رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ شهریور ۱۳۹۹

روستای کشیت ، بهشتی در کویر لوت

لینک این مطلب کپی شد!

روستای کشیت ، بهشتی در کویر لوت ، روستایی از توابع بخش گلباف در استان کرمان می باشد.این روستا در دهستان کشیت قرار داشته و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۲۴۹ نفر بوده ‌است.جایی در دل کویر خشک و داغ لوت، منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا و جادویی وجود دارد که روزگاری در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار داشته است و تمام مسافران جاده‌ی ابریشم از راهزنان آنجا خوف داشتند.

-کشیت روستای کشیت ، بهشتی در کویر لوت

در جنوب شهرستان کرمان (در فاصله ۱۷۰ کیلومتری از کرمان) و در مکانی پرت و دور افتاده و البته هیجان انگیز به نام روستای کِشیت؛ می‌توانید علاوه بر لذت بردن از بافت تاریخی، از طبیعتی بکر نیز بهره ببرید. کشیت خصوصیاتی دارد که از کویر بعید است. چه کسی انتظار دیدن آبشار در دل کویر لوت را دارد؟ بررسی نقشه این منطقه روی گوگل‌مپ بسیار جذاب است، در میان کویر و پستی و بلندی‌های کوه‌ها و تپه‌های شنی یک منطقه سبز رنگ، تنها و یکه روی نقشه دیده می‌شود که از بالا شبیه یک درخت است.

وجودقلعه تاریخی کشیت  که اقتباسی از ارگ بم و ارگ راین است نیز نشان از تاریخ کهن این منطقه دارد.این روستا از بافت تاریخی منحصر بفردی نیز برخوردار است و دارای جاذبه گردشگری است. بعد از بافت تاریخی وارد مجموعه‌ای بسیار متراکم از درختان و پوشش گیاهی می‌شویم که حجم زیادی نخلستان را تشکیل داده‌اند‌. آبشار کشیت و رودخانه‌ ای که در این منطقه جاری است، دیدنی است.

-کشیت-2 روستای کشیت ، بهشتی در کویر لوت

ورود از دل کویر به یک منطقه سرسبز و دیدن آبشا‌رهایی که ارتفاع بعضی از آنها به ۱۲ متر می‌رسد بیننده را سر جایش میخکوب می‌کند. تپه‌های شنی، نخلستان انبوه و البته رودخانه‌ای درخشان در کنار هم منظره‌ای شبیه به یک کارت پستال پدید می‌آورند. بسیاری از افرادی که از کشورهای جنوب شرقی آسیا بازدید کرده‌اند، طبیعت بکر کشیت را بسیار شبیه کشورهای آن ناحیه می‌دانند. تعداد زیادی رودخانه و آبشار کوچک به دره کشیت می‌ریزند و دیواره‌های دره پر از سرخس و درختان پرتقال، لیمو و نخل است. این دره ۳ کیلومتر درازا دارد. محلی‌ها به آبشار کشیت دریا می‌گویند.

-کشیت-4 روستای کشیت ، بهشتی در کویر لوت

اسپای طبیعی در حوضچه‌های روستای کشیت

در حوضچه‌های کشیت می‌توانید ماهی‌های گاراروفا را ببینید. اینها همان ماهی‌هایی هستند که در اسپا برای پاکسازی پوست مرده از آنها استفاده می‌شود. زمانی که وارد حوضچه‌ها شوید ماهی‌ها برای پاکسازی پوست شما دورتان حلقه می‌زنند. یک پاکسازی رایگان را مهمان ماهی‌ها باشید. این روش درمانی در رفع خستگی سفر موثر خواهد بود.

آبشار روستای کشیت

آبشار کشیت یکی از آبشارهای بی نظیر و زیباست که در بخش گلباف شهرستان کرمان واقع شده. این آبشار فضایی انتزاعی رو برای بیننده ایجاد می کنه که باورش بسیار سخته. آب از دیواره های دره می جوشه و نمونه های خاصی از سرخس ها و گل سنگ در اطراف این دره رشد کرده. این دره که در بخش غربی روستا واقع شده، مسیر قدیمی جریان آب کویر بوده. این آبشار حوضچه ای طبیعی و بزرگ رو به وجود آورده که ۶۰۰ متر مربع وسعت داره و مردم محلی اعتقاد دارند که عمق این حوضچه که به دلیل ریزش آبشارها ایجاد شده، تا کنون مشخص نشده. حوضچه دریاچه بسیار عمیقه و تاکنون اقدامی در راستای تعیین عمق آن صورت نگرفته است .

-کشیت-5 روستای کشیت ، بهشتی در کویر لوت

قلعه ۶ هزار ساله کشیت

پس از بازدید از آبشار، می‌توانید مسیر خاکی را برگردید و مسیر آسفالت را به سمت کشیت ادامه دهید تا به قلعه کشیت برسید. همچنین می‌توانید همان مسیر خاکی را ادامه دهید و از داخل رودخانه عبور کنید و در کنار رودخانه و در بین نخلستان‌ها برای صرف ناهار و استراحت توقف کنید. با ادامه دادن این مسیر می‌توانید به قلعه کشیت برسید.
مانند تمام نقاط شگفت‌انگیز و مرموز دنیا، درباره‌ کشیت نیز حرف و سخن فراوان است. کشیت از اولین مناطق سکونت بشر بوده و یک قلعه قدیمی به نام قلعه دختر دارد که به دلیل زلزله تخریب شده و تنها بخش‌هایی از آن باقی مانده است. این بنا به عنوان اثر ملی ثبت شده است. طبق افسانه‌ها سنگی بسیار بزرگ از آسمان به داخل این قلعه افتاده است که البته هنوز هم در قلعه وجود دارد. بنای قلعه از ارگ بم و راین اقتباس شده بوده است.
به گواه تاریخ این روستا ۶ هزار سال قدمت دارد و به دوره‌ی قبل از سلجوقیان مربوط می‌شود. در تاریخ آمده است که ساکنان اولیه‌ این روستای مرموز راهزنانی بودند که مسافران جاده ابریشم را غارت می‌کردند.

-کشیت-6 روستای کشیت ، بهشتی در کویر لوت
در سال ۱۳۹۲ در حین عملیات راهسازی در اطراف این قلعه تکه‌هایی از یک جسد مومیایی کشف شد. اندازه شانه تا نوک انگشت این مومیایی ۸۰ سانتی متر و اندازه کف پای او ۶۰ سانتی متر است.می‌توانید بین خانه‌های قلعه قدم بزنید یا گوشه‌ای بنشینید و آرامش و سکوت قلعه را نظاره‌گر باشید و زمانی را تصور کنید که مردم در این قلعه زندگی می‌کردند و آمد و رفت آن‌ها را در قلعه تصور کنید.
شاید این را شنیده باشید که مردم در هر منطقه با امکانات و محصولاتی که در دسترس داشتند، ساختمان‌های خود را می‌ساختند. برای مثال در شمال کشور خانه‌ها را از چوب می‌ساختند و در کویر از خشت.
در میان قلعه، سنگی سفید قرار دارد که مردم عقیده دارند اگر تکه‌ای از این سنگ بکنند و با خود ببرند، حاجت خود را می‌گیرند. می‌گویند در گذشته این سنگ بسیار بزرگ‌تر بوده و به‌دلیل اینکه مردم با عقیده به اینکه حاجت می‌گیرند سنگ را کنده و با خود برده‌اند، اکنون کوچک‌تر شده است.

-کشیت-3 روستای کشیت ، بهشتی در کویر لوت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *