رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای زوارم شیروان، دره بهشت یا دره ارم

لینک این مطلب کپی شد!

روستای زوارم در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان شیروان واقع شده که به معنی «دره بهشت» است. بیش از ۱۰۰ سال قبل ناصر الدین شاه قاجار با کاروانی از این نقطه گذشت که اعتمادالسلطنه نیز همراهش بود و در سفرنامه اش زوارم را «دره ارم» معرفی کرده و نوشته بود:« دهکده ای است معتبر که از غریب و بومی ۴۰۰ خانوار سکنه دارد، هوای آن در کمال خوبی می باشد»

در منطقه ییلاقی زوارم که در طول ۲۵ کیلومتر از ابتدای دره زوارم تا کوه‏های تخت میرزا و شخری امتداد می‏یابد، چشمه سارها، آبشارها، حوضچه ‏های سنگی، کوه‏های سر به فلک کشیده، باغ‏های میوه، رودخانة پر آب، مراتع غنی و انواع گیاهان دارویی و خوراکی موزائیک بسیار زیبایی از طبیعت را به نمایش درآورده ‏اند.

رودخانه زوارم

از کوه‏های جهان ارغیان موسوم به تخت میرزا سرچشمه می‏گیرد و در مسیر خود مزارع و باغ‏های روستاهای زوارم، شیرآباد، ورقی، عبدآباد و توده را مشروب می‏سازد و به رودخانه اترک می‏پیوندد.

معروف ترین مناطق دیدنی زوارم یخدان و آبشار : این مناظر در حد فاصل دو دره شخری و میم لی قرار دارد و از زیر کوه معروف یخدان می جوشد که طبق آزمایش حاصله از آن یکی از بهترین آب های آشامیدنی ایران محسوب می شود و روبه روی همین چشمه در دامنه کوه چشمه کوچک دیگری به نام دامچی وجود دارد.

شخری

مکان ییلاقی مردم زوارم است که دارای انواع اشجار و باغ های بزرگ گردو می باشد، راه ۱۵ کیلو متری شخری با داشتن گذرگاه های صعب العبور بسیار باصفا و دیدنی است. شخری دارای چندین چشمه پر آب است که در سابق محل ییلاق خوانین بود و آثار برج وباروها و خانه های مخروبه بسیاری به چشم می خورد . در تابستان عده زیادی از مردم شیروان و دیگر شهر های خراسان برای کوه پیمایی و استفاده از آب و هوای این ییلاق چند روزی را در آنجا استراحت می کنند.

میم لی

یکی دیگر از دره های پر آب و سرسبز زو ارم است که دارای باغ ها و چشمه سارهای متعدد و النگ زارهای فراوان می باشد که اگر این دره را ادامه دهید به زلزله خانه و چقرالنگ و بالاخره تخت میرزا در کوه های شاه جهان می رسد.

چقرالنگ

دارای دو چشمه معروف قاینار چشمه و قرمز چشمه و منطقه ای خوش آب و هوا و مرتعی می باشد. از دیگر مناظر طبیعی زوارم می توان به باداملر ، آمریان ،قورّه دره ، داش آتر ،عزیز چنار ، گوی سویت ، غارعقیل ، باغ خان ، باغ چهار حوض ، قوتور چشمه دارای آب معدنی اشاره کرد.

عزیز چنار

از دیدنی های معروف دره بهشت است که چناری کهنسال در کنار چشمه ای پرآب که که معتقدین به شاخه هایش پارچه بسته و نذر و نیاز می کنند و همچنین آبشار دوراهی در زیرکوه یخدان به شارشاری معروف است و حدود پنج متر ارتفاع دارد و چشمه پرآب یخدان از یرکوه با آب سرد می جوشد. . پوشش گیاهی غنی با انواع گیاهان دارویی و خوراکی مانند کاسنی، گون، کمای، زیره، پونه، درمنه ترکی، پوپک، ساری گل، کاکوتی، گزنه، ترخ، چریش، سیب کوهی و زردآلوی کوهی از دیگر جاذبه‏ های طبیعی پیرامون این روستا است .

 روستای زوارم شیروان، دره بهشت یا دره ارم

 روستای زوارم شیروان، دره بهشت یا دره ارم

           
 

نظر کاربران :

  • حسن

    سلام من مادرم از این روستاههه بهترین روستا هستش با ابو هوای عالی پیشنهاد میکنم ی بار برین مسافرت روستای زورم

    ۲۹ دی, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • محمد

    بی شک جزء زیباترین روستاهای ایرانه با مردم باصفا. فقط میتونستین عکسای خیلی زیباتری بزارین. پیشنهاد میکنم همه برن واین روستای سرسبز و از نزدیک ببینن…

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *