جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای مترو تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ تیر ۱۳۹۹

بسیاری از افراد در شهرهای بزرگ بخصوص تهران که دارای ترافیک سنگینی هست از مترو برای جابه جایی استفاده می کنند . مترو بخصوص در تهران توانسته یک تنه بار عظیمی از ترافیک شهرهای بزرگ بخصوص پایتخت را به دوش می کشد . مترو تهران بزرگ ترین شبکه حمل و نقل درون شهری در سراسر کشور است. مترو ارزان ترین و سریع ترین وسیله جابه جایی در پایتخت است ولی با اضافه شدن خط های جدید به این شبکه کسی که اطلاعات زیادی ندارد احتمال دارد سردرگم شود .

اگر قصد سفر به پایتخت و استفاده از مترو را دارید بهتر است ابتدا این پست را مطالعه کنید چون با داشتن کمی آگاهی و یک نقشه خوب می توانید از مزایای جایجایی با مترو بهره مند شوید.

مترو تهران راهنمای مترو تهران

کار ساخت مترو تهران از سال ۱۳۵۰ و با حضور مهندسان فرانسوی آغاز شد. با وقوع انقلاب پروژه ساخت مترو کاملا متوقف شد. تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۷۷ نخستین ایستگاه مترو تهران به بهره برداری رسید. مترو تهران دارای هفت خط اصلی و دو خط فرعی است. شش خط از هفت خط اصلی مترو به طور کامل به بهرداری رسیده اند.
خط ششم اما هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است و تنها در بخشی از مسیر تعیین شده به ارائه خدمات مشغول است. با نگاهی به نقشه مترو تهران درمی یابیم که خطوط مترو بیشتر مناطق مرکزی پایتخت را تحت پوشش قرار می دهند. اما برخی از خطوط دسترسی به مناطق حومه پایتخت را نیز ممکن می کنند.

مترو تهران 2 راهنمای مترو تهران
ساعات کار: هر روز از ساعت ۰۵:۳۰ الی ۲۲:۳۰
طول خط: ۳۷.۵ کیلومتر
این خط شما را از منطقه تجریش واقع در شمال تهران به منطقه کهریزک درجنوب پایتخت می رساند. این خط در نقشه مترو تهران با رنگ قرمز مشخص شده است. خط تجریش-کهریزک طولانی ترین خط مترو نیز است. در صورت سوارشدن در ایستگاه اول و پیاده شدن در ایستگاه آخر شما با این خط یک سفر ۷۰ دقیقه ای را تجربه خواهید کرد.
اگر بخشی از مسیر را با این خط سفر کرده و قصد تعویض خط را دارید این خط در برخی ایستگاه ها با برخی از خطوط امکان تعویض خط دارد. خط تجریش – کهریزک در ایستگاه میدان امام خمینی با خط دو‍‍‍‍، در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۳ و در ایستگاه دروازه دولت با خط ۴ قابل تعویض است. خط تجریش به کهریزک دارای ۲۹ ایستگاه است.

خط ۲: صادقیه – فرهنگسرا

مترو تهران 3 راهنمای مترو تهران

ساعات کار: هر روز از ساعت ۰۵:۳۰ الی ۲۲:۳۰
طول خط: ۲۵ کیلومتر
این خط شما را از شرق به غرب پایتخت می رساند. خط صادقیه – فرهنگسرا شلوغ ترین و پرترددترین خط مترو تهران است. این خط در نقشه مترو تهران با رنگ آبی پررنگ نشان داده شده است. اگر قصد تعویض خط را دارید این خط در ایستگاه میدان امام خمینی با خط ۱، در دو ایستگاه شادمان و دروازه شمیران با خط ۴ و در ایستگاه نواب صفوی با خط ۶ قابل تعویض است. سفر در این خط از ایستگاه اول تا ایستگاه آخر در حدود ۴۵ دقیقه زمان می برد. خط صادقیه – فرهنگسرا دارای ۲۲ ایستگاه است.

 

خط ۳: قائم – آزادگان

مترو تهران 4 راهنمای مترو تهران

ساعات کار: هر روز از ساعت ۰۵:۳۰ الی ۲۲:۳۰
طول خط: ۳۳ کیلومتر
این خط مترو نیز شما را از شمال به جنوب تهران می رساند. خط مترو قائم – آزادگان در نقشه مترو تهران با رنگ آبی کم رنگ نشان داده شده است. طی کردن این خط از ایستگاه اول به ایسستگاه آخر نزدیک به یک ساعت زمان می برد.
اگر قصد تعویض خط را دارید این خط در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۱، در ایستگاه تئاترشهر با خط ۴ و در ایستگاه مهدیه با خط ۶ قابل تعویض است. خط قائم – آزادگان دارای ۲۴ ایستگاه است.

 

خط ۴: ارم سبز – شهید کلاهدوز

مترو تهران 5 راهنمای مترو تهران

ساعات کار: هر روز از ساعت ۰۵:۳۰ الی ۲۲:۳۰
طول خط: ۲۱ کیلومتر
یکی دیگر از شلوغ ترین خطوط مترو تهران خط ارم سبز – شهید کلاهدوز است. این خط پرتردد بر روی نقشه مترو تهران با رنگ زرد مشخص شده است. طی کردن این خط از ایستگاه اول در شهید کلاهدوز تا به ایسستگاه آخر در ارم سبزو یا بالعکس نزدیک به چهل و پنج دقیقه زمان می برد.
اگر قصد تعویض خط را دارید این خط در ایستگاه دروازه دولت با خط ۱، در دو ایستگاه دروازه شمیران و شادمان با خط ۲ و در ایستگاه تئاترشهر با خط ۳ قابل تعویض است. خط ارم سبز – شهید کلاهدوز دارای ۱۹ ایستگاه است. یکی دیگر از ویژگی های این خط این است که شما می توانید به فرودگاه مهرآباد نیز دسترسی داشته باشید.

خط ۵: صادقیه – گلشهر

ساعات کار: هر روز از ساعت ۰۵:۳۰ الی ۲۲:۳۰
طول خط: ۴۱ کیلومتر
خط مترو صادقیه – گلشهر یکی از خطوط طولانی مترو تهران است. این خط نخستین خط مترو تهران است. طی کردن این خط از ایستگاه اول در صادقیه تا ایستگاه آخر در گلشهر و یا بالعکس نزدیک به یک ساعت زمان می برد. این خط بر روی نقشه مترو تهران با رنگ سبز مشخص شده است.
اگر قصد تعویض خط را دارید این خط در ایستگاه صادقیه با خط ۲ و در ایستگاه ارم سبز با خط ۴ قابل تعویض است. خط مترو صادقیه – گلشهر دارای ۱۱ ایستگاه است. این خط شما را از کرج به تهران و بالعکس می رساند. در کنار خطوط عادی شما می توانید در این مسیر از قطارهای سریع السیر نیز استفاده کنید.

خط ۶: دولت آباد – امام حسین.

مترو تهران 6 راهنمای مترو تهران

ساعات کار: هر روز از ساعت ۰۵:۳۰ الی ۲۲:۳۰
طول خط: ۱۰ کیلومتر
خط شش یکی از جدیدترین خطوط مترو تهران است. این خط بر روی نقشه مترو تهران با رنگ صورتی مشخص شده است. خط دولت آباد – امام حسین در حال حاضر یکی از کوتاه ترین خطوط مترو فعال تهران است. دولت آباد، بعثت، میدان شهدا و امام حسین چهار ایستگاه فعال این خط مترو است.
طی کردن این چهار ایستگاه چیزی در حدود ۱۵ دقیقه زمان می برد. طول اصلی این خط مترو در اصل ۳۸ کیلومتر است که تنها ده کیلومتر آن افتتاح شده است. این خط شما را از شمال غربی به جنوب شرقی پایتخت می رساند. شما می توانید در ایستگاه میدان شهدا با خط ۴ تعویض خط نموده و مسیر خود را ادامه دهید.

خط ۷: خط بسیج – میدان صنعت

مترو تهران 7 راهنمای مترو تهران

ساعات کار: هر روز از ساعت ۰۵:۳۰ الی ۲۲:۳۰
طول خط: ۲۰ کیلومتر
خط بسیج – میدان صنعت هفتمین خط مترو تهران است. این خط مترو نیز یکی از جدیدترین و تازه تاسیس ترین خطوط مترو تهران است. خط بسیج – میدان صنعت بر روی نقشه مترو تهران با رنگ بنفش مشخص شده است. طی کردن این خط در حال حاضر از ایستگاه اول در میدان صنعت تا ایستگاه آخر در میدان بسیج و یا بالعکس چیزی در حدود سی دقیقه زمان می برد.
اگر قصد تعویض خط را دارید این خط در ایستگاه میدان محمدیه با خط ۱، ایستگاه نواب صفوی با خط ۲ و در ایستگاه مهدیه با خط ۳ قابل تعویض است. خط بسیج – میدان صنعت دارای ده ایستگاه فعال است.

خط فرعی ۱: شاهد – فرودگاه امام خمینی

مترو تهران 8 راهنمای مترو تهران

ساعات کار: هر روز از ساعت ۰۶:۱۰ الی ۲۰:۱۰
طول خط: ۳۰ کیلومتر
خط فرعی فرودگاه امام خمینی و شهر پرند در واقع یکی از خطوط انشعاب یافته از خط تجریش – کهریزک(خط ۱ مترو تهران) است. شما می توانید با استفاده از این خط در عرض سی و پنج دقیقه خود را به فرودگاه امام خمینی(ره) برسانید. این خط از ایستگاه شاهد-باقرشهر منشعب می شود. این خط در اصل دارای ایستگاه شاهد-باقرشهر، نمایشگاه شهر آفتاب، واوان، فرودگاه امام خمینی و شهر پرند است.

خط فرعی ۲: فرودگاه مهرآباد

مترو تهران 9 راهنمای مترو تهران

ساعات کار: هر روز از ساعت ۰۵:۳۷ الی ۲۲:۳۰
طول خط: ۴ کیلومتر
خط فرعی فرودگاه مهرآباد در واقع از خط ۴ مترو تهران منشعب می شود. این خط از ایستگاه بیمه خط چهار مترو آغاز می شود. خط فرعی فرودگاه مهرآباد در دو ایستگاه توقف دارد. ایستگاه اول پایانه ۱و ۲ فرودگاه مهرآباد و ایستگاه دوم پایانه ۳و۴ فرودگاه مهرآباد است. طی کردن این خط تنها ۵ دقیقه زمان می برد. این خط بر روی نقشه با رنگ زرد مشخص شده است.

بلیط مترو

بخش ورود به ایستگاه مترو
تنها راه استفاده از خطوط مترو ارائه بلیط است. شما نمی توانید از پول نقد در مترو استفاده کنید. اگر قرار است تنها یک بار از مترو استفاده کنید، استفاده از بلیط های تک سفره برای یک سفر رفت و برگشت مناسب خواهد بود. اگر قرار ست چندین بار از مترو استفاده کنید حتما یک بلیط الکترونیک تهیه کنید. بلیط الکترونیک که ezPay نامیده می شود به نسبت خرید بلیط های تک سفره مقرون به صرفه تر است.
شما می توانید با تهیه بلیط الکترونیک گاه تا بیش از پنجاه درصد به نسبت خرید بلیط های تک سفره صرفه جویی کنید. کارت بلیط الکترونیک، کارت بلیط مبلغ دار نیز نامیده می شود. در صورت استفاده از مترو برای رسیدن به فرودگاه امام و یا مسیرهای حومه شهری هزینه ای که باید پرداخت کنید کمی متفاوت است.

مترو تهران 1 راهنمای مترو تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد