جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دیپلماسی گردشگری و نقش آن در رویداد اردبیل ۲۰۲۳

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ آبان ۱۴۰۱

دیپلماسی گردشگری به نقش گردشگری برای توسعه تعامل، همگرایی، صلح و همکاری‌های چند جانبه اشاره دارد. صنعت گردشگری در همه ابعاد به سیاست‌های دولت وابسته است و در توسعه سیاسی، ایجاد و گسترش صلح و نیز رشد و توسعه اقتصادی نقش بسیار مهمی برعهده دارد. این صنعت می‌تواند به عنوان موثرترین پدیده در توسعه دیپلماسی عمومی کشورها نقش آفرینی کند.

منطقه اکو یکی از غنی‌ترین مناطق دنیا است که ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری مناسبی در حوزه‌های مختلف دارد. نقاط مشترک و همگرایی بین کشورهای منطقه همچون اشتراکات فرهنگی، تاریخی، مذهبی، نزدیکی جغرافیایی، پیوندهای قومی و منافع اقتصادی بسیار بیشتر و پررنگ‌تر از نقاط اختلاف و واگرایی بین آنها است و این اشتراکات زمینه‌های همگرایی و همکاری میان کشورهای منطقه به ویژه همکاری در زمینه گردشگری، امنیت، بهداشت و محیط زیست را هموارتر می‌کند.

اردبیل 2023 دیپلماسی گردشگری و نقش آن در رویداد اردبیل ۲۰۲۳

معرفی پایتخت‌های گردشگری اکو پدیده‌ای تاثیرگذار برای نزدیک‌تر شدن ملت‌های منطقه با پیشینه تاریخی مشترک و همچنین کمک کننده به تقویت مبادلات اقتصادی است. به گفته دبیرکل سازمان «منطقه اکو حدود ۴۹ میلیارد دلار از گردشگری بین‌المللی کسب درآمد کرد که ۲,۷ درصد از درآمد گردشگری جهانی را تشکیل می‌دهد.» و این سازمان با همکاری دولت‌های عضو برای حمایت از روند کلی توسعه منطقه به گردشگری توجه ویژه‌ای کرده و به دنبال تقویت گردشگری برای کمک به افزایش رفاه مردم این کشورها است.

اردبیل در سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است. دلیل این انتخاب، وجود مواهب کم‌نظیر در انواع مختلف گردشگری، موقعیت ژئوپلتیکی این استان به دلیل مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و اشتراکات فرهنگی، زبانی و مذهبی با مردمان آذری و نیز میزبانی از هزاران گردشگر فرهنگی از کشور ترکیه به عنوان دو کشور هدف اصلی گردشگری خارجی است.

اما بهره‌برداری مطلوب از این فرصت مغتنم برای مقابله با تبلیغات منفی به عنوان مهم‌ترین چالش کشور در حوزه گردشگری بین‌المللی، نیازمند نگاه ملی و اولویت بخشی به دیپلماسی گردشگری و همکاری بین دستگاهی دیپلماسی کشور با نهادهای فعال در حوزه گردشگری است.

آنچه مسلم است گردشگری محور اصلی توسعه در اردبیل محسوب می‌شود و تاثیرات منفی اقتصادی در دوره رکود کرونا مبین این موضوع است. مردم اردبیل حساب ویژه‌ای برای رویداد اردبیل ۲۰۲۳ باز کرده‌اند.
منبع:میراث آریا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *