جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای حصار حسن بیک ورامین

تاریخ بروزرسانی :
۷ تیر ۱۳۹۹

روستای حصار حسن بیک ورامین ، روستایی از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامین در استان تهران است.این روستا در دهستان بهنام عرب جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴۰ نفر بوده‌است.موقعیت جغرافیایی به طول ۱۲ دقیقه و ۳۵ درجه و عرض جغرافیایی ۴۲ دقیقه و ۵۱ درجه ، ارتفاع از سطح دریا ۸۳۵ متر می باشد .

روستای حصار حسن بیک ورامین روستای حصار حسن بیک ورامین

وجه تسمیه روستا

نام این روستا از نام محمد حسن خان بنی عامری در سیصد سال پیش که در زمان خودش معروف به حسن بیگ بوده گرفته شده‌است و روستاهای مبارکیه، دوازده امام و حصارحسن بیگ توسط وی ساخته شده‌اند. این دارای سه کاروانسرای بزرگ بوده که همگی توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده اند از جمله کاروانسرای سیدزین العابدین که موقوفه است و همچنین از روستاهای آباد ورامین یوده ودر کنار مسیل فصلی رود جاجرود قرار دارد. البته رودخانه این روستا که در ۴۰ سال پیش ماهی هم داشت اما امروزه به دلیل احداث سد ماملوی ورامین خشک شده‌است. طالبی و گرمک این روستا زبانزد است. این روستادرحاشیه دشت کویر و پارک ملی کویر قراردارد و گویش مردم این روستابه گویش مرردم نایین نزدیک میباشد چون بیشتر مردم این روستا از مهاجرین شهرها و روستاهای حاشیه دشت کویر از استان اصفهان میباشند بخصوص زواره ، اردستان، کاشان، نطنز، بادرود ، نایین، یزد.

روستای حصار حسن بیک ورامین 2 روستای حصار حسن بیک ورامین

حسن بیک اروملو که یکی از سرداران شاه عباس و شاعر نیز بوده از مسیر ورامین به شمال می رفت به این روستا رسید و قلعه ای برای خود ساخت و در این قلعه ساکن شد .بانی ساخت پل خواجو اصفهان هم همین می باشد. وسعت روستا ۹۹۴۰۰ متر مربع با وسعت ۱۴۸۸۳متر مربع با باغات انگور و ۱۶۶۱۴ مترمربع اراضی مزروعی کشاورزی صیفی جات ، پنبه ، غلات ، حبوبات و علوفات دامی است . ارباب روستا موسی خان تقی زاده بوده است البته یکی از دوستان که از قدیم های و در حال حاضر بازنشته است می باشد .

بقعه متبرکه امامزاده سلیم (ع)

بقعه آن حضرت در روستای حصار حسن بیک و در میان بافت مسکونی روستا قراردارد و با مساحت ۱۵۰ متر مربع در عرصه ای قریب به ۴۰۰ متر مربع واقع گردیده است.این بقعه در سال ۱۳۵۹ توسط فرد خیری تعمیر گردیده است .

روستای حصار حسن بیک ورامین 1 روستای حصار حسن بیک ورامین

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد