جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری در تبریز شروع شد

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ مرداد ۱۳۹۵

تبریز- ایرنا – دومین جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری با حضور مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور و مدیران میراث فرهنگی استان های شمالغرب چهارشنبه شب در تبریز شروع شد.
به گزارش ایرنا ، نخستین جشنواره به میزبانی استان مازندران و با مشارکت استان های گیلان، گلستان و قزوین از ۳۰ تیر تا ۱ مردادماه در رامسر برگزار شده است.
دومین جشنواره با مشارکت استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل به عنوان استان های منطقه دو از ۱۳ تا ۱۵ مرداد ماه به مدت سه روز برگزار می شود.
این جشنواره در دو بخش اصلی عرضه و مسابقه برگزار می شود و داوری در مرحله مسابقه توسط داوران مطرح کشور انجام خواهد شد و در هر بخش از هر استان ۳ برگزیده برای حضور در جشنواره تهران انتخاب خواهند شد.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور و دبیر جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری شامگاه چهارشنبه در آئین گشایش این جشنواره با تاکید بر حفظ نمادهای هویتی تاکید کرد و گفت: غذا از جاذبه های ویژه گردشگری دنیاست و به عنوان جاذبه ای لذیذ افراد زیادی را جذب می کند .
محسن رنجبر با اشاره به اینکه غذا نخستین خاطره بسیاری از گردشگران و یکی از دلایل سفرهای مجدد به یک منطقه است ، اظهارکرد: بر اساس یک پژوهش انجام شده ۸۶ درصد گردشگران امریکایی و اروپایی یکی از دلایل سفرهای خود را غذا عنوان کرده اند.
وی با اشاره به اینکه در ایران اسلامی با پیشینه غنی تمدنی و تاریخی و تنوع اقلیمی ، قومی و فرهنگی ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذا شناسایی شده است ، گفت: با برگزاری این جشنواره درصدد معرفی این توانمندی هستیم .
رنجبر با تاکید بر ظرفیت سازی برای شکوفایی توانمندی های محلی اظهارکرد: این اتفاق موجب توزیع ثروت در جوامع محلی می شود.
وی برندسازی غذاهای ایرانی در صنعت گردشگری جهان، احیای غذاهای بومی و سنتی مناطق مختلف کشور و تبدیل غذاهای بومی به یکی از جاذبه های محلی را از اهداف این جشنواره عنوان کرد و از رتبه بندی رستوران ها بر اساس قراردادن غذای محلی در منوی خود خبرداد .
رنجبر با اشاره به اینکه رویکرد اصلی این جشنواره فرهنگی است ، گفت: به همین منظور صنایع دستی مرتبط با تهیه و طبخ غذا نیز در کنار جشنواره به نمایش گذاشته می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم در آئین گشایش این جشنواره با بیان اینکه غذا یک جاذبه ملموس فرهنگی و یکی از نشانه های سبک زندگی فرهنگ مردم هر منطقه و یک زبان مشترک بین انسان هاست ، اظهارکرد: انسان ها به واسطه غذا احساسات خوب و عواطف مهامان نوازان خود را به میهمانانشان منتقل می کنند .
مرتضی آبدار با بیان اینکه امروزه صرف غذا در رستوران ها و غذاخوری ها به یکی از فعالیت های گردشگران تبدیل شده است ، گفت: این مهم فرصتی برای جامعه میزبان است تا با غذاها جاذبه ای خاطره انگیز را در کام گردشگران ایجاد کند .
وی با اشارره به اینکه بسیاری از غذاهای محلی در حال فراموشی هستند ، گفت: سازمان میراث فرهنگی با برگزاری این جشنواره در راستای سیاست های کلان کشور و تحقق بیست میلیون گردشگر در افق ۱۴۰۴ تلاش می کند .
رئیس دانشگاه تبریز هم در این آئین با بیان اینکه مصادره مشاهیر و دستاوردهای فرهنگی ما توسط سایر کشورها ناشی از ضعف پاسداری ما از فرهنگ اصیل ایرانی است ، اظهار کرد : الگوسازی نکردن در زمینه غذاهای محلی موجب فراموش شدن هنرهای اصیل می شود .
پورمحمدی با بیان اینکه انسان ها با زنده نگه داشتن فرهنگ زندگی ، زنده هستند، گفت: برگزاری این جشنواره گامی مثبت در مسیر احیای فرهنگ ایرانی است .
بر اساس این گزارش ، سومین جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری در شهر کرمانشاه از ۳ تا ۵ شهریورماه با همراهی استان های همدان، کرمانشان، کردستان و ایلام برگزار می شود.
مشهد از ۲۴ تا ۲۶ شهریورماه محل برگزاری جشنواره چهارم است که استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و همچنین سمنان در آن حضور دارند.
شهر اصفهان از ۲۸ تا ۳ مهرماه میزبان پنجمین جشنواره سفره ایرانی است که با حضور استان های البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان برگزار می شود.
ششمین جشنواره سفره ایرانی نیز در شهر یزد از ۱۹ تا ۲۱ آبان ماه با مشارکت استان های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان برگزار می شود .
هفتمین جشنواره در شهر شیراز برگزار می شود که استان های فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان در آن شرکت دارند و جشنواره هشتم هم به میزبانی بوشهر با حضور استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس از ۸ تا ۱۰ دی ماه برگزار می شود.

82174863 70912594 جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری در تبریز شروع شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *