رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ شهریور ۱۴۰۰

منطقه ییلاقی زوارم

اشتراک گذاری

منطقه ییلاقی زوارم در ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی شیروان و ۸۳ کیلومتری بجنورد قرار دارد. در این منطقه چشمه‌سارها، آبشارها، حوضچه‌های سنگی، کوه‌های سر به فلک کشیده، باغ‌های میوه، رودخانه پرآب، مراتع غنی و انواع گیاهان دارویی و خوراکی دیده می‌شود. از کوه‌های تخت میرزا رودخانه زوارم سرچشمه می‌گیرد که در مسیر خود پس از مشروب نمودن مزارع و باغ‌های روستاهای زوارم، شیرآباد، ورقی، عبدآباد و توده، به رودخانه اترک می‌پیوندد. سواحل این رودخانه اتراق‌گاه مناسبی برای گردشگران می‌باشد.

آبشار-زوارم منطقه ییلاقی زوارم

تاریخچه زوارم

بر اساس اسناد تاریخی، حدود ۱۰۰ سال پیش، ناصر الدین شاه قاجار با کاروانی در حال عبور از این منطقه بود. در این کاروان، اعتمادالسلطنه نیز او را همراهی می‌کرد. اعتمادالسلطنه در سفرنامه‌ خود به روستای زوارم شیروان اشاره کرده است. او چنین روایت می‌کند که «در مسیر از دهکده‌ای معتبر عبور کردیم. این دهکده ۴۰۰ خانوار سکنه دارد و دارای آب‌وهوای خوبی است.» در ادامه وی این دهکده را «دره ارم» می‌نامد. جالب است بدانید هنوز هم این روستا را با نام دره ارم نیز می‌شناسند.

این مسئله نشان می‌دهد که در دوران قاجار، این مکان یک روستای آباد و دارای سکنه بوده است. در حقیقت با کاوش‌های انجام‌شده در این روستا، کارشناسان موفق به کشف ارگ زوارم شده‌اند. پس از انجام‌ تحقیقات مختلف، قدمت این ارگ به دوران ساسانی نسبت داده‌ شده است. حتی در غارهای اطراف، نشانه‌هایی از وجود انسان‌های اولیه نیز به چشم می‌خورد. پس می‌توان گفت زوارم قدمت تاریخی بسیاری دارد. حداقل قدمت این روستا را می‌توان مربوط به دوران ساسانی دانست.

آبشار-زوارم4 منطقه ییلاقی زوارم

جاهای دیدنی روستای زوارم

روستای زوارم را به‌معنای واقعی کلمه می‌توان «بهشت گم‌شده خراسان شمالی» دانست. این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی بی‌بدیل است. خوشبختانه زوارم جزء مناطق طبیعی کمتر شناخته‌شده است. بافت طبیعی این روستا به‌خاطر هجوم گردشگران آسیب ندیده است و سبک زندگی سنتی مردم همچنان زنده و جاری است. در ادامه شما را با جاهای دیدنی زوارم آشنا خواهیم کرد.

رودخانه دره زوارم

در روستای زوارم، رودی زیبا با آبی زلال و خروشان جریان دارد. این رود تماشایی از کوه‌های جهان ارغیان موسوم به تخت میرزا سرچشمه می‌گیرد. رودخانه زوارم یکی از مهم‌ترین عوامل سرسبزی و آبادانی روستا است. آب رودخانه در مسیر خود باغات اطراف و زمین‌های کشاورزی را سیراب می‌کند. رودخانه زوارم تا شیرآباد، ورقی، عبدآباد و توده ادامه دارد؛ پس چند روستا پس از زوارم نیز به لطف رودخانه زوارم آباد شده‌اند. این رودخانه تماشایی در نهایت به رودخانه اترک می‌ریزد.

منطقه ییلاقی زوارم

چشمه یخدان و آبشار

در حدفاصل بین دره شخری و دره میم لی، منطقه‌ای دیدنی با نام یخدان و آبشار وجود دارد. این آبشار از زیر کوه معروف یخدان به بیرون می‌جوشد. بد نیست بدانید آبی که از دل این کوه می‌جوشد، یکی از بهترین آب‌های شرب است. کیفیت این آب را در آزمایشگاه‌های متعدد خارجی نیز آزموده‌اند. نتایج آزمایش همه را شگفت‌زده کرده است. این آب از نظر کیفیت، یکی از بهترین آب‌های شرب تمام جهان است.

منطقه ییلاقی زوارم

شخری

شخری نام یک منطقه ییلاقی در روستای زوارم است. در این منطقه، صدها باغ بزرگ با درختان گردو به چشم می‌خورند. برای دسترسی به این منطقه ییلاقی باید حدود ۱۵‌کیلومتر از زوارم دور شوید. دسترسی به این منطقه از مسیری صعب‌العبور امکان‌پذیر است. به همین خاطر گردشگران کمی از این منطقه بازدید می‌کنند. لازم به ذکر است باغات شخری حتی اگر حصار نداشته باشند، جزء املاک شخصی هستند. پس مراقب باشید تا به ملک شخصی کسی وارد نشوید.

منطقه ییلاقی زوارم

میم لی

میم لی یکی دیگر از دره‌های زیبای زوارم است. در میان این دره چندین و چند باغ و چشمه‌سار به چشم می‌خورد. در طول مسیر این دره به زلزله خانه، چقرالنگ و تخت میرزا خواهید رسید. فراموش نکنید دره میم لی یکی از زیباترین دره های ایران است.

منطقه ییلاقی زوارم

چقرالنگ

در منطقه چقرالنگ می‌توانید از دو چشمه معروف روستای زوارم دیدن کنید. این دو چشمه، قاینار چشمه و قرمز چشمه نام دارند. برای دسترسی به این منطقه باید خود را به مناطق مرتفع برسانید.

منطقه ییلاقی زوارم

عزیز چنار

عزیز چنار یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای زوارم محسوب می‌شود. این جاذبه در حقیقت یک درخت چنار کهن‌سال است. بد نیست بدانید این چنار برای مردم روستای زوارم ، مقدس است. اهالی روستا برای رسیدن به حاجات خود، روی شاخه‌های این درخت پارچه گره می‌زنند.

منطقه ییلاقی زوارم

شاید اینکه به‌دنبال جاهای دیدنی روستای زوارم باشید، کار درستی نباشد. در حقیقت تمامی روستای زوارم شیروان یک جاذبه گردشگری مهم است. در هر قسمت خاک این روستا می‌توانید شاهد یک جاذبه گردشگری زیبا باشید. در هر بخش، چندین و چند چشمه‌سار مختلف از دل خاک می‌جوشند. اگر قصد دارید تا به‌معنای واقعی کلمه از این روستا دیدن کنید؛ باید یک کوله‌پشتی و یک جفت کفش پیاده‌روی بردارید و به دل طبیعت بزنید. شاید برای گشت‌و‌گذار در طبیعت بکر زوارم، به چندین روز زمان نیاز داشته باشید. پس به دل طبیعت بزنید و وجب‌به‌وجب آن را بگردید.

بهترین زمان بازدید

روستای زوارم یک روستای چهارفصل است. در هر فصل می‌توانید به‌شکلی خاص از زیبایی‌های روستای زوارم لذت ببرید. از نظر کلی باید گفت فصل بهار بهترین زمان بازدید از روستای زوارم به حساب می‌آید. در این فصل رودخانه زوارم بسیار پرآب است. در هر گوشه از روستا، یک چشمه از دل خاک به بیرون می‌جوشد. به‌لطف منابع کافی آب، تمام مراتع سرسبز می‌شوند. لاله‌های وحشی و شقایق‌های سرخ سر از خاک بیرون می‌آورند و مراتع را رنگارنگ می‌کنند. پرندگان آواز می‌خوانند و هوا معتدل است. با وجود این در هر چهار فصل سال می‌توان از روستای زوارم بازدید کرد. در فصل پاییز مناظر به هزاران رنگ تبدیل می‌شوند. پاییز عاشقانه‌ترین فصل برای بازدید از روستای زوارم است. البته باید بدانید شاید در فصل زمستان سرمای هوا کمی شما را آزار دهد.

آبشار-زوارم5 منطقه ییلاقی زوارم

اقامت در روستای زوارم

در روستای زوارم خبری از هتل یا مسافرخانه‌های بزرگ نیست. اگر قصد دارید تا در روستای زوارم اقامت داشته باشید، باید شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی سپری کنید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند یک تجربه جدید و عالی در سفر شما باشند. اقامتگاه بوم‌گردی «دره بهشت شیروان» گزینه مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی است. در این اقامتگاه تمام امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. همچنین برای اقامت می‌توانید به شهرستان شیروان نیز مراجعه کنید. در ضمن به یاد داشته باشید برخی از گردشگران و طبیعت‌گردان، اقدام به کمپ‌زدن در دره زوارم می‌کنند. با کمپ‌زدن در طبیعت نیز می‌توانید خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

نحوه دسترسی

برای دسترسی به زوارم باید ابتدا خود را به قوچان یا بجنورد برسانید. از قوچان تا شیروان فقط حدود ۷۰‌کیلومتر و از بجنورد تا شیروان حدود ۴۵ کیلومتر راه است. اگر این مسیر را با سرعت متوسط پشت‌سر بگذارید، پس از حدود ۱ ساعت به شهرستان شیروان خواهید رسید. از شهرستان شیروان تا روستای زوارم نیز حدود ۳۰ دقیقه فاصله است.

آدرس:خراسان شمالی، ۲۸‌کیلومتری جنوب‌غرب شیروان

آبشار-زوارم6 منطقه ییلاقی زوارم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *