جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای خرید چاقوی شکاری

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ خرداد ۱۴۰۰

طبیعت گردی و بیابانگردی یکی از شاخه های اکوتوریسم است که در این گونه سفرها باید تجهیزات مخصوص و وسایل ضروری را با خود برد . چاقوی شکاری یکی از پرکاربردترین ابزارهای سفر است که در بریدن طناب یا مواجهه با حیوانات وحشی برای حفظ سلامت و دفاع از خود لازم و ضروری می باشد و در این مطلب ما راهنمای خرید چاقوی شکاری مناسب سفر را آورده ایم تا با مطالعه آن هوشمندانه خرید کنید و بهترین چاقو را در وسایل خود داشته باشید .

انواع چاقوی 800x601 راهنمای خرید چاقوی شکاری

انواع چاقوی شکاری

چاقو های شکاری یا Hunting knife باتوجه به کاربردی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند. هر یک از این دسته ها مزایا و معایب خود را داشته و متقاضی باید باتوجه به نیاز و بودجه خود اقدام به خرید کند. با بررسی انواع چاقو و ویژگی های آن ها می توانید به راحتی گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنیم.

چاقو شکاری جیبی / ضامن دار

چاقو های شکاری جیبی یکی از بهترین ایده هایی بود که برای تجهیزات سفر ارائه شدند. این چاقو ها به دلیل مزایا و کارایی فراوان توانستند خیلی زود میان گردشگران محبوب شوند. از جمله مزایای چاقو های جیبی می توان به سبک بودن، کم جا، پرکاربرد و … اشاره کرد. باتوجه به اینکه این چاقو ها اندازه کوچکتری نسبت به چاقو های ثابت دارند نباید انتظار چندانی به لحاظ قدرتی و استقامتی از آن ها داشت. ویژگی هایی از قبیل نوع تیغه، جنس دسته، ضامن چاقو و اندازه تیغه در خرید چاقو شکاری تاشو تاثیرگذار هستند.

چاقوی شکاری جیبی یا ضامن دار راهنمای خرید چاقوی شکاری

چاقو ثابت

چاقو های با تیغ ثابت حرفه ای ترین نوع چاقو های شکاری هستند. این نوع چاقو ها استقامت و قدرت بیشتری داشته و برای کار های سخت تر استفاده می شوند. باتوجه به نوع، برند و کاربرد چاقو جنس تیغه های آن نیز متفاوت است. از دیگر مزایای چاقو های تیغه ثابت پروسه راحت تمیز کردن آن ها است. توجه داشته باشید که این چاقو ها سنگین تر بوده و فضای بیشتری را اشغال می کنند. همچنین باید حتما برای چاقو غلاف تهیه کنید.

چاقوی شکاری ثابت 1 راهنمای خرید چاقوی شکاری

چاقو شکاری چندکاره

چاقو های چندکاره به صرفه ترین نوع چاقو ها هستند. چاقو های چندکاره کم جا بوده و چندین قابلیت را یکجا دارند. برای مثال ابزار هایی مانند: قیچی، انبردست، دربازکن و … را در خود جای داده اند. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که باتوجه به اندازه این نوع چاقو های شکاری نباید انتظار مقاومت و استقامت زیادی از آن ها داشت. شما می توانید از این نوع چاقو حتی به غیر از مواقع سفر استفاده کرده و مشکلات پیش پاافتاده را حل کنید.این ابزارهای چندکاره از بزرگ تا کوچکش دارای طراحی سبک‌اند و ملزومات مورد نیاز را دارند. ابزارهایی مانند جاسوئیچی را می‌توان هرجایی حمل کرد اما فاقد قدرت‌ و تغییرپذیری هستند. می‌توانید آن را در جیب‌تان بگذارید و به کارهایتان رسیدگی کنید و آن را فراموش کنید تا زمانی که به آن نیاز پیدا می‌کنید. ابزارهای چندکاره‌ی جیبی داراری سایز و اندازه‌های متناسبی هستند. آن‌ها به‌سادگی در جیب شلوار جا می‌گیرند، اما ساختار آن‌ها نسبت به مدل‌های ارگونومیک ضعیف‌تر است. این ابزارها نمونه‌ی کم حجم و سبک‌تر مدل اصلی هستند و مناسب برای پیاده‌روی یا فعالیت‌های دیگر‌اند. این ابزارها کارهای سنگین و سخت را هم می‌توانند انجام دهند، اما مدل بزرگ‌تر آن‌ها دوام و راحتی بیشتری دارند. بیشتر برای کمپینگ‌های ماشین استفاده می‌شوند و تقریبا همه‌ی این ابزارها دارای غلاف روی کمربند هستند.

چاقوی چندکاره 1 راهنمای خرید چاقوی شکاری

چاقو سرسوزنی

این مدل چاقو ها خاص تر بوده و کمتر گردشگری را با این دست چاقو ها می بینید. چراکه به خاطر کاربردی که دارند انتخاب خاص تری محسوب می شوند. همانطور که از اسم آن پیداست شکل و شمایل چاقو شبیه یک سوزن بزرگ بوده و برای پرتاب کردن و سوراخ مورد استفاده قرار می گیرد.

سرسوزنی راهنمای خرید چاقوی شکاری

بررسی اجزای چاقو

بعد از چهار دسته بندی نامبرده شده، چاقو ها بر اساس نوع تیغه خود تقسیم بندی می شوند. تیغه ها نیز بر اساس طراحی و جنس به کاربرده شده در آن ها در گروه های مختلف قرار می گیرند. لازم به ذکر است که هر یک از اجزای چاقوی شکاری جداگانه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دسته بندی های متفاوتی دارند.

جنس تیغه

چندین نوع آلیاژ و فلز در ساخت تیغه ی چاقو ها استفاده می شود. از جمله این مواد می توان به کربن، فولاد سخت، فولاد نرم، آلومینیوم، تیتانیوم و وانادیوم اشاره کرد. پرکاربرد ترین و دم دستی ترین جنسی که استفاده می شود فولاد است. فولاد سخت مقاومت بالایی داشته و در عین حال سخت تیز می شود. در عوض فولاد نرم وزن کمتری داشته و به راحتی تیز می شوند. تیغه های از جنس تیتانیوم نوع مرغوبی محسوب می شوند و زیباتر هستند. همچنین مقاومت خوبی داشته و ضد زنگ هستند ولی خوب چندان تیز محسوب نمی شوند.

بهترین تیغه برای چاقوی شکاری فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم است. چراکه این تیغه ها مقاومت بالایی داشته و تیغه های تیزی هستند. البته توجه داشته باشید که در برخی از آن ها کربن نیز استفاده شده است. کربن به خودی خود مشکلی ندارد ولی اگر به مقدار زیاد در آلیاژ تیغه باشد، مقاومت چاقو کمتر می شود. در آخر یک تیغه مناسب باید سبک، تیز، مقاوم و ضد زنگ باشد.

فولاد ضد زنگ

اغلب تیغه‌ها از آلیاژ فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند تا در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد. ۳ آلیاژ محبوب برای ساخت چاقو وجود دارد: ۴۲۰HC: این فولاد ضد زنگ مقرون به‌صرفه است و در برابر فرسایش و ویژگی‌های حفظ لبه بسیار قوی است. ۱۵۴CM: این آلیاژ از بهترین فولاد ضد زنگ ساخته شده که از کربن در آن برای سختی بیششتر و حفظ لبه‌ای تیز استفاده شده است.

S30V: ساختاری از فولاد ضد زنگ است که با ترکیب وانادیوم (مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و ساییدگی) برای حفظ لبه‌ی تیز مخلوط شده است.

S30V راهنمای خرید چاقوی شکاری

فولاد با درجه‌ی کربن بالا
بعضی از چاقوها با درجه‌ی کربن بالا ساخته می‌شوند. این تیغه‌ها بسیار سخت‌اند و تیزی خود را حفظ می‌کنند، اما در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت کمتری دارند.

انواع تیغه

تیغه های چاقو های مخصوص سفر به ۵ دسته تقسیم می شوند. این ۵ دسته عبارتند از: تیغه قطره ای، تیغه خنجری، تیغه تانتو، تیغه سوزنی و تیغه سانتاکو. تیغه های قطره ای معمول ترین نوع چاقو ها هستند. این تیغه ها شبیه چاقو های معمولی بوده و به شکل اشک یا قطره هستند. این نوع تیغه در انواع سایز های چاقو ها استفاده شده و برای بریدن ( نه به صورت مستقیم و عمود ) مناسب هستند.

نوع بعدی تیغه خنجری بوده که تا حدودی شبیه تیغه قطره ای است. با این تفاوت که لبه پایینی صاف تر و لبه ی بالایی انحنای بیشتری دارد. این مدل تیغه بیشتر کاربرد نظامی دارد. به دلیل نوع تیغه می تواند مانند ساطور عمل کند و احتیاجی به کشیدن ( بریدن ) ندارد. اگر سایز این نوع تیغه افزایش یابد مقاومت آن کاهش پیدا می کند. مورد بعدی که در چاقوی شکاری استفاده می شود، تیغه سنگین و مقاوم تانتو است. این تیغه که شکل و شمایلی هندسی دارد نسبت به فشار و ضربه مقاوم بوده و مناسب برای بریدن اجسام سخت است.

تیغه سوزنی همانطور که از اسمش پیداست تیغه ای نوک تیز بوده که معمولا برای پرتاب کردن و فرو کردن در جسمی استفاده می شود. در گذشته از این نوع تیغه برای سر نیزه و شکار استفاده می کردند. مورد آخر سانتاکو بوده که مانند ساطور است و هنگام ضربه، شی مورد نظر را می برد. البته ناگفته نماند که هر روز چاقو ها و تیغه های تازه تری با ترکیب مدل های مذکور روانه بازار شده و کاربرد های گوناگونی را تحت پوشش قرار می دهند.

جنس دسته

چاقو های شکاری با دسته های مختلفی به بازار عرضه می شوند. این دسته ها باتوجه به قیمت تعیین شده و نوع کاربرد چاقو تغییر می کنند. در حال حاضر انواع مختلف دسته های چوبی، پلاستیکی، فولادی، آلومینیومی، لاستیکی و یا ترکیبی در بازار یافت می شوند. دسته ی چاقو یکی از مهم ترین بخش های این وسیله محسوب می شود. دسته چاقوی شکاری باید ارگونومی، خوش دست و محکم باشد. هنگام خرید توجه داشته باشید که تیغه و دسته به خوبی چفت یکدیگر باشند و بیرون زدگی پرچ یا پیچ نداشته باشد. همچنین جنس دسته باید به گونه ای باشد که از دست لیز نخورد.
دسته‌های پلاستیکی مقرون به‌صرفه‌اند و مقاوم در برابر آب و مواد لغزنده‌اند.

دسته پلاستیک راهنمای خرید چاقوی شکاری

دسته‌های لاستیکی هم بسیار خوش‌دست‌اند و در برابر آب مقاوم است اما دوام زیادی ندارند.

دسته لاستیک راهنمای خرید چاقوی شکاری

دسته‌های فولادی ضد زنگ و آلومینیومی بسیار با دوام‌اند اما در دست سرد و لغزنده‌اند.

دسته فولاد راهنمای خرید چاقوی شکاری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد