جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دوم اردیبهشت ، روز زمین پاک

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی (۲۲ آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود. روز زمین پاک در ۲ اردیبهشت و فردای آن روز ۳ اردیبهشت روز جهانی کره زمین است.
سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. این رسمی بود که توسط فعال صلح یعنی جان مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط سناتور آمریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسهٔ آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد. در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم‌زمان با ۲اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست‌محیطی اختصاص می‌دهند.

روز زمین 1 800x628 دوم اردیبهشت ، روز زمین پاک

روز جهانی زمین پاک فرصتی مغتنم است برای ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از زیست بوم و زیستگاهی که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی خواهد رسید و توجه به آن نقش انکارناپذیری را در نهادینه ساختن باور و اراده انسان برای داشتن و حفظ محیطی سالم دارد.

روز زمین پاک یک روز نیست بلکه یک جنبش محیط زیستی است، امسال نیز مانند هر سال در ایران همراه با سراسر دنیا این روز گرامی داشته می شود تا همگان از اهمیت زمین و موهبت های آن و گام هایی که می توانند برای حفظ آن بردارند آگاه شوند.

در سال ۱۹۷۰ در پاسخ به بحران محیط زیست، روز ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت و هر چهار سال یک بار سوم اردیبهشت ماه، به عنوان روز زمین پاک انتخاب شد. روزی برای ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسائل زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین.

در این سال در پی برگزاری اولین روز زمین پاک، موجی از اقدامات محیط زیستی به راه افتاد، تصویب قوانین زیست محیطی، قانون هوای پاک، آب پاک و قانون حفاظت از گونه های در معرض انقراض در ایالات متحده آمریکا و تشکیل آژانس محیط زیست آمریکا از جمله اقداماتی بودند که در پاسخ به اولین روز زمین پاک صورت گرفتند.

ایران نیز در این رویداد با دیگر کشورهای جهان همراه شد و هر ساله هفته زمین پاک را که از دوم اردیبهشت ماه با نام روز زمین پاک آغاز می شود، به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می دارد.

چالش های فراوان و اما فرصت های بسیار در اقدامات مرتبط با احیای زمین، این موضوع را به مهم ترین موضوع روز زمین پاک امسال تبدیل کرده به همین دلیل شعار امسال روز زمین پاک، احیای دوباره زمین همراه با افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار انتخاب شده است.

هر چند امسال به دلیل حضور میهمان ناخوانده ای که به همه کشورهای جهان سرزده و تعداد زیادی را خانه نشین کرده است، رعایت فاصله اجتماعی از اهم اقدامات پیشگیرانه است و لذا امکان برگزاری همایش و جشنواره های حضوری وجود نداشته، جشن های روز جهانی زمین پاک در جای جای دنیا به صورت مجازی برگزار می شود.

البته شعار روز جهانی زمین پاک احیای زمین تعیین شده که سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به شرایط اقلیمی کشور افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار را به آن اضافه کرده است و شعار ملی کشور احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار تعیین شد.

روز زمین دوم اردیبهشت ، روز زمین پاک

تغییر اقلیم و اکوسیستم‌ها بزرگترین چالش آینده بشریت و سیستم‌های حمایت‌گری است که جهان ما را قابل سکونت می‌کنند. بر اساس مطالعات مستقل ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا، سال ۲۰۱۹ در میان ۱۴۰ سال گذشته، از لحاظ گرما جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. دمای جهانی در این سال، ۷۱/۱ درجه فارنهایت (۹۵/۰ درجه سانتیگراد) گرمتر از میانگین دمایی قرن ۲۰ گزارش شده است.
۵سال گذشته گرمترین سالها در ۱۴۰ سال گذشته بوده‌اند و کره زمین آشکارا رو به گرما می‌رود. پس باید برای کمک به زمین، نجات خود و دیگر ساکنین این سیاره دوست داشتنی، وقت را غنیمت شمرده و هرچه زودتر برای سازگاری و مقابله با تغییر اقلیم دست به کار شویم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد