رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای کلاردشت ( معرفی ۲۲ روستای کلاردشت )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای کلاردشت را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم .۲۲ روستای کلاردشت که زیبا و سرسبز هستند و سالانه پذیرای هزاران مسافر و گردشگر می باشند .در ابتدا به معرفی شهرستان کلاردشت می پردازیم .شهرستان کلاردشت یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است. این شهرستان دارای دو شهر کلاردشت و حسن کیف است و مرکز این شهرستان، شهر کلاردشت است.این شهرستان از شرق به شهرستان چالوس، از غرب به شهرستان تنکابن، از شمال به شهرستان عباس‌آباد و از جنوب به استان البرز متصل است.

-1 روستاهای کلاردشت ( معرفی 22 روستای کلاردشت )

کلاردشت در گذشته کلار خوانده می‌شد و کلار نام شهر و قلعه‌ای باستانی در محدودهٔ کلاردشت امروزی بود. کلمهٔ کلار نیز آنگونه که در فرهنگ فارسی آمده، و به فتح «ک» به معنی غوک و وزغ می‌باشد. اینکه چرا نام کلار بر این منطقه نهاده‌اند، یک احتمال آن است که در این دشت زمین‌های باتلاقی وسیعی وجود دارد که اصطلاحاً «لش» نامیده می‌شود و این زمین‌ها محل تجمع و تراکم انواع غوک و وزغ می‌باشد. چه‌بسا در گذشته وسعت چنین زمین‌هایی بیشتر بوده و این محدوده مملو از جانوران مزبور بوده‌است و نام دشت به این سبب به کلار و بعدها کلاردشت شهرت یافته‌است.

کلاردشت به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ۳۶ درجه و ۲۹ دقیقه عرض شمالی و۵۱ درجه و ۶ دقیقه طول شرقی واقع شده‌است. شهرستان کلاردشت در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و با وسعتی در حدود ۱۵۰۹ کیلومتر مربع، در غرب استان مازندران واقع است و مرکز آن شهر کلاردشت می‌باشد. جنوب کلاردشت از قلهٔ علم کوه تا گردنهٔ کندوان در جادهٔ چالوس – کرج به خط الراس اصلی البرز محدود می‌شود و در واقع با نواحی کوهستانی تابع شهرستان کرج هم‌جوار است. رود چالوس در شرق، کلاردشت را از کجور در شهرستان نوشهر متمایز می‌کند. مرزهای شمالی این منطقه به نواحی شهرستان عباس‌آباد، غربی آن به نواحی تابع شهرستان تنکابن و شرقی آن به شهرستان چالوس محدود می‌شود که حد فاصل این مناطق را جنگل‌های انبوه و سرسبز در بر می‌گیرد.

-3 روستاهای کلاردشت ( معرفی 22 روستای کلاردشت )

جمعیت

جمعیت این شهرستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۳۶۴۸ نفر بوده که متشکل از ۸۰۶۷ خانوار است.

روستاهای کلاردشت

روستای اتاق‌سرا

اتاق سرا،روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن زیر سه نفر بوده‌است.

روستای اکاپل

اکاپل، روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای اویجدان

اویجدان،روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۱ نفر (۱۵۵ خانوار) بوده‌است.

روستای بازارسر

بازارسر، روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۹ نفر (۱۲۷ خانوار) بوده‌است.

روستای پی‌قلعه

پی قلعه،روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۹ نفر (۹۹خانوار) بوده‌است.

روستای پیشنبور

پیشنبور، روستایی است از توابع بخش کلاردشت شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کلاردشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۴۹ نفر (۶۱۰ خانوار) بوده‌است.

روستای پیمبور

پیمبور (به انگلیسی: Peyambur)، روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در یک منطقه کاملاً کوهستانی سرسبز است که جنگل آن منحصر بفرد و منطقه ای بکر محسوب می‌شود.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر (۶۳ خانوار) بوده‌است.

 روستاهای کلاردشت ( معرفی 22 روستای کلاردشت )

روستای تبرسو

تبرسو، روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۰ نفر (۱۰۶ خانوار) بوده‌است.

روستای تلوچال

تلوچال، روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۵ نفر (۷۷ خانوار) بوده‌است.

روستای شکرکوه

شکرکوه،روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۵ نفر (۷۷ خانوار) بوده‌است.

روستای طائب‌کلا

طائب‌کلا، روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۹ نفر (۱۱۸ خانوار) بوده‌است.

 روستاهای کلاردشت ( معرفی 22 روستای کلاردشت )

روستای طوی‌دره

طویدره،روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۹ نفر (۲۴۰ خانوار) بوده‌است.

روستای عثمان‌کلا

عثمان‌کلا، روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلاردشت شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۵ نفر (۷۱ خانوار) بوده‌است.مردم این روستا به گویش کلارستاقی زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای کردمحله

کردمحله،روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۸ نفر (۱۹۹خانوار) بوده‌است.

روستای کردیچال

کردیچال،روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.آب و هوای کردیچال جدا از کلاردشت نیست و همچون سایر نقاط کلاردشت ویژگی‌های کوهستانی موجب گردیده آب و هوای آن در شمار آب و هوای سرد کوهستانی طبقه‌بندی شود با زمستان‌های طولانی و تابستان‌های کوتاه. بالاترین دمای هوای کردیچال در فصل تابستان ۳۰درجه بالای صفر و پایین‌ترین دمای آن در فصل زمستان به ۱۰درجه زیر صفر می‌رسد اما در برخی از روزهای ابری و بارانی تیرماه و مردادماه نیز از دمای هوا بشدت کاسته می‌شود. بعضاً اهالی در چنین روزهایی مجبور به استفاده از لباس‌های نسبتاً گرم هستند این امر به ویژه در روزهایی از فصل بهار و تابستان که با بارش برف در ارتفاعات همراه است، پدیده‌ای جالب و کم‌نظیر به شمار می‌رود. به طور کلی اهالی در طول سال تنها ۴ تا ۵ ماه (از اردیبهشت تا اواسط مهر ماه) از پوشاک گرم و لوازم گرمایشی استفاده نمی‌کنند. همچنین میانگین بارش سالیانه در کردیچال تقریباً ۱۵۰میلی‌متر است که بخش اعظم این بارش‌ها مربوط به فصل پاییز است.
براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶۶ نفر (۵۳۱ خانوار) بوده‌است.مردم این روستا به گویش کلارستاقی زبان طبری صحبت می کنند.

 روستاهای کلاردشت ( معرفی 22 روستای کلاردشت )

روستای روستای کلمه

کلمه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان کلاردشت در استان مازندران ایران یکی از دیدنی‌ترین نقاط این منطقه که اشراف کاملی به کوه، جنگل، رودخانه و دشت کلاردشت دارد. از نظر جغرافیایی در ضلع شمالی کلاردشت قرار دارد، همین امر موجب شده تا حکومت‌هایی که در این منطقه حکمرانی می‌کردند کلمه را به محل دیدبانی برگزینند. در منطقه‌ای به نام قلعه گردن آثاری از یک قلعه قدیمی وجود دارد، که البته افرادی سودجو این اثر تاریخی را در اوایل انقلاب ویران کرده‌اند. به گفته ساکنین قدیمی ازنظر جغرافیایی این جایگاه سومین نسل از نظر قرارگیری در منطقه می‌باشد. محل قرارگیری روستا ابتدا در منطقه‌ای به نام هلستان بوده سپس در طول زمان به منطقه‌ای از کلمه به نام هًرسی (در اوایل حکومت صفویه) آورده شده‌است و بعدها در محل کنونی واقع شده‌است. از آثار دیدنی می‌توان به آبشار گردوک، خانه متروکه ارواح ،قلعه گردن، درخت چنار هزارساله و چشمه، جنگلهای دیدنی و بکر و سایر اماکن طبیعی دیگر نام برد.
این روستا در دهستان کلاردشت شرقی واقع شده‌است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۵ نفر (۱۱۴ خانوار) بوده‌است.

 روستاهای کلاردشت ( معرفی 22 روستای کلاردشت )

روستای کوهپر

کوهپر،روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۲ نفر (۱۰۵ خانوار) بوده‌است.

روستای لش‌سر

لش سر، روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در شهرستان کلاردشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۴ نفر (۸۱ خانوار) بوده‌است.

روستای مکارود

مکارود،روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در شهرستان کلاردشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳۰ نفر (۳۱۳ خانوار) بوده‌است.

-مکارود روستاهای کلاردشت ( معرفی 22 روستای کلاردشت )

روستای واحد

واحد،روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴۲ نفر (۲۳۷خانوار) بوده‌است.

روستای والت

والت، روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۷ نفر (۷۹ خانوار) بوده‌است.

روستای ونداربن

ونداربن، روستایی است ازروستاهای کلاردشت از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان کلاردشت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *