رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ شهریور ۱۴۰۰

روستای رشت آباد

لینک این مطلب کپی شد!

روستای رشت آباد گیلان یکی از روستاهای سرسبز این استان که از توابع کوچ اسبان یا کوچصفهان امروزی می باشد .روستای رشت آباد در زمان حکومت صفویه خرم لات نام داشته که امروز نام لات در حاشیه سفیدرود از روستای خرم لات گرفته شده است .ماجرای نام خرم لات هم این است که روزی غزل اوزن گویا طغیان میکند و رشت اباد (خرم لات) یعنی دوراه لولمان به طرف حمام قدیمی تا کیسم هجوم و دهکده کوچک رشت اباد(خرم لات)را باخود میبرد.

karkan_ir_2005 روستای رشت آباد

بعد ها دو راه رشت آباد به طرف چولاب و ابراهیم سرا و سپس استانه وصل شد حال چرا خرم لات رشت اباد شد؟ چون شغل اصلی مردم ان بافتن رشته ابریشم بود بنا بر این این روستا به رشته آباد یا بافتن آباد معروف شد نا گفته نماند رضا شاه پل بزرگی بر روی رودخانه سفیدرود زد و این جاده فعلی را به آستانه وصل کرد باتوجه به شنیده ها و گفته های اهالی قدیمی قدمت روستای رشت آباد به چیزی حدود ۷۰۰ سال میرسه!! در گذشته حتی دهستان لولمان که الان شهر شده وجود نداشت و خریدو فروش اصلی کالاها وبازارها همه در رشت آباد برپا وبرگذار میشد،بعدها شخصی به اسم ابراهیم خان چهارده ای روستایی به اسم لولمان را بنا کرد که امروزه بازار اصلی در انجا برپا میشود!!

این حاکی از آن است که قدمت رشت آباد از لولمان ودر بعضی گفته ها حتی از کوچصفهان هم بیشتر است! درگذشته کارخانه ابریشم نیز در رشت آباد وجود داشت که همه اینها با توجه به شنیده هاوگفته های اهالی با سیل بزرگی که در سالهای دور رخ داد از بین رفت!
گمان میرود خرم لات قبل از صفویه از لولمان تا تازه آباد آستانه اشرفیه امتداد داشته و در طول تاریخ به دلیل طغیانـهای پی در پی و رانشهای زمیـــن نابود می شود و دشتی را که در گذشتـه سرزمین خرم لات بود امـــــروز لات می نامند.

رشت آباد

 

x7ml2ssad6jbzyje1mqt روستای رشت آباد

           
 

نظر کاربران :

  • سلمان کاوش رشت آبادی

    این پست رو من نوشتم ?
    چرا منبع رو ذکر نکردید؟

    ۲۰ شهریور, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام منبع این مطلب سایت کرکان بندر انزلی می باشد .

      ۲۳ شهریور, ۱۴۰۰
    • معصومه سیامی رشت آبادی

      سلام
      آقای کاوش خیلی عالی که از حاشیه سر سبز سپید رود از رشت آباد مطلب گذاشتید.

      ۲۸ شهریور, ۱۴۰۰

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *