رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ دی ۱۳۹۸

دیدنی های همدان؛ گشت و گذار در پایتخت مادها

لینک این مطلب کپی شد!

در همدان با پیشینه تاریخی، جاذبه های گردشگری بیشماری برای علاقه مندان وجود دارد و جاذبه های طبیعی همدان نیز به دلایل سفر به همدان افزوده است. همدان مهد تاریخ و تمدن ایران زمین است فرهنگ و هنری به بلندای ایران باستان دارد. شهر همدان قدیمی ترین پایتخت ایران و مقر حکومت مادها بوده است. در میان مقصدهای سفر بهاری شهر همدان با وجود جاذبه های تاریخی، طبیعی و مذهبی، گروه های مختلف مردم با هر نوع سلیقه و ذائقه ای را مشتاق بازدید از جاذبه های تاریخی همدان می کند. در ادامه مطلب با معرفی جاهای دیدنی همدان، فهرستی از دیدنی های شهر همدان معرفی می شود.

-ابن-سینا دیدنی های همدان؛ گشت و گذار در پایتخت مادها

جاذبه های گردشگری همدان در یک نگاه
در پنج کیلومتری شهر همدان، در دل کوه الوند دو کتیبه قرار دارد که توسط داریوش و خشایارشاه هخامنشی در مسیر جاده شاهی حکاکی شده و با نام گنج نامه شناخته می شوند که از دیدنی های تاریخی همدان هستند. بالاتر از کتیبه ها، آبشاری زیبا قرار دارد که از جویبارها و چشمه سارهای کوه الوند سرچشمه گرفته است و در کنار کتیبه ها و آبشار، مجموعه توریستی، تفریحی و ورزشی گنج نامه قرار دارد که امکان استفاده از تفریحاتی مانند تله کابین، سورتمه ریلی، بادی جامپینگ و… در این مجموعه برای گردشگران برپاست.
معروف ترین جاذبه های گردشگری همدان، غار علیصدر و گنجنامه هستند. غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان است و قدمتی ۲۰۰ میلیون ساله دارد. این غار در روستایی با نام علیصدر از توابع کبودرآهنگ و در ۷۵ کیلومتری شهر همدان قرار دارد.

-همدان دیدنی های همدان؛ گشت و گذار در پایتخت مادها

شهر تاریخی همدان
جاذبه های تاریخی همدان مثل آرامگاه حکیم بوعلی سینا، پزشک، شاعر و فیلسوف مشهور ایران و جهان در میدانی با همین نام در همدان قرار دارد و برای گردشگران در سفر به همدان یکی از مکانهای دیدنی شهر است. آرامگاه باباطاهر عریان نیز در همدان قرار دارد.
مجسمه سنگ شیر نیز یکی دیگر از دیدنی های همدان است که قدمت آن به دوران باستان یعنی مادها و هخامنشیان می رسد. در کنار این مجسمه، گورستانی وسیع مربوط به دوره اشکانی وجود دارد و تعداد زیادی تابوت سفالی، تدفین های گور خمره ای و گودالی در کاوش های این محوطه به دست آمد.
برج قربان یکی دیگر از دیدنی های همدان است که قدمت آن به قرن هفتم و هشتم هجری برمی گردد. این بنا از یک برج ۱۲ ضلعی آجری با گنبد هرمی شکل ۱۲ ترک آجری تشکیل شده و مدفن «شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی» است. گنبد علویان نیز یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در شهر گردشگری همدان است. علت نامگذاری این مکان به گنبد علویان، به این دلیل بوده که در گذشته گنبدی داشته و در طول گذر زمان فرو ریخته است.
از دیگر جاهای دیدنی همدان می توان به میدان خاص و معروف آن، یعنی میدان امام خمینی اشاره کرد. میدان امام توسط کارل فیشر؛ معمار آلمانی طراحی شده و تزئینات هنرمندانه و چشم نوازی مثل آجرکاری های ساده، برجسته، نقش های هندسی زیبا و همچنین گچ بری اطراف پنجره ها با نقوش انسان، حیوان و پنجره های چوبی در میدان به چشم می خورد.

-قربان دیدنی های همدان؛ گشت و گذار در پایتخت مادها

از موزه های شهر همدان غافل نشوید
موزه حمام قلعه؛ حمامی سنتی در شهر همدان و مربوط به دوره قاجار است که تغییر کاربری داده و در حال حاضر به موزه مردم شناسی در همدان تبدیل شده است. حمام قلعه در یکی از محلات قدیمی همدان با نام قاشقتراشان یا محله قلعه قرار دارد. از دیگر موزه های شهر همدان می توان موزه تاریخ طبیعی را نام برد که انواع گوناگونی از گیاهان و حیوانات مربوط به اقلیم ایران و جهان به صورت زنده، سنگواره و تاکسیدرمی شده را در خود جای داده است.
سایت موزه تپه هگمتانه با قدمتی در حدود سه هزار سال پیش و تاریخچه ای طولانی از دیدنی های شهر همدان است. این تپه توسط گروهی از باستان شناسان کشف شد و بقایای شهر باستانی هگمتانه در نتیجه این کاوش ها پدیدار شد. در کنار سایت، موزه هگمتانه نیز واقع شده که آثار کشف شده از سایت و شهرهای همدان، درون این موزه قرار گرفته است. این آثار مربوط به دوره های هخامنشیان، اشکانی و ساسانی است.

-مدان دیدنی های همدان؛ گشت و گذار در پایتخت مادها

اجاره سوئیت ارزان در همدان یا اقامت در بومگردی
خانه های بومگردی شهر همدان در بافت تاریخی و در روستاهای اطراف قرار دارند. برای نمونه بومگردی مزداگرد که خانه ای سنتی و قدیمی با قدمتی حدود ۱۴۰ سال است که مرمت شده و در روستای تاریخی اَمزاجرد در ۲۱ کیلومتری شهر همدان امکان رزرو آنلاین از سایت مکانچی را دارد.
کسانی که اقامت در شهر همدان را ترجیح می دهند و قصد اقامت در هتل یا سوئیت در همدان را دارند؛ اقامت در هتل آپارتمان سفیر یکی از گزینه های مناسب اقامتی است. هتل سفیر همدان جدیدترین هتل آپارتمان در غرب کشور است و در حوالی مراکز تاریخی و فرهنگی این شهر بنا شده است.
بومگردی حاجی اسماعیل نیز خانه ای قدیمی و بازسازی شده است که دسترسی راحت آن به دیدنی های تاریخی همدان و گشت و گذار در جاذبه های طبیعی همدان این بومگردی را جزو یکی از گزینه های اقامت در همدان قرار داده و با طی مسافتی کوتاه می توان به این جاهای دیدنی همدان دسترسی پیدا کرد.

-همدان دیدنی های همدان؛ گشت و گذار در پایتخت مادها

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *