جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای نوگک رستم

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ مرداد ۱۳۹۵

روستای نوگک از توابع استان فارس،شهرستان رستم ،بخش سرنا ،دهستان پشتکوه رستم که درشمال غرب استان و شهرستان واقع گردیده است. این روستادرکنار روستای قدیمی وباستانی گنگون بنا نهاده شده وموقعیت کنونی آن از شمال به کوه مصلا و روستای کناره ،از جنوب به روستای زیرگر نوگک،از شرق به رودخانه تنگ شیو و روستای پرین و از غرب به دلی سیدمحمد(ع) و منطقه جلیل نشین بویراحمد متصل می باشد.این روستا دارای حدود ۱۵۰خانوار و بالغ بر ۱۲۰۰نفر جمعیت می باشد.

این روستا در ۱۰ کیلومتری جاده شیراز – اهواز ( روستای کوپن مرکز بخش سرنا ) و ۳۰ کیلومتری مصیری(مرکز شهرستان رستم ) و ۴۵ کیلومتری نورآباد ممسنی واقع گردیده است.

بی شک روستای نوگک از دیر باز نقش بسزایی در تاریخ سیاسی و اقتصادی ممسنی وحتی بویراحمد دارد،وجود بازمانده ازقلعه قدیمی حاکمان محلی دراین روستاخود صحت این مطلب را میرساند .وبعد ازفرارخوانین وتخریب قلعه، همچنین شرایط روستا ومرکزیت آن درمنطقه، پاسگاهی که مشرف برکوه کنارروستا احداث گردید که تآمین امنیت کل منطقه را برعهده داشت ونیزمحل پشتیبانی و جابجایی نیرو و پایگاهی جهت آماده سازی نیروهای ارتشی شاه در نبرد گجستان وتنگ تامرادی بود.

روستای نوگک ابتدا در شمال شرق روستای کنونی ودر کوهپایه، کوه مصلی که درضلع شمالی روستا قرار گرفته ، مستقر بود که به آن روستای( گنگون) گفته می شد که هم اکنون نیزاثرهای ازمحل حیات و یکی از قبرستانهای قدیمی روستا نیز آنجا قرار دارد که بعداَمردم به مکان فعلی نقل مکان کرده اند. وجود بنای تاریخی (شاه شوم)وامام زاده سیدمحمد را نیز می توان به سابقه تاریخی این روستا پیش از بیش پی برد.درکنار بنای تاریخی( شاه شوم) نیز یکی ازقدیمیترین قبرستانهای ممسنی وبویراحمد که محل دفن تعداد زیادی از خوانین وبزرگان منطقه بود، وجود دارد.نام روستای نوگک هفت مرتبه درکتاب (اثرهای پیش ازتاریخ ودوران تاریخی)آمده که خودنشانه اهمیت وقدمت آن دارد.

روستای نوگک ازنظرکشاورزی نیز به علت وجود رودخانه بزرگ(تنگ شیو) که در زمینهای این روستا میگذرد،زمانی قطب کشاورزی کل منطقه بوده.وهم اکنون نیزمحصولاتی مثل برنج وماش ،وگندم وجو کشت می کنند،وهمچنین محل دادوستد عشایر کوچ رو وروستاهای بالا دست خودبوده است .

طبیعت رستم 1 روستای نوگک رستم

nogak روستای نوگک رستم

۲۰۱۶۰۳۲۴ ۱۵۴۶۵۴ روستای نوگک رستم

طبیعت رستم 5 روستای نوگک رستم

طبیعت رستم 7 روستای نوگک رستم

طبیعت رستم روستای نوگک رستم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • جعفر دشتی

    عشقم نوگک…

    ۱۲ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • دشتی

    نوگک ❤️

    ۶ شهریور, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • احمد قائدی

    نوگک گوشه ای از بهشت بود افسوس که قدرش ندانستیم

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • جواد کردستانی

    روستای زیبا و با فرهنگ

    ۱۷ آذر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • رهام حیدری

    روستای پدری من خیلی زیبا و با صفاست پیشنهاد می کنم دیدن کنید

    ۲ اردیبهشت, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *