رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ آبان ۱۴۰۲

روستاهای رشت ( معرفی ۲۹۲ روستای رشت )

اشتراک گذاری

روستاهای رشت را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم . ۲۹۲ روستای رشت که مرکز گیلان است و سرسبز با مردمانی اصیل و خونگرم و مهمان نواز . علاوه بر سرسبزی و زیبایی این روستاها بازارهای محلی هفتگی که در این روستاها شکل می گیرد بسیار جذاب است . در ابتدا با شهرستان رشت آشنا خواهیم شد .شهرستان رَشت یکی از شهرستان‌های ساحلی استان گیلان در ایران به مرکزیت شهر رشت است.این شهرستان از شمال به دریای کاسپین و شهرستان خمام، از شمال غرب به شهرستان بندر انزلی، از غرب به شهرستان صومعه‌سرا و شهرستان شفت، از جنوب به شهرستان رودبار و از شرق به شهرستان آستانه اشرفیه و شهرستان لاهیجان و شهرستان سیاهکل محدود می‌شود.

روستاهای رشت

جغرافیای طبیعی

ساحل رشت

شهرستان رشت ۱۸ کیلومتر نوار ساحلی در دریای خزر دارد. سواحل رشت دارای ۱۴ طرح سالم‌سازی شنا می‌باشد.

روستاهای رشت

رودخانه‌ها و تالاب‌ها

رودخانه‌های سفیدرود، گوهررود، زرجوب و پیربازار رود از مهم‌ترین رودخانه‌های شهرستان رشت هستند. تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری ایران در این شهرستان، در منطقه ۴ شهر رشت واقع است. ساحل شرقی تالاب انزلی محدود به دهستان پیربازار شهرستان رشت است.

روستاهای رشت
کوه‌ها

* کوه‌های لاکان * کوه‌های سراوان

چشمه‌ها

* چشمه آب شور لاکان * چشمه چشماکل سنگر * چشمه آب چمارسرا

کشاورزی

وجود ۷۰٬۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و ۱۰٬۰۰۰ هکتار باغ به جز اراضی آبزی‌پروری در شهرستان رشت موقعیتی ممتاز برای این شهرستان ایجاد کرده‌است. ۱۱ درصد برنج ایران و ۲۸ درصد برنج گیلان در شهرستان رشت تولید می‌شود و از این لحاظ دارای رتبه نخست در کشور می‌باشد. ۱۰۱۳ هکتار باغ چای دیم و ۳۰۵ آبیاری رتبه ۵ تولید چای ایرانی را برای شهرستان رشت رقم زده‌است. دیگر محصولات شامل حبوبات، سبزیجات، صیفی جات، علوفه دام است.با عدم نظارت بالاترین میزان تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان رشت در بین شهرستان گیلان اتفاق افتاده‌است و این مسئله به شدت کشاورزی و محیط زیست این شهرستان را تهدید می‌کند.

دام و طیور

در این شهرستان ۸۱هزارو ۲۰۰راس دام شیری وجود دارد درزمینه دامداری پرواری هم۲هزارو ۴۲۱ واحد دامداری صنعتی و بومی در این شهرستان وجود دارد که سالانه ۵۴هزار تن شیرخام و۴هزارتن گوشت قرمز تولید و به بازارمصرف عرضه می‌کنند در زمینه مرغداری ۱۴۱ واحد مرغداری گوشتی و ۲۱ واحد مرغ مادرو ۶ واحد جوجه کشی در این شهرستان وجود دارد که ۱۲هزارتن گوشت مرغ تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود. ۲میلیون ۷۰۰هزار قطعه مرغ بومی در این شهرستان پرورش داده می‌شود که ۲۷درصد سهم استان را شامل می‌شود. همچنین در زمینه تولید و پرورش شتر مرغ بوقلیمون فعالیت دارد.

روستاهای رشت

شیلات

در نوار ساحلی شهرستان رشت ۶۶۶ نفر صیاد در قالب ۷ تعاونی صیادی پره در دریای خزر فعال است.سالانه ۱۶ هزار تن انواع آبزیان پرورشی در شهرستان رشت تولید می‌شود. این تولیدات در آب‌بندان‌های گرم‌آبی و سردآبی صورت می‌گیرد.

منطقه آزاد

منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی در سال ۱۳۸۴ شمسی در شهرستان‌های رشت و انزلی تأسیس شد. با ابلاغ قانون جدید این منطقه در سال ۱۳۹۳ بخش اعظمی از منطقه آزاد در شهرستان رشت و قسمتی در شهرستان آستانه‌اشرفیه و شهرستان خمام واقع شده‌است، بخش فاز تجاری و صنعتی منطقه آزاد در شهرستان انزلی قرار دارد؛ و نام این منطقه از انزلی گرفته شده‌است. تطبیق نام این منطقه آزاد از برنامه‌های دولت است.

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان رشت
دهستان پسیخان
دهستان پیربازار
دهستان حومه (رشت)
دهستان لاکان
شهرها : رشت ، پیربازار

بخش خشکبیجار
دهستان حاجی بکنده خشکبیجار
دهستان نوشر خشکبیجار
شهر : خشکبیجار

بخش سنگر
دهستان اسلام‌آباد (رشت)
دهستان سراوان
دهستان سنگر (رشت)
شهر : سنگر

بخش کوچصفهان
دهستان بلسبنه
دهستان کنارسر
دهستان لولمان (رشت)
شهرها : کوچصفهان ، لولمان

بخش لشت نشا
دهستان جیرهنده لشت نشا
دهستان علی‌آباد زیباکنار
دهستان گفشه لشت نشا
شهر : لشت نشا

جاذبه‌های گردشگری

سواحل دریای کاسپین
موزه میراث روستایی گیلان
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محلهٔ سلیمان داراب واقع شده‌است.
بقعهٔ امامزاده هاشم در کیلومتر۳۰ جادهٔ رشت – تهران
مسجد حاج صمد خان؛ خیابان باقرآباد
مسجد صفی؛ مربوط به قرن نهم و منسوب به صفی میرزا پسر شاه عباس صفوی
موزه رشت؛ تأسیس ۱۳۴۹؛ خیابان طالقانی
مجموعهٔ شهرداری رشت
پارک شهر (رشت) (باغ محتشم)
پارک مفاخر رشت (باغ سالار)
دریاچه عینک رشت؛ تقاطع غیر همسطح شهدای گمنام (یخسازی)
خانه میرزا کوچک خان جنگلی واقع در محلهٔ استاد سرای رشت
پارک جنگلی: سراوان (مساحت :۱۳۰۰هکتار)
پارک جنگلی: امامزاده هاشم (مساحت :۷ هکتار)
پیاده راه فرهنگی بافت مرکزی شهر رشت
خانه فرهنگ گیلان (عمارت سمیعی)
بازار ماهی فروشان (رشت)
بازار مسگران

روستاهای رشت
جمعیت
براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان رشت برابر با ۹۰۲۱۱۱ نفر بوده‌است.

روستاهای رشت

روستای آتشگاه

آتشگاه روستایی است از روستاهای رشت که در استان گیلان واقع شده است. آتشگاه در منطقه ۴ و غرب رشت ، پس از احمدگوراب واقع شده است و امروزه یکی از محله‌های شهر رشت به شمار می‌آید.ابراهیم پور داوود، پژوهشگر ایران باستان، پس از بازگشت از بیروت ، مقداری بادام زمینی با خود آورد و در ملک شخصی خود در آتشگاه کاشت که به محصول نشست و بعدها کشت آن در گیلان متداول شد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای آینه‌ور

آینه‌ور، روستایی است از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۰ نفر بوده‌است.

روستای ابراهیم‌سرا

ابراهیم‌سرا روستایی است که در ۲۵ کیلومتری اتوبان رشت به لاهیجان در استان گیلان قرار گرفته است و با شهرستان آستانه اشرفیه ۵ کیلومتر فاصله دارد. در غرب آن روستای چولاب و در شرق آن روستای تازه آباد و در شمال آن روستای فشتم و در جنوب آن رودخانه سفیدرود قرار گرفته است.طول جغرافیائی آن ۴۹.۸۷۹ و عرض جغرافیائی آن ۳۷.۲۶۵ است. جمعیت آن در حدود ۹۳۲ نفر می باشد.شغل اکثر مردم کشاورزی بوده و انواع محصولات مرغوب کشاورزی از قبیل برنج مرغوب هاشمی و بادام زمینی و… کشت می شود.

روستای آجی‌بوزایه

اجی‌بوزایه یا آج‌بوزایه،روستایی است از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۲ نفر بوده‌است.

روستای احمدسرا

احمدسرا،روستایی است از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰ نفر بوده‌است.

روستای اژدها بلوچ

اَژدِهابَلوچ روستایی است از روستاهای رشت که در استان گیلان واقع شده است. . بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا ۲۵۶ نفر بوده‌است. اژدها بلوچ در دهستان علی‌آباد زیباکنار در بخش لشت نشا واقع است.
روستای اژدها بلوچ در مسیر لشت نشا به سمت غرب، پس از روستاهای جیلدان، تازه‌آباد و پیش از روستای شهیرسرا قرار دارد. این روستا و روستاهای اطراف، به علت محرومیت‌ها به تدریج در حال خالی شدن از سکنه هستند.

روستای اسطلک

اسطلک،روستایی است از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۶ نفر بوده‌است.

روستای اسکده

اسکده، روستایی است از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد روستایی در دهستان اسلام‌آباد از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۲۳۹۲ نفر بوده‌است.

روستای اسماعیل‌آباد (خمام)

اسماعیل‌آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷ نفر بوده‌است.

روستای اشکیک

اشکیک، دهستانی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است و در ۵ کیلومتری جاده رشت به خمام واقع شده‌است.دهستان اشکیک براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱،۹۰۵ نفر (۵۲۸خانوار) بوده‌است.
جاذبه‌های گردشگری
در منطقه دهستان اشکیک جاذبه های گردشگری و تفریحی هم وجود دارد که موارد زیر شاخص ترین آن ها است.
بازار الگویی ماهی فروشان رشت
این بازار که اولین بازار الگویی ماهی کشوره یه بازار سه طبقه ست که در مسیر رشت – انزلی در منطقه دهستان اشکیک قرار دارد.
مجموعه قصربازی رشت
مجموعه قصر بازی رشت.اولین و تنها پارک تفریحی سرپوشیده شمال کشور هم در این منطقه قراردارد.
مرکز تجاری تفریحی سیتادیوم رشت
مرکز مدرن تجاری تفریحی با زیر بنای کل حدود ۶۵ هزار مترمربع در جاده رشت به انزلی نرسیده به خمام در حال ساخت می باشد. و در سال ۱۴۰۱ افتتاح خواهد شد.

روستای اشمنان‌طالم

اشمنان‌طالم، روستایی است از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۹ نفر بوده‌است.

روستای آلمان

المان ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. واقع در رشت، گیلان، شمال ایران: روستایی با نام آلمان در حاشیه شهرستان رشت قرار دارد. پس از گذشتن از روستای پستک و در انتهای دیوار فرودگاه رشت به روستای آلمان (رشت) که منطقه ای خوش آب و هوا می‌باشد می‌رسیم. این روستا دارای یک میدان و چند فروشگاه و یک مسجد می‌باشد. منطقه‌ای است آرام که از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی احاطه شده‌است. این روستا از طریق جاده‌ای آسفالت به روستای پستک و محله گلسار رشت متصل می‌باشد؛ و راه‌های روستایی، آن را به اتوبان رشت به انزلی و مناطق و روستاهای اطراف متصل می‌کنند. جمعیت روستا حدود ۴۰۰ نفر می‌باشد که برخی از این افراد ساکنین دائم روستا نمی‌باشند و صرفاً به دلیل خوش آب و هوا بودن منطقه اقدام به ساخت ویلا در آن منطقه کرده‌اند.
این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۳ نفر بوده‌است.

روستاهای رشت

روستای المان (خشکبیجار)

المان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۲ نفر بوده‌است.

روستای امامزاده هاشم

امامزاده هاشم، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا به علت وجود «حرم امامزاده هاشم» و همچنین گذشتن آزادراه قزوین-رشت از کنار آن مورد توجه قرار دارد .پل امام زاده هاشم که بر روی سفید رود قرار دارد ، باعث دسترسی روستا های براگور ، کندلات ، شهربیجار و… به اتوبان و رفت و آمد راحت آنان به مرکز استان و دیگر مراکز شهرستان میشود .
این روستا در دهستان سراوان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۸۶ نفر بوده‌است.

روستای امشه

امشه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶۹ نفر بوده‌است.

روستای امیربکنده

امیربکنده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۸ نفر بوده‌است.

روستای امیلدان

امیلدان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۹ نفر بوده‌است.

روستای امین‌آباد

امین‌آباد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. روستای امین آباد از شمال به دریای خزر, از غرب به روستای خشک اسطلخ , از شرق به روستای حاجی بکنده و از جنوب به روستای شهرستان منتهی می‌شود. فاصله روستای امین آباد تا مرکز بخش (خشکبیجار) نه کیلومتر می‌باشد .این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۸۱ نفر بوده‌است.

روستای انستیتوتکنولژی لاکان

انستیتوتکنولژی لاکان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای ایمن‌آباد

ایمن اباد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۰ نفر بوده‌است.

روستای بازقلعه اکبر

بازقلعه اکبر، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۹ نفر بوده‌است. این روستا جزء مناطق توریستی استان گیلان محسوب می‌شود.دشت سپیدرود در این منطقه طبیعت بکر و زیبایی را رقم زده است. از بقعه‌های متبرک این محل می‌توان به آقا سید رضا رضوی اشاره کرد قبرستان بازقلعه نیز در همان محل واقع شده است. از نظر اقتصادی بیشتر قشر روستا به شغل کشاورزی و پرورش ماهی مشغول هستند.معدن شن وماسه نیز یکی دیگر از چرخهٔ اقتصادی روستا میباشد که جوانان را به سمت خود سوق داده است. از امکانات ورزشی و تفریحی می‌توان به ماهیگیری در رود سپیدرود و همچنین زمین چمن شن خیز بازقلعه اشاره نمود.

روستای بازقلعه ملک

بازقلعه ملک، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۷ نفر بوده‌است.

روستای باغ امیربکنده

باغ امیربکنده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۶ نفر بوده‌است.

روستای باغچه‌بنه

باغچه‌بنه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۲ نفر بوده‌است.

روستای بالاکویخ

بالاکویخ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۸ نفر بوده‌است.

روستای بالامحله برکاده

بالامحله برکاده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۳ نفر بوده‌است

روستای بالامحله گفشه

بالامحله گفشه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۳۳ نفر بوده‌است.برای آشنایی بیشتر با روستاهای رشت همچنان با سیری در ایران همراه باشید .

روستای برکاده پایین

برکاده پایین، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۵۶ نفر بوده‌است.

روستای برمچه بالامحل

برمچه بالامحل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۳ نفر بوده‌است.

روستای برمچه پایین‌محل

برمچه پایین‌محل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۸ نفر بوده‌است.

روستای بسته‌دیم

بسته‌دیم، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در اطراف خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۲ نفر بوده‌است.

روستای بلسبنه

بلسبنه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲۰ نفر بوده‌است.

روستای بلسکله

بلسکله، روستایی است از توابع بخش چوکام شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است. این روستا در بخش چوکام شهرستان خمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱۳ نفر بوده‌است.

روستای بلسکله امام‌جمعه

بلسکله امام‌جمعه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۱ نفر بوده‌است.

روستای بلسکله سیدابوالقاسم

بلسکله سیدابوالقاسم، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۴ نفر بوده‌است.

روستاهای رشت

روستای بلکده

بلکده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا دارای آب، برق، تلفن و چند سالی نیز گازرسانی به آن به پایان رسیده و از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند. همچین با تلاش اهالی و شورای روستا جاده آن نیز آسفالت گردیده‌است. دسترسی به این روستا از سمت لشت نشا و آستانه اشرفیه می‌باشد که ابتدا وارد روستای کردخیل و لاشک شده سپس به ابتدای جاده روستا می‌رسیم.
این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر بوده‌است.

روستای بنکده

بنکده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸۲ نفر بوده‌است.

روستای بهدان

بهدان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سیگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷۶ نفر بوده‌است.

روستای بیج

بیج، روستایی است از توابع بخش چوکام شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چوکام قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۵ نفر بوده‌است.

روستای بیجاربنه

بجاربنه، روستایی است در حومه شهرستان رشت واقع شده است . محصول کشاورزی منطقه برنج است نزدیک ترین روستا ب شهر رشت میباشد دارای ۴ مسجد که معروف ترین آن مسجد امیرالمومنین (ع) می‌باشد. دبستان بسیار قدیمی به نام انصار بجاربنه که از مشهور ترین مدارس منطقه است و دانش آموزان بسیاری از مناطق اطراف در این محل درس خوانده و افراد شاخصی در این مدرسه تحصیل نموده‌اند. موسس این مدرسه مهندس جواد داوود‌زاده که از ملاکان منطقه بوده و اهل علم و دانش و خیابانی در اطراف محله زرجوب رشت به نام مهندس داوودزاده می‌باشد که از افراد بنام شهر رشت بود. این روستا دارای یک ورزشگاه، خانه‌ی ‌بهداشت، دفتر دهیاری و شورا، سه نانوایی می‌باشد. این روستا دارای برق‌ سراسری، گاز شهری و آب شهر متصل به رشت، خطوط تلفن زیرزمینی و دارای جاده آسفالته است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۴۰ نفر بوده‌است.

روستای بیجارپس

بیجارپس، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷۷ نفر بوده‌است.

روستای بیجارخاله

بیجارخاله، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۹ نفر بوده‌است.

روستای بیجارکنار

بیجارکنار یک روستا در شهرستان رشت می باشد که در دهستان پسیخان واقع شده‌است. بیجارکنار ۱۰۶۳ نفر جمعیت دارد.

روستای بیجرودکل

بیجرودکل، روستایی است از توابع بخش چوکام شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چوکام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۰ نفر بوده‌است.

روستای پاچکنار

پاچکنار، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۸۳ نفر بوده‌است.

روستای پایین‌کویخ

پایین‌کویخ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۳ نفر بوده‌است.

روستای پس‌بیجارگفشه

پس‌بیجارگفشه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۲ نفر بوده‌است.

روستای پستک

پستک، بخشی از محله گلسار بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان واقع شده است .این بخش در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۳ نفر بوده‌است.

روستای پسویشه

پسویشه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پسیخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷۶ نفر بوده‌است.

روستای پسیخان

پسیخان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پسیخان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۶۰ نفر بوده‌است.

روستای پشتسان گوراب‌جیر

پشتسان گوراب‌جیر، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۹ نفر بوده‌است.

روستای پشکه

پشکه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. پشک در لغت به معنی قرعه و قرعه کشی (زمین‌های مرغوب کشاورزی ) بوده وظاهرا زمین‌های مرغوب را بین زارعین به قرعه می انداختند، که بعدها ه مصغر به کلمه پشکه اضافه گردید. وجود واژه پشکه در زبان‌های بیگانه (آلمانی ) باعث گردید که ریشه یابی این کلمه مشکل تر گردد.
قدمت
ازقدمت روستا قرن‌ها می گذرد و اوج تشکیل روستا پس از اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۲ می‌باشد و قرار گرفتن این روستا در مسیر دریای خزر به مرکز استان ، محل داد وستد وعرضه کالا به بازار روز در سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۵ بود. روستای پشکه به علت سکونت ملاکین ، به ظاهر جزو اولین‌ها بود امکاناتی از جمله اولین کارخانه برنج کوبی که تأسیسات آن به علت نبود جاده به وسیله کرجی (قایق کوچک) از طریق رودخانه نورود و پاییزی به این روستا آورده شد و شعبه‌ای از بانک ملی در این روستا دایربود .
پشکه، روستایی است از توابع بخش کوچصفهان شهرستان رشت در استان گیلان ایران،این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۴ نفر بوده‌است.
اماکن زیارتی و سیاحتی روستا
بقعه آقا سید محمود در قسمت بالامحله و بقعه آقا سید معصوم در قسمت پایین محله که هر دوی آنها از بزرگان این روستا بودند، از اماکن زیارتی این روستا می‌باشند. مردم روستا بر اساس باورداشت و سنت، در ماه‌های عزیز خدا در این اماکن مراسم مختلفی برگزار می‌کنند؛ همچنین در این اماکن نیز مزار شهدا و اموات مردم روستا قرار دارد. و روزهای پنجشنبه به جهت زیارت اهل قبور به این اماکن می روند. بازار پایین محله نیز با چند مغازه خاروبار فروشی و آرایشگاه و یک زمین ورزشی از جمله مکان‌های مورد استفاده اهالی روستا می‌باشد. فضای سبز پشکه شالیزارها و گذر رودخانه‌های نورود و گیش دمرده و پل‌های قدیمی از جمله مرغانه پورد از اماکن دیدنی این روستاست.

روستای پلکو

پلکو، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا از شمال به جاده رشت به لاهیجان و از جنوب پس از روستای دلچه به جاده کوچصفهان به سنگر متصل است و از شرق به روستای تورانسرا و از غرب به روستای توسراوندان از توابع رشت متصل می‌باشد .در سال ٩٠ پروژه گاز رسانی به این روستا به پایان رسید و تا کنون فاقد آب شهری می‌باشد . مساحت جاده اصلی این روستا بیش از ٦ کیلومتر می‌باشد که تقریباً تمامی آن آسفالت می‌باشد .
این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۲ نفر بوده‌است.

روستای پیچاه

پیچاه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر بوده‌است.

روستای پیربست لولمان

پیربست لولمان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای پیرده

پیرده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۱ نفر بوده‌است.

روستای پیرعلی‌ده

پیرعلی‌ده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۰ نفر بوده‌است.

روستای پیرکلاچاه

پیرکلاچاه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۳۷ نفر بوده‌است.

روستای پیرموسی

پیرموسی، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. روستایی با طبیعت بکر و دست نخورده دارای اراضی زیبا و خیره کننده. این روستا دارای ۳ بخش است و بخش دوم (خیابان ولیعصر) به رود بزرگ سپید رود نزدیک است به فاصله تقریبی ۲ کیلومتر. از نظر امکانات زندگی این روستا دارای: اب – برق – گاز – تلفن میباشد.
این روستا در دهستان کنارسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۱ نفر بوده‌است. شغل اکثریت خانواده‌ها برنجکاری است.

روستای پیش‌کنار

پیش‌کنار، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳۱ نفر بوده‌است.

روستای پیشه‌ور

پیشه‌ور، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۴ نفر بوده‌است.

روستای پیله‌داربن

پیله‌داربن، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴۱ نفر بوده‌است.

روستای احمد گوراب

احمد گوراب سابقاً یکی از آبادی‌های بین راه رشت به فومن بود ولی امروزه در محدوده شهر رشت واقع گردیده‌است و بسیاری از فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های لوازم ساختمانی در این محل قرار دارد. این محله در غرب شهرستان رشت واقع شده‌است و اکثر جمعیت محله احمد گوراب را گیلک‌ها تشکیل داده‌اند. احمد گوراب دارای قدمتی تاریخی است و در زمان صفویه در مسیر کاروان‌های تجاری قرار داشت.

روستای تازه‌آباد (پسیخان، جنوب)

تازه‌آباد روستایی در دهستان پسیخان بخش مرکزی شهرستان رشت استان گیلان واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۰۱ نفر بوده‌ است.

روستای تازه‌آباد (پسیخان، شمال)

تازه‌آباد روستایی در دهستان پسیخان بخش مرکزی شهرستان رشت استان گیلان واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۳۰ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد (خشکبیجار)

تازه‌آباد روستایی در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار بخش خشکبیجار شهرستان رشت استان گیلان واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۹۰ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد (لشت نشا)

تازه‌آباد روستایی در دهستان علی‌آباد زیباکنار بخش لشت نشا شهرستان رشت استان گیلان می باشد .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد خاچکین

تازه‌آباد خاچکین روستایی در دهستان اشکیک بخش چوکام از بخشهای تابعه ی شهرستان خمام که در استان گیلان واقع شده است . بیش از ۷۰٪ اراضی خاچکین در سالهای اخیر به محدوده شهری شهر خمام الحاق شده و جزء شهر محسوب می‌شوند، به عبارت دیگر، جای آنکه خاچکین را یکی از روستاهای توابع خمام بشناسیم باید آنرا یکی از محله‌های ضمیمهٔ شهر خمام برشماریم.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۶۶ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد صدر

تازه‌آباد صدر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر بوده‌است.

روستای تخسم

تخسم،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای تمل

تمل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰۸ نفر بوده‌است.

روستای تمل (خشکبیجار)

تمل،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در بخش خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای توچاه‌المان

توچاه المان،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۶ نفر بوده‌است.

روستای توچی‌پایه‌بست

توچی‌پایه‌بست، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۵ نفر بوده‌است.

روستای تورانسرا

تورانسرا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۸ نفر بوده‌است.

روستای توکسر شیجان

توکسرشیجان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای تویسراوندان

تویسراوندان،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴۹ نفر بوده‌است.

روستای تیسیه

تیسیه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸۸ نفر بوده‌است.

روستای جانکبر

جانکبر،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کنارسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۵ نفر بوده‌است.

روستای جعفرآباد

جعفرآباد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹۳ نفر بوده‌است.

روستای جفرود بالا

جَفرود بالا (به گیلکی: کۊج ٚ جفرۊ) روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است . این روستای زیبا و سرسبز با نوار ساحلی به طول ۱/۲ کیلومتر، تنها روستای ساحلی شهرستان خمام میباشد.این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای جلیدان

جلیدان،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸۱ نفر بوده‌است.

روستای جوبنه

جوبنه،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. از جمله فعالیت های مردم این روستا میتوان به دامداری،کشاورزی و پرورش ماهیان آب های شیرین اشاره کرد. همچنین یکی از رودهای مهم استان گیلان به نام خمام رود از این روستا عبور میکند.این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱۷ نفر بوده‌است.

روستای جوپشت

جوپشت ،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشاء قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای جوربیجارکل

جوربیجارکل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کنارسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۷ نفر بوده‌است.

روستای جورده

جورده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای جورکویه

جورکویه،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۱ نفر بوده‌است.

روستای جوریاب

جوریاب، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی است. البته نگهداری دام به صورت خانگی نیز یکی دیگر از منابع درآمد مردم می‌باشد. علاوه بر آن از کنار جاده در هر طرف، پس از پشت سرگذاردن منازل مسکونی – که اغلب ویلایی و دارای حیاطهای بزرگی است که از آن به عنوان باغچه استفاده می‌شود و مایحتاج اولیه مثل سبزیجات از آن تأمین می‌شود – به زمین‌های کشاورزی می‌رسیم.
زمین‌های کشاورزی این منطقه به دلیل رطوبت زیاد هوا و بارندگی قابل توجه و همچنین قرار گرفتن در ارتفاع پایین‌تر از سطح دریا، در اغلب اوقات سال مملو از آب است و در این زمین‌ها تنها برنج کشت می‌شود. البته در تابستانها و پس از برداشت محصول که زمین کمی خشک‌تر است محل انجام بازی‌های محلی شده و گاهی هم به زمین فوتبال تبدیل می‌گردد. زمین‌های ضلع شرقی این روستا تصحیح ارازی شده‌است و همچنین در سال‌های اخیر تعدادی از زمین‌های زراعی به استخر ماهی تبدیل شده‌است. اکثریت جمعیت موجود در این روستا مهاجرت نموده‌اند. مرحوم رضا سالاری از تعذیه خوانان معروف گیلانی در این روستا سکونت داشت و قبر او در مزار جوریاب می‌باشد. جوریاب از شمال به نوحدان، از شرق به نورود، از جنوب به سالستان و جو پوشت و از غرب به چافوچاه و مامودان منتهی می‌شود و از دو محله (بالامحله جوریاب و پایین محله جوریاب) تشکیل شده‌است.این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۵ نفر بوده‌است.که البته اکثر بومی ها به شهر های دیگر نقل مکان کرده اند.
اقتصاد
اقتصاد این روستا بر پایه کشاورزی و دامداری است. فعالیت اصلی مردم این روستا در بخش کشت برنج می‌باشد.
امکانات
از امکانات موجود در این روستا می‌توان به خانه بهداشت، کارخانه برنج کوبی، مخابرات و مسجد اشاره کرد. لوله کشی گاز در سال ۹۵ انجام شده. این روستا دو بخش بالا محله جوریاب و پایین محله جوریاب دارد و در مرکز این روستا چندین مغازه وجود دارد.

روستای جوکول‌بندان

جوکول‌بندان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان سراوان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

روستای جیرسرا

جیرسرا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا دارای ۳ بخش است خیابان شهید یونس ضمیری خیابان شهید حسینعلی رفیعی خیابان شهید سجاد عفتی
این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳۱ نفر بوده‌است.
در جیرسرا کشاورزی اساس و زیربنای تمامی امور است. ۸۰درصد جمعیت این روستاها کشاورز هستند و زندگی آنها رابطه مستقیمی با بخش کشاورزی دارد و ۲۰درصد بقیه هم که ساکن بیشتر به مشاغل بازرگانی مشغولند و امرارمعاش آنان هم بستگی به اوضاع کشاورزی این بخش دارد؛ لذا کشاورزی اساس و زیربنای اقتصاد است .
محصولات کشاورزی
برنج‌هایی که در کوچصفهان کشت می‌شود از نوع صدری، هاشمی، بینام و خزر است که در اقصی‌نقاط کشور بازار دارد. مهم‌ترین محصول کشاورزی که تولید می‌شود برنج است و در تمامی روستاهای کوچصفهان کشت می‌شود.
نخود، لوبیا و باقلا از حبوب مهمی هستند که کشت می‌شوند و در بازار دیگر هفتگی گیلان به فروش می‌رسد. کاشت سبزی نیز معمول است. از انواع سبزی‌های می‌توان به کاهو، اسفناج، سیر، پیاز، هویج، گوجه‌فرنگی، تره، جعفری و فلفل اشاره کرد که از این میان پیاز، سیر و گوجه‌فرنگی اهمیت بیشتری دارند. در این منطقه پرورش کرم ابریشم سابقه طولانی دارد.
آثار تاریخی
پل گیشه دمرده – عروس مرده- در روستایی جیرسرا همانند نامش عروسی باستانی از دوران قاجار می‌باشد.

روستاهای رشت

روستای جیرسرباقرخاله

جیرسرباقرخاله، روستایی است از توابع بخش چوکام شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چوکام قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹۳ نفر بوده‌است.

روستای جیرسرچوکام

جیرسرچوکام، روستایی است از توابع بخش چوکام شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چوکام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۱۲ نفر بوده‌است.

روستای جیرسرویشکا

جیرسرویشکا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. روستای جیرسر ، روستایی با پتانسیل های فراوان برای پیشرفت و تبدیل به قطب فناوری ها و طرح های نوین کشاورزی و زندگی روستایی روستای جیرسر ویشکا بیش از ۱۶۱ خانوار و ۵۶۶ نفر جمعیت تشکیل شده است ومیزان سطح زیر کشت برنج آن ۱۷۵ (هکتار) می باشد .
همچنین در این روستا به غیر برنج افراد ساکن در این روستا به کارهای کشاورزی دیگر نیز مشغولند از قبیل :
۱- گاوداری (گوشتی و شیری )
۲- مرغداری (بیشتر تخمگذار )
۳- پرورش اردک
۴- پرورش غاز
۵- پرورش بوقلمون
۶- پرورش کبوترو پرندگان زینتی
۷- پرورش بلدرچین
۸- پرورش ماهی
۹- پرورش صیفیجات
۱۰- پرورش توت فرنگی
۱۱- پرورش کیوی
۱۲- پرورش درختان میوه (مثمر)
۱۳- پرورش درختان چوبی (غیرمثمر)
۱۴- پرورش و تولید کرم ورمی و کمپوست آن
۱۵-و در جدید ترین همت و تلاش مردمان این روستا پرورش انواع قارچ افزوده شده است
۱۶- و بسیاری از محصولات دیگر …
این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۱ نفر بوده‌است.

روستای جیرکویه

جیرکویه روستایی است در ۲۵ کیلومتری رشت مرکز گیلان و در ۲۰ کیلومتری انزلی و در ۴ کیلومتری خشکبیجار قرار دارد.این روستا یکی از روستاهای بزرگ گیلان بوده و بالغ بر ۳۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این روستا در ۵ کیلومتری ساحل حاجی بکنده قرار دارد. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی می‌باشد.دهی جزء دهستان خشکبیجار بخش تمام شهرستان رشت است. جلگه و معتدل مرطوب و دارای ۱۸۹۲ تن سکنه است . آب آن از نهر حاجی بکنده از سفیدرود و استخر و محصول آن برنج ، ابریشم ، کنف . شغل اهالی زراعت . راه مالرو دارد. از حاجی بکنده کنار دریا بوسیله ٔ قایق از رودخانه ٔ جیرکویه تا این آبادی میتوان مسافر و بار حمل کرد. تازه آباد جزء این ده است

روستای جیرهنده

جیرهنده،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۱ نفر بوده‌است.

روستای چاپارخانه (خمام)

چاپارخانه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷۲ نفر بوده‌است.

روستای چافوچاه

چافوچاه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۲ نفر بوده‌است.

روستای چالکش

چالکش،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای چالکش‌لات

چالکش‌لات، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۶ نفر بوده‌است.

روستای چپرپرد

چپرپرد،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵۵ نفر بوده‌است.

روستای چپرپردزمان

چپرپردزمان،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷۳ نفر بوده‌است.

روستای چپک شفیع‌محله

چپک شفیع‌محله،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۱ نفر بوده‌است.

روستای چپک ناظمی‌محله

چپک ناظمی‌محله،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۷ نفر بوده‌است.

روستای چلک

چلک ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۴ نفر بوده‌است.

روستای چلیکدان

چلیکدان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۹ نفر بوده‌است.

روستای چنجه

چنچه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۵۲ نفر بوده‌است.

روستای چوکده

چوکده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۸ نفر بوده‌است.

روستای چولاب

چولاب،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. رودخانه سفیدرود از جنوب این روستا گذر می‌کند. چولاب با روستاهای فشم، ابراهیم سرا، رشت آباد و کیسم همجوار است. روستا دارای آب برق،گاز، اینترنت پر سرعت و تلفن بوده و دارای راه آسفالت می‌باشد که در سال گذشته مرمت شده مدرسه دبستان روستا بنام شهید آیت‌الله دستغیب چولاب می‌باشد و یک مدرسه راهنمایی دخترانه نیز بنام راه زهرا دارد. آرامگاه امامزاده قاسم چولاب از اماکن زیارتی این روستاست. در سال اخیر یک پارک نیز در این روستا احداث شده‌است و موجب ایجاد فضایی پر نشاط در روستا گردیده.
در روستا ایجاد دفتر پیشخوان و پست بانک باعث رفاه حال مردم شده است از جاذبه‌های گردشگری این روستا سواحلسفیدرود می‌باشد پارک جنگلی سفیدرود به وسعت بیست پنچ هکتار با تغییر مسیر این رودخانه در جنوب این روستا به وجود آمده و مکانی است برای تفریح و سپری کردن اوقات فراغت برای اهالی روستا و شهرهای دور و نزدیک. همچنین روستا دارای دو زمین ورزشی فوتبال می‌باشد. زمین فوتبال جدید به تازگی در جزیره سپیدرود احداث شده. فاصله چولاب تا مرکز شهر لولمان چهار كيلومتر و تا مركز شهر كوچصفهان هفت كيلومتر و تا مركز شهرستان و استان (رشت) پانزده كيلومتر می‌باشد. اتوبان رشت لاهیجان از وسط روستا عبور می‌کند و روستا را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌نماید. شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و دامداری است. شاليزارهاي برنج عمده ترين سهم از اراضي كشاورزي روستاي چولاب را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر آن درصدي از اراضی روستا به باغات مثمر وغير مثمر تعلق دارد.
در چولاب دامداري به شيوه سنتي جهت رفع نيازهاي روزانه خانوارها انجام می‌شود. نوع دام مورد پرورش در اين روستا گاو و گوساله مي‌باشد. در حاشیه اتوبان رستوران‌های زیادی وجود دارد و به تازگی یک هتل نیز در روستا احداث شده. در سالهای اخیر فروشگاه ‌های بزرگ نیاز مردم به بازار بیرون از روستا را کاهش داده‌اند. قهوه خانه‌ها محل دور هم نشینی مردمان روستا است.
ارتباط این روستا با سایر روستاها و شهرها به واسطه اتوبان رشت_ لاهیجان صورت می‌گیرد، اما در جنوب به واسطه عبور رودخانه سپیدرود ارتباط این روستا با دهستان کیسم قطع می‌باشد، هر چند در سال‌های دور یک راه آبی با قایق بین دو روستا وجود داشت، در سال نود هفت برای اولین بار اهالی چولاب موفق به احداث یک پل چوبی بین دو روستا شدند که پس از چند روز برچیده شد.این روستا در جنوب شرق لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۲ نفر بوده‌است.

روستای چونچنان

چونچنان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا به فاصله یک کیلومتر از دریا در زیباکنار قرار دارد و جزء منطقه تجاری آزاد بندر انزلی می‌باشد و شغل اکثر مردمان آن کشاورزی و ماهیگیری است.از محصولات کشاورزی این روستا برنج می‌باشد.این روستا هر ساله پذیرای توریست‌های بسیار زیادی از تمام نقاط کشور و همینطور کشورهای خارجه می‌باشد این روستا دارای افراد تحصیلکرده بسیاری می‌باشد و همچنین این روستا به دلیل وجود دانشگاه علوم و فنون نیروی دریایی سپاه پاسداران و به دلیل مجاورت با مجتمع آموزشی رفاهی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران ومجتمع‌های توریستی فراوان و شهرک سازی‌های متعدد اهمیت این روستا را افزایش داده است.این روستا در دهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷۴ نفر بوده‌است.

روستاهای رشت

روستای حاجی‌بکنده

حاجی‌بکنده، مرکز دهستان حاجی بکنده و از توابع بخش خشکبیجار در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۳۸ نفر (۲۴۹خانوار) بوده‌است. و جمعیت آن ۷۱۱ نفر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بوده است.
موقعیت جغرافیایی
روستای حاجی بکنده از شمال به دریای خزر, از غرب به روستای امین آباد , از شرق به روستای تالش محله و از جنوب به روستای گیلوا محله منتهی می‌شود. فاصله روستای حاجی بکنده تا مرکز بخش (خشکبیجار) نه کیلومتر می‌باشد.

روستای حسن‌آباد

حسن‌آباد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۴ نفر بوده‌است.

روستای حشکوا

حشکوا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۸۱ نفر بوده‌است.

روستای خاجان چهاردانگ

خاجان چهاردانگ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹۱ نفر بوده‌است.

روستای خاجان دودانگ

خاجان دودانگ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای خاچکین

خاچکین، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است . دو سوّم روستای خاچکین در محدوده شهری شهر خمام واقع شده و ساکنان آن از خدمات شهری شهرداری خمام برخوردارند، یک سوم باقیمانده تحت خدمات رسانی دهیاری خاچکین قرار دارند.از مکان های مذهبی این روستا می توان به مزار امامزاده بابا حسن اشاره کرد.دو سوم این روستا در محدوده شهری خمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱۶ نفر بوده‌است.

روستای خالکی

خالکی،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۴ نفر بوده‌است.

روستای خشت‌مسجد

خشت‌مسجد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۳۵ نفر بوده‌است.

روستای خشت‌مسجد

خشت‌مسجد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پسیخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۶۸ نفر بوده‌است.

روستای خشک‌اسطلخ

خشک‌اسطلخ،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. مجتمع آموزشی رفاهی صدا و سیمای زیبا کنار در این مکان قرار دارد .این روستا در دهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷۲ نفر بوده‌است.

روستای خشک‌رود

خشک‌رود، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۹ نفر بوده‌است.

روستای خناچاه

خناچاه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸۳ نفر بوده‌است.

روستای خنفچه

خنفچه،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۶ نفر بوده‌است.

روستای دافچاه

دافچاه، یا دهکده سبز دافچاه روستایی سرسبز است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است . بر اساس آخرین آمار پایان سال ۱۳۹۷دافچاه تشکیل شده از ۳ قسمت پایین محله و سلکول دافچاه در شمال، دافچاه مرکزی و کتکول دافچاه در قسمت جنوبی روستا که در ۳ محل به ترتیب ۱۳۶,۱۸۹,۱۵۱، کلا ۴۷۶ خانوار ساکن می‌باشند و فقط قسمت مرکزی دافچاه دارای ۲۰۵ هکتار زمین کشاورزی تحت زیر کشت می‌باشد.
دافچاه بر اساس روایات و شنیده ها در قدیم دعوا جا بوده که به مرور زمان به دافچاه تغییر یافته است.محلی بی طرف میان دو قومی که در شرق و غرب این آبادی قرار داشتند و موضوعات مورد اختلاف خود را در دافچاه کنونی به بحث می گذاردند و حل و فصل می نمودند .راه دسترسی قدیمی و پیاده روی بندر زیباکنار به مرکز استان رشت از دافچاه می گذشت که به مرور زمان و با احداث جاده های آسفالت کمتر کسی از راه های قدیمی استفاده می نماید .
این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۲۵ نفر بوده‌است.

روستای دافسار

دافسار،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پسیخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۵ نفر بوده‌است.

روستای دره‌پشت

دره پشت،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. پروژه گازرسانی به تازگی در این روستا شروع شده‌است.این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۸ نفر بوده‌است.

روستای دلچه

دلچه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۶ نفر بوده‌است.

روستای دواب‌مردخ

دواب‌مردخ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۰ نفر بوده‌است.

روستای دوباج

دوباج،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. که در همسایگی با روستاهای رودپشت و جلیدان و نوده قرار دارد. این روستا دارای مردابی زیبا بوده و از روستاهای بکر گیلان می‌باشد. این روستا دارای امکانات برق و گاز و تلفن بوده ولی فاقد سیستم آب تصفیه شده می‌باشد.این روستا در دهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۷ نفر بوده‌است.

روستای دوباج (لشت نشا)

دوباج روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا دردهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای ده‌مردسرا

ده مردسرا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای دهبنه اسلام‌آباد

دهبنه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۱۸ نفر بوده‌است.

روستای ده‌سر

ده‌سر، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۹ نفر بوده‌است.

روستای دهنه‌سر شیجان

دهنه‌سر شیجان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در کنار تالاب بین المللی انزلی قرار دارد، همچنین مسافران و گردشگران می‌توانند از طریق اسکله‌ی موجود در داخل روستا از تالاب زیبای انزلی و جنگل‌های اطراف آن دیدن کنند.این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰۴ نفر بوده‌است.

روستای راسته‌کنار شیجان

راسته‌کنار شیجان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۷۶ نفر بوده‌است.

روستای راسته‌کنار

راسته‌کنار ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۹۳ نفر بوده‌است.

روستای رجاکل

رجاکل،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۸ نفر بوده‌است.

روستای رشت‌آباد

رشت آباد نام یکی از روستاها در استان گیلان از توابع کوجه اسبان قدیم یا همان کوچصفهان امروزی که تا قبل از حکومت صفویه عرصه درگیرهای دو منطقه بیه‌پیش و بیه‌پس قرار میگرفت و شواهد و مستنداتی مبنی بر کشتی سازی داد و ستد و پرورش کرم ابریشم در این منطقه در دست است شاید نام رشت آباد یا به نقل برخی رشته آباد از همینرشته های پر ارزش گرفته شده است . در زمان ساسانی راه بزرگ درآمد برای شاهنشاهی ایران، بازرگانی ابریشم و اخذ حقوق گمرکی از بازرگانان و کاروانیانی بود که از ایران می‌گذشتند. چین در آن روزگار از ایران وسمه، قالی، سنگ‌های گران‌بها و پارچه وارد می‌کرد. یکی از صادرات مهم چین به ایران ابریشم بود که در دربار بیزانس حکم ارز را داشت و مهم‌تر از طلا و سنگ‌های گران‌بها بود. هدف ایران از در دست داشتن راه ابریشم افزایش گردش کالا نبود بلکه کم توان نمودن رومی‌ها بود. دولت ایران همواره بهای ابریشم را بالا می‌برد تا از این رهگذر از بیزانس طلا و پول بیشتری را به چنگ آورد و امپراتوری بیزانس را از لحاظ نظامی کم توان کند. روشن است که بیزانس نیز نمی‌توانست به چنین سیاستی از سوی دولت ایران تن در دهد از این رو همواره راه دشمنی با ایران را در پیش می‌گرفت. دربار بیزانس می‌دید که در فاصله‌های صلح‌آمیز میان جنگ‌ها، همواره مقدار چشمگیری طلا از بیزانس به ایران سرازیر می‌شود. از این رو به کوشش برمی‌خواست ولی تلاش رومی‌ها برای رهایی از این وابستگی اقتصادی همواره بیهوده می‌ماند. گمانه زنی های حاکی از این مطلب است که شاهان ساسانی از تجارت کرم ابریشم جلوگیری میکرده و خود نیز به پرورش ان مشغول بودند که مناطق شمالی مکان مناسبی برای پرورش ان بوده است.
تبر های مفرغی کشف شده در مناطق و هم چنین ادوات جنگی و پزشکی نشان از قدمت داد ستد بین اقوام گیلانی و شرق دور را دارد.
از نقشه های بجا مانده از رشت اباد میتوان به نقشه ایی از دوران قاجاریه اشاره کرد که نام رشت اباد در ان ذکر شده است .براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۲۸ نفر بوده‌است.

روستای رفوه‌چاه

رفوه‌چاه،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۲ نفر بوده‌است.

روستای رکن‌سرا

رکن‌سرا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۰ نفر بوده‌است.

روستای رواجیر

رواجیر، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۲۸ نفر بوده‌است.

روستای رودبارکی

رودبارکی، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۹۵ نفر بوده‌است.

روستای رودبرده

رودبرده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲۰ نفر بوده‌است.

روستای رودپشت

رودپشت، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۸ نفر بوده‌است.

روستای رودکل

رودکل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کنارسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستای زرنگ‌محله

زرنگ‌محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۲ نفر بوده‌است.

روستای زهنده

زهنده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. در کیلومتر چهار جاده لشت نشا به آستانه اشرفیه قرار دارد. دارای دهیاری،ساحل سفید رود،استخر طبیعی(سل به زبان محلی) دارای دو مسجد به نام های قمربنی هاشم و سید الشهدا می باشد. دارای یک کباب سرای کنار رودخانه و یک تالار عروسی نیز می باشد. گاز کشی و جاده آسفالته دارد. معنای روستا به معنای زیبنده و زیبا می‌باشد. جز طرح هادی نیز می باشد. دارای مردمان با فرهنگ و خونگرم می باشد. همچنین دارای یک باشگاه فوتبال به نام ستارگان شمال دارد.بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۲۶ نفر بوده است .

روستای زیرده (خمام)

زیرده، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای سالستان

سالستان ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشاء قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای سده

سده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۲۸ نفر بوده‌است.

روستای سراوان

سَراوان روستایی است از توابع دهستان سراوان بخش سنگر شهرستان رشت در استان گیلان واقع شده است . این روستا از شمال با روستای جوکول بندان، از شرق با روستای قاضیان، از غرب با روستای کچا و از جنوب با روستای گلسرک و روستای موشنگا هم‌مرز است.این روستا براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۵)، دارای ۱۸۳۷ خانوار و جمعیت ۵۵۴۲ نفری (۲۸۲۶ مرد، ۲۷۱۶ زن، ۱۸۳۷ خانوار) است. روستای سراوان پرجمعیت‌ترین روستای استان گیلان است.

روستاهای رشت
امکانات
روستای سراوان دارای ایستگاه آتش‌نشانی، پاسگاه نیروی انتظامی، پاسگاه پلیس‌راه، پایگاه هلال احمر، مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، مرکز مخابرات، دفتر پیشخوان دولت، پوشش اینترنت ADSL(ثابت) و ۴G(همراه)، بانک، پارک، پارک جنگلی، گاز، برق، مدرسه (تمامی مقاطع تحصیلی)، آب قابل شرب، سالن ورزشی، موزه میراث روستایی، پمپ بنزین، مطب پزشک عمومی، دامپزشکی، داروخانه و … می‌باشد.

روستاهای رشت

 

روستای سرخشکی

سرخشکی، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹۳ نفر بوده‌است.

روستای سروندان

سروندان،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۷۲ نفر بوده‌است.

روستای سقالکسار

سقالکسار روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد. این روستا ۱۶ دقیقه از رشت فاصله دارد.
از جمله جاذبه‌های این روستا وجود دریاچه‌ای به ارتفاع ۶۴ متر از دریا به مساحت ۱۵ هکتار است که در پشت یک سد خاکی واقع شده‌است.
برای نام سقالکسار چند معنی بکار برده شده است:

سقالک معرب شده سیالخ به معنای خار سه پهلو و سار به معنی سر
سقالک به معنی تپه و در کل به معنی بالای تپه
سقا به معنی آبشخور، لک به معنی لکلک و سار به معنی پرنده سار
این روستا در دهستان لاکان قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۸۹ نفر بوده‌است.

روستاهای رشت

روستای سلکی‌سر

سلکی‌سر، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹۳ نفر بوده‌است.

روستای سلیمان‌داراب بالا

سلیمان‌داراب بالا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۴۵ نفر بوده‌است.

روستای سوخته‌لوله

سوخته‌لوله،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای سوقه

سوقه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۱ نفر بوده‌است.

روستای سوکاچا

سوکاچا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۸ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌اسطلخ

سیاه‌اسطلخ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار و در شمال غربی شهر رشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۳۶ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌اسطلخ سقطالملک

سیاه‌اسطلخ سقطالملک، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۲ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌اسطلخ میرزاربیع

سیاه‌اسطلخ میرزاربیع، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۰ نفر بوده‌است.

روستای سیاهرودکنار

سیاهرودکنار، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۱ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌صوفیان

سیاه‌صوفیان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۲ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌گلوندان

سیاه‌گلوندان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۳ نفر بوده‌است.

روستای شالکو

شالکو، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۸ نفر بوده‌است.

روستای شکاراسطلخ

شکاراسطلخ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۷ نفر بوده‌است.

روستای شکارسرا

شکارسرا،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در جاده جعفراباد قراردارد. این روستا در همجواری روستای سیاه صوفیان است.این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۹ نفر بوده‌است.

روستای شمس‌بیجار

شمس بیجار، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۹۴ نفر بوده‌است.

روستای شهرستان (خشکبیجار)

شهرستان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این شهرطبق آماررسمی جهانی در سال ۱۳۹۵دارای بزرگترین ذخایر ماهیان خاویاری درجهان بوده‌است.طبق آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران سال ۱۳۹۵ جمعیت روستا ۸۷۳ نفر و ۳۰۰ خانوار می‌باشد که ۴۹۰ نفر را مردان و ۴۶۰ نفر را زنان تشکیل می‌دهند؛ همچنین ۷۵% جمعیت روستا باسواد هستند.

روستای شهرستان

شهرستان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۸۵ نفر بوده‌است. مسعود خاک شهرستانی از شاعران نوظهور طنز نویس و طنز سرای همین دهستان است.

روستای شهمیرسرا

شهمیرسرا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۱ نفر بوده‌است.

روستای شیجان

شیجان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴۲ نفر بوده‌است.

روستای شیخان‌گفشه

شیخان‌گفشه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳۳ نفر بوده‌است.

روستای شیخ‌علی‌بست

شیخ‌علی‌بست، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹۳ نفر بوده‌است.

روستای شیرایه

شیرایه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کنارسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۱ نفر بوده‌است.به دوقسمت شیرایه بالاوپایین تقسیم شده است که هرقسمت داری یک مسجدوقبرستان ومدرسه میباشد.شغل مردم عمدتاکشاورزی است .

روستای شیشه‌گوراب

شیشه‌گوراب، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۰ نفر بوده‌است.

روستای صف‌سر

صف‌سر، محله‌ای است در شهرستان رشت در استان گیلان واقع شده است .براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰۳ نفر بوده‌است.

روستای صیقلان ورزل

صیقلان‌ورزل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۳ نفر بوده‌است.

روستای طارم‌سر

طارم‌سر،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶۵ نفر بوده‌است.

روستای طالش‌محله

طالش محله، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۵ نفر بوده‌است.

روستای طالشان

طالشان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۲۱ نفر بوده‌است.

روستای طالم سه‌شنبه

طالم سه شنبه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۱۳۹۰ دارای جمعیت کل ۲۶۵۴ و جمعیت مرد ۱۳۳۴ و جمعیت زن ۱۳۲۰ می‌باشد. تعداد خانوار این روستا ۸۵۰ خانوار و دارای تعداد واحد مسکونی ۷۴۷ می‌باشد.

روستای طرازکوه

طرازکوه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پسیخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۶۷ نفر بوده‌است.

روستای طش

طش،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. واقع در رشت، گیلان، شمال ایران: روستایی با نام طش در حاشیه شهرستان رشت قرار دارد. پس از گذشتن از روستای آلمان و انتهای دیوار فرودگاه رشت در شمال روستای آلمان به روستای طش که منطقه ای خوش آب و هوا می‌باشد می‌رسیم. این روستا دارای یک کارخانه شالی کوبی و چند فروشگاه و یک مسجد می‌باشد. منطقه‌ای است آرام که با باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی احاطه شده‌. این روستا از طریق جاده‌ای آسفالت به محله گلسار رشت متصل می‌باشد؛ و از شرق به اتوبان رشت انزلی و از غرب به پیربازار متصل است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱۹ نفر بوده‌است.

روستای عزیزکیان

عزیزکیان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای علویان

علویان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌است.

روستای علی‌سرا

علی سرا،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد

علی‌آباد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۵۰ نفر بوده‌است.

روستای علی‌بزایه

علی‌بزایه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۴ نفر بوده‌است.

روستای علی‌نوده

علی‌نوده،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۶ نفر بوده‌است.شاه پهلوی از این روستا در زمان خود به دلیل افتتاح انبار برنج دیدن کرد.

روستای غلامرضاباغ

غلامرضاباغ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای فتاتو

فتاتو، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶۱ نفر بوده‌است.

روستای فخب

فخب،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۵۱ نفر بوده‌است.

روستای فخرآباد

فخرآباد،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷۷ نفر بوده‌است.

روستای فرشکی‌چوکام

فرشکی‌چوکام، روستایی است از توابع بخش چوکام شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چوکام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰۰ نفر بوده‌است.

روستای فرشم

فرشم،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۹ نفر (۲۰۲خانوار) بوده‌است.

روستای فشتام

فشتام، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۷ نفر بوده‌است.

روستای فشتکه

فشتکه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۰۱ نفر بوده‌است.

روستای فشکچه

فشکچه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۷ نفر بوده‌است.

روستای فشتم

فشتم، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۳۶ نفر بوده‌است.

روستای فلک‌ده

فلکده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲۹ نفر (۳۵۷خانوار) بوده‌است.
راه‌آهن در فلک‌ده رشت
در ایران در سال ۱۸۸۶ میلادی بنا بود، با احداث خط راه‌آهن آمل تا تهران، احداث و بهره‌برداری موفق از اولین راه‌آهن در ایران رخ دهد، ولی با کارشکنی‌های پیمانکارهای بلژیکی این امر انجام نگردید. اما قدیمی‌ترین و اولین راه‌آهن ایران مسیر بندر انزلی به پیربازار و رشت بوده‌است. این مسیرِ راه‌آهن از بندر انزلی و پیربازار به رشت وجود داشته که بعدها قسمت‌هایی از آن جمع‌آوری شده‌است ولی تنها بازماندهٔ این مسیر یک «لوکوموتیو بخار» است که، بر روی آخرین قطعه چندمتری این ریل، هنوز هم در داخل محوطهٔ سازمان بنادر انزلی خودنمایی می‌کند و تاریخ ۱۸۴۸ میلادی را بر روی خود به یادگار دارد، ۱۲ کیلومتر از این‌مسیر حتی تا اواسط دورهٔ رضاشاه هنوز نیز همچنان مورد استفاده بوده‌است. با این اوصاف اولین و قدیمی‌ترین راه‌آهن ایران همین مسیرِ بندر انزلی به پیربازار و رشت بوده‌است.

خطی که از رشت تا انزلی ساخته می‌شود در واقع بندر انزلی، شهر انزلی و منطقه آزاد انزلی را در قالب یک خط آنتنی، به شبکه ریلی ایران وصل می‌کند و بدین ترتیب بندر و شهر انزلی به شبکه ریلی متصل خواهد شد. پروژه در مسیر رشت به سمت انزلی به دوشاخه تبدیل می‌شود که یک شاخه به بندر انزلی و دیگری به بندر کاسپین در منطقه آزاد می‌رود.ضرورت احداث پایانه‌های مشترک راهداری و راه‌آهن برای جابجایی بار از مسیرهای جاده ای به ریلی و… وجود دارد و لازم است برای افتتاح خطوط ریلیِ رشت این نوع مقدمات فراهم شود.

روستای فیض‌آباد

فیض‌آباد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌است.

روستای قاضیان

قاضیان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا یکی از روستاهای سرسبز، پیشرفته و دارای منابع خوب کشاورزی و دامپروری می‌باشد.این روستا در دهستان سراوان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۳۶ نفر بوده‌است.

روستای کالمرز

کالمرز،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۰ نفر بوده‌است.

روستای کته‌سر

کته‌سر، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت ۹۸۱ نفر بوده‌است.

روستای کتیک لاهیجان

کتیک لاهیجان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۲ نفر بوده‌است.

روستای کتیگر

کتیگر، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.از توابع دهستان لاكان . يكی از قطب هاي گردشگر پذير در استان گيلان ! این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۱۹ نفر بوده‌است.

روستای کچا

کچا(Kacha)، روستایی است از توابع دهستان سراوان بخش سنگر شهرستان رشت در استان گیلان واقع شده است . این روستا از شمال با روستای جوکول بندان و روستای عزیزکیان، از شرق با روستای سراوان، از غرب با روستای عزیزکیان و از جنوب با روستای موشنگا و روستای گلسرک هم مرز است.این روستا براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، دارای ۱۰۴ خانوار و جمعیت ۲۹۲ نفری (۱۵۵ مرد و ۱۳۷ زن) است.
مردم در این روستا اغلب به زبان تالشی سخن می‌گویند.اکثر مردم روستا به کشاورزی و پرورش دام و طیور مشغول‌اند.
امکانات
روستای کچا دارای آبشار، پوشش اینترنت ۴G(همراه)، گاز، برق، آب قابل شرب، مسجد و بقالی می باشد.

روستای کدوسرا

کدوسرا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لولمان کوچصفهان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳۰ نفر بوده‌است.[۲] به گفته اعتمادالسلطنه منطقه کدوسرا در غرب رود سپیدرود برگرفته از نام قوم کادوسیان می‌باشد.

روستای کرباسده

کرباسده،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۰۳ نفر بوده‌است.ازنظر شرایط آب و هوا و مناظر محیطی جزوء یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان به شمار میروددارای مردمی خون گرم ومهمان نواز است.

روستای کرچوندان

کرچوندان،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای کردخیل‌ولم

کردخیل‌ولم، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۹ نفر بوده‌است.

روستای کژده

کژده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۸۱ نفر بوده‌است.

روستای کسار (پسیخان)

کسار،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا جزء دهستان پسیخان بوده و بین روستاهای خشت مسجد، بیجارکنار، ماشاتوک و پس ویشه قرار گرفته است.
این روستا در دهستان پسیخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵۷ نفر بوده‌است.

روستای کسار (لاکان)

کسار روستایی است که در دهستان لاکان شهرستان رشت واقع شده‌است.این روستا در بخش مرکزی شهرستان رشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌است.

روستای کشل‌ورزل

کشل‌ورزل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۱ نفر بوده‌است.

روستای کفته‌رود

کفته‌رود، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰۰ نفر بوده‌است.

روستای کلاچاه

کلاچاه دوم (گانتور)، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۹۲۶ نفر بوده‌است.

روستای کلش‌طالشان

کلش‌طالشان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان پسیخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۵ نفر بوده‌است.

روستای کماکل

کماکل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۲ نفر بوده‌است.

روستای کنارسر

کنارسر، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کنارسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۳۹ بوده‌است.

روستای کنارسراربابی

کنارسراربابی،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای کنسستان

کنسستان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۷ نفر بوده‌است.

روستای کوریجان

کوریجان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر بوده‌است.

روستای کویشا

کویشا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴۹ نفر بوده‌است.

روستای کیاسرا

کیاسرا ،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.روستای کیاسرا دارای سه مسجد به نام‌های مسجدجامع(محمودی)مسجد شهید مطهری(مرادمزار)و مسجد امام حسن مجتبی است.این روستا دارای یک دبستان ۵ کلاسه به نام شهید اکبر معصومی است.این روستا دارای یک مرکز بهداشت واقع در خیابان شهید بی‌آزار است .
اقتصاد
اهالی روستا بیشتر از طریق کشت برنج و برخی هم از طریق پرورش ماهی و دام و طیور امرار معاش می‌کنند.جوانان این روستا اوقات فراغت خود را با ورزش به ویژه فوتبال می گذرانند.
جاذبه‌های گردشگری
از جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به رودخانه سفیدرود و دشت اطراف رودخانه و کانال آبرسانی بزرگ شیر رود که از وسط روستا عبور می کند اشاره کرد.همه ساله مسافران زیادی تعطیلات و روز طبیعت خود را در منطقه سفیدرود می گذرانند.این روستا با داشتن دو رودخانه بزرگ محل مناسبی برای ماهیگیری و شنا به ویژه در فصل بهار و تابستان می باشد.از امکانات دیگر روستا میتوان به دفتر مخابرات،دفتر پست بانک و کارخانه برنجکوبی اشاره کرد.این روستا دارای نعمت آب برق و گاز می باشد.از اتفاقات مهمی که در طول تاریخ روستا شاهد آن بوده، می توان به طغیان آب رودخانه سفیدرود اشاره کرد که باعث بی خانمانی بیش از پنجاه خانوار و تخریب دو مسجد و مهاجرت عده زیادی از اهالی به شهرهای اطراف شد.پس از این اتفاق تلخ مسئولان با سنگ چین کردن اطراف سفیدرود اجازه پیشروی آب را ندادند و هم اکنون نیز این سنگ چین در اطراف رودخانه مشاهده می شود.
این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳۶ نفر بوده‌است.

روستای کیسارورزل

کیسارورزل،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۸ نفر بوده‌است.

روستای کیساوندان

کیساوندان،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۴ نفر بوده‌است.

روستای گالش‌خیل

گالش‌خیل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. گالش‌خیلاز شمال به مرداب انزلی ،جنوب به مبارک آباد ،مشرق به طش ،مغرب به مرداب انزلی و به فاصله ۱۱ کیلومتری از مرکز شهرستان قرار گرفته است. با توجه به نزدیکی به مرداب انزلی در فصل مهاجرت پرندگان ، این روستا میزبان گونه‌های مختلفی از جمله حواصیل،مرغابی،چنگر،پرستوی دریایی،انواع غاز های وحشی(دارغاز،غو،غازسیبری…) لک لک و مرغ ماهی خوار می‌باشد.این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳۰ نفر (۱۴۳ خانوار) بوده‌است.
در سالهای اخیر به علت افزایش موج مهاجرت از روستاها به شهر جمعیت روستا در حال کاهش است.
دهکده گالش خیل در حال حاضر مدرسه ای ۶ کلاسه برای دوره اول و دوم دبستان دارد در سالهای اخیر به علت شکار بی رویه پرندگان مهاجر،تغییرات اب وهوایی،پر شدن مرداب و از بین رفتن بستروپناگاه پرندگان ورود این پرندگان به روستا کاهش چشمگیری داشته است.

روستای گالش‌گاچه

گالش‌گاچه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۹ نفر بوده‌است.

روستای گالش‌محله

گالش‌محله،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان پسیخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۹ نفر بوده‌است.

روستای گراکو

گراکو،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کنارسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۹ نفر (۱۱۱خانوار) بوده‌است.

روستای گراکه

گراکه،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۱۵ نفر بوده‌است.

روستای گرفم

گرفم،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۰ نفر بوده‌است.

روستای گلبازو

گلبازو، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱ نفر بوده‌است.

روستای گلسرک

گلسرک،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان سراوان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸۳ نفر بوده‌است.

روستای گوراب

گوراب، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۹ نفر بوده‌است.

روستای گوراب‌سر

گوراب‌سر،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۹ نفر بوده‌است.

روستای گوراب‌ورزل

گوراب‌ورزل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۵ نفر بوده‌است.

روستای گیلاوندان

گیلاوندان،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۱ نفر بوده‌است.

روستای گیل‌پرده‌سر

گیل‌پرده‌سر روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۲۲ نفر بوده‌است.

روستای گیلوادشتان

گیلوادشتان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کنارسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰۶ نفر بوده‌است.

روستای گیلوامحله

گیلوامحله، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حاجی‌بکنده خشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۴ نفر بوده‌است.

روستای لات (خمام)

لات یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان می‌باشد.لات واژه‌ای گیلکی به معنای زمین هموار و بی‌گیاه یا بقولی (کناره) رود است. این واژه در برخی نام‌های جغرافیایی گیلان دیده می‌شود مانند شبخوس‌لات.این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۷ نفر بوده‌است.

روستای لاشه

لاشه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۴ نفر بوده‌است.

روستای لاکان

لاکان،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۱۴ نفر بوده‌است.

روستای لاله‌گفشه

لاله گفشه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۷ نفر بوده‌است.

روستای لاله‌دشت

لاله‌دشت، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳۹ نفر بوده‌است.

روستای لچه‌گوراب

لچه‌گوراب، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای لسکو

لسکو، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستای لله‌کا

لَـلِه‌کا، روستایی است از توابع بخش چوکام شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چوکام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۲۵ نفر بوده‌است.

روستای لیچاه

لیچاه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴۸ نفر بوده‌است.

روستای لیموچاه

لیموچاه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۲ نفر بوده‌است.

روستای ماشال‌اعلم

ماشال‌اعلم، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۷ نفر بوده‌است.

روستای مامودان

مامودان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کنارسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۹ نفر بوده‌است.

روستای مبارک‌آباد

مبارک‌آباد ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶۴ نفر بوده‌است.

روستای مبارک‌آباد (کوچصفهان)

مبارک‌آباد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۸ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان پیربازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای مرزدشت

مرزدشت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴۹ نفر بوده‌است.

روستای مریدان

مریدان ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹۳ نفر بوده‌است.

روستای مژده

مژده،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۴۹ نفر بوده‌است.

روستای مشکاپشت

مشکاپشت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کته‌سرخمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۱ نفر بوده‌است.

روستای مصردشت

مَصَردشت (به زبان گیلکی: مْصٰرˇدشت (masar”dasht))، روستایی است در دهستان اشکیک از توابع بخش چوکام شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است.مردم این روستا گیلک هستند و به زبان گیلکی با گویش بیه‌پس سخن می‌گویند. روستای مصردشت از توابع شهرستان خمام است و در حد واسط شهر خمام و شهر رشت قرار گرفته، بدینسان مصردشت تمام امکانات رفاهی رایج برای یک زندگی روزمره را داراست هرچند که در سالیان اخیر توجه چندانی به رفاه عمومی اهالی این روستای زیبا و سرسبز نشده‌ است.
این روستا از دیرباز مردمان فرهیخته و باسوادی چون علی‌اکبر خان پارساپسند شاعر‌ داشته و امروزه نیز پس از حدود دو قرن بسیاری از نوادگان این مرد بزرگ در زادیوم خود یعنی مصردشت ساکنند که برخی از آنان راه نیای خویش را پی گرفتند. مهندس اشکان پارساپسند نویسنده و شاعر معترض به سیاست‌های حکومت اسلامی (مولف هفت جلد دفترشعر، یک جلد مجموعه داستان و مقاله‌های بسیاری در جراید و فضای رسانه‌ای و مجازی کشور)، چهارمین نسل از فرزندان علی‌اکبرخان است. مصردشت تنها روستای گیلان و شمال ایران است که در آن امکانات تفریحی ویژه چون؛ شهربازی سرپوشیده، باغ پرندگان، باغ گلها، ساختمان کلاه‌فرنگی، هتل (هتل امکان)، مرکز سرپوشیده ماهی‌فروشان، نمایندگی فروش چند برند معتبر خودرو، رستوران‌های مدرن و سنتی چون رشت بهشت و فروشگاه‌ های مدرن پوشاک قرار دارند. سازمان حمایت از زندانیان و کارخانجاتی چون پرسی ایران گاز، شرکت تولیدی لبنیات مطهر (گروه سرگل) و دستکش گیلان نیز در همین ده هستند و علی‌رغم وجود مغازه‌های بسیارِ صنعتی در محدوده‌ی اتوبان، فضای بکر روستایی و سادگی زندگی مردم در این تکه از خاک نمناک گیلان به طرز زیبایی در جریان و مثال‌زدنی است. بیشتر اهالی روستای مصردشت به کشاورزی و دام‌پروری مشغولند و کیفیت برنج آن دارای بالاترین سطح مرغوبیت بین برنج‌های ایرانی است.

جمعیت
این روستا در دهستان چوکام شهرستان خمام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۸ نفر بوده‌است.

روستای ملاسرا

ملاسرا ، روستایی از توابع بخش کوچصفهان شهرستان رشت در استان گیلان ایران است.

جمعیت
این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۱۹ نفر بوده‌است.

روستای ملکده

ملکده، روستایی است از توابع بخش لشت نشا شهرستان رشت در استان گیلان ایران.

جمعیت
این روستا از توابع بخش لشت نشا و غربی‌ترین روستای آن محسوب می‌شود.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن بالغ بر ۱۲۲ نفر بوده‌ است.

این روستای کوچک اما زیبا زادگاه هنرمندانی چون استاد جهانگیر ملک و استاد اسدالله ملک از اساتید بنام و مشهور تنبک و ویولون دنیا می‌باشد که طبق اظهارات استاد فریدون پوررضا بسیار به آن عشق ورزیده و برای دیدن زادگاه خود به آنجا هم می آمدند

روستای منگوده

منگوده روستایی واقع در شهر رشت در حوالی رود بزرگ و قدیمی زرجوب است.مردم این روستای خوش منظرعقیده دارند این روستا توسط شاهی بنام منگودشاه تصرف و آباد شده‌است.شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی فصلی بوده و عده‌ای هم به شغل دامپروری مشغولند.این روستا دارای زمین‌های بسیار مرغوب بوده و انواع محصولات باغی و گل و گیاه در این زمین‌ها می رویند اما در حال حاضر در بعضی از فصول سال دچار کمبود اب می‌شوند و مردم برای رفع این مشکل با حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق از سفره‌های اب زیر زمینی استفاده می‌کنند.این روستا دارای محصولات مختلفی از قبیل برنج، خیار، بادنجان، فلفل، کدو، باقلا، گردو، گوجه سبز و… است که این محصولات در بازار قدیمی، بنام خمسه بازار به فروش می‌رسد و جوابگوی قسمتی از نیازهای مردم دیگر می‌شود.در قدیم هر قسمت این روستادارای خانی بوده وکل این روستا یک خان نداشته که این در نوبهٔ خود امر جالبی است. در حال حاضر تعداد جمعیت روستا حدود۹۷۰ نفر و ۲۸۰خانوار است. روستای منگوده دارای باغها و جاده‌ها و کوچه پس کوچه‌های بسیار زیبا است و نیز دارای گونه‌های گیاهی و درختان بکر و قدیمی است. گونه‌های علفی غالب منطقه گیاهان آلاله، شقایق، گل فیل، گزنه، اختی، یولاف، خرش، علف هفت بند، ترشک و… و گونه‌های درختی آن که هنوز باقی‌مانده بلوط، افرا، آزاد، اقاقیا، توت سفید و توت قرمزو.. است. در گذشته در روستا حصیر بافی، کلاه بافی انجام میشد، در زمین‌های مردم روستا آثار سفال بسیار خارج شده‌است.
می‌توان نتیجه گرفت که در گذشته‌های دور سفالگری در روستا رواج داشته‌است. این روستا به دلیل بهار زیبا با گل‌های زرد و قرمز و محصولات کشاورزی و میوه‌های بهاره و فصل نشاری برنج که محصول استراتژیک روستا است وتابستانهای خنکش مکان بسیار مناسبی برای گردشگری است. هنوز نانهای محلی چون کشتا، گندمین و نان لاکو در روستای منگوده رونق دارد. این روستا باوجود فاصله نزدیک به رشت حالت روستایی خود را حفظ کرده‌است. هنوز در گوشه و کنار روستا خانه‌های چوبی و قدیمی که مردم در آن ساکن هستند به چشم می خورد.

روستای موشنگا

موشنگا یا میشمنگا، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان سراوان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۸ نفر بوده‌است.

روستای میانده

میانده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۳ نفر بوده‌است.

روستای میانکل

میانکل ، روستایی از توابع بخش چوکام شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چوکام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای میان‌محله شیجان

میان‌محله شیجان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان چاپارخانه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷۸ نفر بوده‌است.

روستای میان‌محله‌گفشه

میان‌محله‌گفشه،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان گفشه لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۸ نفر بوده‌است.

روستای میشامندان

میشامندان، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.میشامندان روستایی است در مسیر جاده رشت به لاهیجان . در توضیح معنای نام آن آمده است واژه میشا در زبان روسی به معنای خوش آب و هوا و پسوند مکانی مندان در انتهای میشامندان و نامداران ان
این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳۶ نفر بوده‌است.

روستای نارنج‌کل

نارنج‌کل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای نشرودکل

نشرودکل، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹۲ نفر بوده‌است.

روستای نصرالله‌آباد

نصرالله‌آباد ،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان اسلام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۳ نفر بوده‌است.

روستای نواسطلخ

نواسطلخ، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان بلسبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۶ نفر بوده‌است.

روستای نوحدان

نوحدان،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۳ نفر بوده‌است.

روستای نوده

نوده، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان علی‌آباد زیباکنار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰۷ نفر بوده‌است.

روستای نورود

نورود روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش لشت نشا که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان جیرهنده لشت نشا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۲۸ نفر بوده‌است.

روستای نوشر

نوشر یکی از روستاهای استان گیلان است. این روستا در دهستان نوشر خشکبیجار، بخش خشکبیجار شهرستان رشت واقع شده‌است. روستای نوشر ۸۳۳ نفر جمعیت دارد.این دهستان یک زمین ورزشی فوتبال به نام شهدای نوشر دارد. و اکثر مردم آن به ورزش فوتبال و والیبال علاقه زیادی دارند. که هرسال در جام ماه رمضان شرکت می‌کنند.
همچنین شاعر معروف زبان گیلکی مشتاق از این روستا است. از اشعار وی هنوز بعضی از مردم آنجا از بر می‌باشند. این دهستان دارای مدرسه ابتدایی وراهنمایی ودانشگاه پیام نور می‌باشند کار عمده مردم کشاورزی و ابریشم و دامداری می‌باشد. همچنین کارخانه برنجکوبی وبسته بندی محصولات غذایی دارد.

روستای نویده

نویده،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است. یکی از ورودی‌های این روستا با بخش کوچصفهان ۱۵۰ متر فاصله دارد ورودی دیگر این روستا که نام محلی آن حشکوا می‌باشد است که حدود ۱/۵ کیلومتر با سنگر فاصله دارد.شغل بیشتر مردم کشاورزی به روش محلی می‌باشد در شروع بهار و آبدار شدن رودها کاشت برنج در روستا آغاز می‌شود و معمولاً در ماه دوم و سوم تابستان برداشت می‌کنند.
در این روستا تنها یک مدرسهٔ ابتدایی دولتی وجود دارد به نام مدرسهٔ ابتدایی آیت‌الله سعیدی نویده ، دانش آموزان پس از اتمام دورهٔ ابتدایی به مدارس راهنمایی بخش کوپصفهان یا دهستان بلسبنه می روند.
صنعت در روستا
آب روستا از منبع آبی که در نزدیکی مدرسه قرار دارد تأمین می‌شود که کاملاً تصفیه شده‌است به تازگی کابل‌های برق این روستا تعویض گشته تا در هنگام زمستان مشکلی ایجاد نشود خط تلفن روستا بی سیم بوده و مانند سیم کارت می‌ماند که نیاز به تلفن همراه دارد
مساجد
این روستا دارای ۳ مسجد می‌باشد مسجد جامع این روستا در مرکز آن واقع است مردم در ماه محرم شب‌ها به مسجد می روند و تا شب دهم محرم مردم غذا به مسجد می‌آورند (به زبان محلی مجمامی آورند) در روز عاشورا مردم از ۳ مسجد جمع شده و از مسجد جامع نویده به سمت مسجد جامع کوچصفهان دسته می برند.این روستا در بخش کوچصفهان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۲۰ نفر (۳۱۲ خانوار) بوده‌است.

روستای نیساچاه

نیساچاه،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای ورازگاه

ورازگاه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۰ نفر بوده‌است.

روستای ویشکا

ویشکا، روستایی است از توابع بخش خشکبیجار شهرستان رشت در استان گیلان ایران. این روستا به سه بخش بالا محله- میان محله و جیرسر تقسیم شده‌است. روستایی زیبا و چشم‌نواز است و شغل اصلی مردم آن کشاورزی است که بخش اعظم مردم آن به کشت برنج مشغول می‌باشند؛ و در کنار آن به دامداری نیز مشغولند.این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴۱ نفر بوده‌است.

روستای ویشکاسوقه

ویشکاسوقه، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۸ نفر بوده‌است.

روستای ویشکاماتیر

ویشکاماتیر،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.

روستای ویشکاننک

ویشکاننک، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش سنگر که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۶۵ نفر بوده‌است.

روستای ویشکاورزل

ویشکاورزل،روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۱ نفر بوده‌است.

روستای هندوانه پردسر

هندوانه پردسر، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش کوچصفهان که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان کنارسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۶ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌آباد

یوسف‌آباد، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۶ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌محله

یوسف‌محله، روستایی از روستاهای رشت از توابع بخش خشکبیجار که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان نوشرخشکبیجار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

  • معصومه محبوب طالمی

    سلام
    در مورد طالم سه شنبه اطلاعات نادرست دادید. لطفا اصلاح کنید.روستای پرجمعیتیه که یه چشمه معروف هم داره. چرا نوشتید ۷ خانوار؟؟!!!!

    ۷ آبان, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
    • زهره اسلوب

      با سلام و تشکر از شما متن اصلاح شد.

      ۱۴ آبان, ۱۴۰۲

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *