جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای قلات

تاریخ بروزرسانی :
۵ دی ۱۳۹۴

روستای قلات یکی از زیباترین روستاهای استان فارس می باشد که درفاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر قیر واقع شده است-این روستا بالغ بر ۱۱۰۰نفر جمعیت دارد که شغل مردم شریف این روستا اغلب کشاورزی می باشد وافراد تحصیلکرده زیادی نیز در این روستا در مشاغل گوناگون دولتی وغیر دولتی مشغول به فعالیت می باشد.مردم این روستا خونگرم ومهماندوست می باشند وتمامی جمعیت این روستا خویشاوند می باشند.

روستای زیبای قلات

جمعیت کل روستای قلات ۱۱۰۰ نفر که ۵۲ درصد مرد و ۴۸ درصد زن می باشد و از این کل در حدود ۹۶ درصد آن فعال و در حدود ۴ درصد غیر فعال می باشند.
در حدود ۹۷ درصد از جمعیت روستا باسواد می باشند که تعداد زیادی دارای مدرک دانشگاهی می باشند. از صنایع دستی و قابل احیاء در روستا قالی بافی و گلیم بافی است و همچنین بافت جارو و حصیر نیز در روستا رواج دارد که به علت بی توجهی در حال نابودی است.
سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری و پرورش طیور از اولویت خاصی برخوردار است.
شغل اکثریت اهالی کشاورزی و دامپروری و عده ای هم به کارهای خدماتی مشغولند.
حدود قیمت زمین مسکونی به طور میانگین هر متر مربع ۵۰۰۰۰ ریال ، تجاری: ۱۰۰۰۰۰ ریال و کشاورزی: ۳۰۰۰۰ ریال می باشد. و همچنین پست بانک که در روستا می باشد.مرکز فنی و حرفه ای واقع در شهر قیر در فاصله ۳۵ کیلومتری از روستا واقع می باشد.
روستای قلات دارای قدمتی چندصد ساله می باشد که وجودقلعه قدیمی که در شمال شرق روستا واقع شده و همچنین حمام قدیمی و آسیاب قدیمی گواه چنین مدعا می باشد.
روستا دارای ۸ واحد صنفی تعویضروغنی و پنچرگیری و جوشکاری و خواربارفروشی و لبنیاتی می باشد.
کارخانه سیمان سپهر قیروکارزین در فاصله هشت کیلومتری روستا واقع می باشد.
عمده محصولا ت تولیدی در روستا محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو و ذرت و گوجه و گل کلم وبادمجان و خیار و کدو و خرما و برنج و لوبیا و کنجد و انواع و اقسام میوه ها در روستا بطور کم وبیش تولید می شود.از جمله میوه ها میتوان انواع زیر نام برد:انار-سیب-گلابی-انواع خرما-انواع انگور-توت-
دامداری در روستا بصورت سنتی اما با حجم زیاد در روستا وجود دارد که با توجه به موقعیت مناسب آب و علوفه با سرمایه گذاری مناسب امکان گسترش آن بطور وسیع وجود دارد.
در تمام فصول سال این روستا با دارا بودن رودخانه دایمی سرسبز وزیبا می باشد وکشاورزی در این روستا رونق خوبی دارد.وجود رودخانه قره آغاج در کنار این روستا زیبایی خاصی به آن داده به طوری که ماهیگیری نیز یکی از مشاغل پررونق افراد این روستا می باشد.
در سالهایی که در منطقه خشکسالی میباشدنیز این روستا با داشتن رودخانه دایمی وچشمه معروف به چشمه قلات زیبایی خاص خود را دارا می باشد.
از محصولات عمده این روستا برنج-گندم-خرما-ذرت-گوجه فرنگی-لوبیا-کنجد-ماش-خیارسبز-هندوانه-طالبی- می باشد که مهمتر از همه دارای نخیلات فراوانی می باشد که به شهر ها واستانهای مجاور محصولات خود را صادر میکند

images روستای قلات

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • امین اکبری

    من یک قلاتی ام و همه ی این تعاریف ۱هزارمش هم نبود و بسیار بیشتراز این تعاریف بود …

    ۱۲ بهمن, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد