جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دبیرستان فیروز بهرام

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ خرداد ۱۳۹۸

دبیرستان فیروز بهرام (تاسیس ۱۳۱۱ خورشیدی) یکی از دبیرستان‌های قدیمی و زرتشتی شهر تهران واقع درخیابان میرزا کوچک خان است و به یادگار فیروز بهرامجی بیکاجی، فیروز بهرام نام گرفته‌است. دبیرستان فیروز بهرام از دهش رادمنش بهرامجی بیکاجی به یادگار از فرزندش فیروز که در آغاز شهریور ۱۲۷۴هجری خورشیدی (۱۸۹۵ میلادی) در هندوستان زاییده شده و در هشتم دیماه ۱۲۹۴ (۱۹۱۵) جهان را بدرود گفته‌است بنام دبیرستان فیروز بهرام نامگذاری گردید. به هنگام ورود به ساختمان دبیرستان فیروزبهرام، سنگ مرمرینی که در سینه دیوار جای گرفته است، توجه را جلب می‌کند. این سنگ به طول تقریبی ۱/۵ متر و عرض ۱متر است.

فیروز 1 دبیرستان فیروز بهرام

این دبیرستان در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۱۱ خورشیدی بر روی زمین انجمن زرتشتیان پایه گذارده شد و به سرپرستی نیک اندیش اردشیر کیامنش و به رهنمونی و دستیاری ارباب کیخسرو شاهرخ آغاز و انجام و در دوم دی‌ماه همان سال گشایش یافت.

این دبیرستان که از دهش رادمنش بهرام‌جی بیکاجی بیادگارِ فرزند روانشادش فیروز که در آغاز شهریور ۱۲۷۴ خورشیدی برابر ۲۲ آگست ۱۸۹۵ میلادی در بمبئی زاییده شده و در هشتم دیماه ۱۲۹۴ برابر با ۲۹ دسامبر ۱۹۱۵ جهان را بدرود گفته است، بنام دبیرستان فیروز بهرام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۱۱ خورشیدی بر روی زمین انجمن زرتشتیان پایه‌گذارده شده و بسرپرستی نیک اندیش اردشیر کیامنش ساخته و به رهنمونی و دستیاری این بنده آغاز و انجام و در دوم دیماه ۱۳۱۱ خورشیدی گشایش یافته‌ برای برخورداری نونهالان و پاس و پایندگی جاویدانی به انجمن زرتشتیان تهران برگزار شد.

فیروز 2 دبیرستان فیروز بهرام

معماری

طرح این مدرسه از جعفرخان معمارباشی است که از اسلوب‌های هخامنشی استفاده کرده است. معماری این اثر همچون کاخ شهربانی و سردر باغ ملی تلفیقی از معماری اروپایی و معماری کهن ایرانی است.
بازسازی

در سال ۱۳۷۵ خورشیدی این دبیرستان با یاری ارباب فریدون و ارباب مهربان زرتشی ، و با همت آقای رستم فرخنده و همیاری انجمن زرتشتیان تهران ، زیر نظر سازمان میراث فرهنگی کشور به طور کامل بازسازی شد.
جشن هشتاد سالگی

در ۷ دی ماه۱۳۹۱، جشن هشتاد سالگی بنیان گذاری فیروز بهرام در تالار این دبیرستان برگزار شد.در این جشن تعداد زیادی از مدیران ،استادها،کارمندان، دانش آموختگان پیشین و دانش آموزان این دبیرستان حضور داشتند.
امکانات

در حال حاضر این دبیرستان مجهز به کتابخانه، تالار گردهمایی، آزمایشگاههای فیزیک و شیمی، سیستم های صوتی،تصویری و کامپیوتری پیشرفته است.کارگاه رایانه آن در سال ۱۳۹۲ بازسازی و بازگشایی شد.

فیروز 3 دبیرستان فیروز بهرام

کتابخانه

کتابخانه فیروزبهرام حدود ۲۵۰۰ جلد کتاب دارد و موضوعات گوناگونی چون علوم ریاضی و فیزیک ، ادبیات ،فلسفه ، هنر و رمان را شامل میشود.قسمتی در این کتابخانه به نگهداری نشریات داخلی منتشر شده در دبیرستان ، پایان نامه و تحقیقات دانشجویان رشته های معماری و مرمت آثار تاریخی با موضوع دبیرستان فیروزبهرام اختصاص داده شده است. این کتابخانه در سال ۱۳۷۷ با دهش مهربان و گلی فرهنگی و بنامگه روانشاد مهربان رستم فرهنگی بازگشایی شد. در صورت علاقه به بازدید از جاهای دیدنی تهران در تابستان می توانید به بخش های دیگر سایت مراجعه کنید.

از مشاهیر این دبیرستان می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

سیّد حسین نصر (ریاست دانشگاه شریف)

پرویز شهریاری (ریاضی دان و از چهره های ماندگار)

عزّت الله نگهبان

کمال الدین جناب(فیزیکدان)

حسن‌علی منصور (نخست‌وزیردوران پهلوی)

جواد منصور

هوشنگ نهاوندی (وزیر علوم و ریاست دانشگاه تهران در دوران پهلوی)

ایرج افشار (ریاست کتابخانه ملی ایران و مرکز اسناد دانشگاه تهران)

ابراهیم ویکتوری (پژوهشگر فضایی، نویسنده )

هژبر یزدانی (سرمایه دار مشهور در دوران پهلوی )

بوذرجمهر مهر (پزشک و نماینده مجلس)

احمد شاملو(شاعر)

محمد نوری (خواننده)

مسعود برزین (روزنامه نگار و رئیس سابق رادیو و تلویزیون ملی ایران)
بیژن جلالی (شاعر)
سروش حبیبی (مترجم)
مهرداد بهار (نویسنده و پژوهشگر)

 

 

 

فیروز دبیرستان فیروز بهرام

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *