رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ خرداد ۱۳۹۸

روستای یوسف رضا ورامین

لینک این مطلب کپی شد!

در شمال شهر ورامین و قسمت شمالی قلعه ایرج ، بزرگترین قلعه خشتی جهان ،روستای یوسف رضا قرار دارد که یکی از روستاهای سرسبز و آباد ورامین است که به دلیل قرار گرفتن امامزاده یوسف رضا به این نام معروف شده است .بنای امامزاده یوسف رضا(ع) ورامین ، نمادی از هنر معماری اسلامی است که این مکان شریف را به محلی مهم از نظر گردشگری تبدیل کرده است . روستای یوسف رضا از قدیمیترین روستاهای شمالی ورامین است ، روستایی آباد و سرسبز که نام عارف بزرگ نیمه دوم قرن سوم را به خود گرفته است .

نام قدیمی روستای یوسف رضا که اغلب ساکنان آن به کار کشاورزی ، دامپروری و مرغداری مشغول می باشند حصارنیاز بوده است. مقبره امامزاده یوسف رضا در وسط این روستا قرار گرفته و بنای زیبای آن خودنمایی میکند . نمای خارجی بنا از آجر ساخته شده و فیروزه‌ای است، گنبد به صورت مخروطی هشت ضلعی ساخته شده که ضلع شرقی به وسیله پنجره‌ای دسترسی به فضای بین دو گنبد میسر می‌شود. این گنبد مانند گنبد سیدعلاالدین رازی(برج آرامگاهی علاء الدوله) است که در مرکز شهر ورامین واقع شده است .

در قسمت بالای در، طرح لاجورد با رنگ‌های طبیعی وجود دارد . نمای داخلی در اضلاع مختلف و گنبد دارای تزیینات گچ‌بری می‌باشد. سکوی مقبره به وسیله کاشی‌های فیروزه‌ای، لاجوردی و سفید تزیین شده است و پشت عمارت طرح خانقاه است. گچبری داخل حرم از لحاظ ترکیب رنگها ،تزیین و زیبایی و ظرافت ،کم نظیر است و ستاره هایی در آن تعبیه شده است . ارتفاع گنبد از کف حرم حدود ۱۱ متر و سطح داخل حرم و گنبد تماما سفید کاری شده است .

در مورد قدمت بنای این مقبره تاریخ دقیقی وجود ندارد ولی احتمال می‌رود در قرن ۷ هجری ساخته شده باشد. از صحن ساختمان یوسف رضا برای دفن اموات روستای قشلاق یوسف‌رضا و چند روستای اطراف استفاده می‌شود. تاریخ سنگ بعضی از قبور به حدود دویست سال قبل می‌رسد و حتی بر روی بعضی از سنگ‌ها آثار اشیایی همچون شانه و بعضی وسایل دیگر که حک شده مشاهده می‌شود. در نزدیکی این امامزاده درخت کهنسالی بوده که اهالی اعتقاد داشتند اگر کودکانی که مبتلا به مرض سیاه‌سرفه و بعضی از بیماری‌های دیگر هستند، در اطراف این درخت رفت‌و‌آمد کنند، بیماری آن‌ها بهبود می‌یابد.

وسط حیاط، یک حوض است که چهار طرف آن چاه‌هایی قرار داشته است . ایوان بقعه با مساحت حدود ۳۶ متر مربع با طاق ضربی و گنبدی دوپوش ،آجری و مخروطی شکل است . این بقعه در فهرست بناهای تاریخی میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده و در سال ۱۳۸۲ مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته است .

-رضا-1 روستای یوسف رضا ورامین

-رضا-2 روستای یوسف رضا ورامین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *