رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ اسفند ۱۳۹۹

سلاح مورد علاقه رضاخان در موزه سعدآباد

لینک این مطلب کپی شد!

کاخ موزه سعدآباد شامل مجموعه ای فرهنگی که عبارت است از باغ ها و عمارت های مختلف است و در شمال تهران قرار دارد. این مجموعه چهار دوره تاریخی را پشت سر گذاشته و تعداد کاخ های آن ۱۸ عدد ارزیابی می شود که هر کدام در یکی از دوره های قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم بنا شده اند. امروزه این مجموعه وسیع ۱۲ موزه جذاب و متفاوت را در خود جای داده که از آن جمله می توان به کاخ موزه ملت، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه سلاح های دربار و موزه هنر ملل و … اشاره کرد.
سعدآباد
موزه سلاح های دربار در شمال مجموعه فرهنگی ، تاریخی سعدآباد قرار دارد و ساختمان آن پیش از انقلاب اسلامی مورد استفاده غلامرضا پهلوی برادر شاه سابق بوده است.این موزه در برگیرنده بیش از صد و ده قبضه سلاح گرم از نوع شکاری، جنگی ، کمری و ملزومات آنهاست که تعلق به پهلوی دوم و درباریان داشته است.تعدادی از سلاح های این مجموعه اهدایی شخصیت های مهم سیاسی و نظامی دیگر کشورها به محمدرضا پهلوی است.

تنوع قابل توجه تفنگ های شکاری ساخت کارخانه های معروف اسلحه سازی اروپا وآمریکا از جمله رمینگتون ، وینچستر، اسپرینگ فیلد و برنو از ویژگی های این مجموعه است.همچنین نمایش انواعی از اولین سلاح های ساخت شده توسط کارخانه های تسلیحات ارتش شاهنشاهی قابل توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

یکی از سلاح های منحصر به فرد این مجموعه تفنگ سرپرتک لول با سیستم سنگ چخماق است که مربوط به قرن هفدهم میلادی و ساخت کشور هندوستان می باشد.این سلاح در زیرزمین موزه ودر کنار دو تفنگ سرپر دیگر و تعدادی باروت دان و طپانچه مربوط به دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است.زیرزمین موزه بخشی کاملا مجزا از ساختمان اصلی است که معماری خاصی و فضاسازی تاریخی آن برای بازدیدکنندگان جالب توجه می باشد.

در موزه سلاح های دربار همچنین تعداد قابل توجهی عکس تاریخی متعلق به دوران قاجار و پهلوی مرتبط با موضوع موزه به نمایش گذاشته شده است.در آینده و به منظور غنای هر چه بیشتر موزه تعدادی دیگر از انواع سلاح گرم و نیز تعدادی سلاح سرد شاخص به مجموعه آثار موجود افزوده خواهد شد.

در میان مجموعه سلاح های دربار پهلوی، «ماکزیم» یکی از قابل توجه ترین اشیاء موزه است. این اسلحه در واقع نوعی مسلسل سنگین است که رضا خان علاقه بسیاری در استفاده از آن داشت، به نحوی که آن را با نام «رضا ماکزیم» هم می شناختند و این اسلحه به یکی از نمادهای رسمی زمان خود بدل شده بود و در مکان هایی چون سردرباغ ملی و پستخانه، کنار نماد شیر و خورشید به کار می رفت. خوب است بدانید این اسلحه در زمان خود به شصت تیر شهرت داشته و در جنگ میان حکومت پهلوی و میرزا کوچک خان جنگلی نیز کاربرد بسیاری داشت.

سعدآباد

ماکزیم در واقع نوعی تیربار انگلیسی بود که با نوار فشنگ تغذیه می شد و ظرفیت خشابش برابر با ۲۵۰ نوار بود. یکی از مزیت های شصت تیر با دیگر سلاح ها، مجهز بودن لوله اش به چیزی شبیه رادیاتور بود که به کارایی بیش تر ماکزیم کمک می کرد؛ چرا که فلز این اسلحه ها از آلیاژی بود که پس از مدتی تیراندازی به سرعت داغ می شد و از کار می افتاد. وجود رادیاتور در ماکزیم، این برتری را به این سلاح انگلیسی می داد تا به هنگام استفاده، لوله اش خنک باقی بماند.

همان طور که گفته شد، امروزه ماکزیم در موزه سلاح های دربار کاخ موزه سعدآباد نگهداری می شود و همه روزه از ساعات ۹ تا ۱۷ می توانید به بازدید آن بروید.

دوره تاریخی: پهلوی

سال طراحی: ۱۸۸۳ میلادی

کشور سازنده: انگلیس

ظرفیت خشاب: ۲۵۰ نوار فشنگ

نرخ آتش: ۵۰۰ دور در دقیقه

محل نگهداری: موزه سلاح های دربار، کاخ موزه سعدآباد

زمان بازدید: ۹ تا ۱۷ (در تعطیلات رسمی ساعت بازدید را کنترل کنید.)

آدرس کاخ موزه سعدآباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید کمال طاهری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *