رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ مهر ۱۴۰۱

روستاهای میانه ( معرفی ۳۴۲ روستای میانه )

اشتراک گذاری

روستاهای میانه را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. در ابتدا با شهرستان میانه آشنا و سپس به معرفی ۳۴۲ روستای میانه می پردازیم .شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی است که در جنوب شرقی آن قرار دارد. شهر میانه مرکز این شهرستان است.جمعیت مرکز شهری برابر با آمار سال ۱۳۹۰ هجری شمسی ۹۵۵۰۵ نفر است ولی در موقع فصل کاری یعنی ۵ ماه از سال مرکز شهر به بیش از ۱۲۵۰۰۰ نفر می‌رسد. زبان مردم این شهر ترکی آذربایجانی است.
پیشینه تاریخی شهرستان میانه به سال‌ها پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و بعضی نوشته‌ها سابقه تاریخی میانه را تا ۷۲۰ سال پیش از میلاد نیز نقل می‌کنند.وجود کتیبه‌های آشوری و اورارتویی در بعضی مناطق آذربایجان و کشف آثار باستانی و مجسمه‌های سفالین در شهرستان میانه، قدمت تاریخی آن را به دوره‌های پیش از تشکیل دولت ماد می‌رساند.

روستاهای میانه

آثار باستانی

از آثار باستانی شهرستان میانه می‌توان به مسجد سنگی ترک، پل دختر (میانه)، پل میانه، قلعهٔ دختر، شهر سوختهٔ کاغذکنان،پل پردلیس کاغذکنان کاروانسرای جمال‌آباد کاغذکنان و بقعهٔ امامزاده اسماعیل و قلعه نجفقلی خان اشاره کرد.

روستاهای میانه

موقعیت جغرافیایی

شهرستان میانه، در جنوب شرقی استان آذربایجان شرقی قرار دارد و به عنوان پهناورترین شهرستان شمال غرب کشور ۵۹۱۹ کیلومتر وسعت دارد. شهرستان‌های سراب، چاراویماق حدود شمالی و غربی آن را می‌پوشاند. حدود جنوبی این شهرستان با قسمتی از جنوب اردبیل هم جوار است. شهرستان خلخال واقع در استان اردبیل نیز همسایه شرقی این شهرستان به‌شمار می‌رود. گوشه شمال غربی حدود شهرستان میانه از ۸۲ کیلومتری جنوب شرقی تبریز شروع و به طول ۸۰ کیلومتر به سمت جنوب و شرق کشیده می‌شود. مرکز شهر میانه، به خط مستقیم در ۱۳۸ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار دارد. شهرستان میانه به همراه هشترود و چاراویماق دوازده هزار کیلومتر وسعت دارند و مردمان مناطق یاد شده بعد از تبریز برای امور اقتصادی خود به شهر میانه مراجعه می‌کنند.
شهرستان میانه و مناطق روستایی آن دورترین نقاط نسبت به مرکز استان به‌شمار می‌رود. این شهرستان در ۴۷ درجه و ۴۲ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی، بین دو رشته کوه بزقوش و قافلانتی واقع شده و ۱۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. وجود کتیبه‌های آشوری و اورارتویی در بعضی مناطق آذربایجان و کشف آثار باستانی و مجسمه‌های سفالین در شهرستان میانه، قدمت تاریخی آن را به دوره‌های پیش از تشکیل دولت ماد می‌رساند. در پی حفاریهایی که در سال ۱۳۵۲ شمسی در یکی از قریه‌های اطراف میانه به نام آرموداق انجام گرفت یک مجسمه سفالین مربوط به دوره ساسانیان کشف شد. این تندیس توسط رئیس اداره باستان‌شناسی وقت به موزه باستان‌شناسی تبریز منتقل گردید. (جغرافیای میانه، ص۲۷)

روستاهای میانه

آب و هوای شهرستان میانه

شهرستان میانه به‌جز در دامنه‌های پست دره قزل‌اوزن، در قسمت میانی و جنوب شرقی که دارای اقلیم خشک و سرد است. ارتفاع عمومی زمین در این شهرستان، از ۷۵۰ متر در منتهی الیه گوشه جنوب شرقی آن دره قزل اوزن تا ۳۳۰۰ متر در قلل رشته کوه بزقوش متغیر است. متوسط بارش سالانه ۳۲۰ میلی‌متر در نقاط کم ارتفاع جنوب شرقی و در بالای ارتفاعات بزقوش از ۳۹۳ تا ۶۰۰ میلی‌متر متغیر است. متوسط دمای سالانه نیز در این شهرستان، ۳ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد، در مناطق مختلف آن است.

روستاهای میانه

تقسیمات کشوری

در تقسیمات کشوری جدید ایران که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی شکل گرفت، میانه که گرمرود نامیده می‌شد، یکی از بخش‌های شهرستان تبریز بود. به تصویب هیئت وزیران در ۱۳ آذر ۱۳۲۷ میانه به شهرستان تبدیل شد. شهرستان میانه اکنون ۵۹۱۹ کیلومتر مربع مساحت دارد و بزرگ‌ترین شهرستان استان آذربایجان شرقی است.بخش‌ها، دهستان‌ها و شهرهای شهرستان میانه از قرار زیر است:

روستاهای میانه

بخش مرکزی شهرستان میانه
دهستان اوچ‌تپه شرقی
دهستان شیخ‌درآباد
دهستان قافلان‌کوه غربی
دهستان قزل‌اوزن
دهستان کله‌بوز شرقی
دهستان کله‌بوز غربی
دهستان گرمه جنوبی
شهرها:میانه- آچاچی

بخش کاغذکنان
دهستان کاغذکنان شرقی
دهستان کاغذکنان شمالی
دهستان کاغذکنان مرکزی
شهرها:آق‌کند

بخش کندوان
دهستان آونلیق
دهستان اشلق
دهستان تیرچایی
دهستان کندوان
دهستان گرمه شمالی
شهرها:ترک

بخش ترکمانچای
دهستان اوچ‌تپه غربی
دهستان بروان شرقی
دهستان بروانان غربی
دهستان بروانان مرکزی
شهرها: ترکمانچای

روستاهای میانه

روستاهای میانه

روستای آرموداق

روستای آرموداق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.محصول استراتژیک آن سیب می باشد .لباس محلی زنان آن یک پیراهن دامن دار سفید است که اکثرا دست دوز خودشان می باشد.این روستا دارای باغات سر سبز و حاصلخیزی است. ازجمله محصولاتی این روستا سیب ،زردآلو، گیلاس، آلبالو، گردو، بادام، سنجد، گلابی،…می باشد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰۳ نفر بوده‌است.
این روستا مرکز هستان گرمه شمالی بوده و در حدفاصل میانه و اردبیل قرار گرفته‌است.


یکی از اقداماتی که در آینده سبب خواهد شد نام این روستا را بیشتر بشنویم قرار گرفتن آن در مسیر میانبر به سوی اردبیل است که از آن به جاده آرموداق به کریق یاد می شود. در صورت تکمیل این پروژه که در مجموع ۲۸ کیلومتر است فاصله تا مرکز کشور ۱۲۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و سبب رونق اقتصادی و گردشگری منطقه خواهد شد. طول راه کریق به آرموداق از نیر تا میانه حدود ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد و از این مقدار عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر باقی مانده که هشت کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان اردبیل و ۱۲ کیلومتر مربوط به حوزه آذربایجان‌شرقی است.

 

روستای آغچه‌دربند

روستای آغچه‌دربند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌است.

روستای آغچه‌قشلاق

روستای آغچه‌قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.کوثر علی شهبازی (سلجوق) در سال ۱۳۴۱ شمسی در روستای آغچه‌قشلاق به دنیا آمد و در سنین نوجوانی همزمان با نقل مکان کردن به استان تهران شروع به یادگیری موسیقی عاشیقی نمود. به درخواست و پیگیری‌های عاشیق شهبازی برای نخستن‌بار بعد از انقلاب موسیقی عاشیقی به رسمیت شناخته شد و در صدا و سیما پخش شد.

روستای آغدرک

روستای آقدیرک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کوله بوزغربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای آغ‌طورق

روستای آغ‌طورق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای آغ‌ورن

روستای آغ‌ورن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.این روستا در حال حاضر حدود ۷ خانواده ساکن دائمی و ۳۰ خانواده ساکن موقت دارد که در فصل بهار و تابستان در این روستا سکونت دارند. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای آلاتیمور

روستای آلاتیمور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای آوین مسجدلو

روستای آوین مسجدلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱۷نفر بوده‌است.

روستای آیدمیر

روستای آیدَمیر[۱] یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶ نفر (۲۰ خانوار) بوده‌است.

روستای ابابین

روستای ابابین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد خانلیق

روستای احمدآباد خانلیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد گروس

روستای احمدآباد گروس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱۶ نفر (۱۱۶ خانوار) بوده‌است.

روستای ارباط

روستای ارباط یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای میانه آشنا شوید.

روستای ارس

روستای ارس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای استانجین

روستای استانجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. مردمان این روستا به زبان ترکی آذربایجانی سخن می گویند.شغل اصلی مردم این روستا، دامداری و کشاورزی است. برخی از آستانجینی ها، بهار و تابستان را در روستا مشغول به کار هستند و در فصل پاییز و زمستان در شهر تهران مشغول به کار می‌شوند. بيشتر آستانجيني ها مقیم تهران هستند و فعالیت های گسترده ای در حوزه های مختلف اعم از سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،علمی و … دارند.

آب و هوای این روستا معمولاً در بهار و تابستان و نیمه اول پاییز خنک و در زمستان و نیمه دوم پاییز سرد است. روستای آستانجین دارای زمین‌های کشاورزی و باغات وسیعی است. محصولات کشاورزی این روستا بیشتر گندم و عدس است. همچنین در باغات آن علاوه بر اینکه درختان گردو و توت زیادی دیده می‌شود می‌توان انواع میوه‌ها مانند سیب، گلابی، آلبالو، گیلاس،زالزالک، انگور، آلو، انجیر، به و … را یافت. مردم این روستا لبنیات خود را با دامداری و از گاو و گوسفندان خود تأمین می‌کنند.در این روستا دو امامزاده هستند که محل زیارت روستائیان ونیز روستاهای اطراف میباشد این دو امامزاده پدر و پسر میباشند به نام های امامزاده علی و امامزاده محمد که در سایت رسمی امام زادگان کشور ثبت شده اند و از نوادگان امام جعفر صادق میباشند.این روستا دارای مدرسه و خانه بهداشت و همچنین دکل ماهواره ای تلویزیون و مخابراتی میباشد. خانه بهداشتی با امکانات متوسط به نام شهید محمد سپهری و شهید سعید ناصری در آن بنا شده است.مدرسه این روستا به نام شهید عیوض رفیعی می باشد. باغات این روستا به سه بخش اصلی درمانلار و گونیی و گوزیی تقسیم شده اند که معنی لغوی آن جای آسیاب ها و جای آفتاب گیر و نیز جایگاه سایه می باشد. لازم به ذكر است كه لوله كشي آب در اين روستا انجام شده است و روستاييان از برق و گاز نيز بهره مند هستند.

از جمله طرح هاي ناتمام در اين روستا، طرح هادی در سالهای اخیر است که به دلیل کمبود بودجه نیمه کاره مانده است. برای گسترش راه داخلی روستا، برخي از روستاييان با اهداي زمین خود در جهت آبادانی روستا گام برداشتند.

روستای اسکوق

روستای اسکوق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

روستای اسلام‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای اشنار

روستای اشنار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌ است.نام این روستا که اشنار ( = سه آتش )است برگرفته از سه آتشی است که در سه تپه ی معروف آن روشن شده بود . روستای اشنار یکی از قدیمی‌ترین روستاهای منطقهٔ بزقوش می‌باشد. رودخانهٔ معروف “اشنار چایی” که از کوه‌های حلمسی سرچشمه می‌گیرد در آن واقع شده‌است. منطقه قاراپیر و سنی مزار از مناطق بسیار قدیمی این روستا می‌باشد. محصولات این روستا بیشتر سیب، زرد آلو، گردو، گلابی، آلبالو، سنجد، به می‌باشد. سد اشنار ، از نخستین سدهایی است که در منطقه بزگوش احداث شده‌است.همچنین چشمه‌هایی زیبا و کاریزی تاریخی در منطقهٔ سردخانا قرار دارد. دو مسجد قدیمی که اخیراً به دست اهالی بازسازی شده‌است به نام‌های مسجدجامع و مسجد حضرت ابوالفضل در آن قرار دارد.

روستای آغ‌قشلاق

روستای اغ قشلاق/ اغچه قشلاق /، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان قافلانکوه غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای افشار

روستای افشار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۸ نفر (۵۷ خانوار) بوده‌است.

روستای افضل

روستای افضل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۳ نفر بوده‌است.

روستای اکبرآباد

روستای اکبرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای اکرم‌آباد

روستایاکرم‌آباد (میانه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان کله‌بوز شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۴ نفر (۵۸خانوار) بوده‌است.

روستای الله‌داد

روستای الله‌داد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای النجارق

روستای النجارق یا النجالیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. همچنین دارای آب وهوای بسیار زیبا و دلشین بدلیل قرار گرفتن در انتهای دامنه ی کوه و وجود درختان و سرسبزی است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۸ نفر بوده‌است.

روستای امیرآباد (شیخ‌درآباد)

روستای امیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شیخ‌درآباد بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای امیرآباد (گرمه جنوبی)

روستای امیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌است.

روستای اندرود سفلی

روستای اندرود سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.این روستا یکی از سرسبزترین و پرآب‌ترین روستاهای بخش کاغذکنان می‌باشد.از محصولات مهم این روستا می‌توان به: گردو، انگور، سیب، آلبالو، گیلاس، انواع گوجه و خیار، انار و به اشاره کرد.این روستا یکی از سنتی‌ترین روستاهای منطقه می‌باشد که بافت قدیمی خود را حفظ و زیبایی‌های قدیمی خود را حفظ نموده‌است.اين روستا در بخش كاغذكنان جزو روستاهاي حفاظت شده حيوانات ميباشد.اين روستا طبق آمار بخش كاغذكنان در معرض خشكسالي قرار دارد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای اندرود علیا

روستای اندرود علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستای اورق

روستای اورق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای اورنجق

روستای اُورَنجَق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان مرکزی بخش ترکمانچای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۸ نفر (۱۵ خانوار) بوده‌است.

روستای اولیاجه

روستای اولیاجه اولجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. اولیاجه از روستاهایی است که در تابستان هوایی بسیار گرم ودر زمستان هوایی بسیار سرد را سپری می‌کند، زردآلو، آلو، هلو، آلبالو، سیب، گیلاس، گلابی، به، زیتون، انجیر، انگور، توت، شاه توت و تمشک از جمله میوه‌های این روستا هستند. این روستا امامزاده معروفی در بین اهالی شهرستان میانه دارد که اغلب برای زیارت به ان مکان می‌روند. اولیاجه با شاهعلی بیگلو، کنجین، قشلاق، رشیدآباد، ابابین، طوین، کهورینوکجل همسایه است. حبوبات، میوه جات، سبزی جات، صیفی جات، غلات، لبنیات ،عسل و گندم در این روستا وجود دارد اما به دلیل کمبود جلگه ای با کمبود مواجه است. اولیاجه از جمله روستاهای گردشگری و تفریحی کاغذکنانشهرستان میانه آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. هوای اولیاجه به هوای مغان شباهت دارد ولی خاک ان هیچ شباهتی به این منطقه ندارد. اولیاجه روستایی که در میان ناهمواری‌ها، کوه‌ها و صحراها گم شده‌است.

روستای اونلیق

روستای اونلیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۴۷ نفر بوده‌است.

روستای ایدی‌گوز

روستای آیدی‌گوز یا سفیدخانی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۷ نفر بوده‌است.

روستای ایستگاه شیخ صفی

روستای ایستگاه شیخ صفی، روستایی از توابع بخش ترکمانچای شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان اوچ‌تپه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفر بوده‌است.

روستای ایستگاه میانه

روستای ایستگاه میانه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است .این روستا در دهستان قافلانکوه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای ایشلق

روستای ایشلق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای ایورق

روستای ایورق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه و در فاصله ۲۶ کیلومتری میانه واقع شده‌است. روستای ایورق در میان اهالی منطقه به ایوره مشهور است.جمعیت بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۶۱۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۳۵ خانوار است. مردم این روستا به کشاورزی و دامداری مشغول می‌باشند. از محصولات این روستا می‌توان به لوبیا، سیب و لبنیات این روستا اشاره کرد که از مقبولیت بالایی برخوردار می‌باشند. از دیگر محصولات این روستا می‌توان به گردو، زردآلو، گیلاس، سیب زمینی، گندم، جو، یونجه و… اشاره نمود که در سطح شهرستان میانه به فروش می‌رسد.

همسایگان روستای ایورق با روستاهای اطراف روابط تنگاتنگی دارد از جمله روستاهای اطراف ایورق می‌توان به روستاهایی نظیر بالسین، خلیفلو، چرن، برزلیق و گاولیق اشاره کرد که با این روستاها مرز مشترک دارد. در ضمن با روستاهایی نظیر ایشلق، اونلیق، قشلاق، دیشاب، حلیمسی و اوشنار هم مرز مشترک ندارد ولی به سبب همجواری با این روستاها مراودات مادی و معنوی دارد. این روستا البته در کوهستان بزگوش با روستای بیجند شهرستان سراب هم‌مرز هستند.

نوع فعالیت مردم روستای ایورق به دلیل همجوار بودن با رودخانه تیرچایی که از کوههای بزگوش سرچشمه می‌گیرد که بخشی از آن رودخانه یعنی یک پنجم آن به ایورق اختصاص داده شده است و از وسط روستا عبور می‌کند و به زمین‌های حاصل‌خیز و باغات روستا می‌رسد. همچنین بعلت داشتن زمین‌های حاصلخیز مردم این روستا به سمت کاشت لوبیا سوق داده شده اند. البته مردم روستا به غیر از کاشت لوبیا به دامداری و باغداری نیز مشغول هستند.

موقعیت جغرافیایی این روستا یکی از مهمترین و حاصل‌خیزترین نواحی و روستاهای شهرستان میانه است و از لحاظ جغرافیایی در شمال شهرستان میانه و جنوب غربی شهرستان سراب و جنوب استان اردبیل واقع می‌باشد.
روستا از جهاتی بویژه بازار داد و ستد کالاها و اجناس شهرهای مجاور در زمانهای قدیم بسیار با اهمیت بوده است. شهرستان میانه اولین شهری می‌باشد که در مسیر ارتباطی تهران به آذربایجان قرار گرفته و به لحاظ سوق الجیشی یکی از بازارهای غربی کشور را در سنوات گذشته به نام خود به ثبت رسانده است، که این روستا به دلیل قدمت و سابقه و همین‌طور تعداد جمعیت بالا یکی از قطبهای اقتصادی شهرستان میانه برای فروش محصولات کشاورزی خود و خرید مایحتاج بوده است.

جاذبه‌های گردشگری ایورق روستای ایورق در دامنه کوه بزگوش قرار گرفته است. این کوه بویژه در فصل بهار سرسبز و زیبا می‌شود بخاطر نزدیکی روستا به این کوه، یکی از جاذبه های گردشگری روستا محسوب می‌شود. این کوه علاوه بر تامین آب روستا و تامین مرتع دادمداران در فصول گرم سال، از لحاظ گردشگری هم محل بسیار تماشایی و جلوه‌ای از زیبایی های آفریدگار برای گردشگران و طبیعت دوستان محسوب می‌شود. در قله این کوه وجود یک دشت سرسبز وسیع در کنار دریاچه کوچک بسیار زیبا موجب شده است این جلوه‌های ناب خداوندی دو چندان شوند. آبگرم ایورق از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود که سالانه گردشگران زیادی از آن استفاده می‌کنند. این آبگرم در نزدیکی محل تلاقی دو رودخانه خلیفه‌لو تایی و چرن تایی که رودخانه تیرچایی را تشکیل می‌دهند قرار گرفته است. این آبگرم پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری در منطقه را دارد ارزش سرمایه‌گذاری دارد. در قدیم قهوه‌خانه و محل استراحتی در کنار این آبگرم توسط یکی از اهالی روستای ایورق(مرحوم حسنعای بیرامی) برای اهالی منطقه دایر شده بود. از دیگر جاذبه های گردشگری این روستا می‌توان به آبشار هازارا اشاره نمود. این آبشار یکی از شاهکارهای خلقت در منطفه است و زیبایی های خداوند را به رخ گردشگران می‌کشد. این آبشار نیز توان و پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری در منطقه را دارد. این آبشار در جنوبی‌ترین نقطه ایورق و در انتهای دره‌ای بنام مودره(به معنای دره انگور) قرار گرفته است. دره اوروان از دیگر جاذبه‌های توریستی ایورق می‌باشد. این دره در غرب روستای ایورق قرار گرفته است و مرز بین ایورق و روستاهای برزلیق و حلیمسی می‌باشد. در وسط این دره عمیق رودخانه خیلی کوچکی روان است که از چشمه های متعدد این دره نشات گرفته‌اند. بوته های گون در این دره زیاد است. چرن دره‌سی در شمال غرب ایورق قرار گرفته است و این دره مرز مشترک ایورق با روستای چرن می‌باشد. در پایین این دره باغات زیادی هستند. باش‌یوخ دره شمالی ترین بخش از زمینهای دیمی روستا هست و در کنار تپه‌ای قرار گرفته است. این دره در بعدازظهرها ساعت کاری برای اهالی محسوب می‌شود و از سایه افتاده بر پهنه شرقی این دره اهالی به ساعت حدودی پی‌ می‌برند. باغات ایورق که از روبروی روستای خلیفلو شروع می‌شوند و بر پهنه غربی دره تیرچایی آرمیده‌اند و کل مرز شرقی روستا را به خود اختصاص داده‌اند باعث زیبایی بیش از حد روستا شده است و هم اندازه این باغات در پهنه شرقی تیرچایی یعنی سمت بالسین باغات روستای بالسین قرار گرفته‌اتد که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است و از این باغات محصولات فراوانی را بدست می‌آورند.

آب و هوای روستا روستای ایورق به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه‎های بزگوش از آب و هوای معتدل و نسبتا کوهستانی برخوردار است. در این روستا از دو جهت باد می‌وزد. بادی که از سمت تیرچایی و باغات مشرف بر آن یعنی از شرق به غرب می‌وزند به باد مه یلی معروف است که رطوبت بیشتری دارد و منطقه را خنک‌تر می‌کند و برای پربار بودن محصولات کشاورزی به ویژه در فصول گرم سال موثر است. باد دوم که به گرمیج یلی مشهور است از سمت غرب به شرق در جریان می‌افتد که بدلیل نداشتن رطوبت کافی و خشکی بیش از حد و نیز گرمی بیش از حد در رسیدن مخصولات کشاورزی موثر واقع می‌شود.

رودخانه تیرچایی رودخانه تیرچایی که حیات روستا به آن والسته است از کوههای بزگوش سرچشمه می‌گیرند. این کوهها چشمه‌های فراوانی دارد که پس از سرازیر شدن از سرچشمه اصلی و به هم پیوستن رودخانه‌ پر آب تیرچایی را تشکیل می‌دهند. این رودخانه در روبروی روستای خلیفلو در محلی بنام بند به ۵ بخش تقسیم شده و یک بخش آن به ایورق و ۴ بخش آن به روستای بالسین اختصاص می‌یابد‌. در سالهای کم‌آبی و خشکسالی کشاورزان با کمبود آب مواجه می‌شوند و به همین دلیل در سالهای اخیر ۴ حلقه چاه همیق هم حفر شده است تا کمک حال کشاورزان باشد. اطراف این روستا دارای چشمه‌های آب طبیعی متعددی با نامهای قدیمی و شناخته شده می‌باشد که به عنوان مثال می‌توان از تولکی بلاغی و آق سو نام برد.
بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰۶ نفر بوده‌است.

روستای باتلاق

روستای باتلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰ نفر بوده‌است.

روستای بادلو

روستای بادلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۸ نفر (۲۲ خانوار) بوده‌است.

روستای باش‌بلاغ

روستای باش‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای باشماق

روستای باشماق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۳ نفر بوده‌است.

روستای باغ دره‌سی

روستای باغ دره‌سی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۷ نفر بوده‌است.

روستای باغبانان علیا

روستای باغبانان علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای باغجغاز علیا

روستای باغجِغاز علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۶ نفر (۸۳ خانوار) بوده‌است.

روستای باغچغاز سفلی

روستای باغچِغاز سفلی یا باغچِغاز پایین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱ نفر (۷ خانوار) بوده‌است.

روستای بالسین

روستای بالسین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.روستای بالسین در دامنه‌های رشته کوه بزقوش در ۱۵ کیلومتری شمال روستای اونلیق با اب وهوای نسبتاً سرد و مکان مناسبی برای گردشگری در فصل تابستان به‌شمار می‌رود که از جمله به دره اوروان و چشمه اب گرم ایستی سو اشاره کرد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲۳ نفر بوده‌است.

روستای بالسین شریف‌آباد

روستای بالسین شریف‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی، بخش ترکمانچای در شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۷ نفر (۵۷ خانوار) بوده‌است.
این روستا حدود ۵۰ خانوار دارد و دومین روستای بزرگ بخش کندوان است. این روستا دارای باغ‌های سیب، گردو و زردآلو فراوانی است. رود تیر چای در این روستا قرار دارد.مردم محلی این مکان را به نام سانیان و یا سِلیان می‌شناسند.این روستا از دو بخش بالا سلیان (به گویش محلی: یوخاری سلیان) و پایین سلیان (به گویش محلی: آشاقا سلیان) تشکیل شده‌است.

روستای باللوجه

روستای باللوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۰ نفر بوده‌است.

روستای بداغ‌بیگ

روستای بداغ‌بیگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر بوده‌است.

روستای برانقار

روستای برانقار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.این روستا در فصول سرد سال دارای آب و هوای سرد و مرطوب و در فصول گرم دارای آب و هوای معتدل می باشد.
عمده محصولات این روستا شامل گندم،عدس،نخود،سیب،زردآلو،آلبالو،گیلاس،آلو،گردو،سنجد و بِه می باشد که از کیفیت بسیار مرغوبی برخوردار می باشند.اما بدلیل خاک بسیار مرغوب و آب و هوای مناسب در این روستا برخی از اهالی مبادرت به کاشت سیر و حتی زعفران کرده اند. جمعیت این روستای زیبا متغیر است و در فصول سرد و گرم سال متفاوت می باشد. از مکانهای دیدنی روستای زیبای برانقار می توان به باغات سرسبز میوه و چشمه های متعدد آب معدنی و منطقه زیبا و خوش آب و هوای کوهستانی آلداشی و کوه گوجَه قایا که نماد روستا می باشد اشاره کرد.
در رابطه با وجه تسمیه این روستا دو نقل قول وجود دارد؛ اهالی روستا دلیل نامگذاری روستا را چنین نقل می کنند که بدلیل اینکه درگذشته بارش برف و باران و نزولات آسمانی در این روستا بسیار زیاد بوده ساکنین اولیه نام آنرا بارانقار(تلفظ محلی)به معنی باران(به زبان فارسی) و قار به معنی برف(به زبان ترکی) گذاشته اند که در تقسیمات کشوری و مکاتبات اداری (بَرانقار) خوانده و مکتوب می شود. اما وجه تسمیه دیگر این روستا که معتبرتر می باشد و در کتاب اسامی کهن روستاهای شهرستان میانه تالیف دکتر فیروز سیمین فر ذکر گردیده چنین است: ((اسم بارانقار واژه ای مرکب است که از دو بخش باران+قار تشکیل شده.طایفه قره قویونلوها معروف به بارانلو بودند،باران ازاسامی قدیم مردان است که هنوز دربین ترکهای آذری برای مردان استفاده می شود.واژه بارانلو و بارانلی از اسم شخص مذکر “باران” و پسوند اسم ساز “لو” و “لی” ساخته شده است. “لی”در زبان ترکی پسوند اسم ساز است و دربعضی اسامی ساخته شده با این پسوند نَسَب را می رساند. “قار” مخفف قارا به معنی بزرگ و سیاه است.اسم “بارانقار”از نظر مفهومی اسم طایفه “قاراقویونلوها” را تداعی می کند. بنابراین باتوجه به مطالب گفته شده “بارانقار” به معنی (باران بزرگ) است.)) قابل ذکر است که این روستا از دوبخش “حاصار” یاهمان حصار به زبان فارسی و ” کندین آشاغیسی” به معنی پایین روستا تشکیل شده است. علت نامگذاری بخش حاصار این است که درگذشته های دور اهالی این بخش از روستا که قالباً از یک قوم و طایفه بودند(طایفه نوروزی) به دور محل اسکان خودشان حصارهای چوبی بنا کرده و این بخش را از دیگر قسمتهای روستا متمایز کرده بودند. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای برجوان

روستای برجوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴ نفر (۱۲ خانوار) بوده‌است.

روستای برزق

روستای برزق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.این روستا در دامنه کوهای بزگوش (تلفظ : بوز گوش ) به معنایی گنجشک سفید واقع شده و داری اب و هوای سرد و کوهستانی می باشد.فعالیت اکثر مردم دامداری ، زراعت و باغداری است ، و محصول بدست امده حاصل از باغداری به سرد خانه های شهر های اطراف برای ارائه در شب عید ارسال میگردد و محصولات حال از زراعت و دامداری برای استفاده شخصی اهالی روستا صرف می شود. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای برزلیق

روستای برزلیق یکی از روستاهای اذربایجان شرقی که در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمانچای و در کوهپایه‌های جنوبی رشته کوه بزقوش شهرستان میانه واقع شده‌است.روستاهای همجواربرزلیق ازشمال با چرن، شمال غرب با حلمسی، غرب با اوشنار، شرق با ایورق وبالسین وجنوب با روستای قشلاق همسایه می‌باشد.برزلیق از لحاظ تاریخی قدمت زیادی دارد که به روایت‌های مختلف به بیش از ۳۰۰۰ سال می‌رسد.که به دوره اشکانیان وساسانیان بر می‌گردد.تپه تاریخی برزلیق در سال ۱۳۸۶ به ثبت آثار ملی درآمده‌است.امامزاده برزلیق در قسمت جنوبی روستا قرار دارد که ازاحترام وحرمت خاصی برخوردار است.از جمله مکان‌های دیدنی، دربند برزلیق می‌باشد که ازنظر منظره دید بسیار منحصر به فرد و در نوع خود بی‌نظیر است.
دربند در منطقه‌ای قرار گرفته که اطراف آن را صخره‌های زیبا در بر گرفته‌است.در باره موقعیت رودخانه برزلیق(چای) رودخانه یا همون چای به زبان بومی در منتها علیه شرقی دربند در ته دره انتهای صخره‌های “ارادوز” قرار گرفته‌است.که از مناظر بکر وزیبایی برخورداراست که برای گردش و پیاده‌روی بسیار مناسب می‌باشد.چای از سه ناحیه سرچشمه میگیرد.اولی از باغ‌های”بستان یری”و”گرخرده” می‌باشد که در فصل بهار مکان مناسبی برای رویش ریواس که به زبان محلی “اوشگون” گفته می‌شود .سرچشمه دوم از باغ‌های مقدم که چشم‌انداز زیبایی دارد در بهار محل رویش گلپرکه “اوزح” گفته می‌شود ویک نوع تره محلی به نام “تورشک” که به وفور یافت می‌شود.این دو سرچشمه در محلی به نام “پامبقلی” به یکدیگر می پیوندند سرچشمه سوم از “بلاغ” که چشمه اصلی روستا است وباغهای “گوواخلی” که منطقه ایست زیبا که در نهایت در قسمت بالا دستی “باغچالار” به هم وصل می‌شوند که اب قابل توجهی را تشکیل می‌دهندو بعد از گذر از “باغچالار”به باغهای قشلاق و بلانیق سرازیر می‌شود.”چای” مکان مناسبی برای گردش وطبیعت گردی در یک منطقه زیبا می‌باشد.یکی دیگر از مکان‌های دیدنی روستای برزلیق ، چشمه آبگرم خلیفه لو یا به زبان محلی “ایستی سو”می باشدکه در بین دره‌ای با سرازیری نسبتا تند و عرض چهارمتر و عمق یک متر درکوههای بزقوش واقع شده‌است. در کنار چشمه آب گرم رودخانه واقع شده‌است که برخلاف چشمه آب گرم، آب بسیار خنکی دارد که مثتثنی از طبیعتهای دیگر کشورمان می‌باشد.

روستای برنجق

روستای برنجق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای برنلیق حسین‌خان

روستای برنلیق حسین‌خان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. این روستا حدود ۵۰ خانوار می‌باشد که که به دلیل مهاجرت در سال‌های اخیر میانگین سنی اهالی این روستا رو به افزایش است، این روستا با روستاهای چتاب-چرکینلو، گون دوغدی، ترک و برنلیق مددخان همجوار می‌باشد.

خانواده هاي اين روستا قاسمی و گروسي مي باشند، این روستا با روستای برنلیق مددخان کاملاً همجوار بوده و نزدیک می‌باشند. شغل اهالی این روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد که معیشت آن‌ها نیز از این راه تأمین می‌گردد بیشترین کشت دیم این روستا به گندم و جو اختصاص دارد، کشت آبی این روستا شامل یونجه و علوفه دامی و باغات سیب و … است، عمده آب زراعی این روستا از طریق سده خاکی که در قسمت شمالی این روستا واقع شده تأمین می‌شود، آب این سد از آب‌های جاری دامنه جنوبی بزقوش تغذیه می‌شود که معمولاً در فصل‌های پاییز و زمستان کار آبگیری انجام می‌گیرد، منبع دوم تأمین آب زراعی این روستا از طریق آب چشمه‌های کوه پایه‌ای تأمین می‌گردد که از طریق مسیر چای از کنا این روستا جاری بوده و در ادامه مسیر از روستای برنلیق مددخان نیز عبور می‌کند، آب شرب اهالی از طریق چشمه‌های جاری از نواحی شمالی که دارای لوله‌کشی و منبع ذخیره و کلرزنی است تأمین می‌گردد.

روستای برنلیق مددخان

روستای برنلیق مددخان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی در شهرستان میانه واقع شده‌است.این روستا در بخش مرکزی شهرستان میانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۴ نفر (۷۰ خانوار) بوده‌است.

روستاهای میانه

روستای بسیط

روستای بسیط یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای بقرآباد

روستای بقرآباد یا بولقاوا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۹ نفر (۶۱ خانوار) بوده‌است.

روستای بلغه‌تیمور

روستای بلفه‌تیمور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی بخش ترکمانچای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۶ نفر (۵۵ خانوار) بوده‌است.

روستای بلوکان

روستای بلوکان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۷ نفر بوده‌است.

روستای بناروان

روستای بناروان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. این روستای زیبا از غرب به روستای آوین و از شرق به روستای خانقاه مشرف است، آب و هوای این روستا در زمستان سرد و خشن و در فصل‌های بهار و تابستان خنک و مطبوع است، روستای بناروان دارای باغ‌های زیاد و البته سرسبز بوده که بیشتر محصول باغ‌های این روستا را انواع سیب تشکیل می‌دهد، گردو و زرد آلو نیز به وفور یافت می‌شود. این روستا چشمه‌ای پرآب بنام چشمه خلیفه دارد که آب آشامیدنی و آب کشاورزی اهالی آن را تأمین می‌کند؛ و نکته جالب توجه این است که به علت کیفیت بالای آب این چشمه، در این روستا بیمار کلیوی وجود ندارد. قیرخ بیلاق اسم روستایی در بخش کندوان، دهستان کندوان می‌باشد. اسم دیگر آبادی بینار آوان می‌باشد. اسم آبادی در گویش محاوره‌ای بصورت قیرخ بیلاخ تلفظ می‌گردد.
قیرخ در زبان ترکی به معنای چهل و بیلاق به معنای چشمه می‌باشد و روستای قیرخ بیلاق به معنی آبادی چهل چشمه می‌باشد که کنایه از داشتن چشمه‌های زیاد می‌باشد.همانطوریکه می دانیم عدد چهل همانند اعداد سه و هفت و نه در بین ایرانیان و آذربایجانی‌های قدیم اعداد خوش یمن محسوب می‌شده‌اند و به همین خاطر در نامگذاری اجزاء محیط خود از این اعداد استفاده می‌کرده‌اند.بر این اساس برای مردگان چهل روز عزا می‌گیرند و گاه شماری (تقویم) قدیم را بر اساس چهل روز تنظیم کرده بودند.
«بینار آوان» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «بین»، «آر»، «آوا» و «ان» تشکیل شده است.«آر» در زبان ترکی همانند «اَر»، به معنی «مرد و جوانمرد» می‌باشد.آوا، اووا، او با همگی از ریشه «اوب» (اؤو) به معنی زیستگاه و محل زندگی است.«آن» در زبان ترکی به مفهوم «مکان، سرزمین، اجتماع، تجمع و کثرت» می‌باشد.بنابراین با توجه به مطالب فوق بیناراوان به معنی «روستای خانه‌های هزار جوانمرد» خواهد بود. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۷ نفر بوده‌است.

روستای بنیان‌آباد

روستای بنیان‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای بولانلیق

روستای بولانلیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۶ نفر بوده‌است.

روستای بهمن‌آباد

روستای بهمن‌آباد (میانه)، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.گورستان بهمن آباد. قبرستان بهمن آباد مربوط به دوره اشکانیان – دوره ساسانیان است و در شهرستان میانه، بخش کاغذ کنان، دهستان کاغذکنان شمالی، ۲۰۰ متری جنوب روستای بهمن آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۴۳۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای بیات سفلی

روستای بیات سفلی Aşağı bayat یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است این روستا در ۳۵ کیلومتری شهر میانه قرار دارد.‌ بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۱ نفر بوده‌است.

روستای بیجرلو

روستای بیجرلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۰ نفر (۳۷ خانوار) بوده‌است.

روستای بیرون

روستای بیرون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستای بیگ‌بلاغی

روستای بیگ‌بلاغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۱ نفر بوده‌است.

روستای پاورس

روستای پاوارس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.پاوارس در منطقهٔ کوهستانی و حد مرز بین شهرستان میانه و خلخال قرار دارد. این روستا یکی از نواحی بکر این منطقه می‌باشد و از قدمت تاریخی بالایی برخوردار بوده که آثار باستانی پیرامون آن نشانگر این مطلب می‌باشد. این منطقه به علت قرارگیری در ارتفاعات کوهستانی نسبت به دیگر مناطق شهرستان میانه دارای آب و هوای بسیار مطلوبی در فصول بهار و تابستان می‌باشد. این روستا دارای شبکه آبرسانی، برق و تلفن شهری می‌باشد و سیستم شبکه موبایل نیز در این روستا به خوبی قابل سرویس‌دهی می‌باشد. با توجه به ساخت و سازهایی که اخیراً در این روستا شده‌است آن را به منطقه سیاحتی و ییلاقی تبدیل نموده و لذا بخش مسکونی و باغ ویلای این روستا در حال گسترش می‌باشد.
باگذشت سال‌ها مردمی که به علل مختلف ناگزیر به مهاجرت به شهرها شده بودند، دوباره به روستای زیبای پاوارس باز گشته‌اند، و زندگی، هم چنان بر خلاف برخی از روستاهای دیگر این منطقه، ادامه دارد. در این میان عده‌ای به علت آب و هوای مطلوب این روستا و نیز آرامشی که در آن حاکم است و برای زندگی فصلی برگشته‌اند و حتی نفراتی که نسل‌های دوم و سوم مهاجر می‌باشند و نیز غیر بومی‌ها در این روستا به صورت فصلی ساکن شده‌اند. البته بافت جمعیتی و موقعیت جغرافیایی و زمین‌‌های مستعد و مرغوب و آب معدنی گوارا و سالمی که در چشمه‌های این روستا و اطراف آن قرار دارد باعث مرکزیت و رونق آن و نیز وجهه تمایز و برتری این روستا نسبت به دیگر روستاهای این منطقه شده‌است. این روستا از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل شده‌است که قسمت شمالی آن دارای جمعیت بیشتری بوده و باغ ویلاهای بیشتری در آن وجود دارد. از لحاظ فرهنگی و آموزشی این روستا دارای مدارس، مساجد و حسینه بوده به صورتی که مرکز فرهنگی منطقه(میدان‌داغی) می‌باشد.
دامداری و کشاورزی تنها شغل و منبع درآمد اهالی بومی این روستا می‌باشد.یکی از مناطق دیدنی پاوارس (علیبولاغی)است، چشمه‌ای بالای باغ بود پر آب، بنام علی بولاغی و به همین خاطر اسم باغ نیز همین است، دره کوچکی با عرض دهانه حدود بیست متر علی بولاغی را در طول به دو نیم تقسیم می‌کند.روستای پاوارس دارای چشمه‌های دیگری نیز هست که می‌توان از چشمه گووجه خانه چشمه الله وردی چشمه بالای روستا(یوخاری بلاق) نیز یاد کرد

روستا ی پورسخلو

روستای پورسخلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۷ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌کند پروچ

روستای تازه‌کند پروچ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌کند دیوانعلی

روستای تازه‌کند دیوانلیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌کند شور

روستای تازه‌کند شور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای تجرق

روستای تجرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.تجرق از شمال به روستای حاجی‌یوسف‌لو علیا و از جنوب به روستای یال‌قشلاقی راه دارد. تجرق زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های گرم معتدل دارد .این روستا روی خرابه‌های روستای دیبَه کندی که روستایی پر جمعیت بود ساخته شد (روستای دیبَه کندی بر اثر زلزله سیل ویران گشت) بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۳ نفر بوده‌است.

روستای تجره‌رود

روستای تجره‌رود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است.

روستای تختمیشلو

روستای تختمیشلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستای ترناب

روستای ترناب یا طرناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۲ نفر بوده‌است.

روستای تلواربلاغی

روستای تلواربلاغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای تلیم‌کندی

روستای تلیم‌کندی یا تیلیم کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.این روستا در دهستان کله بوز غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا حدود۲۱۳ نفر است.

روستای تندرلو

روستای تندرلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر (۳۳ خانوار) بوده‌است.

روستای توپ‌قره

روستای توپ‌قره یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۰ نفر بوده‌است.

روستای توشمانلو

روستای توشمانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.این روستا در ۶۵ کیلومتری شهرستان میانه واقع شده‌است.محصول عمدهٔ آن سیب است که شهرت جهانی دارد که به سیب میانه معروف است.این روستا دارای سدی خاکی است که برای آبیاری باغ‌های زیر دست از آن استفاده می‌شود. این روستا به نام‌های دوشمنلو (به اشتباه به این نام می‌خوانند) توشمنلی، توشملی (ییلاق خوش اتراق و آخرین اتراق بین میانه اردبیل) که بعدها در گذر تاریخ به توشمانلو رسیده نیز معروف است.
از جاهای دیدنی وجود کهریزهای قدیمی در آن نشان ازقدمت آن دارد. ودارای چندین غار (کول) می‌باشد.کانال آب آور روستا که به همت اهالی روستا ساخته شده است قدمتی در حدود نیم قرن دارد و از شاهکارهای مهندسی در زمان خود میباشد و تامین کننده ی اصلی آب مورد نیاز سد احداثی که بعدها در پایین دست روستا ساخته شده است میباشد.سد روستا تا زمان حال حاضر از زمان احداث سه مرتبه مورد بازسازی و بهینه سازی قرار گرفته واز یک بند خاکی گلی به بند سنگی(در دو مرحله) و از بند سنگی به سد خاکی مدرن امروزی ارتقا پیدا کرده است.
توشمانلو روستایی است که با توجه به وجود گورهای باستانی و قلعه‌ای که گویا متعلق به دوره بابک است، اهمیت و پتانسیل زیادی از نظر مطالعات باستان شناسانه دارد.سدی که در روستا قرار دارد و به یاری اهالی روستا ساخته شده مهم‌ترین منبع ذخیره آب است. این روستا دارای راه آسفالت، آب، برق، گاز ، تلفن مدرسه ابتدایی و متوسطه است. مهاجرت از این روستا کم است و حتی سیر معکوس دارد.شایان ذکر است که بالای ۹۰درصد باغات این روستا به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود و در این زمینه یکی از روستاهای پیشرو در سطح کشور است.این روستا در دهستان گرمه شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷۳ نفر (۱۱۹خانوار) بوده‌است.

روستای تیرآباد

روستای تیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر (۲۶ خانوار) بوده‌است.

روستای جلودار

روستای جلودار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای میانه آشنا شوید.

روستای جمال‌آباد

روستای جمال‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴ نفر (۸ خانوار) بوده‌است.

روستای جهنددیز

روستای جهنددیز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۱ نفر بوده‌است.

روستای جیرانبلاغی

روستای جیرانبلاغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر (۳۴ خانوار) بوده‌است.

روستای جین‌قشلاقی

روستای جین‌قشلاقی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای چای‌تلوار

روستای چای‌تالوار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای چپقلو

روستای چپقلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۹ نفر بوده‌است.

روستای چتاب سفلی

روستای چتاب سفلی/ چتاب اقاکریم/، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان گرمه جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر (۴۳خانوار) بوده‌است.

روستای چتاب علیا

روستای چتاب علیا / چتاب حسین خان/، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه دهستان گرمه جنوبی |روستای چتاب حسین خان در زمان پهلوی اول مرکز حکومت خانان شقاقی که در راس آنها سالار مظفر خان شقاقی قرار داشت که بعد از حمله روسیه به ایران و فرار خان‌ها همراه پسرش در کوهای قافلانکوه غافلگیر شده و سر آنها بریده می‌شود.این روستا در دهستان گرمه جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۶ نفر (۱۰۹خانوار) بوده‌است.

روستای چخمور

روستای چخمور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستای چرکینلو

روستای چرکینلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.چرکینلو یکی از روستاهای نامی ومعروف میانه در آذربایجان شرقی است که از لحاظ محصولات کشاورزی ودامی وهم چنین از لحاظ مناظر طبیعی به خصوص صنعت گردشگری یکی از غنی‌ترین وثروتمندترین روستاهای استان آذربایجان شرقی و کشور ایران است .با این اوصاف این روستا یکی از گمنام‌ترین روستاهای کشور ایران می‌باشد.
روستای چرکینلو، با توجه به موقعیت خاصی که دارد و به واسطه داشتن رودخانه‌های پر آب، برای کشاورزی بسیار مناسب است. رودخانه‌هایی که در زمستان و بهار، در دره‌های عمیق جوشان و خروشان جاری می‌شوندخود یکی از عوامل تأثیرگذار در جهت رونق محصولات کشاورزی این منطقه می‌باشد. از جمله مرغوب‌ترین محصولات کشاورزی روستای چرکینلو می‌توان به گوجه، هندوانه، خربزه، طالبی، برنج درجه یک ایرانی، زردآلو، خیار، خیارچمبر، گندم، جو، سیب، و محصولات دیگر اشاره کرد، که مهم‌ترین محصولات آن را در درجه اول می‌توان به گوجه، هندوانه، خیار(اعم از زمینی ودرختی) وسیب اشاره کرد که به مقدار فراوانی در این روستا کشت شده و به شهرستان‌ها واستان‌های دیگر صادر می‌شود .هم چنین محصولات کشاورزی روستای چرکینلویکی از راه‌های به دست آوردن در آمد برای مردم این روستاست.
پرورش دام در چرکینلو به روش سنتی انجام می‌گیرد که این باعث تولید کم محصولات دامی شده و به اقتصاد چرکینلو آسیب می‌رساند. با این حال بعضی دیگر از دامداران در آنجا به صورت صنعتی دام هایشان را پرورش می دهند وباعث تولید محصولات دامی فراوان می‌شوند که به دیگر استانها محصولاتشان را صادر می‌کنند . مهم‌ترین محصولات دامی چرکنیلو را می‌توان شیر، پنیر، کره، ماست و محصولات دامی دیگری نام برد.
از جمله مهم‌ترین صنایع دستی روستای چرکینلو را می‌توان بافت “گلیم‌های اعلا”نام برد که مردم روستای چرکینلوبه وسیله آن درامدبسیاری را به دست می‌آورند .برخی از این گلیم‌های اعلا به شهرستان‌های دیگر همچون شهرستان تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی صادر می‌شود که محل مناسبی برای فروش این گلیم هاست.
روستای چرکینلو هم چنین دارای تاریخی غنی می‌باشد. این پیشینه تاریخی حتی به دوره ماقبل اسلام یعنی دوران اشکانیان وساسانیان دو حکومت قدرتمند ایرانی می رسد، به همین دلیل است که ما در مقدمه عرضمان از چیرکینلو یک روستا نام نبریم بلکه روستایی غنی از همه لحاظ(تاریخی، صنعتی، جغرافیایی، گردشگری و…)نام بردیم.قدمت طولانی این روستا به فرهنگ وتمدن مردم این روستا تأثیر گذاشته وافراد نامی ونویسندگان وفرماندهان جنگی بسیاری را تقدیم به مملکت پهناور ایران زمین این سرزمین پاک و زیبا تقدیم نموده.
تپه کهنه یور مربوط به دوره اشکانیان – دوره ساسانیان – سدهٔ ۷تا۱۰ ه. ق. است و در شهرستان میانه، بخش مرکزی، دهستان گرمی جنوبی، ۲ کیلومتری شرق روستای چرکینلو (چیرکینلو)واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۴۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
ساغسلی تپه مربوط به دوره اشکانیان – دوره ساسانیان است و در شهرستان میانه، بخش مرکزی، دهستان گرمی جنوبی، ۲ کیلومتری شمال غربی روستای چرکینلو (چیرکینلو)واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۳۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است
بیش تر مردم روستای بزرگ چرکینلوبه زبان ترکی آذربایجانی، ترکی آذری، آذربایجانی وآذری تکلم می نمایند. هم‌چنین در کتاب «حدایق‌السیاحه»، زین‌العابدین شیروانی (معاصر فتحعلی شاه و محمد شاه) نیز تأیید می‌کند که ساکنین تبریزوشهر هاوروستاهای آن به این زبان سخن می‌گویند.اکثریت مردم روستای چرکینلو مسلمان وپیرو مذهب شیعه دوازده امامی می‌باشند.
سوغاتی‌های روستای چیرکینلو
هم چنین می‌توان سوغاتی‌های این روستا را در چند دسته وگروه تقسیم بندی کرد که در زیر آورده شده‌است:
غداهای سنتی
شیرینی ها
میوه ها
صنایع دستی
غذاهای سنتی
از جمله مهم‌ترین غذاهای سنتی این روستا را می‌توان به کوفته تبریزی ,آش زردآلو ,ابگوشت و آش گوجه اشاره کرد که بسیار معروف ومشهور در میان عامه مردم است وغذایی دیگر با عنوان کوکو که غذای بسیار لذیذی است که از غذاهای سنتی این روستای بزرگ می‌باشد.ازصنایع دستی این روستا را می‌توان به صنعت گلیم با فی اشاره نمود که رونق بسیار چشمگیری در این روستا داشته‌است.از دیگر سوغاتی‌های این روستا میوه‌ها هستند که مهم ترینشان را می‌توان به :گوجه، هندوانه، خیار وخربزه اشاره نمود.

روستای چرن

روستای چرن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۳ نفر بوده‌است.

روستای چرور

روستای چرور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.دارای باغ های سیب،زیادی می باشد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۳ نفر بوده‌است.

روستای چشمه‌کش

روستای چشمه‌کش یا ساری قمیش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۳ نفر بوده‌است.

روستای چنار

روستای چنار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستای چناق‌بلاغ

روستای چناق‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای چولاقلو

روستای چولاقلو[۲] یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر (۴۴ خانوار) بوده‌است.

روستای چهارخانوار

روستای چهارخانوار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌است.

روستای حاج‌خلیل

روستای حاج‌خلیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌محمودلو

روستای حاجی‌محمودلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای حاجی‌میر

روستای قره بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. در بهار قره بلاغ روستایی کاملاً سرسبز است. یک رود که از تمامی چشمه‌های این روستا سرچشمه می‌گیرد در این روستا وجود دارد. قره بلاغ میوه‌هایی نظیر زردآلو، آلو، هلو، آلبالو، گیلاس، توت، شاتوت، سیب، گلابی، گردو، بادام و انگور دارد. قره بلاغ تابستان‌هایی نسبتاً سرد و زمستان‌هایی کاملاً سرد که همه روزهای زمستان را برف و یخبندان گرفته‌است دارد. اکثر قره بلاغی‌ها در تهران در کار پیچ و مهره سازی و فروشی و در روستا به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول اند. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌همتلو

روستای حاجی‌همتلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. محصول اصلی این روستا سیب صادراتی و زردآلو و گردو میباشد. روستایی زیبا با آب و هوای خنک و سردسیری میباشد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌یوسف‌لو سفلی

روستای حاجی‌یوسف‌لو سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌یوسف‌لو علیا

روستای حاجی‌یوسف‌لو علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۳ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد (کاغذکنان)

روستای حسن‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۹ نفر (۲۱ خانوار) بوده‌است.شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری است. زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی است. این روستا دارای آب و هوای نیمه مرطوب معتدل سرد می‌باشد و جهت وزش باد غالب در استان آ شرقی عموماً شمالی و غربی و در فصل بهار و تابستان عموماً جنوبِ شرقی و شرقی می‌باشد و میانگین بارش سالیانه ۲۸۲/۱ میلیمتر است.

روستای حسن‌آباد

روستای حسن‌آباد یا گلنگدر روستایی در دهستان قافلانکوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی ایران است. علت اینکه روستای گلنگدر را حسن‌آباد نیز می‌گویند بخاطر این هست که اولین شهید این روستا حسن انگوتی نام داشت.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱٬۰۸۸ نفر (۳۲۹خانوار) بوده‌است

روستای حسن‌خان‌باغی

روستای حسن‌خان‌باغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای حصار قرانقو

روستای حصار قرانقو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۵ نفر بوده‌است.

روستای حصار میدان‌داغی

روستای حصار میدان‌داغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌است.

روستای حلاج سفلی

روستای حلاج سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۵ نفر بوده‌است.

روستای حلاج علیا

روستای حلاج علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای حلمسی

روستای حلمسی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶۶ نفر بوده‌است.

روستای خاتون‌آباد

روستای خاتون‌آباد، روستایی است از توابع بخش ترکمانچای شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان اوچ‌تپه غربی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۳۹۷نفر (۷۸خانوار) بوده‌است.

روستای خانقاه

روستای خانقاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.آب و هوای این منطقه سرد و کوهستانی است. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامداری است. باغات سیب این روستا نقش بسیار مهمی در اقتصاد شهرستان میانه دارد.سیب خانقاه عمدتاً از نژاد سیب زرد لبنانی و سیب قرمز پنج پر می باشد و به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه، از سفتی و ماندگاری بالاتری نسبت به سایر مناطق برخوردار است.
در طی خشکسالی های گذشته، به دلیل شرایط جغرافیایی امکان احداث سد در این منطقه وجود نداشت. از همین رو کشاورزان جهت ذخیره و تامین آب مورد نیاز، اقدام به احداث استخرهای پلیمری کردند. به همین خاطر این منطقه به هزار استخر نیز معروف است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۷۸ نفر بوده‌است.

روستای خانیوردی

روستای خانیوردی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای خطب

روستای خطب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای خلف

روستای خلف (میانه)، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان کاغذکنان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵ نفر بوده‌است.

روستای خلیفه‌باغی

روستای خلیفه‌باغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۴ نفر بوده‌است.

روستای خلیفه‌کمال

روستای خلیفه‌کمال یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای خلیفه‌لو

روستای خلیفه‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای خناوند

روستای خناوند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای خواجه‌ده

روستای خواجه‌ده یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۱ نفر بوده‌است.

روستای خواجه‌غیاث

روستای خواجه‌غیاث یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان مرکزی بخش ترکمانچای شهرستان میانه واقع شده‌است.بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۴ نفر (۱۳۵ خانوار) بوده‌است.

روستای خوبستان

روستای خوبستان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.این روستا دارای امکاناتی از قبیل آب،برق،گاز،مدرسه ی ابتدایی و راهنمایی،خانه‌ی بهداشت،نانوایی،مسجد قدیمی زیبا می باشد.آب و هوای این روستا سرد و کوهستانی می باشد و منظره های زییا و دیدنی برای مسافران فراهم می آورد.یکی از زیباترین مناظر این روستا کوه جیداقایا است که در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد

نکته قابل توجه این روستا آب آشامیدنی آن است که از چشمه ی قارا بلاغ واقع در ارتفاعات این روستا سرچشمه میگیرد و طبق آزمایشات صورت گرفته ٢٠٪‏ از آب معدنی خالص تر است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۱ نفر بوده‌است.

روستای خورده‌بلاغ

روستای خورده‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۱ نفر بوده‌است.

روستای خیرآباد

روستای خیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستای دادلو

روستای دادلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۱۱ نفر بوده‌است.

روستای داش‌بلاغ (کاغذکنان)

روستای داش‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای داش‌بلاغ

روستای داش‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۱ نفر بوده‌است.

روستای داش‌کسن

روستای داش‌کسن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.فاصله آن از شهر میانه ۵کیلومنر است .در گذشته اهالی روستا مسیر روستا تا شهر را پیاده می رفتند.مزارع وسیع دارد .به علت اینکه همه دیم هستند عموماً گندم یا جو به صورت دیمی کشت می‌شود.پروژه آبرسانی از سد آیدوغموش مدتهاست که شروع شده ولی متأسفانه هنوز آب سر زمین‌ها نرسیده هست.کیفیت زمین‌های آن بسیار بالا بوده و از قدیم گندم و نان داشکسن در منطقه زبانزد بوده هست. وجه تسمیه آن به علت وجود معدن سنگی هست که اهالی روستا و روستاهای مجاور از آن برای مصارف ساختمانی استفاده می‌کردند.طایفه رضایی بزرگترین طایفه این روستا محسوب می‌شوند که املاک و زمین‌های زیادی از روستا را در تملک خود دارند. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸ نفر بوده‌است.

روستای داوند

روستای داوند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۱ نفر بوده‌است.

روستای دریندرق

روستای دریندرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰۱ نفر بوده‌است.

روستای دستجرد

روستای دستجرد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۳ نفر بوده‌است.

روستای دلی‌قیز

روستای دلی‌قیز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۶ نفر بوده‌است.

روستای دمیرچی

روستای دمیرچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۷ نفر بوده‌است.

روستای دوزنان

روستای دوزنان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۴ نفر بوده‌است.

روستای دول‌قشلاقی

روستای دول‌قشلاقی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای دونبلی

روستای دونبلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای دوه‌داشی

روستای دوه‌داشی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای دویچ

روستای دویچ یا به گویش محلی دویوج (Duyüc) ، با طول جغرافیایی ۴۸/۱۲ و عرض جغرافیایی ۳۷/۱۸ و ارتفاع ۱۵۶۰ متر از سطح دریاهای آزاد در استان آذربایجان شرقی ، دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. این روستا دارای طبیعت دره ای و جزو منطقه حفاظت شده کاغذکنان و دارای حیوانات وحشی نظیر آهو ،روباه، خوک وحشی،لاک پشت،خرگوش، شغال، گرگ،مار، کل و بز ، سیاه گوش ، گربه وحشی ، پلنگ ایرانی ، خرس و… است.
دویوج یکی از دور افتاده ترین روستا های شهرستان میانه است و به همین دلیل از طبیعتی دست نخورده و زیبا برخوردار است که دوَش داغی (dövəş daği) در شمال شرقی، هردول (hərdul) در جنوب شرقی، میدانلار تپه‌سی (meydanlar təppəsi) در جنوب و گوءی دره (göy dərə) در جنوب این روستا قرار دارند و از معروفترین جاذبه های طبیعی و گردشگری این روستا می‌توان آبشار دویچ “اون توکولن” (un tökülən) را نام برد.
همچنین این روستا دارای میوه‌های وحشی بسیاری نظیر تمشک، میوه‌ی گل نسترن، زالزالک، زرشک کوهی و… است.فضا های دیدنی بسیاری نظیر پیشیک قَبری (Pişik qəbri)، باخاجاخ (Baxacax) و… در دویوج واقع شده است.بخش بزرگی از این روستا را دره ها تشکیل می دهند، از این دره های زیبا میتوان به آغ دَرَه (Aq dərə)، دال دَرَه (Dal dərə)، حسن دَرَه (Həsən dərə) و… اشاره کرد.
این روستا چشمه های فراوانی هم دارد، مانند نوءرو بولاغ (Nourı bılağ)، کورد بولاغ (Kurd bılağ)، نَفتَه خانا (Nəftə xana) و…
این روستا آب و هوای سرد دارد به طوری که هوای این روستا در تابستان دلنواز و خنک است و زمستان به شدت برفی و یخبندان دارد. در زمستان این روستا غیرقابل سکونت است و راهی که به این روستا می‌رسد، صعب‌العبور می‌شود. روستا جزو مناطق ییلاقی محسوب میشود به همین خاطر این روستا جمعیت ثابتی ندارد، بیشتر اهالی این روستا هم‌اکنون در تهران زندگی می‌کنند و در فصل گرما و برای فرار از گرمای تهران و تفریح به دویوج می‌روند.
درباره معنای نام روستا دو نظریه وجود دارد :
۱_ (دویوج) به معنی جنگجو است. که در اصل نام این روستا دُوءیوش (Döuş) بوده که به مرور زمان به دویوج تغییر نام داده است.
۲_ «دویوش (Düyüş)» اسمی است که از واژه‌ی «دوی» به اضافه‌ی پسوند اسم ساز «وش» ساخته شده است. دوی ریشه فعلی «دویمک» به معنای «گره زدن، بستن، متصل کردن و پیوند دادن» می‌باشد. «اوش» یکی از پسوندهای چهارگانه‌ی اسم ساز در زبان ترکی آذربایجانی است که هنگام اضافه شدن به ریشه‌ی فعل اسم می‌سازد مثل گول + اوش = گولوش (خنده) و دُور + اوش = دوُروش (مقاومت). واژه‌ی دویمه که بصورت دگمه به زبان فارسی هم وارد شده است و به معنی وصل کننده دو سمت لباس می‌باشد از همین ریشه ساخته شده است. شکل قدیمی دویمک بصورت تو گمک بوده است که در دیوان لغات الترک به معنی «گره زدن» آمده است و به مرور در اثر تبدیل حرف «گ» به حرف «ی» که در زبان ترکی معمول است بصورت دویمک در آمده است مثل تبدیل دگمک به دیمک (برخوردن). از نظر لغوی دویوش به معنی همبستگی و پیوند می‌باشد و آبادی دویوش به معنی آبادی همبستگی و پیوند و اتحاد خواهد بود.

روستای دیزج

روستای دیزج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.

روستای دیزگوین

روستای دیزگوین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای دیشاب

روستای دیشاب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای ذاکر

روستای ذاکر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای رشیدآباد

روستای رشیدآباد (میانه)، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان کاغذکنان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است.

روستای رضاخانلوی سفلی

روستای رضاخانلوی سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای زاویه

روستای زاویه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۳ نفر بوده‌است.

روستای زرده‌ملک

روستای زرده‌ملک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستای زرشلو

روستای زرشلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای زرنجین

روستای زرنجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.

روستای زرنق

روستای زرنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌است.

روستای زرنکش

روستای زرنکش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۸ نفر بوده‌است.

روستای زناری

روستای زناری یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای سانیان سفلی

روستای سانیان سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۴ نفر (۱۰۰ خانوار) بوده‌است.محصولات اصلی کشاورزی سانیان سفلی گندم و جو می‌باشد.در میان محصولات باغی سیب بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌است.

روستای ساوجبلاغ

روستای ساوجبلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای سبز

روستای سبز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. نام اصلی این روستا سبیز می‌باشد که به عنوان سبز شهرت دارد، روستای سبز یکی از بزرگترین روستای شهرستان میانه است. در مجاور این روستا، روستای ارباط می‌باشد.روستای سبز به دلیل موقعیت جغرافیایی و همچنین وجود نیروی کار فراوان موقعیت خوبی برای توسعه و همچنین تبدیل شدن به شهر را داراست. امابعلت نبودحمایت ازسوی مسئولین این روستابه شهرتبدیل نمیشودهمچنین این روستابعد از روستای گلنگدرنزدیکترین روستابه شهرستان میانه می‌باشدیعنی حدود۵کیلومترازمرکزمیانه فاصله دارد. دارای بیش از ۹۵۰ خانوار می‌باشد، این روستا امکانات رفاهی ورزشی ازقبیل (باشگاه بدنسازی وسالن فوتبال وغیره) رادارامی‌باشد.
علی رغم اینکه اخیرا در اکثر نقاط جهان بحث مهاجرت تیتر مهم و سرفصل اخبار ها است،روستای سبز و ارباط تقریبا به ازای جمعیتی که دارد ،حداقل از هر خانواده دو نفر به اروپا علی الخصوص انگستان مهاجرت کرده اند.
اصلی‌ترین مشخصه این روستا و صنایع دستی آن جارو و برنج می‌باشد که شهرت کشوری به این روستا بخشیده است و درآمد بخش عمده‌ای از مردم این منطقه از این طریق تأمین می‌شود.این روستا یک آب گرم که به (گول) مشهور است.که دارای خواص درمانی نیز میباشد که هر ساله افراد زیادی در فصل تابستان به آنجا مراجعه میکنند . و یک چشمه که در زبان محلی به آن (کهریز)می گویند . که یکی از شگفتیهای آن منطقه است ولی کسی توجهی به آن ندارد . ولی در گذشته ای دور شریان اصلی سه روستای سبیزارباط و دینکه بوده. که کمک شایانی به کشاورزی این روستا داشته است.ویکی از موقعیتهای منحصر به فرد این روستا مجاورت بارودخانه قزل اوزن میباشد . که در محل تلاقی دو رود قزل اوزن و رودخانه (قوری چایی)میباشد.و استعدادهای بالقوه فراوانی میباشد . که متاسفانه هنوز به بالفعل تبدیل نشده.
مناطق دیدنی
مهمترین اثر دیدنی این روستا مزار سید مصطفی می‌باشد که علی‌رغم اینکه سال‌ها از رحلتش می‌گذرد ولی بیش از پیش مورد توجه اهالی معتقد منطقه می‌باشد و هر پنجشنبه صدها و شاید هزاران زائر از اهالی سبز و ارباط و شهر میانه و حتی سایر روستاهای شهرستان میانه برای زیارت و نذر و نیاز بر سر مزارش حاضر می‌شوند و با همت عالی توانسته‌اند زیارتگاه و حسینه‌ای در خور بر سر مزارش احداث کنند. سید مصطفی درسال۲۳/۹/۱۳۴۶ دار فانی را وداع گفتند. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۶۲ نفر بوده‌است.

روستای سرخه‌حصار

روستای سرخه‌حصار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۴ نفر بوده‌است.

روستای سردرق

روستای سردرق یا ساری درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سلیمان‌قشلاق

روستای سلیمان‌قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای سلیمانلو

روستای سلیمانلو، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان قافلانکوه شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای سمکلو

روستای سمکلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای سنقرآباد

روستای سنقرآباد روستایی است از توابع بخش کندوان شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی واقع شده است.سنقرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۵ نفر بوده‌است.

روستای سوتی

روستای سوتی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌است.

روستای سورباق

روستای سورباق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای سورق

روستای سورق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.

روستای سورناکهل

روستای سورناکهل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای سونج سفلی

سُوِنجِ سُفلیٰ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی بخش ترکمانچای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۱ نفر (۷۲ خانوار) بوده‌است.

روستای سونج علیا

روستای سونج علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰ نفر (۹ خانوار) بوده‌است.

روستای سوین

روستای سوین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۲ نفر بوده‌است.

روستای سهل‌آباد

روستای سهل‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی واقع شده است.

روستای سیاه‌کمر

روستای سیاه‌کمر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر بوده‌است.

روستای سیدلر (ترکمانچای)

روستای سیدلر یک روستا در ایران است که در بخش ترکمانچای شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است.این روستا در دهستان اوچ‌تپه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸ نفر (۱۲ خانوار) بوده‌است.

روستای سیدلر (کندوان)

روستای سیدلَر یک روستا در ایران است که در بخش کندوان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است.این روستا در دهستان گرمه شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۹ نفر (۳۴ خانوار) بوده‌است.

روستای سیدمنصور

روستای سیدمنصور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۸نفر بوده‌است.

روستای شال

روستای شال یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای شاه‌علی‌بیگلو

روستای شاه‌علی‌بیگلو یا شایلبیلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. شاهعلی بیگلو طبیعتی بکر وزیبایی دارد و میوه های از جمله سیب، انگور ،زردالو،گلابی ، گیلاس والبالورا در خود پرورش داده است . در این روستا اب گرم معدنی وجود دارد و اهالی روستاهای اطراف از این اب استفاده میکنند .شاهعلی بیگلو از غرب با ولستان،شیخلر،دویچسنجده ومندجین،ازشرق با رشیداباد،ابابین،کنجین واولیاجه ،ازشمال با طوین،کهورین و قشلاق و ازجنوب با گوچکار،حاجمیر،تختمشلو ، اندرودعلیا وسفلی و استانجین همسایه است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵نفر بوده‌است.

روستای شمی‌کندی

روستای شمی‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای شورجه قاسم

روستای شورجه قاسم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای شهیدلو

روستای شهیدلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای شیخ‌احمدلو

روستای شیخ‌احمدلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر (۲۷ خانوار) بوده‌است.

روستای شیخدرآباد

روستای شیخدرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شیخ‌درآباد بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. قدمت این روستا به زمان تمدن مادها(۳۰۰۰سال پیش)می رسد. نام این روستا در قدیم ایشیق آوا(در زبان ترکی به معنی دره ای در افتاب)بود. از نظر موقعیت طبیعی، روستای شیخدرآباد در سطح بلندتری نسبت به جلگهٔ میانه قرار دارد و راه آن با یک سراشیبی تند بنام چوپلی به روخانه قرانقو می‌رسد.
روستا دارای چندین چشمه پرآب است از چشمه‌های معرف داخل روستا می‌توان به:
قربانعلی بلاغی کَت بلاغی جان باش بلاغی باغ بلاغی
دربندهای بسیار زیبا با آبشارهای بزرگ وکوچک در این دربندهای(قارانقو وآیدغموش) است. مانند داش اندرین، بابا هِلندی،خلفه باغی، صمد باغی، شیخم قراآغاج، گوجه گونی،قرانقو ایستگاهی(منطقه وقوع داستان دهقان فداکار ریزعلی خواجوی) که از مناطق گردشی زیبای شهرستان میانه است که محل زیست انواع گونه از پرندگان و حیوانات وحشی نظیر گرگ، روباه، گراز، شغال و مارال[اُو]=>(که متأسفانه در سال‌های اخیر مورد هجوم شکارچیان قرار گرفته و در این منطقه منقرض شده‌است). محصولات کشاورزی این روستا شامل تمامی میوهای ناحیه کوهستانی : سیب، هلو، زردآلو، گلابی …. و محصولات صیفی گوجه و خیار و محصولات دیم مانند گندم ،جو، گاو دانه….. و برنج، جارو که بیشتر در نواحی جلگه ای رودخانه آیدغموش (یورگونوخ، شابان) و قرانقو(گوجه گونی، قورباغالیخ) گشت می‌شود.

روستای شیخ‌طبق

روستای شیخ‌طبق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای شیخلر

روستای شیخلر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای شیرین‌بلاغ

روستای شیرین بلاغ یکی از روستاهای استان شهرستان میانه است که در بخش کاغذکنان و در دهستان کاغذکنان مرکزی واقع شده است. این روستا در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری از شهر میانه ( و ۱۰۰ کیلومتری از شهر زنجان و ۱۷۰ کیلومتری از شهر اردبیل) قرار دارد.دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد: شیرین بولاق (Şirin bulaq) شیرین بولاق اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان مرکزی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت شیرین بلاغ نیز نوشته شده است.
شیرین لغتی است فارسی که به زبان ترکی هم وارد شده است و در زبان ترکی «به معنای شیرین، خوشمزه و دوست داشتنی» بکار می‌رود.بولاق همانطوریکه قبلا گفته شده است به معنی چشمه می‌باشد.بنابراین شیرین بولاق به معنای چشمه‌ی شیرین و روستای شیرین بولاق، آبادی منسوب به چشمه شیرین می‌باشد و منظور از شیرین بودن چشمه، شیرین بودن آب چشمه می‌باشد.
جمعیت= بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۳۶ نفر و تعداد خانوار آن، ۴۲ خانوار است.

روستای شیویار

روستای شیویار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۶ نفر بوده‌است.

روستای صومعه سفلی

روستای صومعه سفلی روستایی در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمانچای شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این روستا در قدیم مسیر جاده اصلی ترانزیت بوده‌است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۳۹ نفر (۴۸خانوار) بوده‌است.

روستای صومعه علیا

روستای صومعه علیا روستایی در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمانچای شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی واقع شده است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۲٬۴۳۲ نفر (۷۹۱خانوار) بوده‌است.

روستای صومعه کبودین

روستای صومعه کبودین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۹ نفر بوده‌است.

روستای طارون

روستای طارون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. محصولات این روستا سیب وگلابی می‌باشد . بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۹ نفر بوده‌است.

روستای طغای

روستای طغای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۴نفر بوده‌است.

روستای طوق

روستای طوق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷۷۶ نفر بوده‌است.

روستای طوین

روستای طوین یکی از روستاهای زیبای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۰ نفر بوده‌است.

روستای طوین

روستای طوین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۴ نفر بوده‌است.

روستای عاقل

روستای عاقل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.

روستای عجمی

روستای عجمی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای عجمی کله‌بوز

روستای عجمی کله‌بوز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۰ نفر بوده‌است.

روستای علی قشلاقی

روستای علی قشلاقی (میانه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان گرمه جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای علی‌بیگلو

روستای علی‌بیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱ نفر بوده‌است.

روستای غریب‌دوست

روستای غریب‌دوست یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است و مرکز دهستان بروانان غربی می‌باشد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۱ نفر (۸۹ خانوار) بوده‌است.

روستای فراهیه

روستای فراهیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای فندقلو

روستای فندقلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی، شهرستان میانه، بخش کندوان، دهستان کندوان است.در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۹۱ نفر اعلام شد.

روستای قاراب سفلی

روستای قاراب سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای قاراب علیا

روستای قاراب علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای قاسم‌درق

روستای قاسم‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۲ نفر بوده‌است.

روستای قاضی‌کند

روستای قاضی‌کَنْد یا قاضی‌کَنْدی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر (۲۸ خانوار) بوده‌است.

روستای قاضیلو

روستای قاضیلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است . رودخانه فصلی اقکند چای از این روستا عبور کرده وبه سد خاکی نوروز اباد می ریزد . برروی رودخانه آقکند چای یک بند قدیمی است که احتمالا دراوایل دوره قاجار ساخته شده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای قاضی‌ولی

روستای قاضی‌ولی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای قالوجه

روستای قالوجه (میانه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان قزل اوزن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای قباق‌تپه

روستای قباق تپه (میانه)، روستایی از توابع بخش ترکمانچای شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان اوچ‌تپه غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱۰ نفر (۹۵خانوار) بوده‌است.

روستای قراجه

روستای قراجه (میانه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی ایران است. روستای قراجه در شهرستان اهر بخش مرکزی و دهستان گویجه بل قرار دارد این روستا به فاصله هفت کیلومتری شهرستان اهر در جاده اهر تبریز و در دامنه کوه‌های هارای واقع شده‌است.این روستا در دهستان کله‌بوز شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر بوده ‌است.

روستای قراجه اربط

روستای قراجه اربط یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای قراجه میدان‌داغی

روستای قراجه میدان‌داغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای قره‌آوری

روستای قره‌آوری یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای قره‌بلاغ (کاغذکنان)

روستای قره‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه در ۷ کیلومتری شهر اقکند ( خونج) واقع شده‌است.این روستا محل زندگی شاعر و عالم دوره قاجار ملأ محمد باقر خلخالی کاغذکنانی صاحب مثنوی ترکی ثعلیه ( تولکو ناغیلی) بوده و در سالهای اخیر بنای یادمانی به نام این شاعر آذربایجانی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی در این روستا احداث شده است.

روستای قره‌بلاغ

روستای قره‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است، که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای قره‌تپه

روستای قره‌تپه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای قره‌جه‌قیا

روستای قره‌جه‌قیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵،‌ جمعیت این روستا ۱۱۲ نفر اعلام شد.

روستای قره‌جه‌قیه

روستای قره‌جه‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۲ نفر (۶۳ خانوار) بوده‌است.

روستای قره‌حاجی سفلی

روستای قره‌حاجی سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

روستای قره‌حاجی علیا

روستای قره‌حاجی علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای قره‌حاجیلو

روستای قَرَه‌حاجیلوُ[۱] یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر (۲۶ خانوار) بوده‌است.

روستای قره‌صفرلو

روستای قره‌صفرلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶ نفر بوده‌است.

روستای قره‌طورق

روستای قره‌طورق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۰۸۶ نفر می‌باشد.

روستای قره‌قانلو

روستای قره‌قانلو (میانه)، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان کاغذکنان مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴ نفر (۲۳خانوار) بوده‌است.

روستای قره‌قیه

روستای قره‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای قزل‌بلاغ

روستای قِزِل‌بُلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰ نفر (۲۰ خانوار) بوده‌است.

روستای قزلجه

روستای قزلجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹ نفر بوده‌است.

روستای قزل‌یاتاق

روستای قزل‌یاتاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۶ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق

روستای قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.روستای قشلاق در مجاورت روستاهای سهل آباد و کهورین و گورجق قرار دارد و در سال‌های اخیر با برآورده شدن امکاناتی مانند برق و تلفن و همچنین درست شدن جاده اصلی که شهر خلخال را به شهر زنجان متصل می‌کند و از مجاورت این روستا می‌گذرد بسیاری از اهالی این روستا که در گذشته به شهرهای دیگر کوچ کرده بودند کم کم به روستایشان باز می‌گردند البته بیشتر در فصل تابستان . بزرگترین مشکل این روستا کمبود آب برای کشاورزی و دیگر مصارف می‌باشد.

روستای قشلاق برزلیق

روستای قشلاق برزلیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای و در ۳۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۲ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق سلمانی

روستای قشلاق سلمانی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق سوپورگلی

روستای قشلاق سوپورگلی یا قشلاق اران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق سیف‌الدین

روستای قشلاق سیف‌الدین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۶ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق موسی‌بیگ

روستای قشلاق موسی‌بیگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۸ نفر بوده‌است.

روستای قلعه اصلانیان

روستای قلعه اصلانیان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. این قلعه در قدیم قلعه خورده بلاغ نام داشت اما بعدها به دلیل ایجاد برخی استحکامات محلی توسط امیر سلیمان خان اصلانیان به منظور مقابله با راهزنان و برخی عوامل آشوب گر محلی به قلعه اصلانیان معروف گشت.و این قلعه ب نام خاندان محمدی ب ثبت رسیده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌سنگی

روستای قلعه سنگی (میانه)، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی ایران است.اکبر پرندی در کتاب کاغذکنان در گذرگاه تاریخ ایران نوشته: قلعه سنگی (داش قالا) در منطقه کوهستانی شمال کاغذکنان نزدیک به دره رودخانه قزل اوزن قرار دارد. وجود دره های عمیق و صخره های بزرگ اطراف، آن را به صورت دژ طبیعی نفوذناپذیری درآورده است. این قلعه، که به صورت یک روستا در آمده، در زمانهای گذشته قلعه ای سنگی بوده است. با استقرار ترکمانان سعدلو در کاغذکنان این محل به یک مرکز منطقه تبدیل شد. در سال ۱۱۷۲ هـ. ق محمدخان سعدلو حاكـم کاغذکنان و خلخال حصارهایی در پایین قلعه و اطراف آن احداث کرد. محمد حسن خان سعدلو در سال ۱۲۰۳ هـ.ق ساختمان و برجهایی بر قلعه افزود. این قلعه چندین بار در معرض خطر و محاصره مهاجمان قـرار گرفت. در سالگ۱۱۷۳هـ.ق کـریم خان زند بـه کـاغذکنان حمله آورد و محمد حسن خان سعدلو را در آنجا محاصره کرد. محمد حسن خان پس از یک ماه تحمل محاصره سـرانـجام تسلیـم کـریـم خان شد. این قلعه را نیروهای ذوالفقارخان افشار خمسه نیز در سال ۱۱۹۴هـ.ق محاصره کردند. در جنگی که در گرفت ذوالفقارخـان شکست خورد و قلعه از محاصره قوای او به در آمد.منبع : کاغذکنان در گذرگاه تاریخ ایران تهران موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران.۱۳۸۱ ص ۱۴۷_۱۴۸)
این روستا در دهستان کاغذکنان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۳ نفر (۳۲خانوار) بوده‌است.

روستای قلعه‌جوق الفلو

روستای قلعه‌جوق الفلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای قلعه‌جوق نجف‌قلی‌خان

روستای قلعه‌جوق نجف‌قلی‌خان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی ، شهرستان میانه ، بخش ترکمانچای ، دهستان اوج تپه غربی می‌باشد .این روستا براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت آن ۴۷۴نفر (۱۱۴ خانوار) می‌باشد.

روستای قلیج‌چی

روستای قلیج‌چی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای قمقان

روستای قمقان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای قواق سفلی

روستای قواق سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۰ نفر بوده‌است.

روستای قواق علیا

روستای قواق علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.مردم این روستا به شغل کشاورزی ودامپروری مشغول هستند. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۹ نفر بوده‌است.

روستای قواق عمولر

روستای قواق عمولر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای قوچغار

روستای قوچغار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۹ نفر بوده‌است.

روستای قورجاق

روستای قورجاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع،پایاب سد آیدوغموش است و آبشار آیدوغموش در این روستا قرار دارد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۲ نفر بوده‌است.

روستای قوشه‌بلاغ

روستای قوُشِه‌بُلاغ یکی از روستاهای بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی است. این روستا در دهستان قافلانکوه شرقی قرار دارد .قوشه بلاغ (قوشابولاق به ترکی) یکی از روستاهای قافلانتی شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی است. این روستا در دهستان کاغذکنان شرقی قرار دارد.
روستای قوشه بلاغ یکی از روستاهای بزرگ و پرجمعیت بخش کاغذکنان می‌باشد. که از زمان قدیم به علت مرکزیت منطقه ای بین روستاهای اطراف و وجود مدارس تا سطح دبیرستان باعث گردیده که میزان سطح سواد در روستا بالا بوده و جزء باسوادترین روستاهای در سطح شهرستان میانه می‌باشد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۶ نفر بوده‌است.

روستای قویوجاق

روستای قویجاق، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این روستا در دهستان قزل اوزن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۸ نفر (۶۲خانوار) بوده‌است.

روستای قویولار

روستای قویولار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای قهرمانلو

روستای قهرمانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای کرامه

روستای کرامه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۲ نفر بوده‌است.

روستای کرکچی

روستای کرکچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان شیخ‌درآباد بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای کریم‌آباد

روستای کریم‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای کزرج

روستای کزرج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.روستای کزرج در ۲۰ کیلومتری شهرستان میانه قرار دارد.یکی از روستاهای بسیار خوش آب و هوا و سرسبز بوده و انواع میوه ها و درختان از قبیل سیب ، زردآلو ، گلابی ، گردو ، سنجد ، برنج ، بادام، فندق و …را دارا می باشد.روستای کزرج دارای یک سد خاکی می باشد.منازل روستای کزرج همگی دارای گاز و آب لوله کشی و برق می باشند.کزرج دارای دهیاری و شورایاری می باشد.
کزرج به دلیل داشتن منابع آب فراوان و فاصله اندک مسافت تا مرکز شهرستان میانه و وجود سد خاکی در آن ، دارای موقعیت مناسبی برای سرمایه گزاری در زمینه مسکن و توریستی می باشد.در طی سال های اخیر مهاجرت افراد از شهرهای مختلف مخصوصاً تهران و کرج به کزرج افزایش یافته است.دامداری در کزرج بدلیل وجود آب و علف فراوان دارای رونق می باشد.
بیشترین محصولات کشاوری در کزرج بغیر از درختان میوه شامل گندم ، جو ، یونجه ، برنج و … می باشد جمعیت روستا ۵۰۰نفر در سال ۱۴۰۱. دهیار این قریه جناب اقای علیرضا بابایی می‌باشد که از پروژه های عمرانی ایشان میتوان به جدول گزاری معابر و جوی های اب و هم‌چنین تأسیس غسالخانه مجهز بهشت رضا با سرمایه گذاری حاج محمد حسین قربانی اشاره کرد.

روستای کسجین

روستای کسجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. در حال حاضر روستا دارای حدود ۲۵ خانوار است.

روستای کسلان

روستای کسلان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.جمعیت این روستا به دلیل نقل و مکان تعدادی از خانوارها بین روستا و شهرها، در فصول تابستان و زمستان متفاوت است ولی براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، این روستا دارای حدود ۷۰ خانوار بوده و جمعیت آن نیز حدود۹۰ نفر بوده‌است.
این روستا زادگاه مردان بزرگی بوده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به میرزا فتاح خان گرمرودی اشاره نمود. بر اساس اسناد و مدراک موجود، تاریخ تولد ایشان حدود ۱۲۰۰ هجری قمری (یا ۱۱۶۴ هجری شمسی) تخمین زده شده‌است. میرزا فتاح خان گرمرودی در زمان محمد شاه قاجار (سال ۱۲۵۴ قمری یا ۱۲۱۷ هجری شمسی) به نیابت حسین خان آجودان باشی جهت مأموریت سیاسی عازم دولتهای سه‌گانه اطریش، فرانسه و انگلستان گردیده بود. در پایان این مأموریت به خاطر حسن خدمت و موفقیت‌های کسب شده، از محمد شاه قاجار نشان شیر و خورشیدی از مرتبه اول دریافت کرده بود. در طول این سفر اقدام به نوشتن دو سفرنامه با نام‌های چهار فصل و شب نامه کرده بود که اولی مربوط به شرح مأموریت‌ها در اروپا و دومی مربوط به شرح جریان عیش و نوش و عشرت طلبی اروپائی‌ها بوده که در جواب اکاذیب نسبت داده شده به ایرانیها نوشته شده بود. این دو سفرنامه به همراه یک سفرنامه دیگر به نام سفرنامه ممسنی بعدها توسط نتیجه وی یعنی “فتح الدین فتاحی” به صورت یک کتاب یک جلدی ۱۲۰۰ صفحه‌ای به همراه بسیاری از اسناد دیگر گردآوری و در سال ۱۳۴۸ شمسی با نام “سفرنامه میرزا فتاح خان گرمرودی به اروپا” چاپ گردید.
از دیگر اشخاص نام‌آور این روستا میرزا علی خان گرمرودی فرزند میرزا فتاح خان گرمرودی بوده که در دوران جوانی بعد از سپری نمودن تحصیلات آن زمان، به همراه پسر خاله خود (میرزا سعید خان انصاری از روستای ایشلق) به عنوان منشی مخصوص میرزا تقی خان امیرکبیر مشغول به کار بوده‌است که بعد از مدتی به دلیل عدم علاقه کافی به کار مزبور به زادگاه خود برگشته ولی میرزا سعید خان انصاری بعدها به سمت وزارت امور خارجه منصوب می‌شود. (لازم به ذکر است که در دوران محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار، سه وزیر امور خارجه معروف ایران از روستای ایشلق (از روستاهای نزدیک کسلان) و از خانواده شیخ الاسلام انصاری بوده‌است که مطمئناً افتخار بزرگی برای منطقه، شهرستان میانه و کل منطقه آذربایجان محسوب می‌شود.)
فتح الدین فتاحی نیز متولد کسلان و فرزند عبداله خان مبین الملک و نوه میرزا علی خان گرمرودی بود که در زمان رضا شاه (سال ۱۳۰۷ شمسی ) به همراه افراد دیگری از جمله پروفسور محسن هشترودی و پروفسور ابوالقاسم غفاری جزو اولین محصلین اعزامی به اروپا بود و در فرانسه در رشته حقوق تحصیل کرده بود و پس از باز گشت، به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در تهران مشغول به کار بود. از دیگر شخصیت‌های معروف این روستا می‌توان به سلطان حسین فتاحی (مالک و مدیر عامل شرکت امرسان) به عنوان یکی از کارآفرینان برتر کشور اشاره نمود که ایشان نیز از نواده‌های میرزا علی خان گرمرودی می‌باشند.
در ارتباط با تاریخچه روستای کسلان مطالب دقیق و مستندی در دست نیست. ولی قدیمی‌ترین مدارک و مستنداتی که در سفرنامه میرزا فتاح خان گرمرودی در ارتباط با روستای کسلان آمده‌است، مربوط به فرامین پادشاهان صفویه و در ارتباط با ملانجفعلی کسلانی (پدر میرزا فتاح خان گرمرودی) و سایر اجداد وی می‌باشد که قدیمی‌ترین این فرمانها مربوط به سال ۱۱۰۷ هجری قمری (۱۰۷۴ هجری شمسی) یعنی بیش از سیصدو بیست سال پیش می‌باشد. مدارک مربوط فقط اسناد کتبی موجود و مربوط به روستای کسلان بوده و مطمئناً قدمت و تاریخچه این روستا بسیار زیاد می‌باشد.
وجه تسمیه و معنای اسم روستا:
در رابطه با وجه تسمیه روستای کسلان، آنگونه که در سفرنامه میرزا فتاح خان گرمرودی و با توضیحات فتح الدین فتاحی به نقل از افراد مسن ذکر شده‌است، ریشه این اسم از واژه عربی “کَسِل” به معنی “ناخوش” و اسم مثنی آن “به صورت “کَسِلان” یعنی “دو ناخوش” بوده‌است. داستان یا فلسفه نامگذاری که برای آن بیان شده به این صورت است که در ایام قدیم دو برادر که شدیداً بیمار بوده‌اند و دنبال درمان خود بوده اند، گذرشان از این محل می‌افتد و از قضا بر اثر خوردن آب چشمه‌ای از این منطقه، بیماری شان برطرف می‌گردد. این دو برادر این اتفاق را به فال نیک گرفته و این محل را به عنوان محل سکونت خود برمی گزینند و اسم این محل نیز به نام “کَسِلان” انتخاب می‌شود که به مرور زمان تلفظ آن تغییر یافته و امروزه به صورت “کَسَلان” تلفظ می‌گردد (مرجع: سفرنامه میرزا فتاح خان گرمرودی به اروپا در زمان محمدشاه قاجار، به کوشش: فتح الدین فتاحی)

روستای کلاله

روستای کلاله یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستای کلکش

روستای کلکش (میانه)، روستایی از توابع بخش کندوان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان گرمه شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای کلهر

روستای کلهر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۰۸ نفر (۱۷۹ خانوار) بوده‌است.

روستای کله‌گاه

روستای کله‌گاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

روستای کلیان

روستای کلیان (میانه)، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی ایران واقع شده است.این روستا در دهستان کاغذکنان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۱ نفر بوده‌است.

روستای کمرکوه

روستای کمرکوه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۷ نفر بوده‌است.

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۴ نفر بوده‌است.

روستای کنگاور

روستای کنگاور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۳ نفر بوده‌است.

روستای کوخه‌قشلاق

روستای کوخه‌قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای کولا

روستای کولا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۴ نفر بوده‌است.

روستای کوهسالار سفلی

روستای کوهسالار سفلی (کوسالار سفلی)، روستایی از توابع بخش ترکمانچای شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان بروانان مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر (۲۳خانوار) بوده‌است.

روستای کوهسالار علیا

روستای کوهسالار علیا، روستایی از توابع بخش ترکمانچای شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان بروان مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۴ نفر (۶۳خانوار) بوده‌است.

روستای کوهستانق

روستای کوهستانق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. موقعیت جغرافیایی: روستای کوهستانق از لحاظ جغرافیایی در جنوب غربی شهرستان خلخال و جنوب استان اردبیل و شمال شرقی شهرستان میانه و شمال غربی استان زنجان می‌باشد.

روستای که

روستای که یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۶ نفر بوده‌است.

روستای کهبان

روستای کهبنان یا کوبلان، یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. این روستا به روستای پلکانی نیز معروف است و در دل یک دره بزرگ که از کنار آن رود قزل اوزن و رود زلالی که از خلخال عبور میکند بنا شده است. خانه هایی که دربالای تکه سنگ های بزرگ ساخته شده از عوامل حیرت گردشگران است. ناگفته نماند پل پردلیس نیز دراین روستا قرار دارد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷۴ نفر بوده‌است.

روستای کهریز

روستای کهریز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای کهورین

روستای کهورین نام یکی از روستا های قدیمی استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. کهورین از دو واژه كه بِه معناي كوه أست و ورين بِه معناي سرزمين كه بطور كلي بِه معناي سرزميني كه ميان دو كوه واقع شده است. طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا بالغ بر ۵۳ نفر و شامل ۲۵ خانوار اعلام شده است. با توجه به اشیاء کشف شده و تحقیقات صورت گرفته در منطقه احتمال میدهد بیش از ۴۰۰ سال قدمت تاریخی دارد ( نام این روستا هم برگرفته از همین معناست ) البته بصورت رسمی که بعنوان یک روستا ثبت و شناخته شود تا از کمک های حاکمیت وقت بهرمند شود از حدود ۱۲۴۰ شروع شد و با توجه به اسناد باقی مانده و برگه های درخواست از مراکز ذی صلاح دولت وقت که در سازمان اسناد تاریخی نگهداری میشود که برای آبادانی روستا تلاش بسیار شد این مکتوبات تنها‌ از طرف اکبر محمدی کهورین که بعنوان بزرگ (خان) روستا مسئولیت داشته ارسال شده است.

روستای گاو

روستای گاو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.گاو روستایی است که از آن رود قزل‌اوزن عبور می‌کند و همین برای سیراب کردن درختان ، مزارع و گل ها است .این روستا را سرسبزی درخت فرا گرفته است . این روستا بدون حتی داشتن یک درخت بدون میوه بیشترین میوه کاغذ کنان را تولید میکند .بیشترین محصول درختی این روستا انار ، انجیر ، انگور ، زردآلو ، توت ها و سیب است.از محصولات زراعی این روستا هم میتوان به برنج ، گندم ، عدس ، نخود ولوبیا اشاره کرد ،طبیعت زیبا و بکر این روستا به ویژه حاشیه قزل اوزن و جنگل های کناره این رود این روستا را به پرمحصول ترین روستای کاغذکنان تبدیل کرده است .
همچنین در این روستا چند اب گرم معدنی وجود دارد که از زمین میجوشند و همینطور از قزل اوزن رود این روستا به دلیل همیشه پاک بودن اب این رود ماهی های خوردنی و غیر خوردنی یافت میشود .این روستا و مندجین روستاهای طبیعت داری هستند که مورد جذب گردشگران خارجی و داخلی هستند .این روستا تنها روستایی در کاغذ کنان است که مردم زمستان را درانجا به سر میبرند .
این روستا برنج خوش طعمی دارد که فقط مخصوص مردم این روستا است. حیواناتی همچون خرس .پلنگ .بز کوهی .خوک .گراض .خرگوش .لاک پشت .سوسمار.ماهی و مار به دلیل طبیعت جنگل در این روستا فراوان هستند. همچنین پرندگان وحشی نظیر عقاب .شاهین .کرکس .جغد .کلاغ .زاغ و لک لک در این روستا به دلیل وجود انبوه درختان و گل ها و همچنین رود تمیز اب قزل اوزن در این روستا وجود بیش از حدی دارند . بیشتر مردم این روستا در دامداری گاو ومرغ و خروس و بوقلمون و اردک دارند . اردک ها در حاشیه قزل اوزن و چشمه ها انبوه هستند . بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۴ نفر بوده‌است.

روستای گاوانی

روستای گاوانی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای گاولیق

روستای گاولیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰ نفر بوده‌است.

روستای گاوینه‌رود

روستای گاوینه‌رود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۵ نفر بوده‌است.

روستای گرده‌لائین

روستای گرده‌لائین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶نفر بوده‌است.

روستای گل گلاب

روستای گل گلاب (میانه)، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است .این روستا در خوش آب و هواترین بخش کاغذکنان قرار دارد که با مرکز شهرستان میانه نزدیک ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. اگر شهر میانه، زنجان و خلخال را سه راس یک مثلث در نظر بگیرد این روستا تقریباً در نقطه مرکز این مثلث واقع شده‌است. راه آن نیز بعد از زنجان و نرسیده به میانه (سه راه سرچم) جدا می‌شود و بعد از عبور روستاهای آقکند و قره بلاغ و یانبلاغ به این روستا می‌رسد. ادامه این راه به هشتچین از توابع خلخال رفته و از آنجا به خلخال و اردبیل راه دارد. به دلیل کوهستانی بودن این مسیر بیشتر مسافران اردبیل از سمت رشت به این استان سفر می‌کنند.

روستای گل گلاب در کیلومتر ۴۰ جاده سرچم به اردبیل سمت راست جاده واقع شده‌است و تنها ۱۰۰ متر با این راه فاصله دارد با بهر برداری از این جاده که از تقاطع جاده قدیم می گذرد اهال این روستا برای دسترسی به مزارع کشاورزی خود و همچنین عبور و مرور دامهای خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند و به ناچار باید از میان خودروهای عبوری تردد کنند. مردمان این روستا به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند. بیشتر زمین‌های کشاورزی روستای گل گلاب به صورت دیم می‌باشد و محصولاتی از قبیل گندم، جو، نخود و عدس کشت می‌شود.گاو و گوسفند نیز عمده دام‌های نگهداری در این منطقه‌است. با توجه به نوع پوشش گیاهی و آب و هوای کوهستانی روستای گل گلاب محصولات کشاورزی و باغی ارگانیک و باکیفیتی دارد فراورده‌های دامی با کیفیت چشمه‌های طبیعی جوشان و خنک روستا قابل توجه است تعداد خانوار در روستای گل گلاب متغیر است. به دلیل سرد و کوهستانی بودن و عدم اشتغال جوانان روستا، بیشتر جمعیت این روستا به تهران و شهرهای اطرافش مهاجرت کرده‌اند البته با توجه به زیر ساختهای جدیدی که در روستا ایجاد شده بیشتر اهالی از ابتدای فصل بهار تا پایان مهر و آبان که کار کشاورزی تمام شود در روستا اقامت دایند. به‌طور کلی در این روستا فقط ۳۰خانوار به شکل دایم اقامت دارند. فاصله روستای گل گلاب تا اردبیل ۱۵۰ کیلومتر می‌باشد بهترین زمان سفر برای استفاده از طبیعت زیبا و سبز روستای گل گلاب از اوایل اردیبهشت تا پایان تیر ماه می‌باشد که در صورت اقامت شبانه حتماً به وسایل گرمایی و لباس گرم نیاز خواهید داشت البته سایر فصلهای نیز جذابیت خاص خودش را دارد روستای دیگری نیز به نام گل گلاب در ۵ کیلومتری هشجین خلخال واقع است. که با این روستا اشتباه نشود.
این روستا در دهستان کاغذکنان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای گلبوس

روستای گلبوس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۸ نفر بوده‌است.

روستای گل‌تپه حسن‌آباد

روستای گل‌تپه حسن‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۵ نفر (۷۱ خانوار) بوده‌است.

روستای گل‌تپه خیرآباد

روستای گل‌تپه خیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای گلوجه

روستای گلوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. , و با روستاهای کلگان و قوشه بلاغ همسایه هست. در این روستا یک باغ بزرگی وجود دارد که در زمانی وقف امام حسین شده است و به باغ امام معروف است که اهالی روستا اگر نذر و قربانی داشته باشند در این باغ مراسمش را برگزار می‌کنند.بخش کاغذکنان که بخش پر آبی است این روستا در این بخش با مدیریت شورای روستا و اهالی در آبرسانی به همه خانه ها موفق عمل کرده و گفه می شود بعد از شهر آقکند در این بخش اولین روستایی است که قبض آب صادر میشود.بیشتر آب و هوای خنک و معتدل دارد به همراه وزش باد. شغل اکثریت اهالی کشاورزی و دامداری است.
یکی از ویژگی های این روستا در پرورش نسل های بعدی است که با فرهنگ سازی اهالی در مسیر درست قرار گرفته و در ارگان ها و دنشگاه ها در حال تدریس و دانش افروزی هستند. ارزش این بخش با توجه به جمعیت این روستا بیشتر قابل تأمل است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۸ نفر بوده‌است.

روستای گلوجه اسلام

روستای گلوجه اسلام یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای گلوجه خالصه

روستای کُلُوچه خالصه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. فاصله ی این روستا تا شهر میانه حدود ۳۵ کیلومتر است. شغل بیشتر ساکنین این روستا کشاورزی و دامداری است. از محصولات کشاورزی این روستا میتوان به جارو و هندوانه و خربزه و برنج وگندم و جو اشاره کرد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۳۱ نفر بوده‌است.

روستای گلوجه غمی

روستای گلوجه غمی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است.این روستا در ۳۰ کیلومتری شهر میانه واقع شده‌است تا چند سال پیش روستای موفقی نبوده‌است و حدود چند خانواده بیشتر ساکن نبودند و حالا با احداث سیلوی بزرگ پارسیان برای انبار گندم واحداث یک مسجد بزرگ در مرکز روستا به کمک مردم این روستا آباد گردیده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای گلوجه یدی‌بلاغ

روستای گلوجه یدی‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستای گمین

روستای گمین (میانه)، روستایی از توابع بخش کندوان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان کندوان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستای گنجین

روستای گنجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستای گنگدیک

روستای گنگدیک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌است.

روستای گورجیق

روستای گورجیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستای گوگدرق

روستای گوُگْدَرَق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۱ نفر (۱۲۵ خانوار) بوده‌است.مردمان محلی این روستا گاهی آن را به نام «گوی دره» به معنی دره سرسبز صدا می‌زنند. این روستا در حدود ۴۵ کیلوکتری شهر میانه به سمت تبریز واقع شده‌است. شغل اکثریت مردم روستای گوگدرق کشاورزی و دامداری می‌باشد. از جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به آب گرم (ایستی سو)، اشاره کرد.

روستای گوگرچین‌لو

روستای گوگرچین‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای گوندوغدی

روستای گوندوغدی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۵۶ نفر بوده‌است.

روستای گونلو

روستای گونلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۹ نفر بوده‌است.

روستای لله‌لو

روستای لله‌لو، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این روستا از روستاهای بزرگ منطقهٔ کاغذکنان محسوب می‌شود.این روستا در دهستان قافلانکوه شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۰ نفر (۱۵۵ خانوار) بوده‌است.مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند.

روستای لیوانلو

روستای لیوانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۲ نفر بوده‌است.

روستای ماوی

روستای ماوی (میانه)، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان کاغذکنان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای ماهی‌آباد

روستای ماهی‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. فاصله ان از شهر میانه حدود ۲۰ دقیقه است. اکثر خانه‌های ان به سبک جدید ساخته شده‌اند و خانه‌های نو جای خانه‌های قدیمی را گرفته‌است. به علت ارتباط زیاد با شهر آداب و رسوم این روستا نیز شباهت زیادی به آداب شهری دارد. «اصغری» نام خانوادگی اکثر اهالی این روستا می‌باشد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۸نفر بوده‌است.

روستای مروشین

روستای مروشین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای ملاحاجی

روستای ملاحاجی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه دواقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۸ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.

روستای ملک

روستای ملک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۴ نفر بوده‌است.

روستای ممان

روستای ممان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸۹ نفر بوده‌است.

روستای مندجین

روستای مندجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.طول و عرض جغرافیایی این روستا عبارت است از:۰۰°۶۵’۴۸.۲۲″Eو ۰۰°۹۸’۳۷.۳۵″N که در کنار رودخانه قزل اوزن واقع شده‌است. دارای طبیعت بکر و بسیار زیبا که تحت پوشش گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی می‌باشد.از جمله گونه‌های جانوری می‌توان به این موارد اشاره کرد:بزکوهی، کبک، گراز، خرگوش، روباه، شغال، گرگ، جوجه تیغی، خرس(منقرض شده)، پلنگ(منقرض شده).مندجین از پرمیوه ترین روستاهای میانه محسوب میشود.میوه هایی همچونسیب،گلابی،به،انجیر،هلو،شلیل،زردآلو،آلو،گیلاس،آلبالووانگوردر این روستا وجود دارد .پربارترین میوه های میانهدر این روستا قرار دارد. محصولات مندجین به دلیل هوای نیمه گرمسیری ،خاک مناسب ،نزدیکی به خلخال و طارم و همچنین باران زیاد و اهمیت رودبزرگ قزل اوزن انار زیادی دارد. انار انارهای درشت و یک اندازه و خوش طعم در این روستا بسیار است.روستاهای همسایه مندجین نظیر گاو ،نمهیل و برندق نیز انار زیادی تولید میکنند.طارم یکی از قطب های تولید انار کشور است .۷۰ درصد انار مندجین تبدیل به رب انار شده و روانه بازار میگردد. زردآلو بعد از انار زردالو پرمحصولترین میوه این روستا است که کیفیت بالایی هم دارد .۷۵ درصد زردالوهای این روستا به مربا و قیسی تبدیل میشود . توت بعد از زردالو توت بیشترین محصول را تولید میکند.توتی که برروی درخت خشک میشود و روانه بازار میشود،۱۰۰ درصد توت های این روستا به شیره توت و توت خشک تبدیل میشود. انجیر هرسال در این روستا۸۰ تن انجیر تولید میشود.انجیر با کیفیت این روستا در خلخال و میانه نظیر ندارد.این انجیرها با گرفتن نور مستقیم خورشید و آبیاری مناسب با کیفیت میشوند.۹۰ درصد انجیرها خشک و بقیه مصرف میشوند. انگور انگورروستای مندجین اندازه کیفیت انگور ملایر ومشگین شهر است .هر درخت در این روستا ۴۰ کیلو انگور میدهد.میانگین تولید سالانه انگور در این روستا۵۰ تن است که ۱۰۰ درصد ان توسط بانوان کشمش،آبگوره و شیره انگور میشوند تمشک تمشک این روستا از با کیفیت ترین تمشک های ایران است .این تمشک ها طعم خود را در بالاترین کیفیت در دست دارند.۹۰ درصد تمشک ها مربا و بقیه در زمان رسیدگی به فروش میرود. سیب سیب این روستا از شیرین ترین سیب های ایران به شمار میرود.سیب های خوش رنگ و با کیفیت این روستا زبانزد مردم کاغذکنان است.۱۰۰درصد سیب ها به فروش میرود و یا توسط خود اهالی میل میشود. هلو اگرچه درخت هلو در این روستا کم است ولی هرساله ۳۰ تن هلو از۵۰ درخت به دست می اید. هلوهای درشت که هردو درکنارهم نیم کیلو میشود.این هلو ها صادر میشود. گردو این روستا دومین قطب تولیدخشکبار شهرستان میانه است.گردو یکی از این محصولات خشکبار این روستا است.گردو و بادام که به هوای کاملا گرمسیری نیاز دارند در این روستا رشد خوبی دارند.طبق اعلام باغداران از هر درخت۱۰ کیلوگرم گردوتولیدمیشود.میانگین تولید سالانه گردو در این روستا به ۴۰ تن میرسد. به به محصولی است که در این روستا به فراوانی یافت میشود.سالانه بیش از ۲۰تن به دراین روستا تولید میشود.اکثر به ها توسط بانوان به مربا تبدیل میشوند. گلابی گلابی یک محصول تابستانه است و دراین روستا کمیاب نیست.اگرچه در این روستا رشد خوبی ندارد ولی هرساله۱۰۰کیلوگرم در این روستا تولید میشود.

روستای مونق

روستای مونق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۹ نفر بوده‌است.

روستای مهماندوست

روستای مهماندوست یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است.این روستا قدمت تاریخی زیادی دارد. هرچند تحقیقات باستان‌شناسی در آن انجام نگرفته، اما آثار موجود و به‌دست‌آمده قدمت آن را حتی به قبل از میلاد مسیح می‌رساند. طبق اعتقاد و باور اهالی روستا قبلاً این منطقه به‌نام «مهمان‌شهر» بوده و در اثر زلزله ویران شده و روستای فعلی مهماندوست بر روی خرابه‌های مهمان‌شهر بنا شده‌است که وجود آثار باستانی موید این مطلب است. از جملهٔ این آثار می‌توان به «کول دره‌سی» که به کرات آثار سفالی و سکه‌های قدیمی توسط اهالی یا موقع لوله‌کشی آب در آن پیدا شده، اشاره کرد. وجود گورستان قدیمی در آن طرف رودخانه و وجود تپه‌های مختلف از جمله تپهٔ «سعیدکلهی» و گورهای مختلف در اطراف روستا از جمله قول قبری و سنگ‌های قدیمی از جمله «اللهیار داشی» در «قازان‌بلاغی» مهماندوست که دزدان آثار باستانی آن‌را جابه‌جا کرده و خسارتی به آن وارد کرده‌اند و «پیرننه داشی» در درهٔ قدیمی «پیر دره‌سی» که این سنگ قدیمی که اهالی برای زیارت و نذر و نیاز دور آن جمع می‌شدند در سال‌های اخیر از بین رفته‌است و قازان‌بلاغی که منطقهٔ مشترکی با روستای سانیان سفلی است مربوط به دورهٔ غازان پسر ارغون و همچنین وجود چندین غار یا به گفته اهالی «کهول» و آثار چندی از این قبیل نظر اهالی را در این مورد تأیید می‌کند.
روستای مهماندوست طبق سرشماری عمومی سال۱۳۸۵ کشور با جمعیتی حدود ۲۶۵ نفر و ۵۲ خانوار در یک منطقهٔ دره‌ای و در کنار رودخانه‌ای که دور تا دورش را درختان بلند فراگرفته، قرار دارد.
روستای مهماندوست با وسعتی در حدود ۲۰ کیلومتر مربع در گوشه شمال غرب ایران، جنوب شرق استان آذربایجان شرقی و شمال غرب شهرستان میانه و بخش ترکمانچای قرار دارد. از نظر مختصات جغرافیایی مدارهای “۵۰.۴ ‘۳۶ o37 الی “۳۶ ‘۳۹ o37 منتهی‌الیه شمالی و جنوبی و نصف النهارات “۳۶ ‘۱۸ o47 الی “۴۴.۴ ‘۲۲ o47 حد شرقی و غربی آن را شامل می‌شوند. روستای مهماندوست شش همسایه در اطراف خود دارد که عبارتند از: روستاهای کلهر و ینگجه از شمال، روستای ورزقان از شمال شرق، مزارع بخش ترکمانچای از شرق و جنوب شرق، روستای غریب دوست از بخش جنوبی و روستای سانیان سفلی از سمت غرب و شمال غرب آن‌را احاطه کرده‌اند
در روستاهای متمرکز یا گرد آمده، مساکن روستایى به يکديگر چسبيده و چشم‌اندازى متمرکز و عموماً بدون فضاى خالى به وجود می‌آید. مزارع که محل توليد روستائيان محسوب مى‌شود از خانه‌ها جدا و گاهى در فاصله نسبتاً دورى قرار دارند. عوامل مختلفى در شکل‌گيرى اين تيپ از روستاها دخالت دارند که عمده‌ترين آن‌ها عبارتند از: ضرورت امر دفاع و امنيت، وجود منبع آب دائمى مثل چاه، چشمه و قنات، قوميت، توپوگرافى زمين و شيوه‌اى بهره‌برداری از اراضی. در اينجا بايد متذکر شد که در شکل‌گيرى روستاهاى متمرکز حداقل يکى از عوامل فوق نقش داشته و اغلب چند عامل در به وجود آمدن روستاهاى متمرکز دخالت مى‌نمايند (سعیدی، ۱۳۸۵).

در شناخت تيپ روستاهای پراکنده، شکل و وسعت مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد، زيرا مزارع گسترده، سطوح وسيعى از اراضى را در بر مى‌گيرند؛ و به علت عدم وجود پاره‌اى از مشکلات که در مورد روستاهاى گرد آمده بيان گرديد روستائيان ترجيح مى‌دهند که خانه‌هاى خود را در ميان کشتزارهاى خود بسازند، چون حدود مزارع مشخص و مالکيت مزارع نيز محرز است در نتيجه در داخل هر مزرعه يک خانه بنا می‌گردد (سعیدی، ۱۳۸۵).

روستاهای دارای تیپ بینابین به صورت یکجا دارای ویژگی‌های روستاهای متمرکز و پراکنده بوده و به ندرت در کشور ایران دیده می‌شود؛ و اگر احتمالاً روستائى دارای تیپ مذکور باشد ناشى از وجود برخى عوامل طبيعى و يا انسانى بوده‌است. به عنوان مثال وجود رودخانه‌ها و استقرار مساکن روستائى در حاشيه رودخانه و يا استقرار روستا در امتداد کف يک دره و يا در امتداد يک جاده موجب پيدايش روستاهاى خطى و يا ريسمانى می‌گردد.

با توجه به توضیحات ارائه گردیده روستای مهماندوست در تیپ روستاهای متمرکز (گرد آمده) قرار داشته که از مهم‌ترین عوامل به وجود آمدن این تیپ می‌توان به وجود منابع آبی فراوان و توپوگرافی این منطقه اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که در سالیان اخیر به علت افزایش امنیت اجتماعی- سیاسی- اقتصادی، گسترش استفاده از ماشین، دسترسی به منابع آب و خاک حاصلخیز، بهره‌برداری‌های فردی و خانوادگی مبتنی بر مالکیت خصوصی و فردی آب و زمین، احداث راه و جاده و همچنین وجود مشکلاتی در رفت و آمد در قسمت‌های مرکزی و شرقی روستا (وجود معابر تنگ و باریک) میزان تفرق خانه‌های روستایی افزایش پیدا کرده و روستاییان ترجیح می‌دهند خانه‌های خود را در قسمت‌های شمالی و شرقی، نزدیک باغات و جاده اصلی منتهی به روستا احداث نمایند.
با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط پژوهشگران مختلف ویژگی اساسی مساکن روستایی اختلاط فضای کار تولیدی و فضای مسکونی است (اسپادانا، ۱۳۹۱). به عبارت دیگر مسکن‌های روستایی برخلاف مسکن‌های شهری تنها محل سکونت و استراحت خانواده نیست، بلکه به اقتضای نوع کارکرد اقتصادی خانواده، مرکز نگاه داری و پرورش دام و طیور، تولید فراورده‌های دامی، محل کارگاه صنایع دستی، نگاه داری وسایل تولید و محصولات کشاورزی و همچنین دارای کارکردهای ارتباطی، خدماتی و تسهیلاتی است. تقسیمات داخلی ساختمان‌ها تا حد زیادی متأثر از نحوه معیشت خانواده‌ها ست. به عنوان مثال در بام برخی ساختمان‌ها کاه، علوفه و خوراک دام‌ها و چهارپایان را نگهداری می‌کنند و در برخی از خانه‌های قدیمی‌ زیر اتاق نشیمن طویله‌ای وجود دارد که دام‌ها و چهارپایان به هنگام زمستان در آنجا نگاه داری می‌شوند، تا از سرما محفوظ بمانند. در گذشته به علت وجود نا امنی‌هایی که در روستاها وجود داشت، با نگاه داری دام‌ها و چهارپایان در ‌این محل از دستبرد محفوظ می‌ماندند.

که در سال‌های گذشته خانه‌های روستایی اغلب از مصالح و موادی که محیط طبیعی در اختیار آن‌ها قرار می‌داد (گِل، سنگ و چوب) مورد احداث قرار می‌گرفتند؛ در صورتی که در چند سال اخیر به علت افزایش ارتباطات با جوامع شهری و بهبود وضع اقتصادی خانوارها به دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی، نوع مصالح بکار رفته اغلب شامل سیمان، آجر، گچ، آهن، موزائیک و … است. همچنین به علت افزایش ارتباطات با جوامع شهری، ورود هرچه بیشتر ماشین به زندگی مردم و افزایش سطح سواد و تحصیلات در میان جامعه روستایی، باعث تغییر سبک خانه‌سازی به شیوهٔ شهری (آپارتمانی، باغ ویلا) شده‌است.روستای مهماندوست با داشتن جمعیتی در حدود ۴۴۴ نفر (مرکز، آمار ایران، ۱۳۸۵) از جمعیت نسبتاً جوانی برخوردار است. در سال‌های گذشته با افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ کشور میزان و ترکیب جمعیت تغییرات بسیاری پیدا کرده بود. به عبارت دیگر با مهاجرت جوانان و بخصوص افراد تحصیل کرده به شهرها ترکیب سنی جمعیت به نفع افراد مسنّ افزایش پیدا کرده بود؛ امّا در سالیان اخیر با روند کاهشی مهاجرت و همچنین مهاجرت معکوس (شهر روستا) میزان ترکیب سنی به نفع افراد جوان تر سوق پیدا کرده‌است. در جدول زیر به برخی از آمارهای مربوط به جمعیت این روستا اشاره می‌گردد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۰ نفر بوده‌است.

روستای ناولیق

روستای ناولیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌تپه غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۵نفر بوده‌است.

روستای نشق

روستای نشق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰۰ نفر بوده‌است.

روستای نشلانده

روستای نشلانده یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای نقاآباد

روستای نقاآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۴ نفر بوده‌است.

روستای نقلان

روستای نقلان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای نودوزق

روستای نودوزق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است و در تلفظ ترکی آذربایجانی به آن (نووادیز) میگویند؛ این روستا در ٢۴ کیلومتری شهر میانه و در قسمت شمال شرقی شهرستان میانه قرار دارد. در قسمت جنوبی روستا، روستای کزرج و جنوب غربی روستا، روستاهای آونیلق و صومعه کبودین و در قسمت شمال غربی روستای ونجان قرار دارد.روستای نودوزق در کل به سه محله تقسیم‌بندی می‌شود که اولین محله آن (یوخاری تنگه) به معنای محله بالایی است که بخاطر واقع شدن در قسمت بالایی روستا و همچنین وجود خانه‌های اربابی درگذشته در این قسمت به این نام نامگذاری شده و در این محله چشمه ای قرار دارد که برای استفاده اهالی است. محله دوم به محله (آرا تنگه) به معنای محله وسطی است که بخاطر واقع شدن در قسمت میانی روستا به این نام نامگذاری شده‌است. محله سوم به محله (آشاغی تنگه) به معنای محله پایین است که از نام آن مشخص است به علت واقع شدن در قسمت پایینی روستا به این نام مشهور و شناخته شده‌است.
روستای نودوزق در کنار رودخانه کلمز و در زمین‌هایی مسطح به وجود آمده که از طرف رودخانه ابتدا: رودخانه سپس خانه‌های مسکونی و پس از آن زمین‌های زراعی وجود دارند ولی باغات کمی در آن طرف رودخانه وجود دارند که با گذر از پلی که بر رودخانه کلمز قرار دارد می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.
تاریخ احداث روستای نودوزق دست کم به ٣۰۰ الی ۴۰۰ سال پیش می‌رسد که هسته اولیه روستا از خانه اربابی شروع شده که طبق گفته اهالی حداقل در بیش از ۱۰۰ یا ٢۰۰ سال پیش ساخته شده و کم کم و با گذر زمان به سمت جنوب شرقی گسترش یافت. ولی در سال‌های اخیر بافت قدیمی و کهن روستا کم کم از بین رفته و روستاییان خانه هایشان را از نو و به حالت امروزی ساختند؛ در این بین تعداد چند خانه به صورت قدیمی و اصلی خود باقی مانده بودند که با اجرای طرح هادی قسمتی از ساختمان آن‌ها تخریب و به شکل امروزی بازسازی شده‌اند.با اجرای طرح هادی تمامی محله‌ها و کوچه‌های روستا جدول کشی شدند که از محله بالایی شروع شده و تا رودخانه امتداد دارد؛ با اجرای این پروژه اکثر روستاییان خانه‌های خود را عقب نشینی کردند و باعث تعریض کوچه‌ها و خیابان‌ها شدند.
نووادیز ساخته شده از دو کلمه جداگانه (نووا: به معنی شیار یا دره) و (دوز: به معنی سطح صاف یا هموار) که ترکیب این دو واژه کلمه نوادیز را پدید می آورند که بیانگر شکل کلی روستا است که از طرف بالایی روستا به سمت پایینی (بسمت رودخانه) آن حرکت میکنیم شیب زمین را احساس میکنیم. مثل اینکه هسته اصلی درّه در کنار رودخانه کلمز واقع شده‌است.نودوزق نیز خود از دو کلمه (نو: تازه، جدید) و (دوزق: ساختن، بنا نهادن، چیدن) ساخته شده‌است.
اهالی روستا اکثراً دامدار و کشاورز هستند آن‌ها برای تأمین غذای دام و امرار معاش زراعت و باغداری نیز میکنند؛ که محصولات زراعی شامل (گندم، جو، یونجه و گاهاً نخود و عدس) است و محصولات باغات آن‌ها شامل (سیب، زردآلو، گردو، سنجد، گلابی و آلو) است.نووادیز اسم روستایی در بخش کندوان؛ دهستان تیرچای شهرستان میانه که به صورت تغییر داده شدهٔ (نودوزق) نوشته می‌شود.”نووادیز” اسمی مرکب است که از واژه های ‘نووا’ و ‘دیز’ ساخته شده‌است.
(نؤوه و نؤوا) در زبان ترکی آذربایجانی به معنی {هسته یا مرکز} است .دیز در زبان ترکی به معنای زانو و مکان مرتفع است.”واژه ی دیز در اسامی مناطق مختلف آذربایجان بکار رفته است، به مفهوم مکان بلند و تپه می باشد.” و در اسامی قدیمی اکثراً به معنی قلعه بکار رفته است.واژه‌های “دز” و “دژ” که به معنی قلعه و حصار می‌باشند از واژه‌های فوق ایجاد شده‌اند.با توجه به مطالب فوق، نووادیز به مفهوم مکان بلند مرکزی یا قلعه مرکزی بوده و آبادی نووادیز آبادی ایجاد شده در جوار آن است که اسم خود را از اسم قلعه یا مکان مرتفع مجاور گرفته‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۹ نفر بوده‌است.

روستای نودیق

روستای نودولق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان شرقی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌است.

روستای نوروزآباد

روستای نوروزآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای نی‌باغی

روستای نی‌باغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.روستا های همجوار شامل ملک،خناوند ، سوین وحصار میباشد . اهالی روستا مردم خونگرم ودلنواز است و داری محصولات باغی همچون سیب وزرد آلو و گیلاس آلبالو و…. است.کوه چهل نور به عنوان زیارتگاه و مکان مقدس یاد میشود و ایام قدیم به زیارت و دعا به آن جامی رفتند. به گفته ریش سفیدان در این مکان چهل تا نور دیده بودند.این روستا دارای امکاناتی همچون برق راه آسفالت تلفن و گاز و مسجد ومدرسه ابتدای وخانه بهداشت است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۶ نفر بوده‌است.

روستای وردوق

روستای وردوق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷ نفر بوده‌است.

روستای ورزقان

روستای ورزقان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان مرکزی بخش ترکمانچای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۸۰ نفر (۲۵۴ خانوار) بوده‌است.

روستای ورنکش

روستای وَرنَکِش روستایی در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمانچای شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی واقع شده است. روستای وَرنَکِش در امتداد روستای صومعه علیا قرار دارد. این روستا دارای یک سد کوچک است.در تاریخ ۹۸/۸/۱۷ ساعت ۲/۱۷ بامداد جمعه زلزله ای به قدرت ۵/۹ بر مقیاس ریشتر روستای ورنکش را لرزاند که باعث کشته شدن ۵ نفر و زخمی شدن چند صد نفر و تخریب بسیاری از منازل و آغل ها و تلف شدن چندین راس گاو و گوسفند شد.سیب گندم گردو زردآلو از محصولات رایج این روستاء می باشد.همچنین دیگر محصولات این روستاء آلوچه فندق جو و قالی بافی نیز در این روستاء رواج دارد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۹۱۶ نفر (۳۵۶خانوار) بوده‌است.

روستای وکند

روستای وکند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای ولستان

روستای ولستان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است. این روستا جنگلی و سرسبز است. روستای ولستان به دلیل کاشت درختان دیمی نیاز به آب زیادی ندارد، دراین روستا باران زیاد می‌بارد، خاک حاصلخیزی دارد و گرمای مطلوبی دارد و به همین دلیل جنگلی است. گودره که در کل میانه معروف است همراه با باغداران دارای درختان زیادی مثل درخت انگور، انجیر، ازگیل، سیب، گلابی، آلبالو و گیلاس، به، زردآلو، زرشک آلو، هلو، توت، تمشک و… است و می‌توان از این درختان برداشت کرد چون آزاد است وصاحبی ندارد. کمبود جمعیت در این رو باعث شده برخی درختان باغی خشک یا میوه کم دهند. همچنین بعد از باغداری مردم این روستا به شغل کشت گندم مشغولند. گندم این روستا در هیچکجای میانه نظیر ندارد. همچنین مردم این روستا به کشت کدوحلوایی، عدس، نخود، خیار، بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی، کدو، پیاز و… نیز عادت دارند. همچنین دامپروری و پرورش طیور نیز در این روستا یکی دیگر از شغل‌های مردم است.۳۷

روستای ولیین

روستای ولیین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است در سال‌های اخیر کشاورزی در این روستا شاهد افت و خیزهای فروانی بوده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای ونجان

روستای ونجان روستایی از توابع شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. كانال تلگرامي روستاvanjankati فاصله روستای ونجان تا میانه، حدود۳۵ کیلومتر است. مردم روستا به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند. جمعیت ونجان حدود ۸۰ خانوار می‌باشد. جمعیت این روستا پس از انقلاب ۱۳۵۷، بعلت مهاجرت به شهرهای بزرگ کاهش یافت ولی در سالهای اخیر با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از سوی دولت و ایجاد امکانات رفاهی نظیر اب بهداشتی، برق، گاز و جاده‌های اسفالته، روند مهاجرت از شهر به روستا به‌طور نامحسوسی افزایش یافته‌است. روستای ونجان استعداد سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گردشگری، کشاورزی و باغداری را با توجه به شرایط اب و هوای معتدل و نیمه کوهستانی را دارد. در زمینه گردشگری نیز کارهای صورت پذیرفته‌است و با طرح هادی متأسفانه بافت قدیمی این روستا از بین رفت ولی باعث ارتقا مدنیت در این روستا شده‌است.

روستای ونجان یا به تلفظ اهالی ونگان واقع شده دردهستان تیرچایی بخش کندوان حدود ۱۰کیلومتری قسمت شمالی روستای اونلیق همجواربا روستای کسلان که فاصله تقریبی آن با شهرستان میانه حدود ۲۵ کیلومتراست.اهالی روستای ونجان هم اکنون درحال انجام سرمایه گذاری دربخش زیرساخت ها وآبادانی وپیشرفت این دیاروساخت خانه باغ وویلاهای مدرن میباشند.روستان ونجان با مردمانی کوشا وبا فرهنگ که تابه اکنون میزبان ده ها هنرمند وبازیگر بوده وشایان ذکراست که آهنگ آنا یوردوم آذربایجان توسط خواننده محبوب احمدنایبی دراین خطه سرسبز سروده شده است.ضمنا این روستا زادگاه پدری دو هنرمند معروف کشور آقای هادی کاظمی (دوو برره) و سارا رسول زاده(نجلا) می باشد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۸ نفر بوده‌است.

روستای وهیل

روستای وهیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای هشی‌آباد

روستای هشی‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای هفت‌چشمه

روستای هفت‌چشمه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای همپا

روستای همپا (میانه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی ایران است ونام قدیم آن هامپالیق یا همان زمین مسطح یا کشاورزی معنی می‌شود و در گذشته دارای خان‌های متعدد و زیادی بوده و در زمان تقسیم اراضی قبل از انقلاب بخش اعظمی از اراضی خود را از دست داد.این روستا در دهستان گرمه جنوبی قرار دارد . بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای هندلان

روستای هندلان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۴ نفر بوده‌است.

روستای یال‌قشلاقی

روستای یال‌قشلاقی یا یارقشلاقی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷ نفر بوده‌است.

روستای یالقوزآغاج

روستای یالقوزآغاج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی بخش ترکمان‌چای شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۵ نفر (۷۹ خانوار) بوده‌است.

روستای یان‌بلاغ

روستای یان بلاغ (میانه)، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان کاغذکنان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۸ نفر (۹۰خانوار) بوده‌است.

روستای یدی‌بلاغ

روستای یدی‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۴ نفر بوده‌است.

روستای یله‌قارشو

روستای یله‌قارشو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۲ نفر بوده‌است.

روستای ینگ‌آباد چای

روستای ینگ آبادچای، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان شیخ درآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۸ نفر (۴۳خانوار) بوده‌است.

روستای ینگ‌آباد کوه

روستای ینگ‌آباد کوه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان کله‌بوز شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۳ نفر (۵۴خانوار) بوده‌است.

روستای ینگجه

روستای ینگجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروان غربی شهرترکمنچای واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۴ نفر (۷۳ خانوار) بوده‌است.روستای ینگجه به واسطهٔ موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است که در تابستان معتدل و در زمستان‌ها بسیار سرد است؛ و یکی از نقاط سردسیر کشور به‌شمار می‌رود. زبان امروزی ساکنان این روستا، ترکی آذربایجانی می‌باشد. زبان ترکی آذربایجانی از شاخهٔ اغوز زبان‌های ترک‌تبار از گروه زبان‌های آلتاییاست. خاستگاه زبان‌های ترکی، استپ‌های جنوب سیبری بوده‌است و گویندگان اصلی آن را ترک‌تباران تشکیل می‌دهند.
اراضی روستا دارای خاکی بسیارمرغوب و حاصلخیز با قابلیت کشت انواع محصولات کشاورزی بوده و به همین سبب شغل اغلب اهالی کشاورزی ودامداری می‌باشد و بیشتر اراضی این روستا زیر کشت محصولات کشاورزی واقع گردیده است که سبب مهاجرت معکوس شهر به روستا شده و باعث ساخت‌وساز اصولی روستا گردیده است. عمده محصولات کشاورزی این روستا: گندم، جو و انواع گیاهان علوفه‌ای است و همچنین باغات سیب و گردو است.این روستا بواسطه علم حسینی بسیار معروف است که در ماه محرم میزبان عزاداران بیشماری از تهران، کرج، تبریز وسایر شهرهای کشور می‌باشد.[نیازمند منبع] روستا دارای مدرسه ابتدایی وراهنمایی می‌باشد که توسط اهالی روستا و افراد تحصیل کرده بومی اداره می‌شود این روستا دارای عسل و محصولات دامی است.

روستای ینگجه دلیگانلو

روستای ینگجه دلیگانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۴ نفر بوده‌است.

روستای ینگی‌کند

روستای ینگی کند (میانه)، روستایی از توابع بخش کاغذکنان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان کاغذکنان مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۴ نفر (۱۶خانوار) بوده‌است.

روستای ینگی‌کندی

روستای ینگی کندی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان گرمه جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر (۱۵ خانوار) بوده‌است.

روستای ینگی‌کندی (گرمه جنوبی)

روستای ینگی‌کندی یک روستا در ایران است که در دهستان گرمه جنوبی شهرستان میانه واقع شده‌است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۲ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *