رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ خرداد ۱۴۰۰

خانه موزه تمبر ایران در تبریز

لینک این مطلب کپی شد!

اولین خانه موزه تمبر ایران در تبریز در تاریخ ۳۰ اردیبهشت  ۱۴۰۰ با حضور مسئولان استانی و شهر تبریز در محل خانه تاریخی مجتهدی ها راه اندازی شد.محل استقرار نخستین «خانه – موزه تمبر» ایران در تبریز در کوچه پیرسمساری در بافت تاریخی «بازار تبریز» واقع شده که ساختمان قدیمی و یکصد ساله پست آذربایجان تا ۳۰ سال قبل در مقابل آن برپا بود و پس از آن به دلیل تعریض خیابان تخریب شد.خانه تاریخی «مجتهدی» تبریز به عنوان یکی از صدها خانه تاریخی این کهن شهر در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۵۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. تبریز از زمان های قدیمی به صفت تاریخی- فرهنگی بودن مشهور است و میراث کهنی را در دل خود جای داده که خانه – موزه تمبر نیز بر مجموعه گنجینه های آن افزوده می شود.

خانه موزه تمبر

تبریز، شهر اولین ها نامگذاری شده و با افتتاح خانه – موزه تمبر، امروز یکی دیگر از «اولین ها» در این شهر اتفاق افتاده است. اولین چاپخانه، اولین اسکناس، اولین اداره پست و نخستین مرکز آموزشی، انتشار نخستین روزنامه، اولین روزنامه‌نگاری ملی، اولین رمان، اولین دایره‌المعارف اسلامی، اولین کودکستان، اولین مدرسه نابینایان و ناشنوایان، اولین مدرسه به سبک نوین، اولین کتابخانه عمومی، اولین سینما، اولین نمایشنامه و تئاتر، اولین عکاسی، اولین دانشکده فرش، اولین دانشکده پرستاری، اولین پایگاه لرزه‌نگاری، اولین روابط عمومی و اکنون اولین خانه‌موزه تمبر، تبریز را شهر اولین‌ها کرده است .

در فاز نخست افتتاح نخستین خانه – موزه تمبر ایران در تبریز، تمبرهای دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعدادی از تمبرهای پهلوی دوم و نیز کارت پستال هایی از کشورهای مختلف جهان به نمایش گذاشته شده است. در این خانه موزه مجموعه‌ای از تمبرهای دوره قاجار و دوره ۴٠ سال اتقلاب اسلامی و قطعاتی از تمبرهای بین المللی است؛ فلاتلیک‌ها مانند اقلام پستی و کارت پستال‌ها که به‌صورت اختصاصی به تبریز و استان آذربایجان‌شرقی مربوط هستند هم در این مجموعه گردآوری و نمایش گذاسته می‌شود. این حوزه قابلیت و ظرفیت توسعه زیادی دارد و تلاش می‌کنیم در چند ماه آینده کامل‌تر می‌شود. قرار است در فاز دوم و توسعه ای نخستین خانه – موزه تمبر ایران در تبریز، اشیا و ابزار پستی از قبیل مهرهای قدیمی پست تبریز و ابزار آلات قدیمی به جای مانده از تلگرافخانه تبریز و ادارات پست آذربایجان شرقی به نمایش گذاشته شود. راه اندازی جمعه بازار تمبر و هم افزایی برای انجام پژوهش های مرتبط با تمبر به عنوان اوراق بهادار و تاریخی از دیگر برنامه های آتی خانه – موزه تمبر تبریز است.

خانه موزه تمبر

شرکت ملی پست ایران رایزنی‌هایی را با مجموعه‌داران خصوصی داخلی و خارجی و با دولت‌ها آغاز کرده تا بتواند اشیا مختلف حوزه پستی و تمبرهای مربوط به تبریز را به خانه موزه تمبر تبریز برگرداند.

تمبر علاوه بر اینکه ارزش فرهنگی دارد، تاریخ و میراث ما را از گذشته به حال و آینده انتقال می دهد و زمینه ساز اشتراک تجربه مابین گذشتگان با زمان حاضر و آینده می باشد. در همین خانه – موزه تمبر تبریز، کارت پستال هایی از فلسطین قبل از اشغال توسط صهیونیست ها وجود دارد که دارای ارزش فراوانی است. تمبرها، سفیران فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ملت ها در میان همدیگر و گویای پیشینه تاریخی آنها بوده و به همین دلیل دارای اهمیت فراوان اقتصادی و فرهنگی هستند. پست از دیرباز در زمینه خدمت رسانی در ایران جایگاه ویژه ای داشته است.امروز پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیک در جهان شناخته می شود و در کشور ما هم می تواند نقش مهمی در جهش تولید و حمایت از آن ایفا کند.

خانه موزه تمبر

محل استقرار خانه – موزه تمبر ایران در تبریز، ظرفیت های بی بدیلی برای جذب گردشگر دارد و در مرحله نخست آن، ۲۰۰ تابلو زیبا، حاوی تمبرهای کشورمان از دهه ۱۳۴۰ به این سو به نمایش گذاشته شده اند.خانه مجتهدی ها که سال ١٣٨١ ثبت ملی شده، یکی از خانه های تاریخی مربوط به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار است که حدود ١٢٠٠ مترمربع مساحت دارد و تنها خانه قدیمی ایران است که در قلب یک میراث جهانی ثبت شده در دل بازار قدیم تبریز قرار دارد.۲۴ مکان تاریخی فرهنگی و طبیعی در ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ و بازار تبریز هم جزو پایگاه‌های میراث جهانی است. افتتاح خانه موزه تمبر در این فضا، فرصتی است برای آشنایی مردم با فرهنگ و هنر و پژوهش مردم.

خانه موزه تمبر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *