رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ تیر ۱۴۰۱

روستاهای سنندج ( معرفی ۱۸۹ روستای سنندج )

اشتراک گذاری

روستاهای سنندج را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد .۱۸۹ روستای سنندج که کردنشینان مهمان نواز و خونگرم ساکن آنها هستند و سالانه گردشگران زیادی برای سیاحت به این روستاها می روند . در ابتدا با شهرستان سنندج آشنا می شویم . شهرستان سنندج یکی از شهرستان‌های استان کردستان در غرب ایران است. مرکز این شهرستان شهر سنندج است. این شهرستان در مرکز استان قرار دارد.جمعیت این شهرستان بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۵۰۱۴۰۲ نفر بوده‌است.

روستاهای سنندج

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان سنندج
دهستان آبیدر
دهستان آرندان
دهستان حومه (سنندج)
دهستان نران
دهستان سراب قامیش
شهر: سنندج

بخش کلاترزان
دهستان ژاورود غربی
دهستان کلاترزان
دهستان نگل
شهر: شویشه

بخش سیروان
دهستان ژاورود شرقی
دهستان میانرود
بخش حسین‌آباد
دهستان حسین‌آباد شمالی
دهستان حسین‌آباد جنوبی

روستاهای سنندج

ریشه نامگذاری سنندج

شهرستان سنندج را به علت واقع شدن در دامنهٔ کوه، در قدیم سنه می‌خواندند و چون قلعه آن از لحاظ نظامی اهمیت زیادی داشته، آن را سنه‌دژ (قلعه‌ای در پای کوه) می‌نامیدند که کم‌کم به سنندج بدل شد. ژاک دمورگان که در اواخر سلطنت ناصرالدین‌شاه به ایران آمده، همه‌جا از این شهر با نام سنه یاد کرده‌است.سابقهٔ سکونت در محل کنونی شهر سنندج (سنه یا سنه‌دژ) به گذشته‌های دور بازمی‌گردد. با این وجود شهر جدید سنندج در دورهٔ صفوی و در روزگار شاه‌صفی در سال ۱۰۴۶ هجری قمری توسط سلیمان‌خان اردلان پایه‌گذاری شده‌است. نام سنه به احتمال زیاد از ریشه اوستایی گرفته شده‌است. تا قبل از دوره قاجار از این شهر به‌عنوان سنه یاد می‌شده‌است اما بعد از این دوره به سنندج تغییر نام پیدا کرد.

تاریخچه‌ای از منطقهٔ سنندج

پس از انهدام قلعه حسن‌آباد، در سال ۱۰۴۶ هجری قمری در زمان حکومت شاه صفی، سلیمان‌خان اردلان پسر تیمورخان اردلان از بستگان مورد اعتماد شاه صفی به کردستان آمد، مرکز ایالت کردستان را از حسن‌آباد به سنندج انتقال داد و شهر سنندج را در محل روستای سینه پی نهاد و دژ حکومتی را بر بالای تپه‌ای به بلندای ۲۰ متر در کنار روستای سینه (که امروزه به باشگاه افسران معروف است) ساخت و در بیرون و پیرامون دژ؛ خانه، گرمابه و بازار و مسجدی ساخت و یک رشته کاریز نیز در دشت «سرنوی» پی نهاد و آب آن را به شهر و میان قلعه آورد. دژی را که «سلیمان خان» بنا نهاد «سنه دژ» نامیدند که بر اثر گذشت زمان و تلفظ‌های گوناگون به «سنه دج» و سپس «سنندج» دگرگون شد. بنای اصلی آن از زمان خسروخان اول تا امان‌الله خان اول طول کشید. حسنعلی خان اردلان، والی سنندج در سال ۱۱۱۶ هجری قمری درمیان قلعهٔ حکومتی چند تالار و عمارت بنیان می‌کند و سپس مسجد و مدرسه‌ای بزرگ در شهر سنندج بر پا می‌کند که دو منار بلند داشته‌است. این دو منار یک صد سال پا بر جا بود تا اینکه «امان‌الله خان اردلان» والی کردستان که مردی سخت مذهبی و تندرو بود، آن را تخریب کرده و به جایش مسجد و دو منار و باغی به نام فردوس ساخت.

روستاهای سنندج

جاهای دیدنی سنندج

موزه‌ها
موزه سنندج (عمارت سالار سعید)، خیابان امام خمینی. معماری و ساخت این ساختمان موزه خود نشان از معماری عصر قاجاریه دارد. زیر زمین موزه به شکل حوض خانه ساخته شده و دارای سقف گنبدی شکل با تزیینات و آئینه کاری است و در همین قسمت شاه نشین و حوض سنگی به شکل شش ضلعی ساخته شده‌است. جالب‌ترین قسمت موزه ارسی بزرگ تالار است که ۴سال صرف ساختن آن شده‌است. موزه سنندج بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی است که در بخش باستان‌شناسی آن اشیای دوره‌های مختلف از ماقبل تاریخ تا دوره قاجار نگهداری می‌شود. در میان اشیای پیش از تاریخ، بخش پیه‌سوزهای مکشوفه از بانه بسیار قابل توجه هستند. موزه تاریخ طبیعی، خیابان فلسطین. این موزه وابسته به آموزش و پرورش استان کردستان می‌باشد. موزه در برگیرنده پیکره جانوران گوناگون منطقه کردستان است که به صورت علمی تاکسیدرمی (خشک) شده و در ویترین‌های مخصوص به نمایش درآمده‌اند.

عمارت و خانه‌های تاریخی
از عمارت و خانه‌های تاریخی شهر سنندج می‌توان به عمارت خسروآباد، موزه سنندج، عمارت مشیر دیوان، عمارت امجدالاشراف، عمارت وکیل الملک، عمارت احمدزاده، عمارت سرهنگ آزموده اردلان، عمارت ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام، عمارت ملک التجار، مجموعه عمارت شیخ محمد باقر غیاثی، عمارت سالار سعید (موزه سنندج)، عمارت آصف وزیری (خانه کرد)، خانه پیر مرادی، خانه معمار باشی، خانه آیت‌الله شیخ محمد مردوخ کردستانی، خانه گله داری و خانه مجتهدی اشاره کرد.

بازارها
مشهورترین و تاریخی‌ترین بازارهای سنندج عبارت اند از بازارتاریخی سنندج و بازار سرتپوله. بازار سنندج در دو طرف خیابان انقلاب قرار گرفته و در سال ۱۰۴۶ ه‍.ق هم‌زمان با مرکزیت شهر سنندج به‌عنوان مرکز حکومت اردلان‌ها ساخته شده‌است. پلان این بازار به صورت مستطیل بزرگی است که در اثر خیابان کشی دوران حکومت پهلوی به دو بخش تقسیم شده و بخش شمالی آن بازار سنندجی است و بخش جنوبی آن بازار آصف نام گرفته‌است.

روستاهای سنندج

حمام‌ها
از حمام‌های تاریخی سنندج می‌توان به حمام شیشه، حمام خان، حمام صلاحی، حمام عبدالخالق، حمام عمارت آصف، حمام عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام، حمام وکیل الملک، اشاره کرد.

دیگر آثار تاریخی
پل تاریخی قشلاق واقع در شرق سنندج، بر روی رودخانه قشلاق ساخته شده که از آثار دوره صفویه و زندیه است.ساختمان شهرداری این ساختمان در زمان دولت دکتر مصدق و توسط «ابراهیم مختار پوریان» معمار سنندجی ساخته شده‌است.
جاذبه‌های مذهبی
سنندج بالغ بر ۱۴۰ مسجد دارد، بیشتر منابع از شهر سنندج به‌عنوان شهر مساجد ایران یاد می‌کنند.

مساجد
از مساجد تاریخی سنندج می‌توان به مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون، مسجد امین، مسجد خورشید لقا خانم، مسجد دارالاحسان، مسجد دارالامان، مسجد رشید قلعه بیگی، مسجد وکیل، مسجد وزیر اشاره کرد.

دارالقران بین‌المللی سنندج
هم‌اکنون در حال ساخت است که به گفته سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان هدف آن را ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرده‌است.

امامزاده‌ها
از دیگر مکان‌های مذهبی اسلامی می‌توان به، امامزاده پیرعمر سنندج، امامزاده پیرمحمد، مقبره شرف الملک اردلان، مقبره شیخ محمد باقر غیاثی و مقبره هاجر خاتون خواهر علی بن موسی الرضا اشاره کرد.

مکان‌های مذهبی دیگر ادیان
از مکان‌های مذهبی دیگر ادیان که در حال حاضر پابرجا مانده‌است می‌توان به کلیسای سنندج و کنیسه یهودیان سنندج اشاره کرد.

جشن‌های مذهبی
از دیگر جاذبه‌های شهر سنندج مراسم عرفانی دراویش می‌باشد که به صورت هفتگی در برخی تکایای آن اجرا می‌گردد و گردشگرانی از این مراسم دیدن می‌نمایند. در استان کردستان دو فرقه عمده تصوف وجود دارد: قادریه و نقشبندیه

روستاهای سنندج

روستاهای سنندج

روستای علی‌آباد

علی‌آباد (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر (۲۸خانوار) بوده‌است.

روستای علی‌آباد بزیندر

علی‌آباد بزیندر،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای آساوله

آساوله (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰۰۹ نفر (۲۳۹۶ خانوار) بوده‌است.

روستای آلیجان

آلیجان (سنندج)،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای اجگره

اجگره، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. معنی اجگره : همنشین بد
اجگر این کار ما از هم نشین است
عذاب دوزخ ازبئس القرین است .
( اسرارانامه عطار )
اما معنی نام محلی آن فرق میکند “هژیره” به معنی : شایستگی و لیاقت. || هرچیز که آن را محترم دارند و خاصگی. || زیبائی. || جلدی و چابکی. || هوشیاری.
این روستا در دهستان آرندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۳ نفر بوده‌است.

روستاهای سنندج

روستای امروله

امروله، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۳ نفر بوده‌است.

روستای اندر

اندر (سنندج)،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۱ نفر بوده‌است.

روستای اندرآب

اندرآب (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.

روستای انگوژان

انگوژان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای اویهنگ

اویهنگ، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷۲ نفر بوده‌است.

روستای آرندان

ئارهنان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ئارهنان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۰۶ نفر بوده‌است.

روستای باباریز

باباریز، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳۰ نفر بوده‌است.

روستای بازی رباب

بازی رباب، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۰ نفر بوده‌است.

روستای باقل‌آباد

باقل‌آباد ، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای باینچقلو

باینچقلو، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.

روستای باینچوب

باینچوب،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. باینچوب به علت وجود آرامگاه بابا شیخ احمد روستایی مذهبی به شمار میاید و هر سال میزبان زائرانی است که از نقاط مختلف به جهت زیارت مرقد بابا شیخ احمد میایند میباشد ، حضرت بابا شیخ احمد دارای مقام و اعتبار خاصی در میان مردمان منطقه علل الخصوص مردمان شهر سنندج میباشد و همین موضوع یکی از دلایل برجسته کردن باینچوب در منطقه میباشد ، از دلایل دیگر اهمیت این روستا می توان بیان کرد که این روستا زادگاه بسیاری انسانهای بزرگ ، صاحب نظر و تاثیر گذار در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی میباشد ، همچنین موقعیت جغرافیایی و تقسیم بندی محلی و عرفی باینچوب بعنوان موقعیت میانه یعنی قرارگیری و نزدیکی در میانه چند منطقه مانند چم شار ، سارال ،لیلاخ ،گروس ، کلاترزان میباشد ، از دلایل دیگر می توان به وجود طبیعت بکر و کوههای مرتفع و نامی در منطقه مانند سخناخ ، آلمالو ، سنگر سید عطا نام برد ، وجود اتحاد و همدلی میان مردم روستا و شهر نشینان باینچوبی بخصوص در مراسم فقدان و از دست دادن ها ، یکی دیگر از دلایل بزرگی نام باینچو در منطقه میباشد .
این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴۳ نفر بوده‌است.

روستای برازان

برازان (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۴ نفر بوده‌است.

روستای برزآب

برزآب، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای برقرو

برقرو، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳۶ نفر بوده‌است.

روستای برودر

برودر، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای بزان

بزان، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۲ نفر بوده‌است.

روستای بزلانه

بزلانه،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰ نفر بوده‌است.

روستای بنه‌دار

بنه‌دار روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۶ نفر بوده‌است.

روستای بوربان

بوربان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۱ نفر بوده‌است.

روستای پتلیدر

پتلیدر، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است. اهالی این روستا مهاجرانی از روستای تخته هستند که به دلیل دور بودن مزارعشان از روستای تخته در کنار مزارعشان که در حال حاضر پَتلیدَر نام دارد ساکن شدند.

روستای پیچون

پیچون، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۲ نفر بوده‌است.
درخت کهنسال
در روستای پیچون دو درخت بنهٔ کهنسال وجود دارد که یکی پشت تپ پیچون، و دیگری در درهٔ خوش‌نظر قرار دارند، و به ترتیب با شماره‌های ۵۸۲ و ۵۸۴ در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ به عنوان میراث طبیعی ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند.

روستای تازه‌آباد دکتر واسع

تازه‌آباد دکتر واسع، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد دویسه

تازه‌آباد دویسه، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد عیسی‌آباد

تازه‌آباد عیسی‌آباد ، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۴ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد قراگل

تازه‌آباد قراگل،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد قلعه جوق

تازه‌آباد قلعه جوق، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد کیخسرو

تازه‌آباد کیخسرو، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در کلاترزان ،شویشه ،چهل کیلومتری سنندج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است.

روستای تخته

تخته (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۷ نفر بوده‌است. طبق آمار سازمان بهداشت و آموزش پزشکی، در سال ۱۳۷۵ جمعیت روستای تخته ۱۵۰۰ نفر بوده که این تعداد به دلیل مهاجرت بی‌رویه به شهرها، که بیشتر به دلیل نبود درآمد در روستا بوده‌است، به ۷۸۰ نفر در سال ۱۳۸۹ رسیده‌است

روستای تکیه هشمیز

تکیه هشمیز،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای تودارروته

تودارروته، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۸ نفر بوده‌است.

روستای تودارصمدی

تودارصمدی،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۸ نفر بوده‌است.

روستای تودارملا

تودارملا، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۸ نفر بوده‌است.

روستای توریور

روستای توریور در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی و در موقعیت ساعت هفت و سی دقیقه شهر سنندج واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۶۷ نفر (۲۰۶خانوار) بوده‌است.از میوه های این روستا میتوان به توت فرنگی اشاره کرد که به سراسر ایران نیز ارسال میشود.

روستای تیرگران

تیرگران،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.این روستا در نزدیکی روستای قلیان سنندج قرار دارد و در کنار سد وحدت سنندج واقع است و از روستاهای اطراف ش هم می توان به به ایسیر یا عیسی در اشاره کرد.این روستا در ۵۰۰متری سد وحدت سنندج قرار دارد و البته هیچ امکاناتی اعم از گاز.آب.تلفن برخوردار نیست.جاده ی آن نیز خاکی ست و آسفالت نیست.یک دشت هم در کنار این روستا وجود دارد که به دشت الیار معروف است.

روستای تیژتیژ

تیژتیژ، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۳ نفر بوده‌است.

روستای جبرئیلان

جبرئیلان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۵۳ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.

روستای جنت‌بو

جنت‌بو روستایی است از توابع كلاترزان که در ۴۵ کیلومتری جاده سنندج به مریوان قرار دارد.این روستا دارای آب و هوای کوهستانی و پوشش‌های گیاهی گوناگون است.جمعیت جنت‌بو ۵۶۱ نفر (۱۱۰ خانوار) است.

روستای چاولکان حاجی

چاولکان حاجی، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۷ نفر بوده‌است.

روستای چتان

چتان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۸ نفر بوده‌است.

روستای چرمیله

چرمیله، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۲۲ نفر بوده‌است.

روستای چرندو

چرندو، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. روستای چرنو یکی از روستاهای بخش مرکزی سنندج در استان کردستان و مربوط به دهستان روستای سراب قامیش است که این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر سنندج و در مسیر جاده آسفالته دیواندره واقع شده است. چرنو، به معنای چراگاه می باشد و روستای چرنو دارای کوه و مراتع زیاد است و محل چرای دام می باشد و به همین دلیل به چرنو یعنی محل چرای دام نامگذاری شده است. روستای چرنو دارای امکانات آب آشامیدنی، برق، تلفن، گاز و مدرسه ابتدای و طرح هادی است. این روستا دارای یک مسجد است که این مسجد در سال ۱۳۴۲ ساخته شده و در سال ۱۳۸۸ با همت و مساعدت مردم روستا و خیرین کاملا تخریب و بازسازی گردید. این روستا دارای یک مدرسه ابتدایی ۵ کلاسه و در حدود ۲۲ دانش آموز است. شغل مردم روستای چرنو، کشاورزی و دامداری است و از لحاظ کشاورزی دارای محصولات گندم، جو، نخود و اکثرا به صورت دیم می باشد. کوههای معروف روستای چرنو عبارتند از: سخناخ – مره شان و روستاهای اطراف چرنو عبارتند از : ماموخ سفلی – باینچوک – کچک چرمگ – سراب قامیش – چل گزی و تازه آباد در سال ۱۳۸۷ به بعد تاکنون، طرح های مختلفی به مرحله اجرا درآمد که این طرحها نقش بسزایی در پیشرفت روستا داشته است که این طرح ها به شرح ذیل می باشد: ۱- اجرای فاضلاب کشی روستا ۲- احداث پارک کودک ۳- احداث و بازسازی تعداد ۲ دهنه چشمه موجود در داخل روستا ۴- احداث جایگاه زباله و احداث پل روستای چرنو، یکی از روستاهای بسیار قدیمی است که حدود چند زیارتگاه در اطراف روستا نشان بر آن دارد که این روستا دارای قدمتی حدود ۷۰۰ سال است
این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۱ نفر (۱۱۰خانوار) بوده‌است.

روستای چناران

چناران (سنندج)،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای چناره

چناره (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۰ نفر بوده‌است.

روستای چنو

چنو، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. و آب هوایی سرد دارد.این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۷ نفر بوده‌است.

روستای چهل گزی

چهل گزی (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۱ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد

حسن‌آباد (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷٬۲۹۲ نفر (۱٬۸۶۸خانوار) بوده‌است. روستای حسن‌آباد در سال ۱۳۸۹ به شهر تبدیل و با تأسیس شعبه شهرداری و با توجه به نزدیکی مسافت به عنوان ناحیه منفصل شهری از شهرداری منطقه ۳ سنندج شناخته‌شد.

روستای حلوان

حلوان (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۳ نفر بوده‌است.

روستاهای سنندج

روستای خاکروزی

خاکروزی، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵ نفر بوده‌است.

روستای خانقاه جوجو

خانقاه جوجو، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای خانقاه حسن گاوگیر

خانقاه حسن گاوگیر، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای خانقاه گلین

خانقاه گلین،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۲ نفر بوده‌است.

روستای خروسه

خروسه(“خورۆسه” به کوردی) یک منطقهٔ مسکونی کردنشین ایران است که در استان کردستان واقع شده‌است.خروسه ۸۰۰ نفر جمعیت دارد.

روستای خشکه‌دول

خشکه دول (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۷ نفر بوده‌است.

روستای خشکین کوماسی

خشکین کوماسی، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۲ نفر بوده‌است.

روستای خلیچیان

خلیچیان،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. خلیچیان فاصله‌ای حدوداً ۱۵ کیلومتری با شهر سنندج دارد ، این روستا در بین دو کوه واقع شده‌است و در زمستان‌ها به دلیل واقع شدن در دامنه کوه هوایی سرد و زمستانی دارد .این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹۹ نفربوده‌است.

روستای خلیفه ترخان

خلیفه ترخان،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای خنجره سفلی

خنجره سفلی،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای خواشت

خواشت، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای خوشاب

خوشاب (سنندج)، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای خیاره

خیاره یک روستا در ایران است که در استان کردستان واقع شده‌است.خیاره ۶۰۶ نفر جمعیت دارد.

روستای دادانه

دادانه،روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای دادانه کمانگر

دادانه کمانگر، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۴ نفر بوده‌است.

روستای دانیکش

دانیکش روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا بین دو روستای نگل و شویشه قرار دارد.این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۲۹ نفر بوده‌است.

روستای دربنده

دربنده، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌است.

روستای درویشان

درویشان (سنندج)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۲ نفر بوده‌است.

روستای دره خشکه

دره خشکه، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۴ نفر (۴۰ خانوار) بوده‌است.

روستای دره کوله

دره کوله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستای دریله

دریله، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر (۴۲خانوار) بوده‌است.

روستای دوشان

دوشان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰۰۹ نفر (۲۱۱۳ خانوار) بوده‌است.

روستای دول باغ

دول باغ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای دولبندی

دولبندی، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای دولت‌آباد

دولت‌آباد (کورکوره)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۳ نفر (۱۶۹خانوار) بوده‌است.

روستای دویسه

دویسه (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۰ نفر بوده‌است.

روستای رشنش

رشنش، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌است.

روستای زروان

زروان (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای زندان

زندان (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

روستای زنوری

زنوری، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴ نفر بوده‌است.

روستای زونج

زونج، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳۵ نفر بوده‌است.

روستای ساتیله

ساتیله، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۵ نفر بوده‌است.

روستای سالیان

سالیان (سنندج)، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده‌است.

روستای سراب باینچقلو

سراب باینچقلو، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای سراب قامیش

سراب قامیش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. سراب قامیش روستایی در منطقه سارال در شمال سنندج ۱۵ کیلومتری شمال سنندج واقع شده و بر روی سد قشلاق واقع شده . از نکات مثبت روستا می توان به خوش صفا بودن و زیبایی منطقه ، دلنشین بودن آن و موقعیت جغرافیای عالی اشاره کرد امکانات آن عبارت است از مدرسه ابتدایی ، راهنمایی دخترانه ، راهنمایی پسرانه ، درمانگاه ،زمین ورزشی چمن،باشگاه ورزشی ، ایستگاه آتش نشانی و غیره.
از نکات منفی این روستا می توان به تبدیل شدن زراعی کشاورزی به مسکونی، کمبود(نبود) آب اشامیدنی (۱ساعت در شبانه روز) با وجود قرار گرفتن بر روی سد ، آنتن دهی خیلی ضعیف، محدودیت اینترنت ADSL به ۲مگابیت، قطع وصلی زیاد برق و تلفن ثابت، نبودن سرویس رفت و آمد شهری به صرفه، نبود پارک و فضای سبز ، و گرانی زمین مسکونی به دلیل غارت و خورد شورای و دهیار روستا و کم اهمیتی نسبت به آن است.
این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۰۱ نفر بوده‌است.
روستاهای اطراف
از روستاهای اطراف می توان به تازه آباد دویسه-چهل گزی-دویسه-چرنو-تودار صمدی و چتان می توان اشاره نمود.این دهستان در کنار سد وحدت سنندج قرار دارد.

روستای سرخه دزج

سرخه دزج، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آرندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۲۱ نفر بوده‌است.

روستای سرسوی سفلی

سرسوی سفلی، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای سرسوی علیا

سرسوی علیا، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱ نفر بوده‌است.

روستای سرنجیانه سفلی

سرنجیانه سفلی، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۸۳ نفر بوده‌است.

روستای سرنجیانه علیا

سرنجیانه علیا، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۸۹ نفر بوده‌است.

روستای سرهویه

سرهویه، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۹ نفر بوده‌است.شغل اصلی اهالی روستا کشاورزی میباشد.محصول اصلی توت فرنگی وگردومیباشد.بزرگترین چشمه که آب روستا رانیزتامین میکنددرزبان محلی به (هانه چیا)به معنی آب خنک معروف است. از جاذبه های گردشگری میتوان به (درو ویم)دره ویم (درو دگا)دره روستا اشاره کرد
روستای سرهویه در چند سال اخیر نسبت به روستاهای اطراف خود چه از نظر جمعیت چه از نظر ساخت ساز رشد زیادی داشته در سالهای ۹۴ و۹۵ روستای سرهویه شاهد مراسمات بزرگی به نام (بهشت ژاورد) که به صورت خود جوش از طرف اهالی روستا برگزار شد شاهد سیلی عظیمی از مردم که از اقسا نقاط کردستان بود حضور به عمل اوردن بود.وهمچنین اولین جشنواره گردو سنندج در روستا سرهویه که با کمک مردم و دهیاری این روستا بود برگزار شد

روستای سفیدبن

سفیدبن، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴ نفر بوده‌است.

روستای سمان

سمان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹ نفر بوده‌است.

روستای سمیران

سمیران (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷ نفر بوده‌است.

روستای سنگ سفید

سنگ سفید روستایی در دهستان نران بخش مرکزی شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۵ نفر (۱۴ خانوار) بوده‌است.

روستای سنگ سفید (حسین‌آباد)

سنگ سفید روستایی در دهستان حسین‌آباد جنوبی بخش حسین‌آباد شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۸۷ نفر (۵۶خانوار) بوده‌است.

روستای سو

سو یک روستا در ایران است که در استان کردستان واقع شده‌است. سو ۵۶۶ نفر جمعیت دارد.

روستای سواریان

سواریان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای سوره‌وان

سوره‌وان، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌است.

روستای سه پیران

سه پیران، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۲ نفر بوده‌است.

روستای سیاسران سفلی

سیاسران سفلی، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. تمام ساکنان این روستا از طائفه بزرگ کرد سیاسر هستند.این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۹ نفر بوده‌است.

روستای سیاسران علیا

سیاسران علیا، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. تمام مردم این روستا از طائفه بزرگ کرد سیاسر می‌باشند.این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

شویشه

شویـِشِه شهری است در استان کردستان در غرب ایران. این شهر مرکز بخش کلاترزان شهرستان سنندج است.جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۲۲۹ نفر بوده‌است.این شهر در جادهٔ سنندج به مریوان واقع شده‌است.وجه تسمیه شویشه ازکلمه کوردی شه وی شا گرفته شده بمعنی شب شاه شویشه مرکزبخش کلاترزان است،مکانهای دیدنی شویشه ابشارشویشه،کوه زیبای سیه چشم،وتپه باستانی گردی ون است.پارک تفریحی مکانی ارام وباصفاروبروی شهراست که مسافران میتوانند دران استراحت کرده ولذت ببرند،عسل طبیعی یکی از سوغات های شهرشویشه است.

روستای شهرک وحدت

شهرک وحدت (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای شیان

شیان یک روستا در ایران است که در استان کردستان واقع شده‌است. شیان ۸۳۴ نفر جمعیت دارد.

روستای شیخ وجیم

شیخ وجیم، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸ نفر بوده‌است.

روستای شیلان

شیلان (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای شینه

شینه (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است.

روستای شینه شریف‌آباد

شینه شریف‌آباد ، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای صادق‌آباد

صادق‌آباد روستایی در دهستان حسین‌آباد شمالی بخش مرکزی شهرستان سنندج استان کردستان واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۷۹ نفر (۵۸ خانوار) بوده‌است.

روستای صلوات‌آباد

صلوات‌آباد روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۱۵ نفر بوده‌است.

روستای صوفیان

صوفیان (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آرندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۱ نفر (۶۲خانوار) بوده‌است.

روستای صیدان

صیدان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است.

روستای طاله‌وران

طاله‌وران، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰ نفر بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

عباس‌آباد (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵ نفر (۱۴ خانوار) بوده‌است.

روستای عسگران

عسگران (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد (کلاترزان)

علی‌آباد یک روستا در ایران است که در استان کردستان واقع شده‌است.علی‌آباد ۶۹۷ نفر جمعیت دارد.

روستای عنبربزان

عنبربزان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۷ نفر بوده‌است.

روستای عیسی در

عیسی در، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای عیسی‌آباد

عیسی‌آباد (سنندج)، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۵۶ نفر بوده‌است.

روستای فطره زمین

فطره زمین، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای قار

قار یک روستا در ایران است که در استان کردستان واقع شده‌است. قار ۸۰۵ نفر جمعیت دارد.

روستای قران

قران (سنندج)، روستای نگل حدفاصل سنندج به مریوان حوالی اورامانات از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای قصریان

قصریان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌جوق

قلعه جوق (سنندج)، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۲ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.

روستای قلعه شیخان

قلعه شیخان، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای قلقله چتان

قلقله چتان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای قلوزه

قلوزه، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای قلیان

قُلیان (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. در انتهای دوراهی جاده ننله و باباریز سنندج است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹، جمعیت آن ۵۳۲۰ نفر (۱۳۵۰ خانوار) بوده‌است.

روستای کانی تاله

کانی تاله، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای کانی شلانه

کانی شلانه، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای کانی کوچک

کانی کوچک روستایی است در حاشیه شهر سنندج و در کنار روستاهای خیاره، دوشان، تجره و میرآباد قرار دارد. کانی کوچک اصلی در سال‌های انقلاب ویران شده و ابادی جدید که صاحب زمین آن مجید صلاحیان است در دامنه کوه‌ها ساخته شده،این روستا در ۳کیلومتری شهر سنندج واقع و جمعیت آن حدود ۱۰۰ نفر و ۲۷ خانه مسکونی می‌باشد. و تنها ۲ کیلومتر از جاده آن آسفالت نشده‌است

روستای کانی مشکان

کانی مشکان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۸ نفر بوده‌است.

روستای کرجو

کرجو، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۴۲ نفر بوده‌است.

روستای کرگینه

کرگینه، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است.

روستای کره سی

کره سی، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری شهر سنندج قرار دارد و دارای مناظر بسیار زیبای می باشد.این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۱ نفر بوده‌است.

روستای کژی کران

کژی کران، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای کلاتی

کلاتی، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۴ نفر بوده‌است.

روستای کلکان

کلکان (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آرندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۹ نفربوده‌است.

روستای کولسه

کولسه (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵ نفر بوده‌است.

روستای کیلانه

کیلانه، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. کیلان در زبان کردی به معنی جایگاه لشکر است.کیلانه در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر سنندج قرار دارد.این روستا در دهستان آبیدر با مرکزیت روستای حسن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۸۹۴ نفر بوده است.

روستای کیلک

کیلک، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای گاودره

گاودره (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. گاودره . [ دَرْ رَ ] (اِخ ) روستایی است از دهستان سراب قامیش بخش حومه ٔ شهرستان سنندج ، واقع در ۳۰۰۰۰ گزی شمال باختری سنندج و ۵۰۰۰ گزی تودارچم . کوهستانی سردسیر. دارای ۵۴ خانوار . زبان کردی . آب آن از چشمه سار. محصول آنجا غلات ، لبنیات ، شغل اهالی کشاورزی و گله داری است .این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۱ نفر (۵۴ خانوار) بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای سنندج آشنا شوید.

روستای گرآباد (بخش مرکزی سنندج)

گرآباد یک روستا در ایران است که در استان کردستان واقع شده‌است. گرآباد ۲۲۱ نفر جمعیت دارد.روستای گراوه در بخش مرکزی شهرستان سنندج در استان کردستان و در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر سنندج واقع شده است.کلمه گراوه، به معنی بازگشت و برگشت می باشد که به نظر می رسد اهالی روستا مدتی از آنجا دور بوده و دوباره بازگشته اند و آنجا را آباد کرده که این روستا دارای ۵۰ خانوار و ۲۰۰ نفر جمعیت است.
روستاهای اطراف گراوه، عبارتند از: زروان – سمیران و کانی سوران.
شغل اصلی مردم روستای گراوه، دامداری و کشاورزی است که این کار نیز به صورت سنتی انجام می شود.
گندم، جو و نخود، بعنوان محصولات کشاورزی است که به صورت دیم کشت می شود و محصولاتی همانند گوجه فرنگی، خیار، لوبیا و سیب زمینی جزء محصولات آبی این روستاست.
دامداران این روستا نیز دامهایی را که پرورش می دهند از فراورده های آنها جهت تامین معاش بهره می گیرند.
روستای گراوه، در بخش مرکزی شهرستان سنندج در استان کردستان دارای آب و هوایی کوهستانی است و کوههای اطراف روستا عبارتند از گوری وان – سنگ سیاه – برفه لار – چرخه لان – کماجار و…
چشمه های زیبایی نیز در این روستا وجود دارد که مردم روستا از آب آن جهت آبیاری و آب آشامیدنی استفاده می کنند.
این چشمه ها عبارتند از کانی تو – کانی کول – کانی گویژ – کانی گزنگ – کانی رزاق و…
روستای گراوه را از قدیم به روستای شرع نام برده اند و این اسم به دلیل وجود افرادی دیندار و متدینی بوده است که در آنجا زندگی می کردند و اهالی روستای اطراف برای نماز جماعت، کلاسهای قرآن و سئوالات دینی به این روستا مراجعه می کردند و در محضر عالمان وقت بهره می گرفته اند.
جالب است بدانید که در روزگاران قدیم، اهالی روستا، با بازی های سنتی از جمله گوروا بازی – گورزان – جوزان و هم اکنون با بازیهایی همانند فوتبال، هفت سنگ و شطرنج سرگرم هستند.

روستای گرماش

گرماش، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آرندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای گرمیدر

گرمیدر (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۹ نفر بوده‌است.

روستای گریزه

گریزه، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۳۳ نفر بوده‌است.

روستای گزان سفلی

گزان سفلی، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر بوده‌است.

روستای گزان علیا

گزان علیا، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای گزردره

گزردره یک روستا در ایران است که در استان کردستان واقع شده‌است. گزردره ۵۴۶ نفر جمعیت دارد.

روستای گزردره

گزردره (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای گزنه

گزنه (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر بوده‌است.

روستای گلین

گلین (سنندج)، روستایی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان میانرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۳۵ نفر (۳۴۴خانوار) بوده‌است.

روستای گندمان

گندمان (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱ نفر بوده‌است.

روستای گنه‌بو

گنه بو، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کلاترزان قرار مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۹ نفر بوده‌است.و شغل مردم دامداری و کشاورزی به روش سنتی است.
با اب هوای کوهستانی و چهار فصل.
همسایه های روستا:علی آباد-برودر- تودارصمدی- تودارروته-قلعه شیخان-قلعه جق و تیژتیژ
کانی های مشهور:کانی وا _ کانی میررضا – کانی پیر اسماعیل
کشاورزی مردم (گندم و جو – یونجه -نخود -کنجد-سیر-)است تا اندکی هم باغداری (گویز و شیلانه ) و شغل آزاد مردم آن (چیواری) یا همان خرید و فروش دام است.

روستای لره ول

لره ول، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفر بوده‌است.

روستای لنج‌آباد

لنج‌آباد (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر بوده‌است.

روستای لنگریز

لنگریز، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. لنگریز. [به کردی لەنگەرێز و بە فارسی لَنگَرِز] روستایی از دهستان نگل و بخش کلاترزان شهرستان سنندج می‌باشد. این روستا در ۷۲ کیلومتری شهر سنندج می‌باشد. کنار رودخانه سیروان و با آب و هوای کوهستانی و گرمسیری. دارای ۷۱ خانوار و حدود ۳۰۰ نفر جمعیت. محصولات این روستا شامل توت فرنگی، هلو، گیلاس، لبنیات و محصولات دیمی چون گندم، جو و … می‌باشد. شغل اهالی کشاورزی و گله داری و … است.این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستای مائین دول

مائین دول، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۹ نفر (۴۸ خانوار) بوده‌است.

روستای ماچکه سفلی

ماچکه سفلی(ها ):شغل اصلی مردم ماچکه سفلی کشاوزی وباغداری است.، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای ماچکه علیا

ماچکه علیا، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌است.

روستای ماموخ سفلی

ماموخ سفلی، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر (۳۱خانوار) بوده‌است.

روستای ماموخ علیا

ماموخ علیا، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر بوده‌است.

روستای معین‌آباد

معین‌آباد (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵ نفر (۹خانوار) بوده‌است.

روستای ملکشان سفلی

ملکشان سفلی، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

روستای ملکشان علیا

ملکشان علیا، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان آبیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۴ نفر بوده‌است.

روستای منصوربلاغی

منصوربلاغی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌است.

روستای موینه

موینه، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستای میانه

میانه (سنندج)، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲۴ نفر بوده‌است.

روستای نایسر

نایسر یا نایی‌سر (به کردی: نایی‌سه‌ر) یک ناحیهٔ منفصل شهری است که در شرق شهر کردنشین سنندج در استان کردستان واقع شده‌است.یکی از زیبایی های این ناحیه منفصل شهری آبشاری است در خرگوش آباد.
تاریخچه
نایسر تا سال ۱۳۷۵ روستایی با جمعیت کمتر از هزار نفر بود. از اواخر دههٔ ۱۳۷۰ با افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها در سنندج روند افزایش جمعیت در نایسر نیز آغاز شد. طی اسهٔهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ متوسط نرخ رشد جمعیت در روستاهای پیرامون شهر سنندج ۲۱/۲۱ درصد بوده و نایسر با ۳۶/۷ درصد بیشترین نرخ رشد جمعیت را در این بازهٔ زمانی داشته‌است. در این دوران ایسر ویژگی‌های روستای یخود را از دست داده و زمین‌های آن تغییر کاربری پیدا کرده و به محل ساخت و ساز عمدتاً غیرقانونی واحدهای مسکونی بی‌کیفیت و غیراستاندارد تبدیل شد.
شهرداری سنندج در سال ۱۳۸۴ به پژوهش بر روی روستاهای حاشیهٔ شهر می‌پردازد و در سال ۱۳۸۵ طرح مطالعاتی دیگری را با عنوان «طرح توسعه و عمران جامع سنندج» به انجام می‌رساند. در نتیجهٔاین طرح‌های پژوهشی و به‌ویژه مرحلهٔ دوم «طرح توسعه و عمران جامع سنندج»، روستای نایسر در سال ۱۳۸۸ با مصوبهٔ «شورای برنامه‌ریزی و توسعه‌ی استان کردستان» به عنوان «ناحیهٔ منفصل شهری» شناخته شده و در سال ۱۳۸۹ برای نخستین بار در این ناحیه شهرداری تأسیس می‌شود.جمعیت ناحیهٔ منفصل شهری نایسر بیش از ۷۵ هزار نفر تخمین زده شده‌است.جمعیت نایسر در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل بازگشت روستاییان از روستاهایشان افزایش یافته و تا ۸۰ هزار نفر نیز می‌رسد. جمعیت نایسر در در سرشماری ۱۳۸۵ برابر با ۱۲/۴۸۰ نفر (۳/۱۲۱ خانوار) بوده‌است.این در حالی است که طرح تفصیلی سنندج مصوب ۱۳۹۰ پیش‌بینی کرده‌بود که جمعیت نایسر با نرخ رشد ۳،۶ درصدی در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۲۷۵ نفر برسد که نشان از اشتباه محاسباتی فاحش در این طرح دارد.
کمبود امکانات و خدمات رفاهی
نایسر از نظر امکانات شهری و خدمات اجتماعی و رفاهی یکی از مناطق محروم سنندج است. ساخت و ساز بدون مجوز، کوچه‌ها و خیابان‌های خاکی و پر از چاله، نبود امکانات تفریحی و ورزشی،نبود ایستگاه و تجهیزات آتش‌نشانی و … از جمله مشکلات این سکونتگاه به شمار می‌آید. همچنین برای دفع فاضلاب تمهیدی اندیشیده نشده و جوی روباز فاضلاب در نایسر جریان دارد که مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی زیادی را برای اهالی پدید آورده‌است.
مراکز آموزشی
در ناحیهٔ منفصل شهری نایسر، ۹ مرکز آموزشی وجود دارد. ۴ هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند. این تعداد مرکز آموزشی و فقدان امکانات آموزشی مشکلات زیادی را در نایسر به‌وجود آورده‌است.
فضای سبز
در ناحیهٔ منفصل شهری نایسر حتی ۱ متر مربع فضای سبز وجود ندارد. طرح ایجاد کمربند سبز به مساحت ۴۲ هکتار در اطراف ناحیهٔ نایسر در حال اجرا قرار دارد. در ورودی نایسر زمینی به مساحت تقریبی ۲ هکتار متعلق به شهرداری برای احداث نخستین پارک شهری نایسر اختصاص داده شده‌است.
آسیب‌های اجتماعی
اعتیاد در نایسر شیوع دارد و این محله به یکی از مراکز فروش مواد مخدر تبدیل شده‌است. همچنین بخشی از سکونتگاه نایسر، به دلیل مسائل اقتصادی در فقر کامل به سر میبرد.
نقاط دیدنی
یک زیارتگاه به نام شیخ رش، و یک درخت کهنسال توت در خیابان شیخ رش در نایسر قرار دارد که به نام محل، درخت شیخ رش (به کردی: دار شێخ ڕه‌ش) نامیده می‌شود و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در نایسر گروهی از سادات زندگی می‌کنند که نسب‌شان به شیخ احمد معروف به شیخ رش می‌رسد. گفته می‌شود که شیخ احمد خواهرزادهٔ ملا ابراهیم بوده که قبر وی نیز در روستای صلوات‌آباد زیارتگاه مردم است و سلسله‌ای از سادات که سادات نَمان نامیده می‌شوند از نسل وی به جای مانده‌اند. نسب هر دو سلسله به همراه سادات روستای چور و سادات برزنجه همگی به بابا علی همدانی می‌رسد.

روستای نجی

نجی (سنندج)، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای نران

روستای نران ازتوابع شهرستان سنندج بخش مرکزی در استان کردستان است که در۲۵ کیلومتری جنوب شرقی سنندج و در جاده سنندج کامیاران واقع است. این روستا مرکز دهستان نران است؛ که در جنوب به زمین‌های روستاهای سمان و دره باغ و در غرب به کوه‌های روستای قصریان و در شمال به زمین‌ها ومراتع روستای میآوران و در شرق نیز به مراتع و کوه‌های مارنج محدود می‌شود.وسعت زمین‌های روستا حدوداً۱۱٫۰۰۰ هکتار است.که دامنه کوهی که روستا در آن جا بنا شده حدود ۱۵ هکتار است .
روستا در دل کوه‌ها و تقریباً در یک منطقه بن‌بست که با جادهٔ در حدود۳۰ کیلومتر(۲۴ کیلومتر آن آسفالت و ۶ کیلومتر دیگر آن خاکی) از روستاهایی مثل سمان، دره باغ، هواله، بوربان، قصریان و کیلک گذر کرده و به شهر سنندج وصل می‌شود.عمر این جاده حدود چهل سال است.
وضعیت جغرافیایی و معماری
این روستا در دامنه کوهی بلند و مشرف به دره‌ای عمیق بین کوه‌های بلند قرار دارد و خانه‌های این روستا به‌صورت پلکانی روی هم ساخته شده‌اند، به‌طوری که بام هر خانه، حیاط خانه‌ای دیگر است. چنین معماری جالب توجهی، این روستا را از سایر روستاها متمایز کرده و نمایی بسیار زیبا به آن بخشیده‌است.
عمارت تاریخی سنجرخان وزیری
بنای تاریخی عمارت سنجرخان وزیری نرانی دارای یک معماری ساده و بومی وار بوده که با مصالح خشت و چوب ساخته شده و دارای نمای کاهگلی است که مربوط به دوره قاجاریه بوده و به شماره ۳۶۶۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

روستای نصرت‌آباد

نصرت‌آباد (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۱۰۱ نفر (۲۰ خانوار) بوده‌است.

روستای نگل

نگل، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۴۰۰، جمعیت آن ۱۷۳۲ نفر (۵۲۶خانوار) بوده‌است.نگل در ۶۵ کیلومتری شهر سنندج و در مسیر سنندج – مریوان قرار دارد. این روستا در میان دره قرار دارد و رودخانهٔ «شوشیر» از جنوب آن می‌گذرد. این روستا از طرف شمال به کوه «حسن عالی»، از جنوب شرقی به کوه «پل چرمو»، از جنوب به کوه «قژاکان»، از شمال غربی به دره «کانی چرمو» و کوه «کوره میانه»، از غرب و جنوب غربی به دره «کاچول» و از شمال شرقی به «رسنی دره» محدود می‌شود. مردم روستای نگل به زبان کردی سورانی سخن می‌گویند و اهل تسنن هستند.
موزه روستای نگل
موزه روستای «نِگِل» در سال ۱۳۹۲ با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان تأسیس شده‌است. موزه نگل از دو بخش قرآنی و مردم‌شناسی یا معیشتی تشکیل شده‌است که اقلام باستانی نیز در آن به چشم می‌خورد.
همه اجناس موزه را مردم به صورت خودجوش تهیه و به موزه نگل اهدا کرده‌اند که شامل کلیه اقلام معیشتی و فرهنگی منطقه از ۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش بوده و از زیورآلات گرفته تا اجناس و ابزار کشاورزی و منزل و … را شامل می‌شود. موزه نگل داخل صحن اصلی مسجد جامع واقع شده‌است. این اقلام در کل، زندگی روستایی این منطقه را به تصویر کشیده‌است.
دریاچه «چال‌آب»
آبشار «قَلوَزه»
قلعه‌ای معروف به قلعه یزدگرد سوم، که از آثار دوره ساسانی است و در جنوب این روستا واقع شده‌است.
طبیعت اطراف رودخانه شوشیر
دریاچه سد نگل (آزاد) در ۵ کیلومتری روستای نگل
ارتفاعات کوه کوره میانه که مناسب برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی در کل ایام سال است.
قلعه گاه؛ که هنوز هیچ اکتشافی در آن صورت نگرفته‌است و اطلاعاتی در این زمینه در دست نیست و به شماره ۱۰۱۷۱ ثبت ملی شده‌است.
پل بزرگ دوره صفویه
این بخش به هیچ منبع و مرجعی استناد نمی‌کند. لطفاً با افزودن یادکرد به منابع قابل اعتماد برطبق اصول تأییدپذیری و شیوه‌نامهٔ ارجاع به منابع، به بهبود این بخش کمک کنید. مطالب بدون منبع ممکن است به چالش کشیده شوند و حذف شوند.

قرآن نگل
«قرآن نگل»، قرآن بزرگی است که با خط کوفی بر کاغذ ضخیم و قهوه‌ای رنگی نوشته شده‌است و به علت تشابهش با پوست، در بین مردم به «پوست آهو» شهرت یافته‌است. سبک و شیوه نگارش قرآن مربوط به سده چهارم هجری است، اما مردم روستا آن را به عثمان بن عفان خلیفهٔ سوم نسبت می‌دهند. این قرآن هم‌اکنون در مسجد روستا واقع در مسیر جاده مریوان و در ۶۰ کیلومتری سنندج نگهداری می‌شود و مورد احترام فوق العادهٔ مردم است. دربارهٔ پیدایش قرآن نگل می‌گویند که در زمان گذشته، چوپانی در این منطقه سرگرم چرای گوسفندان بوده‌است که ناگهان گل بسیار زیبایی، توجه او را به خود جلب می‌کند. وقتی گل را از زمین بیرون می‌آورد، چاله‌ای پدید می‌آید و صندوقچه‌ای می‌بیند. چوپان که به تنهایی نمی‌تواند صندوقچه را بیرون آورد، اهالی روستا را خبر می‌کند. مردم، صندوقچه را بیرون می‌آورند و می‌بینند قرآن بزرگی در آن صندوقچه وجود دارد. چون این قرآن در اثر توجه چوپان به گلی زیبا، کشف شده بود، این محل به «نوگل» معروف شد[نیازمند منبع] و مردم، مسجدی به نام «مسجد نوگل» را بنا نهادند که به مرور زمان به «مسجد نگل» شهرت یافت.

روستای ننله

ننله، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا هم اکنون با نام شهرک اوراز به عنوان ناحیه منفصل شهری شهر سنندج درآمده است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۵۳ نفر (۹۸۳خانوار) بوده‌است. جمعیت این دهستان به دلیل نزدیکی به شهر در سرشماری سال ۹۵ جزو شهر سنندج محسوب شده است و اطلاع دقیقی از جمعیت نیست …اما با توجه به نزدیکی به شهر در سال ۹۵ جمعیت این دهستان بیشتر از ۷هزار نفر تخمین زده می شود.این دهستان دارای مدارس ابتدایی و راهنمایی و دفتر خدماتی و خانه بهداشت است.

روستای نوره

نوره یک روستا در ایران است که در استان کردستان واقع شده‌است. نوره ۷۷۶ نفر جمعیت دارد.

روستای وصی سفلی

وصی سفلی، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۰ نفر بود.

روستای وصی علیا

وصی علیا، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۵ نفر بوده‌است.

روستای ویسر

ویسر (سنندج)، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی واقع شده است . بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۹۷ نفر بوده است .
قله ها:کوه ورد(۲۷۵۱مترازسطح دریا) کوه نعل سختی[لاره گه ر](۲۵۷۱متر از سطح دریا)
آثار های باستانی:کوه ومرقد سعد وسعید در شمال شرقی روستای ویسر
قدمت روستا:۵۰۰سال

روستای هانه گلان

هانه گلان، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سراب قامیش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستای هانیس

هانیس روستایی در ۱۸ کیلومتری شرقی شهر سنندج واقع شده‌است. زبان مردم هانیس کردی می باشند.شغل اکثر مردماین روستا کشاورزی است و دارای اب و هوای سرد و خشک میباشد

روستای هشلی

هشلی (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹ نفر بوده‌است.

روستای هوانله

هوانله، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر بوده‌است.

روستای هویه

هویه (سنندج)، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴۹ نفر بوده‌است.

روستای هه شمیز

هه شمیز، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۲۲ نفر (۳۶۲خانوار) بوده‌است.

روستای یونس‌آباد

یونس‌آباد (سنندج)، روستایی است از روستاهای سنندج از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۲ نفر (۷۵خانوار) بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *