ‌ها روی آتش یا گاز قرار می‌گیرد.
این آش زمان پخت طولانی دارد و به همین دلیل شروع پخت آش گندم اغلب در دو زمان انجام می‌شود. به این ترتیب که اگر توزیع آش برای صبح باشد، طبخ آن از شب قبل شروع می‌شود و به همین منوال برای توزیع آش در غروب، بانی از صبح زود اقدام به پخت آش می‌کند. این آش باید زیاد هم بخورد که در اصطلاح یزدی‌ به آن «کمچه‌زنی» گفته می‌شود تا آش حسابی جا بیفتد.

سیری در یزد

هتل های یزد

هتل صفائیه

هتلی پنج ستاره دارای سه بخش و ساختمان مجزا از هم می باشد. قدیمی ترین بخش، هتل قدیم نام دارد که به دلیل قرار گیری در باغی بزرگ، به آن هتل باغ می گویند. هتل باغ در سال ۱۳۳۵ ساخته شد و آخرین بازسازی آن در فروردین ماه سال ۱۳۹۲ بوده است. این بخش دارای ۴۶ ویلا با پارکینگ اختصاصی می باشد. در سال ۱۳۷۸ ، ساختمان دیگر هتل صفاییه با نام هتل فاز ساخته شد که با فاصله از هتل باغ قرار دارد و متشکل از دو ساختمان فاز ۱ و فاز ۲ می باشد. هر فاز دارای ۲ طبقه و ۲۲ واحد اقامتی می باشد.
این مجموعه حیاطی دایره ای شکل دارد که اتاق ها این حیاط را احاطه کرده اند. جدیدترین بخش، هتل جدید نام دارد که در قسمت ورودی ساختمان، در سال ۱۳۸۶ بنا شده است. هتل جدید دارای ۳ طبقه و مجموعا ۱۰۵ باب اتاق و سوئیت است. پذیرش و قسمت های اداری در هتل جدید قرار دارند. هتل فاز بین ساختمان های هتل جدید و هتل باغ و با فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. این هتل تلفیقی از معماری سنتی و مدرن می باشد و با ارائه خدمات با کیفیت، رضایت خاطر مهمانان گرامی را به همراه داشته است. هتل بزرگ صفائیه جزء گروه هتل های پارسیان می باشد و با نام هتل پارسیان صفائیه یزد نیز شناخته شده است.
آدرس:یزد -خيابان تيمسار فلاحی

سیری در یزد

هتل باغ مشیرالممالک

باغ هتل سنتی ۴ ستاره در بافت تاریخی یزد و یادگار عهد قاجار می باشد که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این هتل باغ با وسعت ۱۳۰۰ متری خود، جوی های روانی دارد که در زیر درختان سر به فلک کشیده و گل های رنگارنگ دهلیزهای پر پیچ و خم‌، صدای شرشر آب را به گوش می رساند و با حوض و فواره های حیاط، دست در دست هم داده و باغی رویایی را در دل شهر کویری یزد ساخته اند. با رزرو هتل مشیرالممالک می توان در اتاق های سنتی آن که سقف های آجری مدور، دیوارکوب های سفال میبد و پنجره های چوبی رنگارنگ دارد، خوابی شیرین را تجربه کرد.
هتل باغ مشیرالممالک به اکثر اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری یزد نظیر باغ دولت آباد، امامزاده سید جعفر، کویر دلنشین و دنج پشت بلوار جمهوری ، مراکز خرید لوکس و … قابل دسترس است.
آدرس: یزد- خيابان انقلاب

سیری در یزد

هتل ارگ جدید

هتلی با ۴ ستاره که یکی از بهترین و لوکس ترین هتل های یزد می باشد و با سبک معماری و امکانات مدرن خود در بافت جدید  قرار گرفته و در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده است. تالارهای مختلف هتل ارگ با چیدمانی متفاوت و متنوع، سخنگوی زیبایی خاص این هتل مدرن و باشکوه هستند. هتل ارگ جدید از سری هتل های یزد در محیط دنج و آرام و به دور از هیاهوی شهری است که با رزرو یکی از ۶۴ باب اتاق یا ۴ سوئیت vip آن می توان آرامش و خوابی راحت را به خوبی تجربه کرد و با دیدن منظره کوه های مرتفع شیرکوه، دل را به طبیعت گره زد و ساعت ها به خیالی خوش رفت.
از مزایای اقامت و رزرو هتل ارگ جدید این است که به جاذبه های گردشگری یزد همچون برج سکوت ، دخمه تاریخی  ، پارک آزادگان صفاییه و … نزدیک می باشد و به راحتی قابل دسترس هستند.
آدرس:یزد- بلوار شهیدان اشرف – بعد از پارک مهرآوران

سیری در یزد

هتل موزه فهادان

هتل چهارستاره موزه فهادان از مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای مهر است که در قلب شهر خشتی یزد در بافت سنتی و نزدیکی آثار باستانی قرار گرفته است. حدود ۲۵۰ سال قبل این هتل خانه‌ای در اختیار خانواده‌ای از تجار بنام «تهرانی» در دوران قاجار بوده است. بنای هتل با پنجره‌های چوبی و شیشه‌هایی رنگارنگ هر بیننده‌ای را یاد خانه‌های قدیمی و خاطرات شیرین گذشته می‌اندازد. زیبایی بنا و بزرگی آن باعث شده بود تا این ساختمان مدتی به عنوان دفتر کنسولگری اقتصادی برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان در منطقه مورد استفاده قرار بگیرد.
هتل فهادان اولین هتل موزه ایران است که ۲۸ باب فضای اقامتی با گنجایش ۷۰ تخت دارد. بنای هتل از سه حیاط اصلی، نارنجستان و عمارت کلاه فرنگی، سه بادگیر زیبا، تالار بزرگ، چاه‌خانه، سراب زیبا و فعال، هشتی، دربند،‌ پشت‌بام بزرگ و مشرف به بافت تاریخی یزد تشکیل شده است.
آدرس:یزد – خیابان امام خمینی – محله فهادان – مقابل زندان اسکندر

سیری در یزد

هتل داد

هتل چهار ستاره داد در بافت قدیمی و قلب شهر یزد با قدمتی نزدیک به یک قرن با حفظ اصالت تاریخی و معماری سنتی خود با امکاناتی مدرن و به روز جا خوش کرده است. در روزگاران قدیم در سال ۱۳۰۷، این هتل با کاربری مهمانپذیر و گاراژ تخلیه بار توسط «حاج عبدالخالق داد» ساخته شد و بعدها در سال ۱۳۸۰ به دلیل معماری منحصر به فرد و محیط زیبا توسط «محمد حسن داد» یکی از نوادگان موسس بنا مرمت و بازسازی و در سال ۱۳۸۶ تحت عنوان هتل ۴ ستاره داد یزد، تبدیل به هتلی لوکس شد.
در ساخت این بنا از قدیمی‌ترین مصالح مورد استفاده کویرنشینان یعنی کاهگل و آجر استفاده است. هتل دارای دو طبقه مثبت و یک طبقه منفی با ۸۸ باب اتاق مجهز به امکانات رفاهی مدرن است. از امتیازات هتل می‌توان به مجاورت با جاذبه‌های دیدنی شناخته شده چون آتشکده زرتشتیان و مجموعه امیرچخماق اشاره کرد.
آدرس:يزد – خيابان دهم فروردين – پلاک ۲۱۴

سیری در یزد

سوغات یزد

باقلوا

باقلوای یزدی هم مانند کیک یزدی از محبوبیت زیادی برخوردار است و کمتر کسی است که این شیرینی خوش مزه و خوش طعم را نشناسد. این شیرینی قدیمی ترین شیرینی در یزد نیز میباشد و بسیار پر طرفدار است.

سیری در یزد

قطاب

سوغاتی های یزد آنقدر متنوع هستند که برای هر گردشگر  جذاب میباشد. یکی از این سوغاتی های یزد قطاب  است که بسیار معروف است. لایه خارجی قطاب یزدی با روغن سرخ میشود و درون آن به شکر آغشته شده و پودر هل هم عطر و طعم مضاعفی را به آن افزوده است.از نظر بسیاری قطاب، گل سرسبد شیرینی‌های یزدیست. این شیرینی که با پودر قند تزیین می‌شود، ارزش غذایی بالای خود را مدیون بادام و هل است که مغز خوشمزه‌ی قطاب را تشکیل می‌دهد.

سیری در یزد

پشمک

بعید است کسی پشمک را امتحان نکرده باشد حال چه پشمک یزدی و یا غیر آن. اما پشمک یزدی بخاطر مواد استفاده شده در آن از محبوبیت خوبی برخوردار است. این شیرینی سنتی میتواند گزینه مناسبی برای انتخاب سوغات یزد باشد.

سیری در یزد

شیرینی حاج بادامی

این شیرینی بسیار مقوی است و از پودر بادام، تخم مرغ، پودر هل، پودر قند و غیره تشکیل شده و بسیار خوشمزه و لذیذ است. حاج بادامی بیشتر در یزد شناخته شده است. این شیرینی امروزه در اکثر کافه‌ها کنار چایی سرو می‌شود، حاج بادام است. این شیرینی قدیمی که ریشه در یزد دارد، به عنوان جایگزینی برای قند، در کنار چای مصرف می‌شود و تجربه‌ای ایرانی‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سیری در یزد

نقل یزدی

معمولا شیرینی را با چای استفاده میکنند و یکی از شناخته شده ترین شیرینی ها نقل میباشد. نقل یزدی بسیار پر طرفدار و لذیذ است. این شیرینی خوش عطر چندین نوع دارد که با توجه به سلیقه خود میتوانید یکی یا چند نوع آن را خریداری کنید.

سیری در یزد

لوز

شیرینی دیگری با نام لوز که در میان سوغاتی‌های یزد می‌درخشد. هرچند که لوز در شهرهای دیگر ایران نیز پخت می‌شود، اما لوز یزدی پیشینه‌ای قدیمی و طعمی متفاوت دارد و مردم خلاق یزد نیز تنوعی بی‌نظیر به این شیرینی بخشیده‌اند. از انواع لوز های یزدی میتوان به لوز بادام-بیدمشک، لوز نارگیلی و لوز پسته ای اشاره کرد.

سیری در یزد

از دیگر سوغات یزد می توان به شیرینی پنجره ای ، سوهان آردی و خانی ، نان برنجی ، حلوای اردکان ، نبات و… اشاره کرد.

صنایع دستی یزد

قالی بافی

صنعت فرش‌های دست‌بافت، اصلی‌ترین صنعت دستی مردم یزد است. این شهر سالانه حدود پنج متر مربع به ازای هر بافنده تولید فرش دارد. حدود ۵۰ درصد از تولیدات فرش دست‌بافت استان یزد در بازارهای خارج از ایران به فروش می‌رسند.این فرش‌ها با نقشه‌های اصیل فرش یزد بافته می‌شوند. نقوش اصیل و معروف یزدی عبارتند از: گل و ماهی، هراتی، کرمانی و سردار جنگل.

سیری در یزد

زیلو بافی

زیلو کف‌پوشی از جنس پنبه است. برای مناطق کویری زیلو جزء کف‌پوش‌های بادوام و مناسب است. شهرستان میبد مرکز اصلی زیلوبافی در استان یزد است. تا چند سال گذشته صدها خانواده به صنعت زیلوبافی مشغول بوده‌اند. قدیمی‌ترین زیلوی میبد دارای قدمتی بسیار طولانی است. این زیلو در مسجد جامع میبد می‌باشد. قدمت زیلوبافی در میبد را به دوران پیش از اسلام نسبت داده‌اند.
تعداد بافندگان زیلو در گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر بوده که امروزه به دلیل کاهش تقاضای بازار، این تعداد نفرات کمتر شده است. طرح‌هایی که در بافت زیلو استفاده می‌شوند بسیار زیبا و قابل توجه هستند. پرت‌توره، زلفک، رکنه دونی، بند رومی، کلید، هشت پر بزرگ و هشت پر کوچک از نقوش معروف زیلو در استان یزد می‌باشند. رنگ غالب در بافت زیلوها سفید، سبز، آبی، نارنجی و قرمز است.نام «نفتال» که در بازار فروش قالی از آن یاد می‌شود، مخصوص زیلوهای مرغوب و درجه یک است. امروزه تولیدات زیلو بیشتر توسط مساجد و تکیه‌ها مصرف می‌شود.
زیلو در گذشته یکی از مهم‌ترین کالاهای تجاری استان یزد بوده و اکثر مواقع پس از سفارش افراد و بازرگان‌ها بافته می‌شده است.

سیری در یزد

دارایی بافی

نام دیگر دارایی بافی ایکات است که  با استفاده از ابریشم طبیعی به عنوان ماده اولیه و نخ ویسکوز با رنگ‌های مختلف گرم و روشن مانند رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز تولید می‌شود. رنگ‌های پرحرارتی مانند بنفش، نارنجی و قرمز، حال و هوای کویری را زنده می‌کنند. پس از بافت این پارچه، به اندازه نیاز مشتری از آن برش داده می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارایی بافی بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد و در قدیم از آن برای ساخت بقچه، رولحافی و امثال این‌ها استفاده می‌کردند.

گفتنی است که واژه « ایکات »، واژه‌ای مالایی مترادف با دارایی بافی می‌باشد و به معنی پیچاندن، گره زدن و بستن است. جالب اینجا است که در صورت پاره شدن تار این پارچه، به جای گره زدن آن، از پودر پنبه و عسل برای چسباندن تار استفاده می‌کردند. لازم به ذکر است که در گذشته این پارچه جزء دارایی‌های گران قیمت به شمار می‌رفت و تنها کسانی که تمکن مالی کافی داشتند می‌توانستند این پارچه را خریداری کنند.

سیری در یزد

ترمه

پارچه زیبای ترمه پارچه ای است که مصارف مختلفی در تولید دیگر صنایع دستی استان یزد دارد. تارهای این پارچه از ابریشم طبیعی می‌باشد و پودش ترکیبی از نخ، ابریشم، پشم و کرک الوان است.ترمه در گذشته با انگشتان دست بافته می‌شده و از همین رو به انگشت باف نیز معروف بوده است. تولید ترمه هم اکنون به صورت نیمه دستی می‌باشد.ترمه انواع گوناگونی دارد که عبارتند از: شال یزدی، شال امیری، شال رضایی، شال چارقدی، شال محرمات، شال بندی، شال اتابکی، شال راه راه و شال کشمیری.
نقوش استفاده شده در این پارچه بته جقه، گل شاه عباسی و شاخ گوزنی است.صنعت ترمه در ایران حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد. زرتشتیان نخستین کسانی هستند که از ترمه برای لباس مخصوص مجالس شادی استفاده می‌کردند.

سیری در یزد

چادرشب

در شهر یزد، اردکان و زارچ دست‌بافته‌هایی تولید می‌شوند که چادرشب نام دارند. چادر شب پارچه‌ای رنگارنگ است که طرح‌هایی چهارخانه دارد. جنس این پارچه از پنبه و یا ابریشم است و در دو نوع بافته می‌شود. یک نوع آن نازک است و معروف به چادرشب رختخواب پیچ است و نوع دیگرش که ضخیم‌تر می‌باشد، چادرشب صحرایی نام دارد. چادرشب صحرایی بیشتر جهت حمل محصولات کشاورزی استفاده می‌شود و طرح راه راه دارد. چادرشب‌ها بیشتر در ابعاد ۹۰ در ۹۰ تولید می‌شوند. در برخی موارد به عنوان سفره نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

سیری در یزد

از دیگر صنایع دستی شهر تاریخی یزد می توان به زری بافی، شمد بافی، سفال و سرامیک ، گیوه بافی ، کاشی سازی ، قلم زنی ، نمد مالی و… اشاره کرد.

رستوران های یزد

رستوران ملک التجار

یزد مملو از هتل‌هایی است که به سبک و سیاق خانه‌های سنتی بنا شده‌اند و با قدمتی طولانی، ویژگی‌های مطلوب یک هتل را دارند. هتل چهار ستاره ملک التجار یزد، هتلی سنتی است که در خانه‌ی تاریخی ملک التجار که متعلق یه یکی از تاجران معروف شهر بوده بنا شده و زیبایی‌های یک خانه‌ی سنتی و در عین حال امتیازهای یک هتل به‌روز چهار ستاره دارد. حیاط و زیرزمین هتل، با طراحی چشم‌نواز و دلنشینی، رستوران سنتی ملک التجار است که در منوی آن خوشمزگی‌های فراوانی یافت می‌شود. رستوران هتل ملک التجار یزد یکی از بهترین تجربه‌های رستوران‌گردی در شهر تاریخی یزد است که در کنار کیفیت مطلوب غذا، فضای دل‌انگیز و صمیمی این خانه‌ی قدیمی، اشتها را دو چندان می‌کند.
آدرس : یزد، خیابان قیام، بازارچه‌ی پنجه علی

سیری در یزد

رستوران ترمه و ترنج

این رستوران یکی دیگر از رستوران های سنتی این شهر است که فضایی صمیمی و به یاد ماندنی برایتان خلق می‌‌کند. در این رستوران می‌توانید بدون نگرانی از کیفیت مرغ و گوشت، بهترین غذاها و چلوکباب‌ها را سفارش دهید.این رستوران در دل یزد و در فضایی بزرگ و مساحتی وسیع ساخته شده است. ترمه و ترنج تا ۲۵۰ نفر ظرفیت پذیرایی از مهمانان را دارد؛ بنابراین اگر بخواهید یک مراسم به یاد ماندنی در فضایی سنتی برگزار کنید، این رستوران برای شما مناسب است.راستی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رستوران خوب، اخلاق خوب گارسون‌ها و مدیریت رستوران است وقتی به ترمه و ترنج می‌روید، از همان ابتدا فضایی صمیمی و آرام را حس خواهید کرد و همه پرسنل نیز با لبخند از شما پذیرایی خواهند کرد.
آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان فهادان.

سیری در یزد

رستوران تالار

تالار یزد یکی از رستوران‌های مجلل و مشهور این شهر است که با نام حاجی آشپز یا آقای قهوه‌چی هم شناخته شده است. تالار یزد که یکی از قدیمی‌ترین رستوران های یزد است، در بین یزدی‌ها محبوبیت بسیاری دارد و از آن به‌عنوان یک انتخاب لوکس در بین رستوران‌های شهر یاد می‌شود. تالارها و سالن‌های بزرگ، در کنار کیفیت مطلوب غذاها و طراحی خوب فضا، از ویژگی‌هایی است که سبب می‌شود، این رستوران گزینه‌ی خوبی برای برگزاری جشن و مراسم خاص باشد. اگر مسافر این شهر شدید، این رستوران را در لیست شکم‌گردی خود بگنجانید و خوردن باقالی پلو با ماهیچه‌ی آن را هرگز فراموش نکنید.
آدرس : یزد، بلوار جمهوری، نرسیده به دروازه قرآن

سیری در یزد

رستوران مشیرالممالک

در اطراف شهر یزد و اتفاقاً در نزدیکی ورودی شهر، یکی دیگر از بهترین رستوران های یزد جا خوش کرده است. هتل باغ مشیر الممالک هم از آن دسته ملک‌های قدیمی و سنتی است که عمر آن به دوران قاجار برمی‌گردد. این هتل قدیمی که در سال ۱۳۷۹ بازسازی شد، در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.از همه این‌ها که بگذریم، می‌رسیم به رستورانی جذاب با وعده‌های رنگارنگ و غذاهای ایرانی باکیفیت و خوش طعم. کافی است تصور کنید روی یکی از آن تخت‌های قدیم نشسته‌اید و سینی غذا پر از جوجه و کباب‌های مختلف روبه‌رویتان قرار دارد.
در حالی که لقمه لقمه غذایتان را نوش جان می‌کنید، از صدای آب و هوای خنکی که لابه‌لای درختان می‌وزد نیز بهره می‌برید.باغ مشیر الممالک جان می‌دهد که یک نصف روز را در کنار خانواده و در مناسب‌ترین فضا سپری کنید.
آدرس: یزد، خیابان انقلاب، بلوار مشیر الممالک.

سیری در یزد

رستوران حمام خان

حمام خان یزد، بخشی از مجموعه تاریخی خان  است که چند سالی می‌شود تغییر کاربری داده و هم‌اکنون از آن به عنوان رستوران استفاده می‌شود.برای شمای که قصد دارید در گشت و گذارهای تاریخ خود به بازار قدیمی خان یزد سر بزنید، پیشنهاد می‌کنیم که برای صرف غذا به رستوران حمام خان یزد بروید. شاید کمی عجیب باشد که در جایی غذا بخورید که ۱۲۰ سال قبل از آن به عنوان حمام استفاده می‌شده. اما چیدمان مرتب و تمیز و منویی متنوع و رنگارنگ رستوران آرامش را به شما برمی‌گرداند. در این رستوران همه نوع غذاهای ایرانی را در بهترین کیفیت و با قیمتی مناسب پیدا خواهید کرد.
آدرس: یزد، خیابان قیام، میدان خان، جنب مسجد ملا اسماعیل.

سیری در یزد

کافه رستوران فوکا

یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها در بین رستوران های یزد را باید کافه رستوران فوکا دانست که مجموعه‌ای از خوشمزگی‌ها را در منوی خود جمع کرده است. این کافه رستوران، با تنوع مطلوبش در منوی غذاهای ایرانی و فرنگی و طعم‌های خوشحالی منوی کافه‌اش، لحظه‌هایی دوست داشتنی برای مشتریان خود به‌وجود می‌آورده است. طراحی و چیدمان جذاب فوکا، خوشمزگی طعم غذا و دسرهایش را دو چندان کرده و ثانیه‌های فراموش نشدنی از حس ‌و حال خوش یزدگردی را در ذهن کافه‌نشین‌ها و رستوران‌گردها می‌سازد.
آدرس : یزد، خیابان مسجد جامع، نرسیده به مسجد جامع

سیری در یزد

بهترین زمان سفر به یزد

از نظر آب و هوایی ، یزد دارای آب و هوای گرم، خشک و بیابانی بوده و در فصل تابستان یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. تابستان‌های این شهر گرمای طاقت فرسا و کویری دارد و زمستان‌های آن بسیار خشک و سوزناک است. در حالت کلی، یزد از دو فصل بلند گرما که از اسفند تا مهر به طول می‌انجامد و فصل کوتاه سرما که از آبان تا اواخر بهمن را شامل می‌شود، برخوردار است.توصیه ما به شما این است که به هیچ عنوان فصل تابستان را برای سفر به یزد انتخاب نکنید، زیرا همان‌طور که گفته شد تابستان‌های بسیار گرم و طاقت‌فرسایی دارد که دمای آن به طور میانگین ۳۲ درجه سانتی‌گراد است، اما در بیشترین حالت خود ممکن است به ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم برسد.
بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوا را می‌توان از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت دانست که آب و هوای معتدلی دارد و دمای آن به طور میانگین ۱۶ درجه سانتی‌گراد است، البته اوایل فصل پاییز هم برای سفر به این شهر زیبا مناسب است. پس در حالت کلی می‌توان نتیجه گرفت که بهترین فصل سفر به یزد از نظر آب و هوا، فصل بهار و پاییز به حساب می‌آید.در نظر داشته باشید که کویرهای یزد بسیار دیدنی و جذاب هستند، بنابراین در سفر خود به این شهر حتما در کویر وقت بگذرانید، اما هرگز فصل تابستان را برای بازدید از کویرهای یزد انتخاب نکنید، زیرا گرمای آن غیرقابل تحمل است.

سیری در یزد

خلوت‌ترین زمان سفر به یزد

تابستان در یزد به دلیل گرمای بیش از حد هوا، خلوت‌ترین فصل برای سفر به این شهر محسوب می‌شود، بنابراین اگر خلوت بودن شهر برای شما در اولویت قرار دارد، بهترین زمان سفر به این شهر را می‌توان فصل تابستان دانست. این شهر تاریخی در اوایل فصل بهار به دلیل وجود تعطیلات نوروز و اوایل فصل پاییز به دلیل آب و هوای معتدل، بسیار شلوغ است، بنابراین بازدید از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی وقت زیادی از شما خواهد گرفت و یافتن اقامتگاه مناسب هم می‌تواند مشکل باشد.جالب است بدانید که مردمان یزد در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد به شهرهای دارای آب و هوای خنک‌تر سفر می‌کنند و این مسئله هم می‌تواند به نوبه خود موجب خلوت‌تر شدن یزد شود. پس اگر می‌خواهید یزد را در خلوتی‌اش ببینید، بهترین زمان سفر به یزد برای شما تابستان است.

سیری در یزد

روش های سفر به یزد

سفر با خودروی شخصی

راحت‌ترین راه رفتن به یزد استفاده از خودروی شخصی یا اتوبوس است.خوشبختانه از اغلب شهرهای کشورمان می‌توان با اتوبوس به یزد رفت.برای رسیدن به یزد باید از شهر میبد بگذرید و برای رسیدن به میبد می‌توانید مسیر شهر نایین یا اردکان را در پیش بگیرید. برای رسیدن به نایین می‌توانید مسیری که از شهر جندق می‌گذرد را انتخاب کنید. اما به این نکته توجه کنید که این مسیر کویری است و امکانات رفاهی چندانی ندارد. بنابراین توصیه می‌کنیم این مسیر را انتخاب نکنید یا در صورتی که تمایل دارید از این مسیر کویری رهسپار یزد شوید. زمان حرکت را به گونه‌ای تنظیم کنید که شب در جاده نباشید.

اگر از تهران قصد سفر به دومین شهر تاریخی زنده دنیا را دارید. دو مسیر پیش‌روی شماست. مسیر اول به ترتیب از شهرهای قم، کاشان، ازدستان و میبد می‌گذرد. مسیر دوم که همان جاده جندق است. از گرمسار، سمنان، جندق و میبد می‌گذرد. اگر تمایل ندارید مدت زمان زیادی پشت فرمان باشید می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. در بین راه یک شب یا بیشتر در اصفهان اقامت کنید.

سفر با اتوبوس

می‌توانید از طریق اتوبوس به شهر یزد دسترسی داشته باشید که ارزان ترین راه سفر نیز محسوب می‌شود. اتوبوس برای سفر به یزد از سمت اتوبان تهران- قم حرکت خواهد کرد و سپس مسیر را به سمت یزد ادامه خواهد داد.ترمینال غدیر یزد در شمال غرب شهر یزد واقع شده و در مسیر بسیاری از شهرهای ایران مسافر جابجا می‌کند. ترمینال یزد در بیرون از شهر جاده خضرآباد، ابتدای بلوار صنعت

واقع شده و به وسیله اتوبوس و تاکسی قابل دسترس است. مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران به یزد: حدود ۷ ساعت

سفر با قطار

شهر یزد در سال ۱۳۵۰ به شبکه ریلی کشورمان پیوست. در حال حاضر مسافران از شهرهای تهران، مشهد و بندرعباس برای سفر به یزد می‌توانند از قطار استفاده کنند. سفر با قطار مزایای زیادی دارد؛ می‌توانید از مسیر لذت ببرید، امکانات رفاهی در دسترس شما خواهد بود و خستگی راه را حس نخواهید کرد.

سفر با هواپیما

فرودگاه شهید صدوقی یزد از سال ۱۳۴۸ فعالیت خود را آغاز کرد. این فرودگاه حدود ۱۰ کیلومتر با یزد فاصله دارد. درحال حاضر پروازهای تهران، مشهد، بندعباس و اهواز به فرودگاه یزد می‌روند. البته تعداد پروازهای از بعضی از این مبداءها اندک است و شاید نتوانید در تاریخ مورد نظر خود پروازی پیدا کنید.
بعد از شهر ونیز در ایتالیا، یزد دومین شهر تاریخی زنده در دنیا محسوب می‌شود. همین تعریف کافی است که به جذابیت شهربادگیرها پی ببریم. همانطور که مطالعه کردید به سادگی می‌توان به یزد سفر کرد؛ بنابراین در تعطیلات بعدی این مقصد را در برنامه‌ریزی سفر خود جای دهید.

بهترین جاهای دیدنی یزد کجاست؟

باغ دولت آباد(ثبت شده در یونسکو)، مسجد جامع کبیر یزد، مجموعه امیرچخماق و مراکز زرتشتیان و…

بهترین زمان سفر به یزد چه موقع است؟

بهترین فصل سفر به یزد از نظر آب و هوا، فصل بهار و پاییز می باشد.

به شهر یزد چه لقب هایی داده اند؟

شهر بادگیرها، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *