رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ مرداد ۱۳۹۵

رتبه گردشگری ایران در جهان خوب نیست

اشتراک گذاری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ با وجود همه‌ تلاش‌هایی که در کشور برای بهبود اوضاع گردشگری می‌شود، اما رتبه ایران در جهان خوب نیست. ایران در بین ۱۴۱ کشور در جایگاه ۹۷ ایستاده است.

به گزارش ایسنا، «مهرداد بائوج لاهوتی» در هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی گردشگری با اشاره به تغییر وضعیت گردشگری در دولت یازدهم، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت‌های گذشته، حیاط‌خلوت بود؛ برای همین طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه را تحویل مجلس دادیم، اما حالا این طرح پس گرفته شده، چون رییس این سازمان به جد در پی رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های این صنعت است.

او در ادامه به بی‌توجهی‌هایی که تا کنون به بخش خصوصی شده پرداخت و افزود: در ۶ سال گذشته ۲۱۱۵ میلیارد دلار نفت فروختیم، دولت در این مدت چون به بخش خصوصی نیازی نداشت با تکبر با آن‌ها برخورد می‌کرد، اما در سوی دیگر اگر کشوری همین درآمد را نداشت، مجبور بود این درآمد را با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین کند، از طرفی مجبور هم بود از این بخش مراقبت کند، ‌چون قرار است تامین‌کننده‌ی درآمد کشور باشد.

سرانه درآمد کشور ۳۸ سال است ثابت مانده

لاهوتی سپس با اشاره به سرانه درآمد در ۳۸ سال گذشته، گفت: تولید ناخالص کشور در سال ۱۳۵۵ حدود ۹۵ میلیارد دلار بود که اگر بر ۳۷ میلیون نفر جمعیت آن زمان تقسیم شود، سرانه هر نفر ۲ هزار و ۵۶۷ دلار می‌شود. در سال ۱۳۹۳ تولید ناخالص به ۲۲۳ میلیارد دلار رسید که اگر به ۷۸ میلیون نفر نقسیم شود رقمی در حدود ۲ هزار و ۸۵۰ دلار می‌شود. این یعنی از سال ۵۵ تا ۹۳ سرانه درآمد کشور تغییری نکرده است، بنابراین راهی نداریم جز این‌که براساس منطق کشور را اداره کنیم و نگاه به واردات را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار واردات داشتیم که در مقابل ۴۹ میلیارد دلار صادارت صورت گرفت، هرچند ۲۵ میلیارد دلار قاچاق داشتیم، اما این آمارها نشان می‌دهد جریان واردات و صادرات درحال مدیریت است.

این نماینده مجلس در عین حال گفت‌:‌ اگر قرار است طبق چشم‌انداز ۲۰ ساله به ۳۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری برسیم، باید بدانیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تنهایی نمی‌تواند. ما به بهبود زیرساخت نیاز داریم. باید ۲۵ هزار کیلومتر ریل داشته باشیم، درحالیکه ۱۱ هزار کیلومتر ریل داریم.

لاهوتی همچنین بیان کرد: گردشگران خارجی نه تنها مشکلات فرهنگی به همراه ندارد که سفیران فرهنگی خوبی برای کشور هستند، پس لازم است نگاه‌ها به این صنعت تغییر کند و حرکت‌ها پرشتاب‌تر شود.

57301607 رتبه گردشگری ایران در جهان خوب نیست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *