جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای تاریخی درگزک کوهبنان

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

روستای تاریخی درگزک کوهبنان (dare gazak) در فاصله ۱۲ کیلومتری غرب و جنوب غربی کوهبنان قرار دارد و به خاطر راه ارتباطی خاکی اش، ناشناخته باقی مانده.این روستای تاریخی پر از خانه های دستکند است که در دل کوه ایجاد شده اند و البته خانه های کاهگلی با سقف های گنبدی زیبا. همین جذابیت ها هم بوده که با وجود سختی راه و کمبود امکانات مقصد، هر سال پای صدها توریست داخلی و خارجی را به درگزک باز کرده.برج های مشرف بر راه ارتباطی روستا نشان می دهد که این روستا در دوره ای اهمیت سوق الجیشی داشته و دیده بان ها از آن محافظت می کردند. باستان شناسان هم نمونه هایی از ریزابزارها و تیغه های پشته دار سنگی در این روستا پیدا کرده اند که از نوع خراشنده بوده اند. این یعنی عمر روستای درگزک به دوره نوسنگی می رسد.
در سفر به روستای تاریخی درگزک کوهبنان می توانید از یک دیدنی منحصر به فرد دیگر هم دیدن کنید که شاید نمونه اش را هیچ جای دیگر کشور پیدا نکنید. یک آکواریوم طبیعی وسط زمین!روییدن گیاهان آبزی در این چشمه جلوه‌ای بسیار زیبا به این محل بخشیده که نظاره آن آرامش واقعی و خاص به هر بیننده می‌دهد و می‌توان آن را آکواریوم طبیعی نامید که بی‌نظیر است.حالا که درباره قدمت این روستا گفتیم، بد نیست بدانید که کوهبنان هم به دلیل همین برج های مراقبت که نمونه اش را در «درگزک» می بینید، به این نام معروف شده.چون واژه کوهبنان از واژه کوهبانان می‌آید و از آنجایی که بلندترین نقطه مرزی کرمان، کوهبنان است، در زمان قدیم افرادی از طرف حاکمان مأمور می‌شدند در بالای کوه مستقر شده و دیده‌بانی انجام دهند. آن گروه را کوهبانان می‌نامیدند و محلی که آنها در آن به کوهبانی می‌پرداختند را کوهبنان نامگذاری کردند.

روستای تاریخی درگزک یک منطقه ویژه توریستی و گردشگری در جنوب شرق ایران به ویژه استان کرمان و شهرستان کوهبنان است به گونه‌ای که در سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مقامات اجرایی، فرماندهان نظامی و انتظامی، اساتید دانشگاه‌ها، گردشگران، مسافران داخلی و ده‌ها گردشگر خارجی از کشورهای فرانسه، آلمان، چین، ژاپن، آفریقا، ایتالیا و … از تنها آکواریوم طبیعی ایران واقع در روستای تاریخی درگزگ کوهبنان دیدن کنند.
خلاصه کوهبنان یکی از مناطق مهم و نمونه گردشگری استان کرمان است که در سالیان دور، شهری بزرگ و پرجمعیت با دروازه ها، حمام ها و کاروانسراهای بزرگ بوده و به عنوان یکی از نقاط مهم راه کویری کرمان، بسیاری از کاروان های حامل کالا به مقصد هند از آن عبور می کرده است. مروری بر تاریخ این دیار بیانگر این است که کوهبنان در طول تاریخ همواره محل گشت و گذار سیاحان و جهانگردان خارجی همچون آلفونس گابریل و مارکوپولو بوده و آنها در سفر نامه های خود از عظمت و شکوه سحرکننده شهری بزرگ با جاذبه های گردشگری، مناظر بدیع و هوایی بهشتی نام برده اند که با اهمیت ترین شهر ولایت کرمان بوده است. این شهر تاریخی از جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی همانند مناطق خوش آب و هوای بن در، دره هود، سرآسیاب، روستای تاریخی افزاد و آثار و بناهای تاریخی متعددی بهره می برد.

روستای تاریخی درگزک کرمان روستای تاریخی درگزک کوهبنان

منابع:
بزنیم بیرون
باشگاه خبرنگاران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *