جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام تاریخی کیش

تاریخ بروزرسانی :
۷ مرداد ۱۳۹۹

حمام شهر قدیمی حریره (جزیره کیش) واقع در بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.بقایای این بنای تاریخی که به «حمام شهر قدیمی حریره» معروف است، در میان آثار مکشوفه شهر قدیم حریره که ما بین قرن‌های ۴ تا ۹ هحری قمری به عنوان مرکز تجاری از رونق زیادی برخوردار بوده‌است، در ساحل جزیره کیش، واقع شده و معرف معماری یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های منطقه‌ است .

حمام تاریخی کیش2 حمام تاریخی کیش

بنای حمام تاریخی کیش به مساحت حدود ۵۰۰ متر است و شامل قسمت‌های مختلفی می‌شود. سراسر بخش شمالی حمام به پهنای پنج متر به خدمات، انبار و اتاق کارگر اختصاص دارد. سربینه و گرم‌خانه نیز در بخش جنوب حمام قرار گرفته و توسط راهرویی سرپوشیده از آن جدا می‌شود. همچنین این حمام از قلوه سنگ‌های آهکی، مرجانی و ساروچ ساخته شده است. گفته شده که حمام جدیدتر (تیموری) روی حمام قدیمی (ایلخانی) ساخته شد. دلیل آن وجود دو خزینه با اختلاف سطح یک و نیم متر است که خزینه قدیم در لایه زیرین قرار دارد و توسط خزینه جدید جدا شده است.

در ناحیه جنوبی گرم خانه حمام نیز دو خزینه بزرگ و کوچک قرار دارد. خزینه در واقع یک مکان حوضچه مانند است که در بالای آتش خانه حمام های عمومی قرار داشته و آب آن همیشه گرم است و مردم بعد از استحمام برای شستشوی نهایی بدن به این قسمت می رفتند.در حد فاصل دریا و شهر تاریخی حریره، لوله کشی زیرزمینی قرار داشته که آب دریا به لوله‌های زیرزمینی منتقل می‌شد. بعد از آن به گرم‌خانه حمام می‌رفت و این‌گونه حمام گرم می‌شده است.

حمام دارای ظرفیت محدود بوده و دیوار بیرونی آن که به شکل سراسری است تا عمارت اعیانی کشیده شده است. همین امر سبب شده تا باستان‌شناسان صاحب حمام را همان صاحب خانه اعیانی بدانند.وقتی معماری خاص بنا این حمام را از نزدیک مشاهده می‌کنید، متوجه می‌شوید که مردم آن زمان چه میزان ثروتمند بوده و بازدید از این حمام را برای شما هیجان‌انگیزتر می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *