جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه یهودا بوشهر

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ مرداد ۱۳۹۸

خانه یهودا مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر، بافت قدیم، محله کوتی واقع شده است. خانه یهودا در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۶۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. جدا از ارزش های تاریخی و توریستی بناهای بافت تاریخی بوشهر، خانه یهودا آخرین خانه یهودیان ساکن در بافت تاریخی این شهر است.خانه های تاریخی شبه جزیره بوشهر یک نمونه ارزشمند از معماری شاخص آن دوران است؛ معماری که با پشتوانه هزاران سال فرهنگ و سابقه تمدن و در انطباق کامل با طبیعت پیرامون خود شکل گرفت. دانش بکار رفته در ساخت این خانه ها فقط به دوره قاجار خلاصه نمی شود و حداقل پنج هزار سال حضور تمدن این شبه جزیره را در خود نهفته دارد.دانشی که نشانه های آن از کتیبه معبد عیلامی، محوطه تاریخی شغاب تا قلعه ساسانی ریشهر و در نهایت در اوج و شکوفایی معماری خانه های قاجاریه هویدا شده است.

خانه یهودا خانه یهودا بوشهر

حضور طبیعت پیرامون از سنگ های مرجانی تا در و پنجره و تزئینات مختلف و متنوع برای ایجاد جریان هوا در این خانه ها نشان از هوشمندی و خلاقیت بزرگ معماران بی ادعای آن دوران را در خود دارد. این معماری در انطباق کامل با اقلیم گرم و مرطوب شبه جزیره بوشهر پدیدار می شود. انسان در چنین خانه هایی خود جزیی از طبیعت پیرامونش می بینید. طبیعت در همه اجزا خانه حضور داشته و نتیجه این حضور احساس عمیق آرامش برای انسان است.
خانه تاریخی یهودا جدا از تمامی این ارزشهای تاریخی-فرهنگی و اقتصادی از منظر دیگری نیز منحصربفرد بوده و نشانه ارزشمندی از مهمترین ویژگی زندگی اجتماعی درون شبه جزیره بوشهر است. بوشهر بواسطه بندر بودن از دیر زمان در طول تاریج مهاجران مختلف و متنوع قومی و مذهبی درون خود جای داده است. کشتی های تجاری همراه با کالاهای مختلف فرهنگ های متنوع تجار و دریانوردان را به درون این بندر وارد کرده و این شهر بواسطه تنوع فرهنگی درون خود پذیرای همه آنها بوده است.
نشانه های این حضور اقوام مختلف از قبل از اسلام در محوطه تاریخی شغاب بدست آمده و از نتیجه کاوش های باستانشناسی مشخص گردید چهار قوم با عقاید مختلف مذهبی در کنار هم در این شبه جزیره زندگی کرده اند. این تنوع فرهنگی بعد از اسلام نیز یکیی از شاخصه های مردمان ساکن در این نقطه از کشور ایران بوده است. بافت قدیم بوشهر با داشتن چهار کلیسای مسیحی، دو کنیسه یهودی و مساجد شیعه و سنی نشان از زندگی مسالمت آمیز این اقوام مختلف در کنار هم دارد. مهمترین ویژگی فرهنگی تاریخی بوشهر همین تنوع قومی، نژادی و مذهبی است.
منابع:آینه جم-ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *