رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ تیر ۱۳۹۹

خانه مادری شیون فومنی

اشتراک گذاری

خانه مادری شیون فومنی ،بزودی  در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد.میر احمد سید فخری نژاد، متخلص به شیون فومنی (۳ دی ۱۳۲۵ – شهریور ۱۳۷۷)، شاعر گیلانی بود. شیون فومنی به عنوان یکی از شاعران موفق دو زبانه، شعر محلی و بومی گیلکی را که داشت در محاق فراموشی قرار می‌گرفت سینه به سینه تا آن سوی مرزهای کشورمان اشاعه داد و از سوی دیگر در حوزهٔ شعر فارسی با انتشار مجموعه‌های شعر فارسی و ارائهٔ قالبهای معمول و مرسوم شعر فارسی از شاعران تأثیرگذار و توانای شعر معاصر به‌شمار می‌رود.

تحقیق و پژوهش در زمینهٔ فرهنگ و ادب گیلان و ارائهٔ مجموعه اشعار گیلکی در قالب غزلیات، منظومه‌ها و دو بیتی‌های محلی از جمله آثار اوست. علاوه بر اینها، ترانه‌سرایی یکی از جنبه‌های ادبی و هنری شیون است که با مهارت، چیرگی و تسلط بر موسیقی، آواها و ملودی‌های محلی و فارسی از وی به‌عنوان موفق‌ترین شاعر ترانه‌سرا که در این حوزه ترانه‌های متعددی از وی به وسیله خوانندگان نامور خوانده شده، نام برده شده‌است. شیون در کنار شعر گیلکی و شعر فارسی فعالیت‌های پردغدغه‌ای در سایر حوزه‌های ادبی داشته‌است که از آن جمله است: شعر و ادبیات کودکان، قصه، داستان کوتاه و فیلمنامه (سناریو) که طبعاً برشی دیگر از تواناییهای وی به‌شمار می‌رود.

شیون فومنی از شاعران محبوب و مشهور گیلانی است که در سال ۱۳۲۵ در شهرستان فومن دیده به جهان گشود و دوران نوجوانی خود را در شهر رشت و در خانه مذکور سپری کرد و احیا و ثبت خانه شیون از مطالبات دیرینه مردم و اهالی فرهنگ و هنر استان گیلان است که امیدواریم دستگاه‌های ذیربط در کنار میراث فرهنگی گیلان در راستای تحقق این مطالبه گام بردارند.

از آثار این شاعر می‌توان به پیش پای برگ (برگزیده اشعار فارسی، یک آسمان پرواز (برگزیده اشعار فارسی)، از تو برای تو (مجموعه غزل، رباعی، دو بیتی، مثنوی سروده شاعر جمع‌آوری و منتشر شده به کوشش فرزندش حامد فومنی)، رودخانه در بهار (اشعار سپید شاعر همراه با مقدمه‌ای از شیون در باب دیدگاه وی از شعر و زبان شعری)، کوچه باغ حرف (این مجموعه دربرگیرنده کلیه اشعار شاعر در قالب رباعی) اشاره کرد.

خیاله گرده گیج (پرسه خیال) : مجموعه شعر گیلکی همراه با آوانگاری و برگردان فارسی و توضیح و تشریح لغات و اصطلاحات گیلکی که در آغاز این کتاب به قلم شمس لنگرودی، حافظ موسوی، دکتر احمد ابومحبوب، دکتر علیرضا حسن زاده نظرات و دیدگاه های این شخصیت ها درباره شعر و جایگاه ادبی شیون، آلبوم صوتی منظومه گیلکی “گاب دکفته بازار” به کوشش: حامد فومنی و همکاری هنرمندان تئاتر گیلان. این منظومه گیلکی در قالب نمایشنامه منظوم به روایت حامد فومنی و اجرای هنرمندان تئاتر و در پایان با اجرای ترانه گیلکی با صدای سعید تحویلداری و آهنگسازی اکبر کنعانی منتشر شده است.
آلبوم صوتی “هلاچین” (مجموعه ترانه‌های گیلکی شیون فومنی) با صدای ناصر مسعودی، آهنگساز: مسعود لاهیجی، تنظیم موسیقی: رضا فدائی، دکلمه: حامد فومنی منتشر شده است.

این خانه یکی از هویت‌های میراثی شیون است که دوران کودکی، نوجوانی و جوانی‌اش را در آنجا سپری کرده و با وجود اینکه طی سال‌ها از ساخت این خانه می‌گذرد بیم آن می‌رود به دلیل قدمت و فرسودگی از بین برود ولی خوشبختانه این خانه در حال حاضر همچنان پا برجاست.

ثبت و احیاء خانه مادری شیون فومنی واقع در محله رودبارتان رشت که هم اکنون در مالکیت یکی از برادران او است در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارد و بزودی پرونده ثبت خانه شیون فومنی به شورای ثبت کشور ارسال خواهد شد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *