رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ شهریور ۱۳۹۸

خیابان سپاهیان تخت جمشید

اشتراک گذاری

خیابان سپاهیان بین کاخ دروازه کشورها و دروازه ناتمام جای دارد. پس از دروازه ناتمام در قسمت غرب آن و در پشت دروازه کشورها خیابان سپاهیان که ۹۲ متر طول و نزدیک به ۱۰ متر عرض دارد قرار دارد. خیابان سپاهیان دروازه کشورها را به دروازه ناتمام و ایوان شمالی کاخ صدستون پیوند می‌دهد. در سمت راست (شمال) خیابان سپاهیان سرستون دو عقاب نیز کشف شده‌است.تخت جمشید-پارسَه یا تخت جمشید نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که سالیان سال پایتخت هخامنشیان بوده است. اسکندر مقدونی سردار یونانی به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید. اما ویرانه‌های این مکان هنوز هم در مرودشت در نزدیکی شیراز مرکز استان فارس برپا است. تخت جمشید هم‌اکنون یکی از آثار جهانی ثبت شدهٔ ایران در یونسکو است.

وسعت‌ کامل کاخ‌های‌ تخت‌ جمشید ۱۲۵ هزار متر مربع‌ است که بر روی سکوئی که ارتفاع آن بین ۸ تا ۱۸ متر بالاتر از سطح جلگهٔ مردوشت است، بنا شده‌اند و از بخش‌های‌ مهم‌ زیر تشکیل‌ یافته‌ است‌:
کاخ‌های‌ رسمی‌ و تشریفاتی‌ تخت جمشید (کاخ دروازه ملل)
سرای‌ نشیمن‌ و کاخ‌های‌ کوچک‌ اختصاصی‌
خزانه‌ٔ شاهی‌
دژ و باروی‌ حفاظتی‌
پلکان‌های ورودی سکو و دروازهٔ خشایارشا

در دو طرف خیابان سپاهیان دیوارهای خشتی قطور قرار دارد که در طول آنها و با فاصله‌های ۷ متر طاقچه‌هایی (گوشواره) تعبیه کرده‌اند که احتمالا” محل استقرار سربازان و افسران گارد به هنگام تشریفات بوده‌است. دیوار سمت راست (جنوبی) دیوار اتاق‌هایی است که حیاط آپادانا را از خیابان سپاهیان جدا می‌کند که احتمالا محل استقرار نگهبانان کاخ بوده‌است. دیوار سمت راست (شمالی) دیوار اتاق‌هایی است که محل استقرار حجاران و بخشی از کارگاه حجاری بوده‌است. در انتها خیابان قطعات ستون‌هایی که برای دروازه ناتمام در حال حمل بوده‌است مشاهده می‌شود.

خیابان سپاهیان تخت جمشید

منابع:ویکیپدیا-بیتوته

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *