جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سد کوثر گچساران

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ خرداد ۱۳۹۹

سد کوثر گچساران از جاهای دیدنی این شهرستان در استان کهکیلویه و بویر احمد است که طبیعی زیبا و دلنشین دارد و در ایام پیک سفر هدف گردشگری بسیاری از مردم بوده است .سد کوثر (تنگ دوک) در فاصلهٔ ۶۰ کیلومتری شمال غربی از شهر دوگنبدان، در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این سد مخزنی چندمنظوره برای تامین آب شرب و صنعتی شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس ساخته شده است. دریاچه زیبای سد، قابلیت آن را دارد که به یکی از زیباترین گردشگاه‌های جنوب کشور تبدیل شده است.

سد کوثر گچساران4 1 سد کوثر گچساران

این سد به پیمانکاری شرکت سابیر ساخته و در سال ۱۳۸۳ افتتاح گردید.سد کوثر، آب آشامیدنی دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و شهرستان گچساران را تأمین می‌کند.آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.

هدف از زدن سد کوثر، تامین آب شرب و صنعتی در شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس با جمعیت تحت پوشش ۲/۵ میلیون نفر برای افق سال ۱۴۰۰ بوده است. سد کوثر گچساران از نوع سدهای بتنی وزنی است که ارتفاع آن از پی در حدود ۱۴۴متر و طول تاج سد در حدود ۱۹۰متر است. عرض سد در پی در حدود ۶۳ متر و در تاج ۷متر است. تراز تاج سد ۶۳۸ متر از سطح دریا بوده و در محور سد تراز سد ۴۹۴ متر از سطح دریا بوده است.

این سد هم اکنون تامین آب آشامیدنی گچساران، دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستای مسیر، تامین آب شهر لیکک و روستاهای مسیر، تامین آب صنایع منطقه، تامین آب کشاورزی لیشتر، خیرآباد و دشت مور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سد کوثر انجام و یا در حال تکمیل است.آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، چرام، لنده ، لیکک و روستاهای تابعه از سد کوثر گچساران تامین خواهد شد.

از امکانات موجود در منطقه سد کوثر گچساران می‌توان به قایق‌سواری در سد و ماهیگیری اشاره کرد.همچنین می توان به حضور پرندگان مهاجر اشاره کرد که به زیبایی منطقه افزوده است. طبیعت بکر این منطقه و انواع پرندگان مهاجر آن، صحنه‌ای زیبا و چشم‌نواز را در مقابل چشمان گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند به تصویر می‌کشد و تجربه‌ای ناب را برای گردشگران رقم می‌زند. وجود انواع پرندگان مهاجر در اطراف چشمه سد کوثر، هوای مطلوب و معتدل منطقه، آرامش اطراف چشمه و طبیعت زیبای منطقه آن را به گردشگاهی کم‌نظیر در جنوب ایران تبدیل می‌کند.

هوای اطراف سد کوثر بسیار معتدل و دلچسب است و حتی در روزهای زمستانی و سرد یاسوج، دمای هوا در منطقه سد کوثر بسیار بهاری و سرسبز است. این سرسبزی به دلیل بارش‌های زمستانی در این منطقه ایجاد می‌شود. منطقه سد کوثر در روزهای تعطیل و بهاری پذیرای طبیعت دوستان بسیاری است.

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد