رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ آذر ۱۳۹۲

زیبایی‌های کویر لوت در پاییز

لینک این مطلب کپی شد!

نم‌نم باران بر پهنه خشک کویر لوت می‌بارد و خاک‌های تل‌شده‌ای را گرد سنگ‌ها استوار می‌کند، این‌گونه است که طی سالیان سال سازه‌های کلوت‌ها، این شهر شگفت‌انگیز، به وجود آمده است، کمی ان سوتر وقتی بر روی تل گندم بریان قدم می زنی، گویی در جایی غیر از زمین هستی، شاید به همین دلیل است که گندم بریان به “ماه کره زمین” معروف است…

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، از دیرباز کویر و آسمان پاکیزه آن بهترین موقعیت برای تماشای ستارگان در شب بوده است‌، شب کویر را هیج جای دیگر نمی‌توان تجربه کرد، کویرنوردی از تفریحات سالم و ماجراجویانه‌ است و تورهای کویرنوردی در سال‌های اخیر در گردشگری ایران از محبوبیت خاصی برخوردار شده‌اند، مناسب‌ترین زمان برای این نوع طبیعت‌گردی پاییز است، زمانی که روزهای کویر به داغی تابستان و شب‌هایش به سرمای زمستان نمی‌رسند.

“موحدی” سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به ایسنا می‌گوید: بخش اعظمی از سرزمین بزرگ ایران را کویر تشکیل داده است، تا چند سال پیش خیلی‌ها معتقد بودند کویرها هیچ خاصیتی ندارند و باید برای بیابان زدایی هزینه‌های کلان کرد تا این مناطق قابل استفاده شوند، اما کمی بعد با توسعه صنعت گردشگری تعریف‌ها از کویر تغییر کردند.

وی ادامه می‌دهد: کویرنوردی یکی از شاخه‌های پرطرفدار طبیعت گردی است و تورهای ویژه کویر نیمه دوم سال که هوا سرد می‌شود‌، رونق خاصی می‌گیرند‌.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان می‌گوید: کویر شهداد‌، کلوت‌ها و دشت گندم بریان هم یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین کویرهای توریستی ایران است‌ که این روزها بسیار پرطرفدار است و بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده است.

موحدی می‌افزاید: وجود کلوت‌ها از جمله شگفتی‌های شهداد و از جاذبه‌های طبیعی منطقه است که گردشگران بسیاری را برای بازدید از آنها به کویر می‌کشاند.

وی با بیان اینکه بهترین فصل برای کویرنوردی در لوت از آذر تا اوایل اسفند است، ادامه می‌دهد: جلوه‌های متنوع کویر شهداد واقعا حیرت آور و جالب است و کمتر کسی می‌تواند پس از دیدن این مناظر‌، انگشت به دهان نماند و مسحور این زیبایی بی‌مانند نشود.

موحدی می‌افزاید: دشت لوت نمایشگاهی طبیعی از شگفت‌انگیزترین عوارض بیابانی دنیا را دارد که از آن جمله می‌توان به بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا، ۴۰ مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه و دشت‌هایی از گدازه‌های بازالتی چاله‌چاله نظیر «گندم بریان» اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی ناگهان در دل بیابان لوت چشمتان به سازه‌های خاکی عجیب و غریب بیفتد و این سازه‌های خاکی تا چشم کار می‌کنند، دیده می‌شوند، انگار وارد یک شهر شده اید، منطقه کلوتها در ۴۳ کیلومتری شهداد‌(۲۴ کیلومتری ده سیف) قرار دارد و در مساحتی به عرض متوسط ۸۰ کیلومتر و طول متوسط ۱۴۵ کیلومتر را تشکیل داده‌اند.

وی بیابان لوت و کلوت‌های شهداد، آبشار دلفارد، بُندر دوساری عنبرآباد، تپه‌های شنی ریگان، طبیعت بکر و باغات جیرفت را از جمله مهم‌ترین نقاط گردشگری زمستانه در استان کرمان عنوان و می‌گوید: با توجه به پتانسیل‌هایی که در نقاط مختلف استان به‌ویژه در کلوت‌های شهداد وجود دارد، میزان ورود گردشگر به استان در فصل زمستان خوب است و باید بیشتر هم بشود و در حال حاضر بیشترین بازدید در فصل زمستان از استان کرمان مربوط به کلوت‌های شهداد است، چرا که در کمپ کویری هم امکانات محدودی برای کمپینگ کویر نوردان مهیاست.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه می‌دهد: استان کرمان از لحاظ ظرفیت‌های گردشگری هیچ فصلی تعطیل نیست چون عنصر آب و هوا و طبیعت که از اصلی‌ترین ظرفیت‌ها در بازار گردشگری است ،در این منطقه به بهترین شکل ممکن قابل بهره‌برداری است و کویرنوردان سعی می‌کنند این فرصت را برای بودن در کویر از دست ندهند‌.

موحدی ادامه داد: کمپ کویری شهداد در فاصله ۲۰ کیلومتری از کلوت‌ها قرار دارد و در قلب کویر و برای اسکان موقت گردشگران با ارائه امکانات گردشگری ساخته شده است‌، تمام قسمت‌ها و اتاق‌های این کمپ از ساقه و برگ درختان نخل ساخته شده و شبیه آلاچیق است و دارای آب، برق، آمفی‌تئاتر روباز و حمام آفتاب است و کویرنوردان پس از گذر از ده‌سیف و شفیع‌آباد به کمپ کویری شهداد می‌رسند و می‌توانند با اقامت در این مکان و در سکوت دل‌انگیز شب در قلب کویر به نظاره آسمان پرستاره کرمان بنشینند.

‌فصل زمستان در استان کرمان، برای گردشگران فرصت خوبی جهت بازدید از مناطقی است که در فصل تابستان، معمولا درجه‌ی حرارت آن‌ها بالا و در زمستان، مناسب است، در کنار زیبایی‌های شهداد ، تپهای شنی ریگان نیز ار جمله مناطق گردشگری و کویرنوردی در استان کرمان است و این روزها که اکثر نقاط کشور آب و هوای برف و بارانی دارند، ریگان با داشتن آب و هوایی گرم و معتدل گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان به ایسنا می‌گوید: وجود بلندترین تپه‌های شنی ایران با ارتفاع بیش از شصت متر و جنگل کهور منحصر به فرد در دل کویر، آثار تاریخی متعدد و از طرفی آب و هوای مناسب شهرستان ریگان در این فصول می‌تواند بهترین زمان سفر به این منطقه باشد.

موحدی ادامه می‌دهد: ریگان بر اساس کتاب‌ها و اقوال تاریخی از جمله «مجم‌البلدان» شهری باستانی و پررونق بوده که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است، ریگان تا قرن هشتم هجری بزرگ‌ترین مرکز تجاری جنوب‌شرق ایران به شمار می‌رفته است و تاریخ آن همزاد با شهر بم بوده و این دو شهر مکمل یکدیگر بوده‌اند.

وی می‌گوید: شهرستان ریگان علاوه بر آثار باستانی زیبا و جاذب دارای بلندترین تپه‌های شنی دنیا‌ست که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

موحدی ادامه می‌دهد: این تپه‌های شنی بزرگ‌ترین تپه‌های شنی جهان به شمار می‌روند و این منطقه در فاصله ۱۰ کیلومتری و در قسمت شمالی مرکز شهرستان قرار دارد و به علت موقعیت مناسب آن روزانه تعداد زیادی از گردشگران برای ورزش و تفریح و ریگ‌درمانی به این محل مراجعه می‌کنند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان می‌گوید: قرار گرفتن شهرستان ریگان در نزدیکی شهر بم که از امکانات رفاهی و اقامتی بسیار خوبی برخوردار است، شرایط سفر و بازدید از جاذبه‌های شهرستان ریگان را مهیا کرده است.

وی با بیان اینکه مسافران علاوه بر شن نوردی برای شن درمانی هم از این تپه‌ها استفاده می‌کنند، می‌گوید: ریگ‌درمانی از مزایای این تپه‌های شنی است که تعدادی از ساکنان منطقه با توجه به بیماری‌های پوستی و درد استخوان دراین مکان ریگ‌درمانی می‌کنند.

موحدی ادامه می‌دهد:همچنین این تپه‌های شنی مکان مناسبی برای آموزش پرواز پاراگلایدر هستند، زیرا از احتمال آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، زمانی که از ازدحام و هیاهوی شهر خسته و درمانده می‌شویم و به بیرون از شهر روی می‌آوریم‌، کجا بهتر از کویر که ممکن است به سکوتش نیاز داشته باشیم یا به آسمان پر از ستاره‌اش، ستاره‌هایی که وقتی به آنها نگاه می‌کنیم و فاصله‌شان را با دنیای خودمان مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چقدر از آنها دور هستیم، اما وقتی آنها را با دنیای خودشان مقایسه کنیم، تازه می‌فهمیم چقدر به ما نزدیک هستند، شما می‌توانید در سفر کویرگردی خود به استان کرمان از این جاذبه بی‌بدیل طبیعت بازدید نمایید‌، روزهای خوب کویرنوردی را از دست ندهید…

گزارش از: فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنا، منطقه کویر
6667 زیبایی‌های کویر لوت در پاییز

           
 

نظر کاربران :

  • تور مشهد

    خیلی زیباست

    ۱۶ دی, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *