جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام تاریخی گلزار رشت

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ خرداد ۱۳۹۹

حمام تاریخی گلزار رشت در یکی از محله های قدیمی رشت واقع شده است .سردرحمام گلزار مربوط به دوره قاجار است و در رشت، سبزه میدان پیر سرا، کنار فروشگاه صابری، پ ۶ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.به دلیل عدم استفاده از حمام تاریخی گلزار رشت، چندین سال است این بنا به صورت متروکه و خارج از انتفاع باقیمانده است که از ویژگی‌های مهم این حمام می‌توان به سر در ورودی کاشیکاری شده زیبا متعلق به اواخر دوره قاجار (احمد شاه قاجار) اشاره کرد.

این حمام چنانکه ابیات بالای سر در آن گویا هستند در سال ۱۳۳۱ هجری قمری یعنی بیشاز ۱۰۰ سال گذشته توسط مشهدی محمد، فرزند حاج یوسف کاشی ساز (که حمام تاریخی حاجی را ساخته بود) بنا شده است و از ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کشور، مانند حمام حاجی، ۱۳ سال می گذرد.

حمام تاریخی گلزار رشت3 حمام تاریخی گلزار رشت

حمام گلزار رشت در اواخر دوره قاجاریه و در زمان احمد شاه قاجار ساخته شده است وتاریخ اختتام این بنا سال ۱۳۳۴هجری قمری ذکرشده است. سر درب حمام، کاشیکاری‌های نسبتآ ظریفی دارد. در هلال کوچک بالای سردر، بسمله و ان یکاد تاللعالمین، در هلال پایین تمثال احمد شاه قاجار و در حاشیه سردر تمثال سلاطین قدیم ایران دیده می‌شود. این ابیات نیز در بالای سر در، دیده می‌شود:
هزار وسیصد وسی وچهارازهجرت
گذشته بود که شد اختتام این حمام
به اشتراک سه بحرسخا سه صاحب فضل
سه کنزوجودسه کان هنرسه نیکونام
یکی زدود ه ی احمد زدوطه ی حیدر
که باقراست ورا نام باقری فرجام
دوفخرحاجی یکی بد حسن یک عبدالله
که هردو زبده ی عصرند وشهره ی ایام
اگرسوال نمایی زنام معمارش
شدی به دست تقی ختم این خجسته مقام
ز وضع کاشی حمام اگر زمن خواهی
تمام کرد محمدپوریوسف نام
«عمل مشهدی محمد ولد مرحوم حاج یوسف کاشی ساز،سنه ی ۱۳۳۴هجری قمری»
بی‌تفاوتی اداره کل میراث فرهنگی گیلان سبب شد عوامل شهرداری و آتش نشانی شهر رشت برای حفظ جان عابرین پیاده نسبت به تخریب بخشی از سقف سردر حمام گلزار رشت اقدام کنند. وضعیت فعلی حمام تاریخی گلزار رشت هم اکنون بسیار نگران‌کننده است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد. جنس دیواره های این بنا از خشت است.
یکی از مغازه داران محل که ۵۰ سال است به صورت خانوادگی در زیر ساختمان این اثر تاریخی فروشگاه عطاری دارند با اظهار اینکه مالکان این حمام، اداره کل اوقاف، حاج رضا کمایی و سرقفلی آن نزد فردی به نام سلیمی است اظهار نا امیدی در خصوص بی توجهی به این اثر کرده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حمیدرضا سلیمی

    سلام
    بنده حمید رضا سلیمی مالک ملک فوق هستم ودر مورد گزارشات شما که گهگاه در فضای مجازی مشاهده نموده ام تقاظا دارم اولا در این ارتباط حتما باافراد ذیصلاح ومطلع صحبت بفرمایید وهم اینکه اگر از سر دلسوزی وبواسطه حفظ اثار وابنیه تاریخی تلاش می فرمایید با افراد بی ربط وبی اطلاع که تنها دقدقه ایشان حفظ منافع شخصی میباشد مصاحبه نفرمایید چرا که آنها فقط منافع خود را لحاظ میکنند حتی اگر به ضرر دیگران ویا خرابی بیشتر این بنای ارزشمند بی انجامد
    متشکرم

    ۱۷ دی, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *