جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای مالخواست ساری

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ مرداد ۱۳۹۹

روستای مالخواست ساری ، مانند دیگر روستاهای مازندران همچون پشتکوه چند سالی هست که برای گردشگران مطرح شده واز زمانی که چشمه های باداب سورت کم کم اسم و رسمی به هم زدند و نام شان به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی ایران معروف شد ، روستاهای اطراف آن پرمسافرتر شدند. یکی از روستاهای تماشایی و خوش آب و هوای این منطقه از مازندران در جنوب شهرستان ساری روستای مالخواست است ، مالخواست از روستاهای دهستان «پشتکوه» در بخش چهاردانگه شهرستان ساری است .

مالخواست 3 روستای مالخواست ساری

احتمالا مهم ترین جاذبه سفر به این روستا، مخصوصا در دل گرمای مردادماه، تماشای چشمه های زیبا و رنگین باداب سورت است و دست و صورتی شستن در خنکای چشمه ای است که برای ساختن هر سانتی متر از حوضچه های آهکی آن، چند میلیون سالی زمان صرف شده است.
مال به معنای پُر، مالامال و خواست از خواستره به معنی چراگاه خوب و بخشنده است و مال خواست هم آبادی‌ای که در منطقه‌ی پر از چراگاه‌های خوبی که بخشیده شده، ایجاد شده است.

مالخواست 2 scaled روستای مالخواست ساری
در مالخواست می‌توانید، نمونه‌هایی از سبک معماری شمال ایران را ببینید، علاوه بر این در مالخواست می‌توانید طعم غذا‌های محلی مثل «کاردبلا»، «گوهرماست»، «دیکی»، و «آش دوغ» را بچشید.

ضمن آن که در این روستا جاجیم، خورجین، گوال، شلوار، جامه، چادرشب، نمد و آثار لاکی به فروش میرسد، هنوز هم بعضی زنان مسن روستا از این نوع پوشش‌ها استفاده می‌کنند وبا پوشیدن لباس‌های محلی در روستا به روزمره‌های خود می‌پردازند.

قله «شاهدرکوه» با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر ارتفاع، در نزدیکی روستا قرار دارد به همین دلیل برخی برای صعود به این قله به مالخواست می‌روند.غار‌های «دزد دره» یا «کلاغکالی»، «اوچیپ چیپی» و «جولدر»، مهم‌ترین غار روستای مالخواست هستند که برای رفتن به آن‌ها بهتر است با افراد محلی همراه شوید.

باداب سورت 1 روستای مالخواست ساری

خنکای آب ییلاق در تابستان که میل سفر به استان مازندران مثل هر سال بالاست. تنها سراغ دریای مواج و دلچسب نروید، مخصوصا در مرداد ماه که دمای هوا هم بالاست. از ما می شنوید، راهی روستای مالخواست در منطقه چهاردانگه ساری شوید که و یک اقامتگاه بومگردی دارد. غیر از این فاصله کمی هم تا چشمه های باداب سورت دارد.

باداب سورت روستای مالخواست ساری

نحوه دسترسی به روستای مالخواست

سه راه تا روستا داریم مسیر ۱۲۰ کیلومتری ساری تا روستای «مالخواست» را با وسیله نقلیه تقریبا دو ساعته طی کرد.
ساری: از جاده کیاسر ۲۸ کیلومتر به سمت دوراهی «تاکام» رفته سپس به سمت چپ مسیر را تا دوراهی «تلمادره» ۷۰ کیلومتر دیگر رانندگی کنید. دوراهی تلمادره را به سمت چپ رفته، با طی ۲۲ کیلومتر به روستای مالخواست می رسید.

مالخواست 4 روستای مالخواست ساری
سمنان: از سمنان ۲۸ کیلومتر به سمت شهمیرزاد حرکت کرده، سپس از جاده فولادمحله ۷۵ کیلومتر به سمت کیاسر مسیر را ادامه دهید تا به دوراهی تلمادره برسید. دوراهی تلمادره را به سمت راست رفته، با طی ۲۲ کیلومتر به روستای مالخواست برسید. رانندن در این مسیر ۱۲۵ کیلومتری، با خودروی شخصی حدود دو ساعت زمان می برد.
تهران: در جاده فیروزکوه دو کیلومتر مانده به «پل سفید» در سمت راست و از کنار پمپ بنزین از جاده فرعی به سمت «افراچال» و «سد سیلمان تنگه» بپیچید. این مسیر ۷۵ کیلومتری را تا دوراهی تاکام ادامه داده، در آن جا به سمت کیاسر و پس از آن به سمت دوراهی تلمادره بروید. پس از ۷۰ کیلومتر به دوراهی تلمادره می رسید که بعد از ۲۲ کیلومتر به مالخواست می رسید. هر چند این مسیر ۳۶۴ کیلومتری طولانی تر است و حدود شش ساعت در راه خواهید بود.

مالخواست روستای مالخواست ساری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *