رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ آبان ۱۳۹۵

روستاهای گردشگری کرمانشاه

لینک این مطلب کپی شد!

وجود ۱۴ روستای هدف گردشگری با بافت تاریخی و ساختار طبیعی جذاب، همواره محلی برای رفتن گردشگران و مسافران به این مناطق بوده و ظرفیتی مهم در کنار سایر توانمندی های حوزه گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود.

hajij2201-mm1 روستاهای گردشگری کرمانشاه

براساس اعلام محمدرضا شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، هدف از طرح ساماندهی روستاهای هدف گردشگری، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، اشتغال زایی و افزایش درآمد ساکنان آن است.

این روستاها براساس وجود جاذبه های طبیعی و نیز بافت معماری و تاریخی انتخاب شده اند و البته بزرگترین عامل انتخاب آنها به گفته مجتبی نیک کردار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه این است که به طور طبیعی محل رجوع گردشگران هستند.

در اجرای طرح ساماندهی روستاهای هدف گردشگری ارگان هایی چون میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز نقش دارند.

به گفته بابک عاطفی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه، قرار شده در این ۱۴ روستای استان طرح هادی با رویکرد گردشگری اجرا شود.

همچنین به گفته جلیل بالایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، ساماندهی مسافر و گردشگر تحت عنوان بوم گردی و طبیعت گردی و نیز خانه مسافر از جمله وظایف این سازمان در طرح روستاهای هدف گردشگری است.

خانه مسافر

خانه مسافر بخشی از طرح روستاهای هدف گردشگری است و آن گونه که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: خانه مسافر یا مسافر کاشانه به این معنی است که با مشارکت اهالی روستا، قسمتی از خانه های روستایی به منظور اقامت گردشگران و جهانگردان اختصاص می یابد و به این منظور تسهیلاتی نیز برای تجهیز خانه ها در اختیار افراد قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه نیز از مشخص شدن کارگزار خانه مسافر در استان خبر داد و افزود: خانه های روستایی که تعیین و تجهیز شده اند از طریق این کارگزار نسبت به جذب مسافر اقدام خواهند کرد.

جلیل بالایی افزود: این کارگزار به نمایندگی از اداره کل میراث فرهنگی در خصوص تایید صلاحیت و صدور مجوز به خانه های روستایی به منظور جذب مسافر و نیز تبلیغات و بازاریابی اقدام می کند.

بالایی بیان داشت که در این خصوص تاکنون پنج درخواست به صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات معرفی شده است که مبلغ این تسهیلات از ۲۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال متغیر است.

طرح هادی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمانشاه نیز در مورد اجرای طرح هادی در روستاهای یاد شده، اظهار کرد: خاکبرداری، خاکریزی، اجرای زیراساس، اساس، سنگ فرش ، بتن ، سنگ کاری ، آسفالت ، اجرای نرده ، جداره سازی و جدول گذاری از جمله فعالیت هایی است که اجرا خواهد شد.

جعفر نصوری، همچنین احداث خیابان و پیاده رو در داخل روستا را از وظایف بنیاد مسکن اما بخش راه خارج روستا را وظیفه راه و شهرسازی عنوان کرد.

به گفته نصوری، در جداره سازی نیز در واقع الگوسازی انجام می شود به این صورت که جداره چند خانه روستایی به عنوان الگو کار می شود تا مابقی خانه های روستایی با هزینه خودشان این کار را انجام بدهند.

وی بیان داشت که در مجموع در ۱۲ روستا از ۱۴ روستای طرح هدف گردشگری استان، طرح هادی انجام شده است.

به گفته معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کرمانشاه در مرحله اول با اجرای طرح هادی و در برخی روستاها نیز با نگاه بافت با ارزش کار انجام شده است.

نصوری بیان داشت: برای اینکه بخواهیم از دید گردشگری، طرح مذکور را اجرا کنیم باید برخی فعالیت های زیربنایی مانند ایجاد فضای سبز، فضای استراحت و آلاچیق، همچنین سرویس های بهداشتی و نمازخانه را مهیا کنیم.

به گفته وی از این به بعد قرار است در روستاها این کارها انجام شود چرا که در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به روستاهای طرح هدف گردشگری شده است.

روستاهای هدف گردشگری

روستای ‘شمشیر’ در هفت کیلومتری شهر پاوه، یکی از روستاهای هدف گردشگری است که به گفته معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کرمانشاه مبلغ هفت میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال در این روستا با دید گردشگری و بافت با ارزش هزینه شده است.

به گفته نصوری برای ‘هجیج‘ نیز که از دیگر روستاهای هدف گردشگری شهرستان پاوه است، طرح هادی با دید بافت با ارزش و با اعتبار پنج میلیارد و ۸۰ میلیون ریال اجرا و برای روستای ‘خانقاه’ در همین شهرستان نیز چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال طرح هادی با نگاه گردشگری انجام شده است.

این مسئول، اظهار کرد: برای اجرای طرح هادی در روستای ‘پیران’ سرپل ذهاب ۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال اعتبار طرح هادی با نگاه گردشگری بخصوص در ایجاد سنگ فرش در محدوده بافت روستا انجام شده و در زمینه زیرساخت های گردشگری نیز طرح جدیدی تهیه و در انتظار تصویب است.

براساس اعلام معاون توسعه روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه برای اجرای طرح هادی در روستای گردشگری ‘کندوله’ از توابع شهرستان صحنه ۷۷۹ میلیون ریال و روستای ‘فش’ کنگاور با اعتبار یک هزار و ۳۳۸ میلیون ریال و روستای ‘نوژی وران’ هرسین هم از محل اعتبارات بانک جهانی، طرح هادی اجرا شده است.

در شهرستان سنقر و کلیایی در ۲ روستای ‘ورمقان’ با اعتبار یک هزار و ۸۰۰ میلیون ریال و ‘چرمله علیا’ با اعتبار ۲ هزار و ۹۹۵ میلیون ریال طرح هادی اجرا شده است.

همچنین در شهرستان دالاهو روستاهای ‘حریر’ با اعتبار ۲ هزار و ۴۲۰ میلیون ریال و ‘شالان’ با اعتبار ۲ هزار و ۲۲۵ میلیون ریال و نیز روستای ‘سراب هرسم’ اسلام آباد غرب بنز با اعتبار سه هزار و ۷۳۷ میلیون ریال دیگر روستاهای طرح گردشگری هستند که به گفته جعفر نصوری طرح هادی در آنها اجرا شده است.

به گفته معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کرمانشاه در روستاهای ”نجا رود گلین’ گیلانغرب و ‘سرخه دیزه’ دالاهو به دلیل کوچک بودن روستاها و اینکه جاذبه های طبیعت اطراف روستا بیشتر ملاک گردشگری است تا خود روستاها فعلا طرح هادی اجرا نشده است.

وضعیت گردشگری در روستای پیران

برای درک بهتر کارهای انجام شده در روستاهای هدف گردشگری و تغییراتی که در این زمینه ایجاد شده است به سراغ عظیم محمدی رییس اسبق شورای روستای پیران و مدیرعامل شرکت گردشگری دهکده آفتاب پیران می رویم.

محمدی می گوید: از سال ۸۹ اعتباری برای احداث جاده دسترسی به آبشار پیران، همچنین پارکینگ و سرویس بهداشتی در روستا اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد که گام اول طرح هادی در روستا اجرا شده و در نتیجه تعدادی از کوچه های روستا بدون تعریض به همان شکل اولیه سنگ فرش شده اند؛ همچنین کانال کشی روستا نیز به همان شکل اولیه انجام شده است.

محمدی بیان داشت که در سال ۹۱ که فعالیت شرکت گردشگری روستای پیران شروع شد آمار هشت هزار گردشگر را داشتیم در حالی که این آمار فقط در تعطیلات نوروز ۹۵ به ۴۲ هزار نفر رسیده است.

وی گفت که شرکت گردشگری ما برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

استان کرمانشاه دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون بیش از دو هزار و ۲۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

مجموعه آثار تاریخی بیستون نیز به ثبت جهانی رسیده و پرونده طاق بستان هم برای ثبت در فهرست آثار جهانی ارسال شده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *