جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رودخانه قم رود

تاریخ بروزرسانی :
۹ فروردین ۱۳۹۳

رودخانه قم‌رود از دامنه‌های شرقی رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و پس از طی مسیر در استان اصفهان، از ناحیه جنوبی وارد محدوده استان مرکزی شده و در راستای جنوب غربی به شمال شرقی، از محدوده شرقی استان مرکزی خارج و به دریاچه حوض سلطان در محدوده استان قم تخلیه می‌گردد.

شاخه اصلی و پرآب این رودخانه را رودخانه خرقاب (که در بالادست به نام رودخانه دربند خوانده می‌شود)، تشکیل می‌دهد. رودخانه دربند در پایین‌دست سد مخزنی گلپایگان پس از دریافت جریان‌های سطحی شاخه خوانسار، به دشت گلپایگان وارد شده و در پایین‌دست دشت مذکور، رودخانه خرقاب را تشکیل داده که در راستای شمال به جنوب جریان می‌یابد. رودخانه خرقاب پس از عبور از تنگه باریکی در نزدیکی محل گلماگرد (جلماجرد) با رودخانه خمین (که در جهت شرق به غرب جریان دارد) تلاقی می‌نماید. پس از اتصال رودخانه‌های خرقاب و خمین، این رودخانه با نام «لعل بار» طی مسیر نموده و پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر، شاخه فرعی دیگری به نام دربند شور به آن متصل می‌شود. رودخانه قمرود در پایین‌دست این شاخه پس از دریافت جریان‌های سطحی رودخانه‌های شور و ازنا وارد مخزن سد پانزده خرداد می‌گردد. این سد در سال ۱۳۷۱ خورشیدی بر روی رودخانه قمرود احداث گردیده است.

طول رودخانه قمرود تا محل ایستگاه هیدرومتری دودهک (در نزدیکی محل خروج از استان مرکزی به قم) حدود ۱۷۱ کیلومتر و مساحت حوضه آبریز آن تا محل این ایستگاه در حدود ۱۰۲۵۰ کیلومتر مربع می‌باشد .آبدهی متوسط رودخانه قمرود در این محل ۵/۴ مترمکعب بر ثانیه است.

رودخانه قم رود رودخانه قم رود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حمید

    پس لرستان در نقشه وجود نداره

    ۱۰ آبان, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد