رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ خرداد ۱۳۹۸

خانه تاریخی کشیش اصفهان

لینک این مطلب کپی شد!

” خانه تاریخی کشیش اصفهان “، یکی از معدود خانه های باقی مانده ی جلفا، به سبک معماری صفویه است که در کوچه سنگتراش ها، در محله تبریزی ها واقع شده است. این خانه تاریخی متعلق به ” گارگین هانانیان”، کشیش محترم جلفا بود، که در سپتامبر ۱۹۴۰م، درگذشت و در کنار ناقوس کلیسای وانک به خاک سپرده شد.
کشیش گارگین هانانیان با نام اصلی کاراپت گیراگوسیان در ۶ می ۱۸۸۱م. در جلفا متولد شد، تحصیلات اولیه خود را در مدارس ارامنه جلفا گذراند و سپس برای ادامه تحصیل رهسپار هندوستان شد. وی از سال ۱۸۹۷م. به عنوان معلم در مدارس ارامنه جلفا مشغول به کار شد و در سال ۱۹۱۰م. به درجه روحانیت نائل آمد و نام مذهبی خود را گارگین هانانیان انتخاب نمود. او در کنار فعالیت های مذهبی به حرفه نویسندگی و مترجمی روی آورد و مقاله های متعددی در نشریات مختلف به زبان های ارمنی، فارسی، انگلیسی و فرانسوی نوشت. از جمله کتاب های مهم تحریر و ترجمه شده وی، کتاب “کلیسای ارامنه” به زبان انگلیسی و ترجمه انگلیسی به ارمنی کتاب “ارمنستان شهید” و ترجمه کتاب “ملت ارمنی” از فرانسه به انگلیسی است. مهم ترین خدمت وی به فرهنگ و ادب این سرزمین، تحریر فرهنگ لغت فارسی به ارمنی با مقدمه “هراچیا آجاریان” ادیب، محقق و زبان شناس معروف ارمنی می باشد که اولین بار در سال ۱۹۳۳م. در تهران به چاپ رسید.
خانه ی کشیش، توسط آقای همایون افهام که از خانواده ی اصیل اصفهانی برخاسته و از دوستداران فرهنگ و هنر ایران بشمار می رود، در سال ۱۳۸۴ه.ش. به منظور حفظ فرهنگ و تمدن این سرزمین و احیای هنر و معماری صفویه از بازماندگان کشیش گارگین هانانیان خریداری شد و با کمک کارشناسان مرمت آثار هنری، بازسازی گردید.
بنای اصلی خانه تاریخی کشیش اصفهان شامل، هشتی، اتاق ها، شاه نشین، گوشواره و یک ایوان بزرگ می باشد که با گچ بری و آینه کاری نمای داخلی آن تزئین شده است. سقف ایوان بر چهار ستون چوبی بلند قرار گرفته و به صورت قاب بندی چوبی و تخته کوبی به صورت شطرنجی تزئین شده است.
علاوه بر بنای اصلی که در ضلع شمالی ساختمان واقع شده، در سه ضلع دیگر، مجموعه ای نوساز با سبکی متناسب با معماری قبلی ساختمان و در ارتفاعی تقریبا برابر با آن در سه طبقه به بنای قدیمی اظافه شده است. این مجموعه شامل: سوئیت های متعدد، سالن اجتماعات، آشپزخانه و آبدارخانه، حیاط، حوض و باغچه های زیبا و کتابخانه ای با مجموعه ی ارزشمندی از کتابهای قدیمی، نسخ خطی و صفحات گرامافون موسیقی ایرانی می باشد که به همراه بنای قدیمی ساختمان، با ترکیب دو عنصر سنت و مدرنیته مجموعه ای زیبا، ساده و بی زرق وبرق را بوجود آورده تا ضمن تلطیف روح، آسایش و راحتی را برای بازدیدکنندگانش به ارمغان آورد.
مجتمع فرهنگی، توریستی، اقامتی خانه کشیش، با سادگی دلپذیر و زیبایی چشم نواز، پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه مندان معماری ایرانی و خانه های قدیمی جلفای اصفهان می باشد.

خانه کشیش اصفهان  خانه تاریخی کشیش اصفهان

خانه کشیش اصفهان  خانه تاریخی کشیش اصفهان

خانه کشیش اصفهان  خانه تاریخی کشیش اصفهان

خانه کشیش اصفهان  خانه تاریخی کشیش اصفهان

خانه کشیش اصفهان  خانه تاریخی کشیش اصفهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *