رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مهر ۱۳۹۹

روستای زناسوج قزوین

لینک این مطلب کپی شد!

روستای زناسوج یکی از روستاهای استان قزوین است که در چند دهه گذشته جمعیت آن به ۲۵۰ نفر نیز می‌رسیده ‌است اما اکنون با توجه به گسترش شهرنشینی اکثر ساکنان آن به استان‌های تهران و قزوین مهاجرت کرده و در همان‌جا نیز ساکن شده‌اند. زناسوج اکنون به یک روستای پراکنده تبدیل شده و زمین‌های کشاورزیشان در بین خانه‌هایی که به تازگی ساخته شده قرار دارد.زبان این روستا مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است،می‌باشد.حدیثه باقری بانوی ۳۴ ساله قزوینی یکی از بانوان توانمند است که در مدت سه سال اخیر در مسئولیت دهیار روستای زناسوج در مسیر توسعه، عمران و ایجاد اقتصاد پویا در روستا تلاش می‌کند. سال گذشته اقدامی در مقیاس کوچک برای ایجاد اشتغال از طریق فروش محصول سماق با برند روستای زناسوج انجام دادندکه این فعالیت در نمایشگاه توانمندی‌های روستایی به عنوان یک فعالیت جذاب و نوآورانه معرفی شد.

روستای زناسوج

در دهه گذشته کشاورزی تبدیل به شغل دوم اهالی زناسوج شده و محصولات کشاورزی آنان گیلاس، آلبالو، گردو، انگور و … می‌باشد؛ و در گذشته به کاشت نخود، لوبیا، عدس، گندم و… مشغول بوده‌اند نام ان به تبعیت از کار بیش از حد زنان روستا زناسوج بوده‌است و در مقطعی از زمان به علت حادثه‌ای که برای عده‌ای از مهمانان (سربازان متجاوز روسیه) رخ داده‌است به مهمان سوز تغییر نام داد.

روستای زناسوج

این حادثه زمانی رخ داد که سربازان قشون روسیه اسب‌های خود را در چراگاهی سر سبز که در نزدیکی ده می‌باشد در منطقهٔ به نام چادرگاه آورده بودند و شب هنگام جهت بازدید به ده می‌روند و هنگام صرف شام ان‌ها را داخل اتاق بزرگی که در داخل ده بوده و برای پذیرایی از مهمان‌ها تدارک دیده شده بوده محبوس می‌کنند و اتاق را به آتش می‌کشند. از بزرگان این روستا می‌شود به افرادی چون حاج یوسف جوکار و علی محمد قدمی وتنی چند نام برد. شامل صحراهایی با نام پسگوران. گل و بنه، آب زندگانی، قصبه و جالیز است. فرهنگ و پیشینه این روستا در میان روستاهای اطراف بی نظیر است و نمی‌توان مانند آن را یافت.

روستای زناسوج

ثبت ملی درخت کهنسال گردو

در آخرين جلسه كميته تخصصی ثبت ميراث طبيعی كشور پرونده درخت گردوی كهنسال روستای زناسوج واقع در بخش الموت غربی مورد بررسی قرار گرفت كه پس از تائيد نهايی توسط كارشناسان، اين اثر ارزشمند طبيعی استان در فهرست آثار ملی طبيعی به ثبت رسيد.اين اثر طبيعی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال قدمت دارد و تنه درخت از سلامتی كامل برخوردار و تاج آن نيز سالم، گسترده و شاداب است. اثر مذكور ضمن رعايت حقوق مالكانه، تحت نظارت و حمايت سازمان ميراث فرهنگی بوده و تعيين عرصه و حريم اثر بر عهده اين سازمان بوده و هر گونه دخل و تصرف يا اقدامی كه منجر به تخريب يا تغيير در اصالت آن‌ شود، ممنوع است.
مديركل ميراث فرهنگی ، صنايع دستی و گردشگری قزوين يادآور شد: در اين جلسه همچنين چهار اثر طبيعی ديگر استان شامل چنار كهنسال روستای نارنده واقع در بخش كوهين، چناركهنسال روستای پروان واقع در شهرستان آوج، ذخيره‌گاه جنگلی ارس صمغ آباد در شهرستان آبيك و مجموعه چنارهای روستای فانفين موسوم به هفت چنار واقع در بخش الموت غربی نيز به ثبت رسيدند كه در مجموع تعداد آثار طبيعی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی به ۴۲ عدد افزايش يافته است.

روستای زناسوج یکی از روستاهای منطقه الموت است که با فاصله کمتر از ۴۰ کیلومتر، نزدیک‌ترین روستای الموت به قزوین است. روستای زناسوج با توجه به موقعیت جغرافیایی، دارای آب‌وهوایی بسیار مطبوع است و قرار گرفتن روستا در ارتفاع بیش از ۲ هزار متر موجب شده تا هوای تابستانی را در این روستا بهاری تجربه کنیم.

روستای زناسوج

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *