رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ شهریور ۱۳۹۵

روستای طینوج

اشتراک گذاری

طینوج .دهی جزء دهستان حومه ٔ بخش دستجرد خلجستان شهرستان قم در ۳۰۰۰ گزی خاور دستجرد. کوهستانی و کنار رودخانه و سردسیر با ۹۶۷ تن سکنه . آب آن از قنات و رودخانه . محصول آنجا غلات و بنشن وانگور و گردو و زردآلو و بادام . شغل اهالی زراعت است . دبستان ، پل آجری روی رود جهرود و کاروانسرای شاه عباسی قدیمی دارد. راه قدیمی کاروان رو قم به همدان ازاین ده میگذشته است . (فرهنگ جغرافیائی ایران ج۱).
http://www.loghatnaameh.com/dehkhodaworddetail-d5e15598f1594965b2d27adaf973d6df-fa.html

روستای طینوج(جهرود) در ۶۵ کیلومتری استان قم حدود شمال غربی و غرب قم واقع شده که این روستا در جاده ساوه و در جاده تفرش واقع شده که انتهای این جاده(تفرش) به استان مرکزی ارتباط دارد.این منطقه جزو مناطق کوهستانی استان محسوب میشود که حدودا آب و هوای این منطقه در هیچ منطقه و نواحی استان پیدا نمی شود.این منطقه تابستان معتدل با شب هایی نسبتا سرد و زمستان هایی پر باران و برف می باشد.از محصولات این منطقه یا بهتر بگم طینوج خودمون انگور؛ گردو؛ بادام؛هلو؛ زردآلو؛ گیلاس؛ آلبالو؛ و….. میباشد.

جمعیت ساکن در این روستا را در تابستان می توان بیش از صد خانواده گفت که این جمعیت در حدود دو سال است که به دلیل ساخت و سازبیش از اندازه به این تعداد رسیده اما در زمستان شاید بیش از بیست خانواده بیشتر در این روستا زندگی نکنند.از سرمای زمستان که بگذریم و به فصل بهار نزدیک شویم کم کم بوی علف و گل های کوچک کنار رودخانه ها میشه حس کرد که با صدای پرنده ها و بلبل ها یک حس عجیبی به ادم دست میده که شاید یکی از دلیل عشق ورزیدن من به طینوج همین بهارش که آدمو دیوونه میکنه.به همین دلیل هر سال در روز آخر عید نوروز یعنی سیزده بدر این طینوج میزبان خیلی از مردمین قم و تهران و اراک واصفهان میشه که براشون یه خاطره به یادماندنی به جا میزاره که متاسفانه بعضی از مردم قدر نشناس یکی از منطقه طینوج که تله خونی نام داره و بهشت کوچکی است را کم کم با بریدن درخت برای منافع خود از بین برده اند و یا مسافران کم جنبه آن ها را بیهوده می سوزانند. از بهارکه بگذریم به تابستان زیبای طینوج میرسیم که وقت به عمل آمدن آن میوه هایی است که گفتم خوب تابستان طینوج هم زیبایی های داره که قابل توصیف در این جا نیست و هر کی می خواهد بدونه تا نبینه نمیفهمه که من چی میگم.و بالاخره به پاییز پر باد طینوج میرسیم که وقتی در کوچه باغ های آن راه میروی و خش خش برگ ها رو میشنوی فکر میکنی در یه سرزمین رویایی هستی.از همه این ها که بگذریم اگه چندین صفحه از خوبیهای آن بگم شما که ندیده اید نمی فهمید و آنان که دیده اند برایشان یک تجدید خاطره است.

440377_r2pQahLM روستای طینوج

           
 

نظر کاربران :

  • محسن یلفرد

    سلام من چون خودم از دوران کودکی تا به حال در این روستا زندگی کردم و بزرگ شدم و از همه فصل های آنجا خاطرات خوبی دارم و بهار و تابستان و پاییز و زمستان آنجا را دیدم و زندگی کردم با صحبتهای شما موافقم.و از همه آنهایی که در آنجا زندگی می کنند و الخصوص از کسانیکه برای تفریح به آنجا تشریف می‌آورند لطف کنند زباله در طبیعت نریزند و آسیب به طبیعت بکر و زبیای آنجا وارد نکنند تا برای فرزندان خودشان هم در آینده نچندان دور باقی بماند

    ۱۷ آذر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • ناصر دستاویز

    با سلام با شما موافقم روستای طینوج بسیار با صفاست خاطرات زیادی از دوران کودکی و نوجوانی درآنجا دارم ناصر دستاویزن

    ۲۸ تیر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *