رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ خرداد ۱۳۹۹

سد کوثر گچساران

اشتراک گذاری

سد کوثر گچساران از جاهای دیدنی این شهرستان در استان کهکیلویه و بویر احمد است که طبیعی زیبا و دلنشین دارد و در ایام پیک سفر هدف گردشگری بسیاری از مردم بوده است .سد کوثر (تنگ دوک) در فاصلهٔ ۶۰ کیلومتری شمال غربی از شهر دوگنبدان، در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این سد مخزنی چندمنظوره برای تامین آب شرب و صنعتی شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس ساخته شده است. دریاچه زیبای سد، قابلیت آن را دارد که به یکی از زیباترین گردشگاه‌های جنوب کشور تبدیل شده است.

سد کوثر گچساران سد کوثر گچساران

این سد به پیمانکاری شرکت سابیر ساخته و در سال ۱۳۸۳ افتتاح گردید.سد کوثر، آب آشامیدنی دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و شهرستان گچساران را تأمین می‌کند.آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.

هدف از زدن سد کوثر، تامین آب شرب و صنعتی در شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس با جمعیت تحت پوشش ۲/۵ میلیون نفر برای افق سال ۱۴۰۰ بوده است. سد کوثر گچساران از نوع سدهای بتنی وزنی است که ارتفاع آن از پی در حدود ۱۴۴متر و طول تاج سد در حدود ۱۹۰متر است. عرض سد در پی در حدود ۶۳ متر و در تاج ۷متر است. تراز تاج سد ۶۳۸ متر از سطح دریا بوده و در محور سد تراز سد ۴۹۴ متر از سطح دریا بوده است.

این سد هم اکنون تامین آب آشامیدنی گچساران، دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستای مسیر، تامین آب شهر لیکک و روستاهای مسیر، تامین آب صنایع منطقه، تامین آب کشاورزی لیشتر، خیرآباد و دشت مور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سد کوثر انجام و یا در حال تکمیل است.آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، چرام، لنده ، لیکک و روستاهای تابعه از سد کوثر گچساران تامین خواهد شد.

از امکانات موجود در منطقه سد کوثر گچساران می‌توان به قایق‌سواری در سد و ماهیگیری اشاره کرد.همچنین می توان به حضور پرندگان مهاجر اشاره کرد که به زیبایی منطقه افزوده است. طبیعت بکر این منطقه و انواع پرندگان مهاجر آن، صحنه‌ای زیبا و چشم‌نواز را در مقابل چشمان گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند به تصویر می‌کشد و تجربه‌ای ناب را برای گردشگران رقم می‌زند. وجود انواع پرندگان مهاجر در اطراف چشمه سد کوثر، هوای مطلوب و معتدل منطقه، آرامش اطراف چشمه و طبیعت زیبای منطقه آن را به گردشگاهی کم‌نظیر در جنوب ایران تبدیل می‌کند.

هوای اطراف سد کوثر بسیار معتدل و دلچسب است و حتی در روزهای زمستانی و سرد یاسوج، دمای هوا در منطقه سد کوثر بسیار بهاری و سرسبز است. این سرسبزی به دلیل بارش‌های زمستانی در این منطقه ایجاد می‌شود. منطقه سد کوثر در روزهای تعطیل و بهاری پذیرای طبیعت دوستان بسیاری است.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *