جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه آقا کوچک ندوشن

تاریخ بروزرسانی :
۸ شهریور ۱۴۰۱

خانه آقا کوچک ندوشن از معماری‌های شاخص دوران صفویه است و به ویژه در نوع پوشش طاق‌های آن از الگوی رایج معماری این دوران استفاده شده است. این خانه به طور کامل از خشت و گل ساخته شده و به شیوه خانه‌های سنتی یزد دارای حیاط مرکزی و کریاس است. خانه آقا کوچک در دو طبقه ساخته شده و مساحتی بالغ بر ۷۱۰ متر مربع دارد. این خانه دارای دو ایوان بلند در میانه ضلع شرقی و غربی است. گوشواره‌های دو سوی ایوان‌ها با طاق خنجه‌ پوش در دو طبقه ساخته شده است. در ضلع شمالی حیاط اصطبل و انبار علوفه واقع شده است که دارای در ورودی مجزایی است که به سمت کوچه باز می‌شود.

2089 e1661853108121 خانه آقا کوچک ندوشن

نمای دیوارهای بلند حیاط از بیرون و درون و نمای درونی اتاق‌ها از گچ و کاهگل است و تزئینات شمشه‌گیری در نمای داخلی آن دیده می‌شود. در ضلع غربی حیاط این خانه زیرزمینی احداث شده است. از دخل و تصرفات صورت گرفته در این بنا می‌توان به ایجاد یک ورودی در ضلع جنوبی خانه، تیغه آجری برخی درگاه‌ها و نصب درب و پنجره فلزی برای برخی اتاق‌های طبقه همکف اشاره کرد. ‎آسیب‌هایی نظیر فرو ریختن سقف اصطبل، فرو ریختن سقف بعضی اتاق‌ها و ریزش سقف راهروی ورودی بنا و ایوان‌های متقارن طبقه دوم از جمله خطراتی است که این بنا را تهدید می‌کند و این بنا نیاز به بازسازی و مرمت و توجه بیشتر دارد .

نحوه دسترسی به خانه آقا کوچک ندوشن

لازم به ذکر است خانه آقا کوچک مربوط به دوره صفوی است و در ندوشن محله بالا کوچه شهید محمدحسین جعفری(خالق)، واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۱۲۷ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

2090 e1661853086440 خانه آقا کوچک ندوشن

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد