جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه مشیرالملک اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ اسفند ۱۳۹۸

خانه تاریخی مشیرالملک انصاری یکی از وزرای با کفایت دوره قاجار اثری ارزنده در تاریخ معماری ایران محسوب می شود که در نزدیکی میدان نقش جهان، محله‌ای به نام مشیر به یادگار مانده است.خاندان مشیر انصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه بودند که تاثیرگذار‏ترین چهره این خاندان میرزا حبیب الله مشیر الملک انصاری است.

خانه مشیرالملک2 خانه مشیرالملک اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی

وی در سال ۱۲۵۷ هـ .ق در اصفهان متولد شد و پس از تحصیل علم و فضل و کمال خصوصا امور دیوانی و حساب و انشاء نزد میرزا علی جابری انصاری، پست های مختلفی را تصدی نمود و سرانجام به وزارت مسعود میرزا ظلّ السلطان، فرزند ارشد ناصر الدین شاه قاجار منصوب گردید.

مشیرالملک در سال ۱۳۰۹ ه.ق به قتل رسید. پس از مرگ وی، خانه جهت استقرار کنسولگری پادشاهی پروس مورد استفاده قرار گرفت. این خانه بعدها به وسیلهٔ یکی از تجّار اصفهان به نام حسین چرمی و سپس حاج محمد سمائیان خریداری شد. در دوره تملک سمائیان جنگ ایران و عراق در گرفت و پناهندگان خوزستانی در خانه سکونت گزیدند.

خانه مشیرالملک scaled خانه مشیرالملک اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی

این خانه از دوجهت با ابنیه های قاجاری برتری دارد.یکی طراحی و ساخت سلطنتی و دیگری پیشرو بودن در هنر معماری است. شاه نشین و حوضخانه این بنا خود گنجینه هایی در دل گنجینه هستند. شاه نشین این خانه دارای بزرگ ترین و تاریخی ترین ارسی موجود در ایران است. خانه مشیرالملک یا خانه چرمی، تنها بنای تاریخی ایران بوده که دارای بزرگترین و قدیمی‌¬ترین ارسی موجود با ۹ دهانه است.

خانه مشیرالملک ،یکی از بی نظیرترین خانه های تاریخی به جا مانده در شهر اصفهان لقب میگیرد.

خانه مشیرالملک1 خانه مشیرالملک اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی

معماری خانه مشیرالملک اصفهان

این بنا از قسمت های مختلفی تشکیل شده که میتوان قسمت شاه نشین در تالار اصلی را به عنوان زیبا ترین و مهم ترین بخش نام برد.همچنین در قسمت شاه نشین به دلیل وجود ارسی بزرگ می توانید از هنر گره چینی ایرانی وهمچنین ترکیب رنگی خاص که نماد چهار فصل سال و معتدل کننده اخلاط اربعه است لذت ببرید.
هم اکنون این خانه بعنوان گنجینه میراث اسلامی مطرح شده و ضلع غربی آن به تحقیقات علمی و مسائل دینی اختصاص داده شده است. ضلع شرقی نیز اتاق کنفرانس بوده و برای علوم دینی مورداستفاده قرارمی گیرد. کتابخانه این خانه تاریخی از حدود ۱۸ هزار جلد کتاب برخوردار است. حوضخانه نیز بعنوان نگارخانه هنرمندان اسلامی ایرانی استفاده می شود که در آن هنرمندان می توانند آثار خود را عرضه کنند. شاه نشین این خانه به موزه اختصاص یافته که آثار موزه نیز به دو بخش آثار فاخر و غیر فاخر تقسیم می شوند.

خانه مشیرالملک3 خانه مشیرالملک اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی

نحوه دسترسی

آدرس:اصفهان، خیابان هاتف، خیابان مشیر، ابتدای کوی هارونیه
زمان بازدید:۸ صبح الی ۱۷ عصر

خانه مشیرالملک4 خانه مشیرالملک اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی

خانه مشیرالملک5 خانه مشیرالملک اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی

خانه مشیرالملک6 خانه مشیرالملک اصفهان ، گنجینه میراث اسلامی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *